Validatie: kookplaat aangesloten op 400V 3N?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 23:15
Sinds augustus zijn wij trotse eigenaren van een eigen woning. Helaas was ons niet opgevallen dat de kookplaat in de keuken keramisch is in plaats van inductie. Gewoonweg niet aan gedacht.

De keuken is in prima staat, apparatuur ook. We gaan deze dan de komende jaren ook nog niet vervangen. Echter stoort de keramische plaat mij, en wil ik over op inductie.

De huidige plaat OVEN is aangesloten zoals op onderstaande afbeelding. Ik wil het even valideren hier. L1, L2 en L3 zijn individueel aangesloten. N/Blauw is gekoppeld aangesloten en aarde is uiteraard los aangesloten. De KOOKPLAAT is op zijn beurt weer op de OVEN aangesloten via een vreemde aansluiting.

Betekent dit dat schema 3 (400V /3N) is aangesloten, dus 3 fasen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsyGf_sW7KuasgRVPFpZqZeH0D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuIapUKUCTjv3P3SkHVnoRtX.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: foto van meterkast toegevoegd. Groep 4 is de kookgroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9W-mu9jrZ8J1EO4zHXzGXNX5x1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iefPBZzokz1S8cxfoAvgb7A3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: foto van kookplaat aansluiting op de oven toegevoegd, en foto van de muur toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DfvBGoM8PyFnH-GoOSQd_xyNV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4xvfjk8SbtmkkwnBqI4dMLq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okRfzUS9YmlbvxrK-EgmB-UWGEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Re2837ts7cKqHGUhAZ5V5VTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNG68o0JjV-FVGZwRcEPjhqfGxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7BlELmds5fayXQ7LPLGde4N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door luuksnijmegen op 31-12-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

Daar lijkt het wel op. Voor de zekerheid kan je ook een foto van je meterkast toevoegen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
@Illusion, dank voor de reactie. Op verzoek de post aangepast met foto van de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
luuksnijmegen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:58:
Betekent dit dat schema 3 (400V /3N) is aangesloten, dus 3 fasen?
Ja, zo te zien wel, grijs/zwart/bruin op de fasen 1 2 3 blauw (nul) op 4 met een bruggetje naar 5

Met een duspool of voltmeter kan je het nameten.
tussen nul en de fase 230V tussen de fasen onderling 400V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
@bouwfraude, helaas is de bouwmarkt dicht, eens zien of de buren er eentje hebben.

Meten doe ik op die kleine metalen lipjes, naast de schroefjes, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door luuksnijmegen op 29-12-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Is dus aangesloten volgens schema 3, op een krachtgroep.

Als je dan ook nog een 3-fasen huisaansluiting hebt is het plaatje compleet en klopt het. :+

Je zou er op basis van wat we zien vanuit mogen gaan... Maar we zien hier ook wel eens anders. Nieuwe keuken geplaatst, groepenkast voorbereid op 3-fasen, alleen "vergeten" om de aansluiting van het energiebedrijf daadwerkelijk om te laten zetten...

Voor de zekerheid even meten zoals @bouwfraude zegt kan geen kwaad.

Je kunt op een 3-fasen aansluiting zo'n beetje alle kookplaten aansluiten, ook al zullen veel kookplaten maar 2 fasen gebruiken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
luuksnijmegen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:23:
Meten doe ik op die kleine metalen lipjes, naast de schroefjes, toch?
Of gewoon op de schroeven zelf, net waar je meetpennen makkelijker passen. Of niet in de kookplaat, maar op de Perilex contactdoos die er ongetwijfeld nog tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik ga er voor nu even vanuit dat de aansluiting wel is omgezet. Wij zijn 3e bewoners, keuken is van de 1e bewoner. Als er iets mis was, neem ik aan dat 1e of 2e bewoner het wel had gemerkt.
Xander schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:26:
[...]

Of gewoon op de schroeven zelf, net waar je meetpennen makkelijker passen. Of niet in de kookplaat, maar op de Perilex contactdoos die er ongetwijfeld nog tussen zit?
Ik kijk even wat het makkelijkst is qua meten. De kookplaat zit met een leuke "eigen" aansluiting op de oven. Oven weer met perilex aan "de muur".

[ Voor 23% gewijzigd door luuksnijmegen op 29-12-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
luuksnijmegen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:27:
[...]

De kookplaat zit met een leuke eigen aansluiting op de oven. Oven weer met perilex aan "de muur".
Bijzonder. Horen beide apparaten bij elkaar? Heb je er toevallig typenummers / specificaties van?

