Diefstal kabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-10 17:52
Nu in het nieuws dat er veel Tesla kabels worden gestolen, maar ik zag er hier ook een Ampera staan bij een laadpaal zonder de kabel , maar het klepje open...vroeg in de ochtend , dus waarschijnlijk ook in de nacht eruit gejat! :-(
Omdat je tegenwoordig alles moet beveiligen heb ik dus maar een oude staalkabel gebruikt ,met een mooi nieuw slot eraan , wat ik door mijn achter velg haal en aan de laadkabel vast zet! :)

ik hoef alleen het zilveren slot los te maken , het andere slot zit ook aan de kabel maar heb ik geen sleutel meer van dus hangt er maar gewoon bij!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/One5DVnDHGjvGffy2yWb2aFcNsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rco5PybbsP3cxWbUWtNpTFBG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door steps67 op 29-12-2020 15:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-10 13:28

cdoens

Peugeot-gek

Slim maar niet echt betonschaar-bestendig, vrees ik.
Het vertraagt maar voorkomt niet

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JosEV
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:01
Mooi gedaan maar gelukkig is dit niet meer nodig!
Vattenfall heeft alle laadpunten in Amsterdam upgedate en worden nu niet meer ontgrendeld als je de kabel aan de auto zeide er uit haalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-10 17:52
Het schijnt dat als je er flink aan trekt de vergrendeling afbreekt, maar dat ga ik niet testen! en als iets moeilijker is om te jatten gaan ze verder kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:22
Het gaat ze niet om de kabel zelf, maar het koper dat er in zit. Dus als het niet anders kan, dan knippen ze de kabel bij de stekkers door met een geïsoleerde kabeltang.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-10 16:13
JukeboxBill schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:41:
Het gaat ze niet om de kabel zelf, maar het koper dat er in zit. Dus als het niet anders kan, dan knippen ze de kabel bij de stekkers door met een geïsoleerde kabeltang.
Onzin. Die kabel is als 1 geheel een hoop geld waard, als koper praktisch niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:14
@JukeboxBill zolang er spanning op de kabel staat kost je dat een kniptang per kabel. Want een geisoleerde tang beveiligd jouw wel, maar de vonk slaag er toch een flinke krater in.
Kan niet geloven dat het zoveel opbrengt. Beetje pur kabel is duur, maar niet om het koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En als hier een beetje stroom op staat lijkt me dat nogal gevaarlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-10 07:17
Nieuwe kabel 250 euro
Marktplaats kabel 100 - 150 euro

Of 135 als je eigen risico van de gemiddelde lease maatschappij neemt.

Koper wat er in zit is misschien 20 euro waard.

Ze moeten dan wel een betonschaarnemen die geschikt is voor hoogspannings kabels. Anders heb je nog kans op letsel bij kortsluiting.

[ Voor 12% gewijzigd door To_Tall op 29-12-2020 18:31 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:30:
[...]

Nieuwe kabel 250 euro
Marktplaats kabel 100 - 150 euro

Of 135 als je eigen risico van de gemiddelde lease maatschappij neemt.

Koper wat er in zit is misschien 20 euro waard.

Ze moeten dan wel een betonschaarnemen die geschikt is voor hoogspannings kabels. Anders heb je nog kans op letsel bij kortsluiting.
Ze trekken ook gewoon het koper uit de gebouwen, zelfs met gas erop, dus dat letsel denken ze geeneens bij na....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Vorkie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:40:
[...]

Ze trekken ook gewoon het koper uit de gebouwen, zelfs met gas erop, dus dat letsel denken ze geeneens bij na....
Tuurlijk maar daar halen ze kilo’s ter gelijk weg, en gas leiding afkoppelen is niet zo heel gevaarlijk, dat is pas als de gas/zuurstof verhouding juist is. Zelfde bij het spoor.. fase en 0 liggen vrij ver uit elkaar en het redelijk veilig en afgesloten om rustig een paar uurtjes struinen.

