Tussenstukje radiatorknop te lang?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Hey iedereen. Ik probeer de radiatorknoppen hier te vervangen met thermostatische radiatorknoppen. Nou heb ik hiervoor tussenstukjes/radiatorafsluitingen die denk ik te lang zijn. Vooropgesteld, ik weet echt absoluut niks hier van af, dus mogelijk dat ik niet de juiste maatvoering heb gebruikt.

Ik krijg deze twee net niet op elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5xaOfyED6Uz9jdChQQBzJhn9D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oxpr17dxRySmtgwgG3zmQnXL.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je ze naast elkaar, waarvan de radiatorknop deze is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHxgbjzqhODIZlPJLkf-09rJCdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLYXcogKs8Rv18N6E8LvQqOr.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de oude (met witte knop) "12 F" erop heeft en de thermostatische "DN 15".

Mijn vragen:
1) kan ik hier nog mee uit de voeten of moeten de tussenstukjes omgeruild worden?
2) waar moet ik op letten als ik nieuwe thermostatische radiator afsluiters bestel?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 11:42

Wimmel

Hello

Je zal de aanvoerbuis iets in moeten korten. Dit is eenvoudig zelf te doen met een ijzerzaag of beter nog een pijpensnijder. Je zal wel even een nieuwe knelring moet plaatsen.

@edsandje Wees mij er terecht op dat ik een verkeerde had gelinkt.
Edit: bijvoorbeeld deze: https://www.warmteservice...lset-1-2-x15mm/p/44852505

Controleer even welke wordt aanbevolen bij de door jou aangeschafte radiatorkraan.

Edit2: Denk erom dat je ook de onderzijde van de radiator loskoppelt; je moet de radiator namelijk iets kunnen optillen zodat de koppelingen in elkaar kunnen schuiven.

[ Voor 65% gewijzigd door Wimmel op 29-12-2020 17:26 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Wimmel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:21:
Je zal de aanvoerbuis iets in moeten korten, Dit is eenvoudig zelf te doen met een ijzerzaag of beter nog een pijpensnijder. Je zal wel even een nieuwe knelring moet plaatsen.
Ik heb net even gekeken, maar dit moet voor alle acht de knoppen die ik wil bevestigen. Met mijn handigheid weet ik niet of zagen de slimste optie is. Zijn er kortere afsluisters? Of is wat ik heb besteld de universele maat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:35
apNia schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:32:
[...]

Ik heb net even gekeken, maar dit moet voor alle acht de knoppen die ik wil bevestigen. Met mijn handigheid weet ik niet of zagen de slimste optie is. Zijn er kortere afsluisters? Of is wat ik heb besteld de universele maat?
Ik denk niet dat het je gaat lukken om knoppen te vinden welke precies even lang zijn. Thermostatische knoppen zijn over het algemeen wat groter. Dus ja: dit moet voor alle 8 de knoppen.

Afkorten met een ijzerzaagje lijkt mij de beste optie. Een pijpensnijder kan ook zoals gezegd, maar ik denk dat dat in jou situatie lastig is (helemaal aan het eind van de buis is vaak lastig, en zo dicht bij de muur ook, dus je zult dan eigenlijk dat hele stuk buis moeten vervangen).
Of je handig genoeg bent om dat af te zagen moet je natuurlijk zelf inschatten, maar het is niet een heel moeilijk karweitje. Anders iemand in je omgeving zoeken die je kan helpen en wat handiger is?
Overal waar je de knelringen loshaalt moet je ze vervangen (zoals ook al gezegd) door nieuwe:
https://www.hornbach.nl/s...5-st/7884844/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:45
Geen idee of er kortere zijn maar moeilijk is inkorten niet. Je moet alleen goed meten hoeveel er af moet.

