Schade aan keramische kookplaat. Verzekerd of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 18.974 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ben zo onhandig geweest een glas op mijn keramische kookplaat te laten vallen. Nu zit er een barst in en er is een hoekje uit. Laat ik voorop stellen dat het mijn schuld is en dat ik eventueel de schade en herstel zelf zal moet betalen

Echter ik heb een inboedelverzekering waarbij ik dacht dat dit soort schade te claimen is.

Het betreft een huurappartement waarbij de keuken volledig ingericht is opgeleverd. Dus incluis de kookplaat

Heb contact opgenomen met de verhuurder die stelt: Helaas, U draait voor herstel/vervanging voor de kosten op. Mijn verzekeraar zegt: U heeft de schade zelf veroorzaakt en aangezien er geen huurdersbelang is gaan wij die kosten niet vergoeden.

Verzekeraar van mij stelt verder dat de verhuurder een opstalverzekering zou moeten hebben waardoor deze schade daar kan worden verhaald.

Nogmaals, ik heb de schade veroorzaakt en het lijkt mij evident dat ik dan ook voor de schade zal moeten opdraaien. Maar aan de andere kant meende ik ook voor dit soort dingen via de inboedelverzekering verzekert te zijn

Hebben zowel mijn verzekeraar en mijn verhuurder een punt en moet ik mij er maar gewoon bij neerleggen of is het wel te verhalen via de verzekering. In de polis zelf kan ik niets vinden over deze specifieke situatie

Beste antwoord (via NoahAmber op 31-12-2020 10:27)

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ja, beide hebben een punt en hoeven jou niets uit te keren.

Verhuurder heeft een opstalverzekering voor zijn pand en de vaste dingen die daar instaan. Waarom zou hij deze aanspreken voor iets wat jij hebt veroorzaakt.

Kookplaat hoort bij de vaste inrichting van een woning en hoort dus niet tot jouw inboedelverzekering.

Maar hiervoor heb of kon je een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
Een aansprakelijkheidsverzekering verzekert de schade die je veroorzaakt aan iemand anders. Of de spullen van iemand anders.

Dus als je deze heb, dan kan je het hier claimen, heb je dit niet kan je het claimen bij je eigen bankrekening (zelf betalen dus)
pyrofielo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:11:
In hoeverre is er een hoekje af? is het een schilfer of ligt stiekem de kook plaat in tweeen?

in geval van een schilfer zou ik het lekker laten en bij eventuele oplevering kijken of het naar voren komt. Daarbij rekening houden dat je er gebruik van maakt en het dus niet als nieuw hoeft te blijven.
Natuurlijk komt het naar voren bij de eindoplevering, het is al bekend bij de verhuurder, en het hoeft inderdaad niet nieuw te blijven maar schade als een kapotte kookplaat of een schilfer eraf valt natuurlijk niet onder normaal gebruik. Ik zou het ten alle tijde zelf repareren of laten doen, a99% goedkoper als je dit door je huurbaas laat doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rick-- op 29-12-2020 13:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In hoeverre is er een hoekje af? is het een schilfer of ligt stiekem de kook plaat in tweeen?

in geval van een schilfer zou ik het lekker laten en bij eventuele oplevering kijken of het naar voren komt. Daarbij rekening houden dat je er gebruik van maakt en het dus niet als nieuw hoeft te blijven.

Heb je het onder je inboedelverzekering geclaimd? want ik denk dat je het eerder bij je aansprakelijkheidsverzekering neer moet leggen. De kookplaat is niet van jou dus je sloopt iets van iemand anders.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ja, beide hebben een punt en hoeven jou niets uit te keren.

Verhuurder heeft een opstalverzekering voor zijn pand en de vaste dingen die daar instaan. Waarom zou hij deze aanspreken voor iets wat jij hebt veroorzaakt.

Kookplaat hoort bij de vaste inrichting van een woning en hoort dus niet tot jouw inboedelverzekering.

Een aansprakelijkheidsverzekering verzekert de schade die je veroorzaakt aan iemand anders. Of de spullen van iemand anders.

Dus als je deze heb, dan kan je het hier claimen, heb je dit niet kan je het claimen bij je eigen bankrekening (zelf betalen dus)

Natuurlijk komt het naar voren bij de eindoplevering, het is al bekend bij de verhuurder, en het hoeft inderdaad niet nieuw te blijven maar schade als een kapotte kookplaat of een schilfer eraf valt natuurlijk niet onder normaal gebruik. Ik zou het ten alle tijde zelf repareren of laten doen, a99% goedkoper als je dit door je huurbaas laat doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rick-- op 29-12-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online

Heb je het onder je inboedelverzekering geclaimd? want ik denk dat je het eerder bij je aansprakelijkheidsverzekering neer moet leggen. De kookplaat is niet van jou dus je sloopt iets van iemand anders.
Het is een klein hoekje aan de rand en daar gaan wat barstjes naar het midden van de plaat. Centimeter of 10 denk.