Letsel zal zijn dat door de vlamboog die je creëren bij door knippen van spannings kabel op spanning. Dat een stuk metaal met een behoorlijke snelheid weg vlieg.. Je hebt dan een kleine ontploffing..

Daarnaast koper is pas interessant als je kilo’s mee kan nemen.. een kilo is ~4,60. Een hoop gedoe voor een kabeltje zullen ze hard langs lopen. Echter de kabel verkopen (bruikbaar) levert makkelijk 100 euro op voor 5 min werk.,. Heb je geluk staat er gewoon 4 misschien wel 5 of meer auto’s in de buurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
steps67 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:45:
Nu in het nieuws dat er veel Tesla kabels worden gestolen, maar ik zag er hier ook een Ampera staan bij een laadpaal zonder de kabel , maar het klepje open...vroeg in de ochtend , dus waarschijnlijk ook in de nacht eruit gejat! :-(
Omdat je tegenwoordig alles moet beveiligen heb ik dus maar een oude staalkabel gebruikt ,met een mooi nieuw slot eraan , wat ik door mijn achter velg haal en aan de laadkabel vast zet! :)

ik hoef alleen het zilveren slot los te maken , het andere slot zit ook aan de kabel maar heb ik geen sleutel meer van dus hangt er maar gewoon bij![Afbeelding]
Handig, straks staat je auto op 4 blokjes en is je kabel alsnog weg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-10 11:15

Nutral

gamer/hardware freak

Heb het even opgezocht, een laadkabel van 2,5mm kwadraat van 10m met 0,75mm2 aarde zou ongeveer 750gr aan koper hebben.
met een snel gegoogelde koperprijs van 5 euro per kilo kom je uit op 3,75 aan koper... niet echt de moeite om een kabel door te knippen waar 230v op staat.

De reden dat ze juist gestolen worden is omdat ze makkelijk te pakken zijn en de combinatie van kabel+connector, shielding etc maakt dat de kabel makkelijk 250€ kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Denk dat het wel om de kabel gaat, kun je voor goed geld weer op marktplaats verpatsen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ga je nou echt een kabel door een velg gooien om 't ding (die Hyundai velg) te beschermen tegen diefstal?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 29-12-2020 20:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Will_M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:52:
Ga je nou echt een kabel door een velg gooien om 't ding (die Hyundai velg) te beschermen tegen diefstal?
tbv diefstal van zijn laadkabel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:30:
[...]
Het is toch echt de bedoeling dat die spanningsloos geknipt worden. De afstandsbediening is alleen als voorzorgsmaatregel.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

steps67 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:45:

ik hoef alleen het zilveren slot los te maken , het andere slot zit ook aan de kabel maar heb ik geen sleutel meer van dus hangt er maar gewoon bij![Afbeelding]
Maar dat kabeltje knip je toch met elke tang door? :?

Ik las dat ze adviseren om de laadkabel tussen twee plankjes te leggen en daar je auto bovenop te zetten. Voorbereiding kost iets meer tijd, maar lijkt me wel veiliger.

Bensimpel

Positieve meneer

jeroen3 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:29:
@JukeboxBill zolang er spanning op de kabel staat kost je dat een kniptang per kabel. Want een geisoleerde tang beveiligd jouw wel, maar de vonk slaag er toch een flinke krater in.
Kan niet geloven dat het zoveel opbrengt. Beetje pur kabel is duur, maar niet om het koper.
Dat risico durft een dief vast wel te nemen, er wordt zelfs koper gejat op spoorwissels, terwijl dat ook gewoon onder stroom staat.

😆 - Denk ook eens om ;)

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Wootism schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:22:
[...]

Maar dat kabeltje knip je toch met elke tang door? :?

Ik las dat ze adviseren om de laadkabel tussen twee plankjes te leggen en daar je auto bovenop te zetten. Voorbereiding kost iets meer tijd, maar lijkt me wel veiliger.
Dan pakken dieven toch gewoon een krik mee? Dan is die kabel ook zo weg. En als ze dan nog niet kijken waar ze hem plaatsen heb je er nog gratis schade aan je vloerplaat bovenop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 19:13
Zoals @JosEV hierboven ook al aanhaalde is dit diefstal-risico inmiddels flink verminderd doordat Vattenfall de laadkabels niet meer vrijgeeft als de auto de laadkabel ontkoppelt.

