surroundset voor in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07 14:44
Hallo,

Ik ben op zoek naar een surround set voor in de woonkamer.

Momenteel hebben wij een JBL SB350 set, dit vind ik persoonlijk niks.

Nu ben ik aan het kijken en aan het vergelijken. Mijn oog is gevallen op de 2 volgende sets: Harmon Kardon (2 towers, 1 bar en 1 sub, nieuw/tweedehands) of Samsung HW-Q950T(nieuw).

We hebben een Sony KD-55XD9305 tv.

Wat zouden jullie doen/adviseren? Een andere setup mag natuurlijk ook.Maar dan graag in de prijsklasse van de 2 eerdergenoemde setups.

Alvast bedankt!

Ps. Ik zit in het licht en geluid en ben dus redelijk kritisch in dit soort dingen.
Maar ik ben totaal niet thuis in dit soort apparatuur, vandaar graag jullie suggesties!

[ Voor 6% gewijzigd door R. Smael op 29-12-2020 14:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:28
Je budget is dus 1500 euros? Koop dan voor rond de 500 euro een receiver en voor rond de 1000 euro een speakerset.

BijvoorbeeldMet bijvoorbeeldDit soort sets is een klasse beter dan de Samsung set. Welke Harman Kardon set heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
martyw schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:54:
Welke Harman Kardon set heb je op het oog?
2x Harman Kardon tower, 1x Bar & 1 sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je kritisch bent qua geluid, snap ik eerlijk gezegd niets van de twee opties die je overweegt.

Harman Kardan koop je mijns inziens voor de design-factor, niet voor een goede prijs-kwaliteit-verhouding. De Samsung is een soundbar; zoiets koop je voor een strakke simpele setup waarvoor je geluidskwaliteit inlevert als compromis.

Mijn voorstel zou zijn: koop een receiver met daarbij een speakerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
S1NN3D schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:28:
Als je kritisch bent qua geluid, snap ik eerlijk gezegd niets van de twee opties die je overweegt.

Harman Kardan koop je mijns inziens voor de design-factor, niet voor een goede prijs-kwaliteit-verhouding. De Samsung is een soundbar; zoiets koop je voor een strakke simpele setup waarvoor je geluidskwaliteit inlevert als compromis.

Mijn voorstel zou zijn: koop een receiver met daarbij een speakerset.
Ik heb ze inderdaad ook gekozen voor de looks.

Wat zou u mij aanbevelen?

Ik heb zelfs al gedacht om een van mijn verhuursetjes voor feestjes neer te zetten maar of dat het gewenste resultaat geeft?! Lomp is het in ieder geval, voor in een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:27
Je zit in licht en geluid en bent dus kritisch zeg je zelf, maar vervolgens kies je voor de looks?

Die logica gaat bij mij dan niet helemaal op. Daarnaast wordt er gevraagd welke HK combi je precies op het oog hebt, maar dan wordt er geen typenummers gegeven, alleen wat voor soort speakers?

Daarnaast zijn er hierboven al 2 goede voorbeelden gegeven, waar je verder niet op in gaat. Een beetje meer inzet zou fijn zijn

Uw advertentie hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:23
Als lomp geen probleem is zou ik zelf niet voor een soundbar gaan. In ieder geval 2 knappe stereo speakers als front. Er is zoveel keus, maar zoiets als die Ultima 40 heb ik zelf ook wel eens overwogen. Ik had zelf ooit de Theater 100 van Teufel 5.1 set, was prima prijs/kwaliteit verhouding en voldeed prima voor film, maar voor muziek vond ik het tekort schieten. De surroundspeakers, center en subwoofer gebruik ik nogsteeds, maar heb ondertussen de frontspeakers vervangen.

Kwa versterker, tja net wat je wilt. Spotify? HDMI? Ik zou lekker een tweedehandsje op de kop tikken. Ik heb nu een tweedehands Onkyo TX-NR575E vanwege Spotify, Bluetooth en goede prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Josk79 op 29-12-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:33
Ik zou eerst de receiver uitkiezen. Daarbij let je vooral op de aansluitingen (hoeveel hdmi en welke versie, evt andere aansluitingen en zorgen dat het geen stereo versterker is) en extra's (denk aan Bluetooth, audiocodecs, Spotify, etc). Vaak is het instapmodel al voldoende, of het model van vorig jaar.