En nu je het meegeeft is het idd schade die ik niet moedwillig heb veroorzaakt aan het eigendom van de verhuurder. WA verzekering claimen lijkt mij dan ook voor de hand liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Rick-- schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:11:

[...]
Dat lijkt mij een juiste oplossing. Claimen vie de WA verzekering. Zie ook mijn reactie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier zit natuurlijk nog wel een nuance in. De iPad van school van mijn zoontje onder een bruikleenovereenkomst valt er bijvoorbeeld niet onder, maar ze vergoeden wel onder coulance. Tenminste dat hebben ze mij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Nou dat ben ik niet met je eens en een schilfer vind ik wel degelijk onder normaal gebruik vallen! Ik zou daar ook niet een kookplaat voor vervangen.

Echter gaat het hier om een flinke schade en dan zou ik het wel laten repareren. liefst via de WA verzekering.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:35
Je kan er onmogelijk een schilfer af krijgen bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:14:
Je kan er onmogelijk een schilfer af krijgen bij normaal gebruik.
De hoekjes van die glazen platen zijn wel degelijk heel kwetsbaar. Bij mij is er ook een miniscuul hoekje vertrokken, vermoedelijk blijven haken in een schoonmaak hoekje.

Dat is niet anders dan een stukje emaille er af van een gasplaat als je een pan op de rand hebt laten stuiteren.

Maar scheuren van 10cm zijn toch wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-12-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
De pan op de rand laten stuiteren is geen normaal gebruik. En ik geloof er vrij weinig van dat je een stuk van de plaat afbreekt door er met een doekje overheen te poetsen. Ja, misschien als het al gebroken was.

[ Voor 56% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:18:
De pan op de rand laten stuiteren is geen normaal gebruik.
Nee, want in normaal gebruik glipt er natuurlijk nooit iets uit je handen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:19:
[...]

Nee, want in normaal gebruik glipt er natuurlijk nooit iets uit je handen :z
Dus als je een glas uit je handen laat vallen en hij barst, is er iets mis met dat glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:20:
[...]

Dus als je een glas uit je handen laat vallen en hij barst, is er iets mis met dat glas?
Dat glas; nee. Die plaat; wellicht wel ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:24:
[...]

Dat glas; nee. Die plaat; wellicht wel ja.
Ja, want een glasplaat moet er tegen kunnen dat je er een pan op laat vallen. 8)7

Een kookplaat is niet gemaakt om dingen op te laten vallen, dus er dingen op laten vallen is geen normaal gebruik.

Ik snap eigenlijk niet dat ik dit moet uitleggen. Hoe kan je überhaupt denken dat een pan op een kookplaat laten vallen normaal gebruik is.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58
NoahAmber schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:03:
Mijn verzekeraar zegt: U heeft de schade zelf veroorzaakt en aangezien er geen huurdersbelang is gaan wij die kosten niet vergoeden.
Hoe moet ik dit lezen? Heb je de module "huurdersbelang" niet gekozen bij je inboedelverzekering? Of heb je dat wel maar valt deze schade er niet onder?

Los van dit verhaal, is dat wel iets om even uit te zoeken, want dat zou misschien betekenen dat je nu niet verzekerd bent voor schade die normaal onder de opstalverzekering zou vallen, aan zaken die door jouzelf of door een eerdere huurder in/aan de woning zijn aangebracht. Denk aan de vloerafwerking, aanpassingen aan badkamer/keuken, schuttingen, etc...

Best kans dat je vloer bijvoorbeeld niet verzekerd is bij brand- of waterschade. De opstalverzekering van de verhuurder doet er niets mee (want de vloer is niet van verhuurder), jouw inboedelverzekering doet er ook niets mee (want het is opstal, geen inboedel). Daar is "huurdersbelang" dus voor bedacht. Dit soort zaken kun je meeverzekeren bij de inboedelverzekering.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:26:
[...]

Ja, want een glasplaat moet er tegen kunnen dat je er een pan op laat vallen. 8)7
Als die glasplaat het bovendeel van een kookplaat is, is dat wel zo handig ja.
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:26:
Een kookplaat is niet gemaakt om dingen op te laten vallen, dus er dingen op laten vallen is geen normaal gebruik.
En jij laat nooit wat vallen?

Ik zeg trouwens nergens dat zo'n kapotte plaat onder normaal gebruik valt, maar een klein hoekje er af is redelijk normaal na een x jaar. Dingen gaan nu eenmaal kapot. Zeker met die Keramische ongein waar die plaat vertieft heet wordt itt inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Natuurlijk, iedereen laat wel eens iets vallen. Maar als je dan iets kapot laat vallen, wil dat natuurlijk niet ineens zeggen dat er iets mis is met een product.

Als ik een beker of wat dan ook op een glazen tafel laat vallen, en de tafel barst kapot, is dat volgens jou normaal gebruik? Omdat iedereen wel eens iets laat vallen?