Je hebt een 16A krachtgroep, in principe kun je daar iedere kookplaat tot 11kW op aansluiten (of een 7,4kW kookplaat die maar 2 fasen gebruikt). Maar dan moet je het vermogen natuurlijk niet moeten delen met de oven...

Als die oven één fase belast zou je in theorie een 7,4kW kookplaat kunnen aansluiten die de andere 2 fasen gebruikt maar dan is het wel even goed opletten dat je de juiste fasen aansluit...

Kun je wel zomaar de kookplaat of de oven vervangen? Zit de bediening van het ene apparaat niet toevallig op het andere (als ze bij elkaar zouden horen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
@Xander nu je het zegt... ik heb maar één perilex aansluiting. Apparaten horen bij elkaar en delen de aansluiting en ook de aansturing/ knoppen. Helmaal niet aan gedacht :+ Dan zit er niets anders op dan ook de oven te vervangen... houdt het verhaal helaas even op!

Type: OKW373RVS / P04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MyriSuwSGtyiF-Ji5nyjkUqs7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZE455IS7YtRmAIpdilM68IrC.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Perilex splitsen naar 2x een perilex aansluiting mag niet lees ik (vraag me überhaupt af of je dit wilt en of het kan maar dat terzijde), ik dacht ik dan anders toch alleen de kookplaat kon aansluiten en dat de knoppen op de oven dan simpelweg nutteloos zijn.

Edit 2:
Indien we voor een losse oven en inductie plaat gaan heb ik , voor zover ik begrijp, 2 perilex aansluitingen nodig, correct?

Een electricien zal dan een extra aansluiting moeten trekken? Er zit een extra lege WCD, neem aan richting meterkast. Zal de meterkast dan ook uitgebreid moeten worden of kan dit op de bestaand groep worden verwerkt?

[ Voor 33% gewijzigd door luuksnijmegen op 29-12-2020 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Normale oven is < 3,7 kW met normale Schuko stekker.

Die oven die je laat zien is waarschijnlijk ook gewoon los aan te sluiten.

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-12-2020 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
@kabeltjekabel oh echt, dat zou erg mooi zijn. Hoe kan ik dat valideren, staat zoiets in de handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05
luuksnijmegen schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:51:
@kabeltjekabel oh echt, dat zou erg mooi zijn. Hoe kan ik dat valideren, staat zoiets in de handleiding?
Dat geeft die sticker van de oven al duidelijk aan:
230VAC
2.3 kW

Dus dat is een oven op een standaard 1-fase aansluiting met aansluitwaarde < 3.6kW, dus die zou in principe prima gebruik moeten kunnen maken van een normale stekker op een normaal stopcontact.

Het is natuurlijk in dat geval wel handig als je ook daadwerkelijk een beschikbaar standaard stopcontact hebt.
(niet bijvoorbeeld delen met het werkblad zodat de zekering uitvalt als je de oven en de waterkoker tegelijk aanzet of zo)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
luuksnijmegen schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:51:
Aansluiten en kijken of hij werkt ;)

Heb je een foto van dat aansluitkastje oven <> kookplaat?

• luuksnijmegen
@BrainCrash, thanks. Ik ga eens kijken of ik de oven kan aansluiten op een normaal stopcontact. Probleem is dat ik wel een doos heb in de muur, maar daar zit nog geen stopcontact in. Ook geen draden of trekdraad. Zie startpost, ik heb een (onduidelijke) foto toegevoegd. Daar zie je de perilex aansluiting en de centraaldoos zonder draden.

@kabeltjekabel zie startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
luuksnijmegen schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:35:
@BrainCrash, thanks. Ik ga eens kijken of ik de oven kan aansluiten op een normaal stopcontact. Probleem is dat ik wel een doos heb in de muur, maar daar zit nog geen stopcontact in. Ook geen draden of trekdraad. Zie startpost, ik heb een (onduidelijke) foto toegevoegd. Daar zie je de perilex aansluiting en de centraaldoos zonder draden.
Een lege doos; trekveer in de leiding steken.
Is dat achterop de oven of achterop de kookplaat? Zitten de bediedingsknoppen van de kookplaat op de oven? Want dat kabeltje is niet de voedende kabel die op de eerdere foto te zien is. Wat is het andere einde van die witte kabel?

• luuksnijmegen
Heb een trekveer, eens zien hoe ik er goed bij kom. Zit natuurlijk heerlijk krap achter een keukenkast, wellicht trial and error vanaf de meterkast?

De aansluiting zit boven de oven unit, als je de oven hem eruit trekt zie je hem bovenop in het midden zitten. Op de foto geeft de rode cirkel + pijl de plaats van aansluiting aan. Daarnaast foto's van de aansluiting op de kookplaat en vooraanzicht oven. Sorry voor de ranzige zooi onder de oven, gelijk maar even schoonmaken...

