1 Slimme thermostaat op 2 CVketels (+ airco?!?) - kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 00:09
Situatieschets: in ons huis draait een CV-ketel (Nefit TrendLine HRC 30-CW5), waar een simpele klokthermostaat (Nefit Moduline 300, ongetwijfeld bedraad) op is aangesloten. Deze verwarmt (nog) een stuk of 9 radiatoren aan (BG woonkamer 3 (meestal aan), gang 1('s winters aan) (wk+gang op termijn VV), bijkeuken 1('s winters aan), hal ('s winters zelden aan)1; VERD1. 4x slaapkamer 4 ('s winters soms aan); VERD2. op termijn 2 of 3 ('s winters soms aan)).
In de studio in de schuur in de tuin komt een (nog niet gekochte, tweedehandse) Intergas 24/18 CW3, die ±40m2 aan VV zal gaan verwarmen. Ook komt er een airco (bijvoorbeeld deze).
(Warmtepomp is nog te kostbaar en te veel in ontwikkeling, aldus een installateur. Airco als hoofdverwarming niet ideaal. Vandaar voorlopig nog voor gas gekozen, kijken we over 5 of 10 jaar weer 'ns.)

Nu de hoofdvraag: Is er een slimme thermostaat die (deze) 2 CVketels kan aansturen? En ook een airco? Of heb ik dan twee slimme thermostaten nodig, of denk ik te complex?
(en subvraag: Kan ik het draadje van de klokthermostaat zomaar in een nieuwe slimme thermostaat prikken?)

Mijn doel is nl. dat ik vanaf mijn telefoon kan checken wat de temperatuur is in een ruimte, en de VV of radiatoren vooral uit (en wellicht 'ns aan) kan zetten op afstand. De airco op afstand aanzetten zou ook superhandig zijn, om de studio even snel op te warmen als ik er een bespreking heb.
Geofencing lijkt me overbodig, want 6 koppig (héél koppig ;) gezin.

[ Voor 7% gewijzigd door sibejan op 29-12-2020 13:45 . Reden: opmaak verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
Alleen even off-topic, heb geen verstand van ingewikkelde thermostaten.
Warmtepomp is nog te kostbaar en te veel in ontwikkeling, aldus een installateur.
Te kostbaar kun je over twisten. Die van mij heb ik zelf geinstalleerd en was na subsidie maar een paar honderd euro duurder dan een nieuwe CV ketel laten hangen.
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html
En daar gaat 1800 euro subsidie af

Ik verwacht weinig ontwikkeling in de apparaten zelf. Wel in de skills van de installateur.
of denk ik te complex?
Het lijkt me erg complex ja.
Is er geen veel simpeler oplossing? Gewoon 1 thermostaat per ketel en de airco alleen handmatig aan zetten als er iemand is? (lijkt me ook beter voor de waarde van je woning)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
Dank voor je reactie,@busscherski!
Dat valt mee, inderdaad - qua prijs. Maar geluidshinder speelt ook mee, en dat schijnt niet mals te zijn. Voor de ketel + installatie ben ik zo'n €750-850 kwijt. Maar ik zal je info meenemen, en ook de subsidie mogelijkheden die 2021 met zich mee zal brengen...

On-topic: misschien beginnen met één slimme en online op afstand bedienbare thermostaat in het huis, en dan kan ik wellicht met diezelfde thermostaat in de studio aangesloten nog 'ns kijken of het een meerwaarde blijkt in de praktijk om de studio ook 'slim' te bedienen. Airco handmatig bedienen is sowieso prima, want die maakt de ruimte relatief snel warm/koud. Ik ben alleen nogal vergeetachtig. En dan kan het handig zijn met je mobiel energie-verslinders uit te zetten, als je ze vergeten bent uit te zetten en de deur al uit bent....
Toch vind ik het ook interessant om te weten of het kan: één thermostaat op twee ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
Je bent van harte welkom om hier eens te komen luisteren naar een Panasonic. Is een stuk stiller dan sommige oude Nefit warmtepompen.

On-topic heb ik niets toe te voegen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
nog even off-topic reagerende: hoe verhoudt die panasonic zich met de Mitsubishi die ik op het oog heb? En dank ook voor de uitnodiging, ik stuur je een PM om te kijken of we een beetje bij elkear in de buurt wonen.

On-topic: iemand nog suggesties voor de vraagstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:13

Theo

moederbord

Het lijkt mij zeer lastig om met één thermostaat drie warmtebronnen aan te sturen die op meerdere plekken verwarmen. Een thermostaat is een sensor in een closed-loop regeling; deze meet de temperatuur op één punt, vergelijkt deze met zijn setpoint en bepaalt vervolgens wat er moet gebeuren met de aangesloten apparatuur om de delta tussen gemeten waarde en set point te verkleinen. In de praktijk komt dat neer op het aan/uit zetten van een warmtebron, of het sturen/knijpen van deze.

Maar als je één sensor/thermostaat wil gebruiken om op meerdere plekken de temperatuur te regelen; hoe moet de thermostaat dan weten hoe warm het is op een plek waar deze niet hangt? En hoe wil je dat deze de CV's en airco aanstuurt?

Wellicht is het handig om voor jezelf de regeling op papier te zetten. Wat wil je dat het systeem gaat doen, en hoe deze het gaat regelen? Wat zijn de eisen om CV1, CV2 en de airco aan en uit te zetten? Hoe wil je dat alles samen gaat werken? Als je deze regels op papier hebt staan dan weet je ook beter wat je nodig hebt (bijv meerdere thermostaten/sensoren)

En wellicht offtopic, maar een Panasonic monoblock warmtepomp is idd erg stil en heel makkelijk te plaatsen en aan te sturen. Op vol vermogen hoor je deze eigenlijk niet meer op 5 meter afstand (en als deze op stevig vermogen draait is het koud buiten en zit je dus niet gezellig buiten). Ik heb 'm naast de achterdeur staan en binnen hoor je niks.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 11:21

vvo

Ik heb een simpele (slimme!) thermostaat van Aliexpress (BHT-002).
Deze stuurt mijn ketel met aan/uit. De thermostaat is uitgerust met wifi.

Ik kan deze thermostaat bedienen of uitlezen via de app van Tuya of via Google home.
(ja ik weet het ....de thermostaat maakt contact met een cloud). Via de app heb je de beschikking over een weekschedule en zaterdag/zondag afzonderlijk. Mocht je af willen afwijken van de schedule kan je de temperatuur zelf instellen. Via IFTTT zorg ik er voor dat om 23.15 alles weer op schedule wordt gezet.

Een 2e thermostaat, voor je studio, is eenvoudig toe te voegen.

Mijn airco (Mitsubishi) kan ik bedienen via de AB, broadlink, Google home of met de app van airconwithme (niet echt uitgebreid).
Pagina: 1