Zie ook de blog van mede-Tweaker @Hachy hierover: https://goedkoperrijden.b...iefstal.html#comment-form

Opel Ampera-e (2020)

• To_Tall
Bensimpel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:25:
[...]

Dat risico durft een dief vast wel te nemen, er wordt zelfs koper gejat op spoorwissels, terwijl dat ook gewoon onder stroom staat.
Verschil is dat een auto kabel misschien nog geen kilo koper bevat en kabeltje langs het spoor makkelijk enkele kilo’s weegt.

Of voor 4,50 per auto met hoogspanning. Of voor paar honderd euro langs het spoor waar het redelijk veilig is om een kabel weg te halen die door fase en 0 nogal uit elkaar liggen en niet met elkaar in contact liggen.

Daarnaast is het een enkele kabel en niet fase 0 en aarde die ze tegelijk door knippen.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

azerty schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:32:
[...]

Dan pakken dieven toch gewoon een krik mee? Dan is die kabel ook zo weg. En als ze dan nog niet kijken waar ze hem plaatsen heb je er nog gratis schade aan je vloerplaat bovenop
Klopt, maar dat kost wel meer moeite dan even met een tang dat kabeltje doorknippen.
Maar dan blijft er verder weinig over natuurlijk :p

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Wootism schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:51:
[...]

Klopt, maar dat kost wel meer moeite dan even met een tang dat kabeltje doorknippen.
Maar dan blijft er verder weinig over natuurlijk :p
Goh, weet ik zo nog niet. Als je een paar van die filmpjes gezien hebt waar ze katalysatoren vanonder geparkeerde auto's stelen is de hoeveelheid effort toch niet zoveel hoger lijkt me...

Nu ja, ik moet me er niet druk om maken, ik heb nog een oude ICE :+

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:26
azerty schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:54:
[...]

Goh, weet ik zo nog niet. Als je een paar van die filmpjes gezien hebt waar ze katalysatoren vanonder geparkeerde auto's stelen is de hoeveelheid effort toch niet zoveel hoger lijkt me...

Nu ja, ik moet me er niet druk om maken, ik heb nog een oude ICE :+
Inderdaad, als de brandstofprijs weer een keer boven de 2 euro/l komt, komt er wel brandstofdiefstal om de hoek kijken ;). Diefstal van airbags is ook een blijvertje. Autofabrikanten zijn ook redelijk laks in veilige protocollen gebruiken, want reparatie/vervangen is kassa natuurlijk.

Wat betreft nieuws is de (zelfs traditionele) media tegenwoordig ronduit k*t door iedere scheet op te blazen en daarmee tegelijkertijd anderen op ideeën te brengen. Qua kabeldiefstal zal het wel meevallen (iets met Confirmation Bias). Zou ook schelen als die woekerprijzen niet meer gehanteerd worden voor een kabeltje en twee stekkers, dan zakt de tweedehands prijs vanzelf en wordt het minder interessant om te jatten.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 13:13
Ik dacht dat het jaren terug al gangbaar was om een wiel op de kabel te parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15
Misschien een gekke gedachte, maar waarom maken ze niet een laadpaal met uittrekbare kabels (tot zekere lengte, op een haspel, net als bij de ouderwetse pomp) en een universele stekker/plug aan de autozijde? Bij benzine en diesel tankpistolen is dat immers niet anders toch...

Of is dit te simpel gedacht? Lijkt me ideaal ook voor de adoptiesnelheid van elektrische auto's. Hoef je niet met je eigen kabel te kloten telkens.

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-10 13:28

cdoens

Peugeot-gek

dhrto schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:11:
Misschien een gekke gedachte, maar waarom maken ze niet een laadpaal met uittrekbare kabels (tot zekere lengte, op een haspel, net als bij de ouderwetse pomp) en een universele stekker/plug aan de autozijde? Bij benzine en diesel tankpistolen is dat immers niet anders toch...