Dat bedrag trek je af van je budget en van het restbedrag koop je passende speakers, bij voorkeur formaat boekenplank model of groter. De woofers van deze speakers zullen al snel 4,5" of groter zijn en dat is wat je wilt. Kies voor speakermerken zoals Dali, Bowers & Wilkins, KEF, Jamo, om er maar een paar te noemen.

Afhankelijk van hoe belangrijk het bioscoop gevoel is voor je, kies je wel of geen subwoofer. Bij wel een subwoofer moet je weten dat deze al snel €500,- kosten, dus daar wil je misschien nog even voor doorsparen. Bekende subwoofer merken zijn BK, SVS, Klipsch, evt Jamo.

Houdt er rekening mee dat de speakers veelal rond oorhoogte staan, dat betekent dus op een tvmeubel, kast, standaard of de speaker is een vloerstaander. De subwoofer kun je niet zomaar overal neerzetten, de plaatsing is van invloed op de weergave, iig meer dan de subwoofer zelf (mits geen klein, underpowered, lichtgewicht ding). Zet de speakers bij voorkeur nooit ìn een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
CyPh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:01:
Je zit in licht en geluid en bent dus kritisch zeg je zelf, maar vervolgens kies je voor de looks?

Die logica gaat bij mij dan niet helemaal op. Daarnaast wordt er gevraagd welke HK combi je precies op het oog hebt, maar dan wordt er geen typenummers gegeven, alleen wat voor soort speakers?

Daarnaast zijn er hierboven al 2 goede voorbeelden gegeven, waar je verder niet op in gaat. Een beetje meer inzet zou fijn zijn
Het moet in verhouding zijn, de kwaliteit, de looks en de prijs natuurlijk.

De bovenstaande voorbeelden ken ik persoonlijk niet. Dus zal ik dat even uit moeten zoeken en moeten gaan luisteren. Maar luisteren wordt in deze tijd moeilijk.
Josk79 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:02:
Als lomp geen probleem is zou ik zelf niet voor een soundbar gaan. In ieder geval 2 knappe stereo speakers als front. Er is zoveel keus, maar zoiets als die Ultima 40 heb ik zelf ook wel eens overwogen. Ik had zelf ooit de Theater 100 van Teufel 5.1 set, was prima prijs/kwaliteit verhouding en voldeed prima voor film, maar voor muziek vond ik het tekort schieten. De surroundspeakers, center en subwoofer gebruik ik nogsteeds, maar heb ondertussen de frontspeakers vervangen.

Kwa versterker, tja net wat je wilt. Spotify? HDMI? Ik zou lekker een tweedehandsje op de kop tikken. Ik heb nu een tweedehands Onkyo TX-NR575E vanwege Spotify, Bluetooth en goede prijs.
Ik heb het systeem natuurlijk zo compact mogelijk, het is een grote woonkamer maar het hoeft geen grote eye catcher te worden.

Dus u zegt ook dat de Ultima 40 een goede optie zou zijn? Ik ga zeker naar de genoemde opties kijken maar het luisteren laat even op zich wachten.
LA-384 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:14:
Ik zou eerst de receiver uitkiezen. Daarbij let je vooral op de aansluitingen (hoeveel hdmi en welke versie, evt andere aansluitingen en zorgen dat het geen stereo versterker is) en extra's (denk aan Bluetooth, audiocodecs, Spotify, etc). Vaak is het instapmodel al voldoende, of het model van vorig jaar.

Dat bedrag trek je af van je budget en van het restbedrag koop je passende speakers, bij voorkeur formaat boekenplank model of groter. De woofers van deze speakers zullen al snel 4,5" of groter zijn en dat is wat je wilt. Kies voor speakermerken zoals Dali, Bowers & Wilkins, KEF, Jamo, om er maar een paar te noemen.

Afhankelijk van hoe belangrijk het bioscoop gevoel is voor je, kies je wel of geen subwoofer. Bij wel een subwoofer moet je weten dat deze al snel €500,- kosten, dus daar wil je misschien nog even voor doorsparen. Bekende subwoofer merken zijn BK, SVS, Klipsch, evt Jamo.