Met zo'n ding: https://www.toolstation.n...tische-pijpsnijder/p40644 (check wel even of de doorsnee de juiste is) kun je ook op plaatsen met bijna geen bewegingsvrijheid prima een stukje inkorten. Met een ijzerzaag zou ik zelf liever niet doen, gaat snel scheef, bramen, daardoor lekkage. Het enige lastige is dat je maar een heel klein stukje moet. Maar 1 cm moet volgens mij wel lukken met dat ding. Koop er anders een lullig stukje buis bij om op te oefenen :)

Warmteservice is ook een goede zaak voor dit soort onderdeeltjes en vragen, personeel weet i.h.a. goed wat ze verkopen. Maar zal wel gesloten zijn nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17

Remi

Moo!

Ik heb toevallig een paar weken terug hetzelfde moeten doen omdat de nieuwe koppelingen inderdaad iets groter zijn. Zoals aangegeven moet de aanvoerbuis dus worden ingekort en moet je nieuwe knelringen plaatsen.

Tip: als je de boel weer gaat vullen met water laat dan iemand een rondje doen om te controleren op lekkages. Geheid dat je dat gaat krijgen als je 8 stuks vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Ah zo. Ja ik kan 'm er wel gewoon uitwippen, en er dan afzagen. Wordt wel een sucky klusje, voor mij dan.

Wat vragen op basis hiervan:
1) Hoe weet ik hoeveel ik precies moet afsnijden?
2) Waar dienen knelringen voor?
3) Als je zo naar de leiding kijkt zie je de twee knelringen er nog op, met een ongeveer 3mm aan de ene kant, en 4mm aan de andere kant aan speling. Is het misschien slim gewoon daar langs af te zagen zodat ik ~7mm win? Of wil je altijd die paar mm speling behouden achter zo'n ring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwbLI91HkH8TheTs_zB_ZmtNQsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWZfrtW6A1lbjhOBYmAtU3nS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Remi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:57:
Tip: als je de boel weer gaat vullen met water laat dan iemand een rondje doen om te controleren op lekkages. Geheid dat je dat gaat krijgen als je 8 stuks vervangt.
Wat was de meest voorkomende oorzaak van lekkage bij jou? Dan kan ik er op voorhand misschien al rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-06 21:20
1) Je kan het verschil tussen de kranen opmeten en dan misschien twee millimeter eraf halen. Steel safe (dus minder afzagen dan dat je denkt dat nodig is). En begin met een en ga dan door naar de rest als het goed past. Let op: je 8 pijpjes zullen geen van alle exact hetzelfde zijn.

2 ) De stalen buis heeft natuurlijk geen schroefdraad. Om het toch strak en waterdicht vast te zetten wordt er een messing ring om de buis gedaan. Het schroefdraad van knelt vervolgens dit strak om de stalen buis. Dat kan je helaas maar een keer doen, dus moet vervangen worden.

3) Achter een ring is altijd wat speling handig. Dat is net hoe die in de koppeling (niet op de foto) valt. Dus die 3 en 4 mm zal je als je klaar ben alsnog (ongeveer) hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

1: dat moet je meten; er zit een stuitrand in de radiatorkraan waar de buis tegenaan komt. Je hebt dus de afstand tussen de 2 stuitranden nodig.
2: De knelring zorgt voor de waterdichte afdichting. Wanneer je de wartels aandraait vervormen ze iets waardoor ze de buis omknellen. Daardoor zijn ze ook maar eenmalig te gebruiken (je kan ze niet verwijderen en opnieuw gebruiken.
3: De knelring is de plek waar alles pas zit, je wint waarschijnlijk niets door boven de knelring iets af te zagen. Of je moet echt vastlopen op het extra stukje buis.

[ Voor 6% gewijzigd door Wimmel op 29-12-2020 13:06 ]

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi

Remi

Moo!

apNia schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:59:
[...]

Wat was de meest voorkomende oorzaak van lekkage bij jou? Dan kan ik er op voorhand misschien al rekening mee houden.
Vooral niet goed kunnen aandraaien vanwege te weinig ruimte/lastige hoekjes/bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
OK thanks, dan ga ik denk ik deze pijpensnijder bestellen en een zooi ringetjes.

Wil je aan beide kanten hiervan ook van die teflon tape hebben, of is dat door die ringen niet nodig?