Of is dit te simpel gedacht? Lijkt me ideaal ook voor de adoptiesnelheid van elektrische auto's. Hoef je niet met je eigen kabel te kloten telkens.
Op zich een mooi idee en ik schaar mij er achter.
Maar je hebt nog met verschillende stekkers te maken omdat de fabrikanten het niet eens konden worden over 1 standaard.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 18:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Dit is exact wat je bij snelladers hebt. Die zijn allemaal met vaste kabels uitgerust, vooral om ervoor te zorgen dat de kabel de vereiste stroom aan kan.

Bij goedkopere, laagvermogen laadpalen is dat iets moeilijker omdat er door de jaren heen verschillende stekkers zijn ontstaan aan wagens. Hoewel die stilaan gestandariseerd geraken op Type 2 (zelfs Tesla en Nissan gaan over) zijn er nog vele wagens waarbij dat niet het geval is in omloop. Om ervoor te zorgen dat zij ook kunnen laden (en deels ook om te voorkomen dat de kabel wordt gestolen/gevandaliseerd) zitten er dus geen vaste kabels aan openbare laadpalen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• dhrto
Uiteindelijk moeten we gewoon naar 1 standaard. Desnoods de oudere wagens dan maar een 'verloopplug' of iets dergelijks laten aanschaffen. Vandalisme zou je wat aan kunnen doen door bijvoorbeeld de kabel van de laadpaal achter een klep/luik te stoppen, die pas open gaat/ontgrendelt als je je hebt aangemeld met een laadpas.

[ Voor 2% gewijzigd door dhrto op 31-12-2020 17:09 . Reden: spelfoutje ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:51
jeroen3 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:29:
Hoezo zou er een krater ingeslagen worden?
De isolatie van een stroomkabel wordt toch ook niet beschadigd aan de binnenzijde?
Zolang de vonk niet naarbuiten slaat is de isolatie van de tang ook niet beschadigd

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 17:27
Ik moet zeggen dat ik het nog helemaal niet zo'n gek idee vind. De dieven die er echt op uit zijn om je kabel te jatten krijgen het toch wel voor elkaar, maakt niet uit wat voor slot je er op zet. Maar het kan net die ene gauwdief ontmoedigen die er even langs loopt en anders de kabel had meegenomen.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04:55
MaD_co schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:34:
[...]

Hoezo zou er een krater ingeslagen worden?
De isolatie van een stroomkabel wordt toch ook niet beschadigd aan de binnenzijde?
Zolang de vonk niet naarbuiten slaat is de isolatie van de tang ook niet beschadigd
Krater/gat in de snijvlakken van de tang bedoelt hij hier.
Door de kortsluiting verdampt het materiaal van je kniptangetje daar met een mooie vonk en flinke knal.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bedacht ik me ook, dan heb je ook geen markt meer voor gestolen kabels.

Maar dan moet je een standaard hebben voor alle auto's, en je zit nog steeds met thuisladers (al lijkt me dat je daar ook wel iets kan verzinnen om je kabel vast te zetten). Een andere oplossing zou zijn een kabel met een slot die je alleen met een sleuteltje los kan maken, of een kabel met wat electronica die maar werkt op een Tesla.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dhrto
Eén standaard voor alle auto's lijkt me sowieso wenselijk. Bij de ouderwetse pomp heb je ook niet tig tankpistolen voor elk merk...

Voor thuisladen zul je dan je eigen kabel houden. Dit zal normaliter op eigen oprit/terrein gebeuren. Als ze die kabel ook gewoon voorzien van een vergrendelingsmechanisme (bijvoorbeeld te bedienen met je autosleutel) is dat m.i. voldoende.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:51
GeeEs schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:11:
[...]

Krater/gat in de snijvlakken van de tang bedoelt hij hier.
Door de kortsluiting verdampt het materiaal van je kniptangetje daar met een mooie vonk en flinke knal.
:F natuurlijk.
dat ik daar, als vonkverspaner, niet aan gedacht heb :D

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1