Houdt er rekening mee dat de speakers veelal rond oorhoogte staan, dat betekent dus op een tvmeubel, kast, standaard of de speaker is een vloerstaander. De subwoofer kun je niet zomaar overal neerzetten, de plaatsing is van invloed op de weergave, iig meer dan de subwoofer zelf (mits geen klein, underpowered, lichtgewicht ding). Zet de speakers bij voorkeur nooit ìn een kast.
Dat is een goede van u!
Heeft u misschien ook goede suggesties qua receivers en/of compleet systeem? Van dit soort systemen heb ik namelijk geen kaas gegeten.

[ Voor 29% gewijzigd door R. Smael op 29-12-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:23
Die Ultima 40 heb ik zelf nog nooit gehoord maar je zult er je geen buil aan vallen, verwacht ik. Je zou ook de Vraag en Aanbod eens langs kunnen gaan. Zet voor jezelf even op een rijtje wat je belangrijk vind. Bijv:

- Is het alleen voor film of ook voor muziek?
- Wil je de huiskamer met geluid op flink volume kunnen vullen?
- Moet de boel Spotify, Bluetooth, Airplay ondersteunen?

etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
R. Smael schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:16:

Dat is een goede van u!
Heeft u misschien ook goede suggesties qua receivers en/of compleet systeem? Van dit soort systemen heb ik namelijk geen kaas gegeten.
Het is heel simpel, je gaat naar https://tweakers.net/versterkers-en-receivers/vergelijken/ en filtert daar op de eisen die je belangrijk vindt (let op, vermogen en impedantie zijn niet belangrijk).
Vervolgens ga je naar https://tweakers.net/speakers/vergelijken/ en kijkt daar wat je mooi vind. Evt filter je nog op passieve versterking, zodat je alleen speakers over houd die een receiver nodig hebben. Veel fabrikanten werken met series, waarbinnen je de keuze hebt uit diverse maten speakers en een center speaker.
Als je nog wilt gaan beluisteren, maak je op deze manier een shortlist.

Als je alles in huis hebt, sluit je het geheel aan met kabels (die niet meegeleverd worden), maar gezien je in de licht en audio verhuur zit, moet dat wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 23:07
Ik lees hierboven alleen maar goede adviezen, dat moet al een hoop stof tot nadenken geven.

Je zegt dat je op zoek bent naar een surround set. Betekent dat dat je nu muziek luistert via een stereo installatie of luister je alleen via die soundbar die je al hebt? In dat laatste geval zal álles wat je koopt vele malen beter klinken dan wat je nu hebt. Helemaal als je een flink budget te besteden hebt.

Je kunt dus gewoon die HK towers overwegen die je zelf mooi vindt (als je geen kat hebt tenminste :+ ) en tevreden zijn met het veel betere geluid daarvan én de looks, of voor hetzelfde geld iets uitzoeken wat nog beter klinkt. Als je begint met HK zit je min of meer vast aan HK, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Sonos. Een receiver met losse luidsprekers zal altijd beter klinken maar heeft niet het gemak van draadloze speakers (kan wel, maar erg duur)

Ik zie dat die HK towers alleen al 2500 euro kosten. Verder noem je een soundbar en een subwoofer. Je noemt geen surrounds/achterluidsprekers. Zoek je wel een "surround set"?

Ik zou sowieso wachten met een subwoofer en deze pas kopen als je echt iets mist in de beleving.
Voordeel van die towers is dat ze in combinatie met de soundbar als front speakers gebruikt kunnen worden. Bij Sonos (Arc) kan dat bijvoorbeeld niet. Hoe ze klinken weet ik niet maar ze zullen ook best wat laag kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. Smael
Josk79 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:24:
Die Ultima 40 heb ik zelf nog nooit gehoord maar je zult er je geen buil aan vallen, verwacht ik. Je zou ook de Vraag en Aanbod eens langs kunnen gaan. Zet voor jezelf even op een rijtje wat je belangrijk vind. Bijv:

- Is het alleen voor film of ook voor muziek?
- Wil je de huiskamer met geluid op flink volume kunnen vullen?
- Moet de boel Spotify, Bluetooth, Airplay ondersteunen?

etc...
Ik zal het gaan gebruiken voor zowel film als muziek, maar vaker voor film. En ik wil graag de hele kamer vullen met geluid.
Hoe meer het ondersteund hoe beter.
LA-384 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:29:
[...]

