Hallo!
Mijn zoontje van 11 jaar wil heel graag een gaming PC, om hem ook enthousiast voor de techniek van een gaming PC te maken (en iets op de aanschafkosten te besparen) wil ik hem graag samen met hem bouwen. Nu werk ik zelf al 20 jaar op Mac en de laatste keer dat ik een PC heb gebouwd is 15 jaar geleden, ik moest me dus even inlezen. Na vele tweaker forum posts gelezen te hebben en 15 uur Linus Techtips, hardware unboxed en Paul’s hardware op youtube ben ik tot onderstaande setup gekomen. Voordat ik alle onderdelen bestel ben ik op zoek naar advies van mensen die er echt verstand van hebben, vandaar deze forum post.
Ik hoop dat er iemand is die ons wil helpen.
Alvast dank voor jullie tijd.
Groet,
Martijn & Anders
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is de eerste gaming pc van mijn zoontje. Hij komt van een MacBook Air, dus alles boven de 15fps is eigenlijk al een win. Het is dus niet nodig om een AAA game op 250fps & 4k te spelen. Maar 60 fps op 1080p zou natuurlijk heel fijn zijn. De games die hij speelt zijn o.a. Fortnite, Roblox, Minecraft en Spiderman. Streamen doet hij niet, maar hij neemt soms wel filmpjes op (screen capture en webcam capture (met OBS). Ook zou het zou fijn zijn dat als weer iets heeft gespaard heeft hij zijn pc kan uitbreiden (denk aan een betere videokaart, meer opslag etc.).
Budget
Hij is al een tijd aan het sparen en ik kan geen klusjes meer bedenken dus na kerst, verjaardagen en rapporten is het budget €600-800.
De volgende apparatuur/software is er al
1920x1080 monitor van LG (HDMI/USB C)
Toetsenbord & muis (Logitech)
Windows Pro licentie (op advies van een collega via http://windowslicenties.nl)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder een lijstje van onderdelen die volgens mijn onderzoek een goede prijs/kwaliteit hebben. Maar ik laat me graag adviseren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik laat me graag adviseren. AMD heeft wel de preferentie boven Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prijs/kwaliteit en een systeem die in de toekomst nog uitgebreid kan worden.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Zoals hierboven al vermeld, graag jullie advies. Werkt deze set bij elkaar, zouden jullie dingen anders doen? Voor het gemak heb ik onderdelen gekozen die bij megekko.nl beschikbaar zijn zodat ik alle onderdelen bij één winkel kan bestellen.
Onderstaand heb ik samen gesteld via de price watch en kloppen dan ook niet helemaal in de berekening (bij megekko kom ik uit op €691).
Een voorbeeld hiervan is de CPU, die staat hieronder voor €203, maar is bij Megekko maar €129,-?
https://www.megekko.nl/product/4278/279206/Socket-AM4-Prcessoren/AMD-Ryzen-5-1600-processor
Lijst van onderdelen
Mijn zoontje van 11 jaar wil heel graag een gaming PC, om hem ook enthousiast voor de techniek van een gaming PC te maken (en iets op de aanschafkosten te besparen) wil ik hem graag samen met hem bouwen. Nu werk ik zelf al 20 jaar op Mac en de laatste keer dat ik een PC heb gebouwd is 15 jaar geleden, ik moest me dus even inlezen. Na vele tweaker forum posts gelezen te hebben en 15 uur Linus Techtips, hardware unboxed en Paul’s hardware op youtube ben ik tot onderstaande setup gekomen. Voordat ik alle onderdelen bestel ben ik op zoek naar advies van mensen die er echt verstand van hebben, vandaar deze forum post.
Ik hoop dat er iemand is die ons wil helpen.
Alvast dank voor jullie tijd.
Groet,
Martijn & Anders
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is de eerste gaming pc van mijn zoontje. Hij komt van een MacBook Air, dus alles boven de 15fps is eigenlijk al een win. Het is dus niet nodig om een AAA game op 250fps & 4k te spelen. Maar 60 fps op 1080p zou natuurlijk heel fijn zijn. De games die hij speelt zijn o.a. Fortnite, Roblox, Minecraft en Spiderman. Streamen doet hij niet, maar hij neemt soms wel filmpjes op (screen capture en webcam capture (met OBS). Ook zou het zou fijn zijn dat als weer iets heeft gespaard heeft hij zijn pc kan uitbreiden (denk aan een betere videokaart, meer opslag etc.).
Budget
Hij is al een tijd aan het sparen en ik kan geen klusjes meer bedenken dus na kerst, verjaardagen en rapporten is het budget €600-800.
De volgende apparatuur/software is er al
1920x1080 monitor van LG (HDMI/USB C)
Toetsenbord & muis (Logitech)
Windows Pro licentie (op advies van een collega via http://windowslicenties.nl)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder een lijstje van onderdelen die volgens mijn onderzoek een goede prijs/kwaliteit hebben. Maar ik laat me graag adviseren.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik laat me graag adviseren. AMD heeft wel de preferentie boven Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prijs/kwaliteit en een systeem die in de toekomst nog uitgebreid kan worden.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Zoals hierboven al vermeld, graag jullie advies. Werkt deze set bij elkaar, zouden jullie dingen anders doen? Voor het gemak heb ik onderdelen gekozen die bij megekko.nl beschikbaar zijn zodat ik alle onderdelen bij één winkel kan bestellen.
Onderstaand heb ik samen gesteld via de price watch en kloppen dan ook niet helemaal in de berekening (bij megekko kom ik uit op €691).
Een voorbeeld hiervan is de CPU, die staat hieronder voor €203, maar is bij Megekko maar €129,-?
https://www.megekko.nl/product/4278/279206/Socket-AM4-Prcessoren/AMD-Ryzen-5-1600-processor
Lijst van onderdelen
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 203,57 | € 203,57 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B450 M (rev. 1.0) | € 72,91 | € 72,91 |
1 | Videokaarten | XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB | € 219,- | € 219,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD) | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Netwerkadapters | TP-Link Archer T2U Plus | € 16,- | € 16,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 550W V2 | € 54,34 | € 54,34 |
1 | Solid state drives | Gigabyte SSD 480GB | € 48,92 | € 48,92 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 759,54 |