Fans draaien 100%, geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamende
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-02 00:30
Recent heb ik onderdelen gekocht voor een build van een vriend. Helaas ondervindt ik hier meerdere problemen mee. Heb zelf al eindeloos aantal configuraties geprobeerd met geen succes.

Hier de volledige onderdelen lijst:
Videokaart: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Processor: AMD Ryzen 5 2600
Processorkoeling: AMD Wraith Prism RGB
Moederbord: Asus Prime X470 Pro
Ram: G Skill SniperX 16gb 2x8gb 3600mhz
Ssd: Kingston A2000 500gb nvme
Hdd: WD Green 2tb
Voeding: Corsair CX550m
Case: Sharkoon RGB Lit 200

Ik zit nu ook te troubleshooten met mijn eigen huidige setup:
Videokaart: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 (11265-07)
Processor: AMD Ryzen 5 2600
Processorkoeling: Hyper 212 evo
Ram: G Skill Ripjaws 16gb 2x8 3200mhz
Moederbord: Gigabyte AB350 Gaming 3 (rev 1)
Ssd: Crucial Mx500 250gb
Hdd: Seagate Desktop HDD 2000gb
Voeding: Corsair CX550m
Kast: Cooler Master MasterBox MB511

Nu werk ik alleen met een testbench, dus de hdd en kast heb ik niet aangesloten. Die staan hier los van. Alle onderdelen behalve de ssd en behuizing zijn tweedehands via Tweakers of marktplaats. Alle onderdelen van mijn eigen setup werken, en die hebben al 3 jaar gewerkt. Als iets het niet doet in combinatie met onderdelen van mijn eigen pc, kan ik dus vrijwel zeker zeggen dat het kapot is.
---------------------------------------------------------------------------
Huidige problemen:

- Videokaart draait altijd op 100% fan en geeft geen beeld. Hij is 1 keer magisch opgestart op mijn eigen setup en die werkte toen wel oke. Heb geen tijd gehad om te testen op een game of benchmark maar werkte wel op het bureaublad voor 5 min. (naast dat 1 van de fans dus waarschijnlijk defect is en hij klinkt als een tornado) Daarna heb ik de gpu nooit meer werkend gekregen op beide setups met verschillende configuraties. :?

Het precieze probleem is: Gpu geeft licht en moederbord geeft licht, CPU fan draait en geeft licht > GPU gaat beide op 100% > Linker draait harder dan de rechter > Linker blijft op 100% rechter stopt met draaien.

De rechter ventilator lijkt dus defect te zijn, omdat de linker dit moet uitbalanceren. En de gpu zelf is waarschijnlijk een "faulty card" aldus veel topics en fora online. Het is een bekend probleem bij deze videokaart en zolang die onder garantie valt, kan je hem RMA'en. Probleem alleen is, je raad het al, garantie is verlopen. |:(
---------------------------------------------------------------------------
- Moederbord, cpu of ram is kapot. De setup wil namelijk niet booten met de combinatie:

- GTX 1060 + Ryzen 2600 + X470 + G skill SniperX + Corsair CX550m van zijn setup
- RX 580 + Ryzen 2600 + X470 + G skill SniperX + Corsair CX550m van zijn setup
- RX 580 + Ryzen 2600 + X470 + G Skill SniperX + Eigen CX550m
- RX 580 + Ryzen 2600 + X470 + G skill Ripjaws + Eigen CX550m
- En misschien nog wel meer configuraties waarvan het niet werkte en waarvan ik de videokaart het liefst uit het raam gooi. 8)7

Er is een vrij grote kans dat de ram stickjes niet booten omdat het moederbord hem niet ondersteund gezien de hoge snelheid (B350 en 3600mhz is geen goede combi) of dat het moederbord de stickjes überhaupt niet ondersteund gezien dit best nieuwe stickjes uit 2019 zijn. Ik heb de SniperX stickjes getest op mijn eigen setup maar hier kan ik dus voorlopig geen conclusie uit trekken. Heb zowel non xmp, xmp als manual 2666mhz getest (De snelheid die mijn moederbord max zo ongeveer aankan) en ik kreeg geen boot.

Dan blijft dus het moederbord en de CPU over. Gezien ik het moederbord in goede complete staat heb overgenomen van een Tweaker, lijkt het mij sterk dat het moederbord het probleem is. Als dat het geval is blijft de CPU over, maar dit kan ik momenteel niet testen. Vanavond kan ik een ryzen 2600 van een vriend lenen en dan kan ik dit uitzoeken. Ik houdt iedereen natuurlijk op de hoogte via dit topic.

Als de CPU kapot blijkt te zijn dan blijft helaas het videokaart probleem over, en dit blijft mij vooralsnog een raadsel.

Elke hulp of reactie hier op is welkom, en mocht je meer informatie nodig hebben dan kan je dat uiteraard laten weten. Ik blijf testen met meer configuraties en instellingen.