Het is heel simpel, je gaat naar https://tweakers.net/versterkers-en-receivers/vergelijken/ en filtert daar op de eisen die je belangrijk vindt (let op, vermogen en impedantie zijn niet belangrijk).
Vervolgens ga je naar https://tweakers.net/speakers/vergelijken/ en kijkt daar wat je mooi vind. Evt filter je nog op passieve versterking, zodat je alleen speakers over houd die een receiver nodig hebben. Veel fabrikanten werken met series, waarbinnen je de keuze hebt uit diverse maten speakers en een center speaker.
Als je nog wilt gaan beluisteren, maak je op deze manier een shortlist.

Als je alles in huis hebt, sluit je het geheel aan met kabels (die niet meegeleverd worden), maar gezien je in de licht en audio verhuur zit, moet dat wel goed komen.
Een ding maakt het wel een stuk lastiger, ik wil graag draadloos werken aangezien ik de kabels niet allemaal even netjes weg kan werken in de bestaande kamer.
Blurk62 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:34:
Ik lees hierboven alleen maar goede adviezen, dat moet al een hoop stof tot nadenken geven.

Je zegt dat je op zoek bent naar een surround set. Betekent dat dat je nu muziek luistert via een stereo installatie of luister je alleen via die soundbar die je al hebt? In dat laatste geval zal álles wat je koopt vele malen beter klinken dan wat je nu hebt. Helemaal als je een flink budget te besteden hebt.

Je kunt dus gewoon die HK towers overwegen die je zelf mooi vindt (als je geen kat hebt tenminste :+ ) en tevreden zijn met het veel betere geluid daarvan én de looks, of voor hetzelfde geld iets uitzoeken wat nog beter klinkt. Als je begint met HK zit je min of meer vast aan HK, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Sonos. Een receiver met losse luidsprekers zal altijd beter klinken maar heeft niet het gemak van draadloze speakers (kan wel, maar erg duur)

Ik zie dat die HK towers alleen al 2500 euro kosten. Verder noem je een soundbar en een subwoofer. Je noemt geen surrounds/achterluidsprekers. Zoek je wel een "surround set"?

Ik zou sowieso wachten met een subwoofer en deze pas kopen als je echt iets mist in de beleving.
Voordeel van die towers is dat ze in combinatie met de soundbar als front speakers gebruikt kunnen worden. Bij Sonos (Arc) kan dat bijvoorbeeld niet. Hoe ze klinken weet ik niet maar ze zullen ook best wat laag kunnen produceren.
Nu gebruik ik de JBL set nauwelijks omdat ik hem écht niet vind klinken. Maar ik wil het geluid van mijn TV graag versterken door er een goede set aan toe te voegen. Het is dus voornamelijk om film kijken.

Aangezien het een bestaande kamer en het niet helemaal zal gaan lukken om alle kabels weg te werken, zou ik het liefste een draadloze set willen vandaar ook de suggestie Samsung HW-Q950T.

Maar de Samsung heb ik nog niet gehoord, de HK Towers wel, deze klinken op zich redelijk in de winkel natuurlijk (omdat ze perfect zijn afgestemd en je er 2 meter vanaf zit, hier thuis ong. 8 meter, L vormige kamer).

Sonos heb ik heel lang naar gekeken, tot de HK in beeld kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
R. Smael schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:53:
Een ding maakt het wel een stuk lastiger, ik wil graag draadloos werken aangezien ik de kabels niet allemaal even netjes weg kan werken in de bestaande kamer.
Met die info had je beter kunnen beginnen, dat had een hoop onbruikbare reacties gescheeld. Draadloos heb ik geen verstand van, maar volgens mij beperkt dat je keuze enorm. Mogelijk blijven er dan maar twee, drie opties over.
Pagina: 1