Alle knoppen (oven en kookplaat) zitten op de oven unit. De kookplaat zelf heeft dus geen enkele knop. Dit is de enige kabel die naar de kookplaat loopt, hij zorgt dus voor voeding en bediening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTwRUrB4_4Azo5yuG4vzw0oI3xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4jqkPHReMYkAx7eaQS6OLrq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jgr2c89yxvEq2Q75puzjiByxGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNzUVFs9efTOmyrwPV612ZrU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrQuBSuz5QG6AZq5AA70Y1-I46A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlO9zYFD7ALRyakrV4WA244N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Je maakt het wel lekker verwarrend he. Je topic beginnen met:
luuksnijmegen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:58:
De huidige plaat is aangesloten zoals op onderstaande afbeelding.
En dan nu blijkt dat helemaal niet de aansluiting op de plaat te zijn, maar de aansluiting op de oven. :P

Ik neem aan dat de oven gewoon blijft werken als je de stekkers naar de kookplaat eruit trekt, dit kun je eenvoudig testen. Je houdt dan inderdaad wel 4 nutteloze knoppen over.

Als de oven werkt zonder kookplaat, dan kun je hem aansluiten op een normale stekker. Als je die loze leiding bedraadt kun je daar dan mooi de oven op aansluiten, dan heb je de Perilex contactdoos gewoon vrij voor een nieuwe kookplaat naar keuze.

Je kunt op de onderste rij van de groepenkast nog precies een smalle B16 automaat kwijt, deze kun je aansluiten achter de oranje aardlekschakelaar.

• luuksnijmegen
Xander schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:49:
Je maakt het wel lekker verwarrend he. Je topic beginnen met:

[...]

En dan nu blijkt dat helemaal niet de aansluiting op de plaat te zijn, maar de aansluiting op de oven. :P
Je hebt gelijk, dat is verwarrend haha, excuus. Ik hoop dat de verwarring door de foto's weg is. De oven blijft zonder aangesloten kookplaat werken.

Ik denk dat de oplossing dan is:

- nieuwe kookplaat direct via perilex aansluiten.
- oven op 220v. Hiervoor via trekveer electra trekken. Hiervoor schakel ik een electricien in, weinig kaas van gegeten. Kabel trekken lukt me, maar aansluiten in de meterkast waag ik me niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ja dat moet inderdaad goedkomen.

Als je kosten wilt besparen, zou je zelf vast draad kunnen trekken (3x VD2,5mm² in bruin, blauw en geel/groen) en de contactdoos kunnen afmonteren in de keuken. Dit is zo te zien niet echt heel lekker bereikbaar, dan is het dat voor een vakman natuurlijk ook niet. Als een vakman daar een tijd mee loopt te prullen en op loopt te vloeken à €70 per uur kun je het misschien beter zelf doen.

Als je de draden met voldoende overlengte uit het plafond in de meterkast laat hangen kan een vakman de extra groep realiseren en de boel aansluiten, is dan een klusje van niets. :)

• luuksnijmegen
@Xander, dat was inderdaad mijn idee, zo kan ik mooi wat kosten besparen. Ik heb nog draad en een doos liggen.

Stopcontact realiseren lukt me, wellicht in de meterkast bezig ook maar dat vind ik persoonlijk te gevaarlijk. Daarnaast zat dure apparatuur staan die ik niet op een of andere manier wil 'frituren'

Hartelijk dank voor de antwoorden! Ik laat het resultaat weten.

• kabeltjekabel
En dan even kijken op welke ader de oven z'n stroom trekt en anders L1, L2, L3 bruggen op dat ding.

Geen idee waar je lege doos precies zit, maar soms moet je een kastje er tussenuit halen of een achterwand eruit slopen om er bij te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Voor ik bezig ga met kabels door de lege WCD trekken (daar kan ik amper bij), een vraagje. Ik heb de plint weggehaald en zie een stopcontact zitten. 1 vd 2 aansluitingen is in gebruik door de koelkast. Volgens een briefje in de meterkast zijn de andere stopcontacten in de keuken op dezelfde groep aangesloten (nespresso, waterkoker). Kan de oven op dit stopcontact worden aangesloten, of zal dit samen met de koelkast (en soms de waterkoker) teveel vermogen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oven liever apart gezien aansluitvermogen.

Kabel door buis kun je ook vergeten. Draad is iets anders, maar dat bedoelje je waarschijnlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Draad bedoel ik inderdaad, conform standaard: blauw groen en bruin.

Ik dacht al dat oven beter apart aangesloten kan worden.
Pagina: 1