Laptop voor o.a. python

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuSuS
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-03-2021
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn data science skills een upgrade te geven, vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe laptop. Uiteindelijk wil ik er voorspelmodellen mee kunnen draaien op grote datasets.

Ik heb al best een uitgebreid onderzoek gedaan op o.a. Tweakers, maar ik merk dat het toch helaas nog vrij veel abracadabra voor me blijft, met name om eerdere adviezen in het huidige aanbod terug te vinden, en er is zó veel keus :/ Vandaar deze post! :)

Wat ga je met je laptop doen?
  • Power/BI tableau
  • SQL
  • Python
Wat is je budget?
+/- 800 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal 'm met name thuis gebruiken, maar het is fijn als het geen bakbeest is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat uit naar Asus of Lenovo, op basis van de info die ik tegen ben gekomen op Tweakers.
Daarnaast heb ik een voorkeur om 'm via Bol te kunnen kopen, vanwege een cadeaubon van m'n werk.

De laptops die ik zelf heb gevonden, zijn de volgende:

Lenovo IdeaPad 5 15IIL05 (81YK00DLMH)
Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00H0MH)
Asus VivoBook X509JA-EJ031T/
Asus VivoBook P1504JA-EJ602T
Asus VivoBook 15 K512JP-BQ280T

Ben benieuwd of ik in de goede richting zit, alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbor1234
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04-2024
Hallo SuSuS,

Voor Analytics/ML (anno 2021) ben je idd aangewezen op Python, en het goede nieuws is dat je met bv conda op eigenlijk elke laptop wel zo'n omgeving draaiende kan krijgen.

De uitdaging bij analytics zit in de omvang van de data. Mijn ervaring is dat je bij "grote" datasets (>10GB?) eigenlijk altijd horizontaal moet gaan schalen met bv Spark, Dask, Kubernetesm etc...

Mijn advies zou zijn:

Begin eenvoudig lokaal op je eigen laptop, zorg voor een goede 4K display (extern) een redelijk snelle core, ssd storage en vooral maximaal geheugen; 32GB is echt geen overbodige luxe. Als je op die omgeving eea uitgezocht hebt en aan de praat, schaal dan verder in cloud omgeving, simpel op aws of gcp.

Als je die laatste stap wilt zetten dan helpt het om alvast de interfaces goed af te stemmen, je kan bv starten met pandas/numpy maar je weet nu al dat dat niet horizontaal schalen kan...

Succes,
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 19:50
Voor PowerBI heb je véél werkgeheugen nodig, liefst 32GB. Processor is leuk als het een i7 is, maar een i5 lukt ook wel. Die combinatie is schaars: eigenlijk zou je een laptop willen kopen waar je zelf geheugen kan bijplaatsen, maar die vindt je niet voor 800 euro.

Hoe denk je over een tweedehands laptop V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad P50-20EQ (I7-6820HQ / 16GB / 512GB SSD / Quad... met een setje reepjes pricewatch: Corsair Vengeance Performance CMSX32GX4M2A2400C16? Mijn ervaring is dat een Tweedehands thinkpad nog een veel langer resterend leven heeft, dan een nieuwe consumentennotebook.

[ Voor 6% gewijzigd door pasop8erje op 02-01-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbor1234
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04-2024
Dat is idd ook een goed idee, thinkpads zijn degelijke producten. Ik weet echter niet of 600,= realistisch is...? Ik werk al jaren op een E540; al direct geheugen bijgezet en die blijft het maar goed doen (nieuwprijs was rond de 800,=).

Als je Linux wilt gaan draaien, wel even vooraf checken of dit goed gaat werken (refererende aan E585 drama...)

Paul