Als je een kristallen beeldje laat vallen valt het ook kapot. Dat beeldje kan niet eens tegen normaal gebruik.. Kan het niet eens een keer laten vallen. 8)7

Iets (ergens op) laten vallen is geen normaal gebruik, tenzij dat product er specifiek voor ontworpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:44:
Natuurlijk, iedereen laat wel eens iets vallen. Maar als je dan iets kapot laat vallen, wil dat natuurlijk niet ineens zeggen dat er iets mis is met een product.

Als ik een beker of wat dan ook op een glazen tafel laat vallen, en de tafel barst kapot, is dat volgens jou normaal gebruik? Omdat iedereen wel eens iets laat vallen?

Als je een kristallen beeldje laat vallen valt het ook kapot. Dat beeldje kan niet eens tegen normaal gebruik.. Kan het niet eens een keer laten vallen. 8)7

Iets (ergens op) laten vallen is geen normaal gebruik, tenzij dat product er specifiek voor ontworpen is.
Als je een beker op een tafel laat vallen en de tafel barst kapot was de tafel ondeugdelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:02:
[...]

Als je een beker op een tafel laat vallen en de tafel barst kapot was de tafel ondeugdelijk ;)
Dit kan toch niet serieus zijn? Hoe dan ook heb ik er nu wel genoeg over gezegd, we gaan ook gewoon in rondjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:31:
[...]

Hoe moet ik dit lezen? Heb je de module "huurdersbelang" niet gekozen bij je inboedelverzekering? Of heb je dat wel maar valt deze schade er niet onder?
Die aanvulling is bij een appartement wat je huurt niet nodig. Huurdersbelang is in principe nodig als het mijn eigen keuken zou zijn. In dit geval is het dus schade aangericht aan het eigendom van de verhuurder. Derhalve ga ik ook voor de WA verzekering

https://www.geld.nl/opsta...20voor%20schade%20hieraan.

Dit is de schade trouwens. Let niet op het stof.. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt-peG_4WUrzwYNbmVEd6TwKOhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzZOVLruw8HEPJlQI3zgkAAI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door NoahAmber op 29-12-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patlm
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10-2021
Is het lukt om dit te verhalen op WA verzekering?

Ik heb zit nu in het zelfde schuitje en heb exact dezelfde plaat en schade. Ik huur een vrijsector apartment bij een woningcorporatie en moet deze voor de verhuizing vervangen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Patlm schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:55:
Is het lukt om dit te verhalen op WA verzekering?

Ik heb zit nu in het zelfde schuitje en heb exact dezelfde plaat en schade. Ik huur een vrijsector apartment bij een woningcorporatie en moet deze voor de verhuizing vervangen. :|
Wat voor WA-verzekering heb je? Veel WA-verzekering dekken alleen schade aan (spullen van) particulieren, en dus niet die van een woningcorporatie.

Als het goed is staat naast dit, ook een lijst van spullen die niet gedekt worden in je polis of een los blad met voorwaarden. Vaak worden bijv. laptops niet gedekt, maar ik denk dat een kookplaat onder witgoed valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Grote kans dat de WA verzekering zegt dat het eerst bij de opstalverzekering geclaimt dient te worden en dat er pas iets voor vergoeding in aanmerking komt als de opstalverzekeraar de claim afwijst. Ze willen dan een bewijs van afwijzing zien.

Wat dat betreft is dat altijs typisch, het is op allerlei manieren verzekerd maar men wijst altijd naar elkaar als er wat uitgekeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07 07:30
bij de meeste leveranciers kun je wel een nieuwe glasplaat bestellen, zal goedkoper zijn dan een geheel nieuw apparaat.

Of 2e hands kijken voor eenzelfde type eventueel met defect en dan het glas overzetten.

[ Voor 28% gewijzigd door Toerq op 10-10-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:15

DonJunior

NO Moderator

Toerq schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:09:
bij de meeste leveranciers kun je wel een nieuwe glasplaat bestellen, zal goedkoper zijn dan een geheel nieuw apparaat
Goeie tip! Dank! Ik zit zelf ook sinds deze week met een gescheurde plaat. Geen idee hoe.. de een op de andere dag viel het me ineens op. Mijn plaat is over de hele breedte gescheurd dus een nieuwe zou wel fijn zijn.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07 07:30
DonJunior schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:15:
[...]

Goeie tip! Dank! Ik zit zelf ook sinds deze week met een gescheurde plaat. Geen idee hoe.. de een op de andere dag viel het me ineens op. Mijn plaat is over de hele breedte gescheurd dus een nieuwe zou wel fijn zijn.
Je zou ook eens op bva kunnen kijken, zie daar geregeld showroom modellen voorbijkomen voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.dorlas
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-06-2024
Volgens mij is op de foto de plaat ingebouwd en als dit zo is dan valt het onder opstal, dan is het een vastzittend gedeelte dus voor de opstalverzekering van de verhuurder. Als huurder kan je je hier niet voor verzekeren want je bent niet de eigenaar van die spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@s.dorlas dit topic is een paar jaar oud. Kortom gaat nu dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.