Also, ik kan nu toch gewoon de boel weer aansluiten en de leidingen laten vullen? Die ringen zijn nu gewoon wel bruikbaar weer toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Geen teflontape gebruiken, de ringen zijn waterdicht, daar moet je niet tussen doen. En ja, je kan (in theorie) alles nu weer aansluiten en vullen. Neem wel alles even af met een doekje zodat er geen vuiligheid tussen de koppeling kan komen.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:22
apNia schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:19:
OK thanks, dan ga ik denk ik deze pijpensnijder bestellen en een zooi ringetjes.

Wil je aan beide kanten hiervan ook van die teflon tape hebben, of is dat door die ringen niet nodig?

Also, ik kan nu toch gewoon de boel weer aansluiten en de leidingen laten vullen? Die ringen zijn nu gewoon wel bruikbaar weer toch? :)
Bahco heeft ook een instelbare mini pijpensnijder, daar zou ij voor gaan omdat je dan meer dan alleen 15mm aan kunt. Tevens is een ontbramer ook aan te raden.
In plaats van teflon kun je beter loctite55 pakken, dat dicht beter af. Echter is dit voor schroef/draad verbindingen nodig en niet bij knelkoppelingen (wat jij hebt).

[ Voor 4% gewijzigd door significant op 29-12-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remi

Remi

Moo!

apNia schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:19:

Een pijpsnijder was in mijn geval niet geschikt vanwege de te korte stukjes die er af moesten. Dus misschien moet je overwegen om gewoon een ijzerzaag te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wimmel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:21:
Je zal de aanvoerbuis iets in moeten korten. Dit is eenvoudig zelf te doen met een ijzerzaag of beter nog een pijpensnijder. Je zal wel even een nieuwe knelring moet plaatsen.

Edit: bijvoorbeeld deze: https://www.warmteservice...roconus-3-4-x-15/p/L15130

Controleer even welke wordt aanbevolen bij de door jou aangeschafte radiatorkraan.

Edit2: Denk erom dat je ook de onderzijde van de radiator loskoppelt; je moet de radiator namelijk iets kunnen optillen zodat de koppelingen in elkaar kunnen schuiven.
De knelset die je linkt is 3/4¨ daar heeft @apNia niks aan.
apNia schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:32:
[...]
Welk merk heb je nu?
De oude kraan is zo te zien Herz, als je daar thermostaatkranen van besteld heb je de goede maat.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24
En een tip voor de volgende keer: ga met een oude kraan naar Warmteservice voor een passend vervangend model.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43
2e tip: doe dit voortaan in de zomer. Als je er dan even niet uit komt dan is het niet zo erg als je verwarming een paar dagen eruit ligt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

3e tip als je dit nog nooit gedaan hebt vraag dan hulp aan iemand of lees je eerst goed in.
Die pijpensnijder zou ik niet bestellen, waarschijnlijk waar jij moet afsnijden zit dan de knelring.
Beter afzagen met juniorzaagje.
Je hebt het over 8 kranen, zijn dat alle kranen in je verwarming die je gaat vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Laatst online: 12:44
En nu ook maar hopen dat het conische gedeelte van het staart stuk dat nog in de radiator blijft zitten het zelfde is anders heb je op 8 de zelfde plaatsen lekkage.
En als hij met 8 radiatoren alle radiatoren in huis doet krijgen we volgende week de vraag me ketel valt in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:19:
[...]

Welk merk heb je nu?
De oude kraan is zo te zien Herz, als je daar thermostaatkranen van besteld heb je de goede maat.
De knop is inderdaad Herz, kan ik er van uitgaan dat het dan een Herz radiator is? Vind dat nog wel een goed idee, even kijken of die er zijn. Klinkt momenteel als de weg van de minste weerstand.
Waar moet ik op letten als ik de lengte van zo'n tussenstuk moet weten? Want ik zie allerlei afmetingen als 1/2", 3/4", M30 en 1,5. Probeer te leren wat wat is :D
Rukapul schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:24:
En een tip voor de volgende keer: ga met een oude kraan naar Warmteservice voor een passend vervangend model.
Ja misschien alsnog slim ze even hetzelfde issue voor te leggen. Thanks :)
DutchKel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:27:
2e tip: doe dit voortaan in de zomer. Als je er dan even niet uit komt dan is het niet zo erg als je verwarming een paar dagen eruit ligt.
Yeah, te ongeduldig. Black Friday gekocht, geen zin om de hele winter zonder die knoppen te zitten.
andre208 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:08:
En nu ook maar hopen dat het conische gedeelte van het staart stuk dat nog in de radiator blijft zitten het zelfde is anders heb je op 8 de zelfde plaatsen lekkage.
En als hij met 8 radiatoren alle radiatoren in huis doet krijgen we volgende week de vraag me ketel valt in storing.
Ah ja, het conische gedeelte en het staart stuk! Daar lig al nacht wakker van. Nee, hier heb ik dus echt geen reet van geleerd, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

apNia schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:22:
[...]

De knop is inderdaad Herz, kan ik er van uitgaan dat het dan een Herz radiator is? Vind dat nog wel een goed idee, even kijken of die er zijn. Klinkt momenteel als de weg van de minste weerstand.
Waar moet ik op letten als ik de lengte van zo'n tussenstuk moet weten? Want ik zie allerlei afmetingen als 1/2", 3/4", M30 en 1,5. Probeer te leren wat wat is :D

[...]

Ja misschien alsnog slim ze even hetzelfde issue voor te leggen. Thanks :)

[...]

Yeah, te ongeduldig. Black Friday gekocht, geen zin om de hele winter zonder die knoppen te zitten.

[...]

Ah ja, het conische gedeelte en het staart stuk! Daar lig al nacht wakker van. Nee, hier heb ik dus echt geen reet van geleerd, bedankt.
Het is een Herz kraan, radiator kan elk merk zijn.
1/2¨ en 3/4¨ zijn draadmaten van de aansluiting (waar je de buis op aansluit)
M30 x1,5 is de draadmaat van de thermostaatknop. (herz is trouwens M28x1,5)

Maatvoering van Herz: https://herzmediaserver.c...datasheets/TS_98_V_DE.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoe gaat hij de buis een paar mm inkorten als er al een knelring op zit. Dat gaat niet werken. Precies op de plek waar hij hem moet afzagen zit dan de ring in de weg.
Nieuw stukje pijp en 2 knelringen per radiator heb je nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 29-12-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_ferry_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:55:
Hoe gaat hij de buis een paar mm inkorten als er al een knelring op zit. Dat gaat niet werken. Precies op de plek waar hij hem moet afzagen zit dan de ring in de weg.
Nieuw stukje pijp en 2 knelringen per radiator heb je nodig.
Knelring inzagen haaks op de buis. Tot je een sleufje hebt en dan met een schroevendraaier open buigen.
Als de knelring er af is kan je de buis afzagen.
Nieuwe knelring en gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09
Niet moeilijk doen, gewoon nieuwe buis pakken. Koper kost haast niks. Geeft je ook al voordeel dat je simpel terug kunt naar de oude kranen.

Oja, niet zagen, pijpensnijder halen en goed ontbramen, anders krijg je zingende leidingen.

[ Voor 25% gewijzigd door SkiFan op 29-12-2020 21:19 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
koperen buis lijkt me niet zo mooi daar, beter stalen pakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Hey iedereen. Ik ben er nu mee bezig, heb op jullie advies een pijpensnijder en knelringen gekocht. Nou heb ik het de eerste keer proberen te bevestigen, maar merkte ik gelijk al water op langs de leidingen. Toen ik deze opende zag ik dat de knelring verbogen was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC-ovOIUHnX4uELXRe3wbV1uOEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDxeI7QgUQ5oR0RBu51JX6cZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen idee wat hieraan verkeerd kan zijn gegaan, ik heb hem als volgt geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5zqhXrauguUCUBMQtxh-5blFKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bp0JxsiGJKhsDagCP8bomgHt.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht het relevant zijn, de binnenkant van de knop ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aI0dYkzhKvDvdy2hYdn1HZsxpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOvsI7sbIZAqPUcKeULpYwyb.jpg?f=fotoalbum_large

En deze onderdelen heb ik niet gebruikt, die bij de thermostatische verwarmingsknop zaten, maybe I should have, maar ik zou niet weten hoe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djrNfsOGiQBdv6BcsAEkgesme_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrxY9dThpMD1TowM1iDCPbwW.jpg?f=fotoalbum_large

Verder was ik begonnen aan de tweede kachel in de huiskamer, maar bij beide kachels viel het me op dat de leiding er tussenuit krijgen best wat kracht vergt. Ookal heb ik de boel losgeschroeft op al deze punten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODYpGLWuAe-RklEKLKnU4JW50jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuF3DiqvxFacHzUDVeywgPRa.jpg?f=fotoalbum_large

Drie vragen:
  1. Wat doe ik verkeerd, waardoor de knelring verbogen is? Zo'n ding knijpt zich toch vast door hem aan te draaien?
  2. Wat is de handigste procedure om die leiding er tussenuit te wippen? Of hoort daar gewoon een beetje duw en trekwerk bij?
  3. Bij het inkorten van de leiding, viel het me op dat het terugzetten een stuk makkelijker ging dan het eruit trekken, is het erg als er (voordat deze drie punten weer vastgeschroefd worden) er wat verticale wiggleroom is?
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:47
Ik heb _exact_ deze problemen gehad bij het vervangen van de radiatorkranen. In sommige gevallen kon ik volstaan met een stukje afzagen, maar de meeste aanvoerpijpjes heb ik moeten vervangen. Vaak krijg je de knelring toch niet netjes los. Eventueel kun je de knelring inzagen met een ijzerzaag of verhitten met een aansteker, maar meestal lukte dit niet.

Die verbogen knelring komt doordat hij verkeerd in de kraan heeft gezeten en je 'm verschrikkelijk hard hebt aangedraaid. Ik heb soortgelijke situaties gehad, soms bleef de knelring zelfs vastzitten in de radiatorkraan en heb ik moeten pielen als brugman om die er weer netjes uit te krijgen. Om dit te voorkomen: let GOED op bij het vastdraaien. Die radiatorkranen hebben soms een niet gecentreerde inloop, waardoor het pijpje de neiging heeft om niet precies recht midden in de kraan terecht te komen. Zaag er desnoods nog een stukje af. En draai de knelring niet te vast. Bij de doe-het-zelf zeiden ze: vastdraaien tot ie 'vast' zit en dan nog 2 slagjes van 90 graden met de steeksleutel.

Knelringen kun je in principe niet opnieuw gebruiken, maar mijn ervaring is dat als je de ring gewoon laat zitten waar ie zit en 'm dan weer vastdraait, het meestal wel waterdicht is.

Ik heb verder gemerkt dat er 2 maten knelringen van 15mm bestaan. Ik had nog een zakje liggen, maar die pasten beslist niet om de buis heen. Ik heb goed gekeken in de DHZ, het bleek dat de knelringen van de waterafdeling niet pasten om buizen van de cv-afdeling. Koperen waterleidingen gebruiken blijkbaar wat kleinere mm's. Dus gebruik knelringen van de cv-afdeling. Ik heb goede ervaringen met kunststof knelringen. Ook hier geldt, niet te strak vastdraaien.

Over je laatste tekening: die pijp is aanzienlijk langer dan de tussenruimte, dus die ga je er zo niet af krijgen. In jouw geval is het denk ik het handigst om het onderblok los te schroeven van de radiator en de radiator dan iets op te tillen. Dan zou je genoeg ruimte moeten hebben om het pijpje er tussenuit te krijgen. Mogelijk moet je dan ook de bevestiging van de radiator aan de muur een beetje losmaken, anders kan die niet worden opgetild. Dat onderblok zit vaak met een rubber ring vast, dus die kan je zonder iets te vervangen gewoon weer vastmaken.

Houd er inderdaad rekening mee dat je wel wat lekkage overhoudt als de hele klus klaar is. Dat kun je oplossen door de knelring ietsje vaster te zetten of te vervangen. Is wel een heel gedoe, want je komt er pas achter als je hele installatie weer vol zit en die moet dan weer helemaal leeg. Bij mij zaten de lekkages op de bovenste verdieping, dus ik had mazzel en hoefde niet al het water er weer uit te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
PhilipsFan schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:25:
Houd er inderdaad rekening mee dat je wel wat lekkage overhoudt als de hele klus klaar is. Dat kun je oplossen door de knelring ietsje vaster te zetten of te vervangen. Is wel een heel gedoe, want je komt er pas achter als je hele installatie weer vol zit en die moet dan weer helemaal leeg. Bij mij zaten de lekkages op de bovenste verdieping, dus ik had mazzel en hoefde niet al het water er weer uit te laten lopen.
Huh nee. Met lucht afpersen en met de gaslekzoekspray er langs.

Luchtlekkages geven geen troep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Nou een tweede knelring boog op exact dezelfde wijze. Ik heb het nu met een derde knelring geprobeerd, deze handvast aangedraaid, wat water in de leidingen laten lopen en heel voorzichtig aangedraaid tot het stopte. Steeds in stappen van een kwart slag. Hoe ver ik ook draaide, de boel bleef lekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUC7Z7S71AGgNXe6weVWUi6vqvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNLqeT4DeJ7GUjROvAQsExnl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu wel een beetje ten einde raad, want ik kan nu, met ingekorte leiding en de oude knelring eraf ook niet meer de leidingen vol water laten lopen door de oude knop erop te monteren.

Wat doe ik verkeerd? Kan ik nog IETS doen om te zorgen dat de leidingen weer vol kunnen lopen en we iig verwarming hebben vandaag/morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06 08:53
e volgs mijn heb je de verkeerde knelring.
voor een comap/sar kraan heb je deze nodig
https://www.warmteservice...834-1-2-x15-mm/p/44053005

heb je een danfoss kraan moet je deze hebben.
https://www.warmteservice...oomd-1-2-x15mm/p/44555165

voor het onderblok moet je weer een andere ring hebben.
https://www.warmteservice...ling-M22-15-mm/p/44053025

je hebt alles door elkaar heen gegooidt.
je hebt een danfoskraan met comap/sar moer en een normale knelring.
je en een honywellkraan met een danfoss moer en een normale knelring.

[ Voor 156% gewijzigd door miciel op 09-01-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@apNia, als je toch de kranen vervangt, zet er dan meteen voorinstelbare kranen op, zoals Danfoss RA-N of Heimeier. Dan kan je mooi de exacte flow per radiator instellen. Beter voor je aan- en retourtemperatuur, beter voor de balans in je CV systeem, beter voor het comfort en beter voor je gasrekening :)

Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 09-01-2021 16:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
apNia schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:44:
Nou een tweede knelring boog op exact dezelfde wijze. Ik heb het nu met een derde knelring geprobeerd, deze handvast aangedraaid, wat water in de leidingen laten lopen en heel voorzichtig aangedraaid tot het stopte. Steeds in stappen van een kwart slag. Hoe ver ik ook draaide, de boel bleef lekken:

[Afbeelding]

Ik ben nu wel een beetje ten einde raad, want ik kan nu, met ingekorte leiding en de oude knelring eraf ook niet meer de leidingen vol water laten lopen door de oude knop erop te monteren.

Wat doe ik verkeerd? Kan ik nog IETS doen om te zorgen dat de leidingen weer vol kunnen lopen en we iig verwarming hebben vandaag/morgen?
Daar gaat iets anders fout, want je hebt de knelkoppeling er helemaal tot het einde toe ingedraaid. Er moet altijd wat speling blijven tussen knelkoppeling en kraan. Hier zat de pijp er waarschijnlijk niet goed in bij het aandraaien. Het is soms een beetje vogelen om het goed te krijgen.

Nieuw pijpje ertussen en het nu wel goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Huh nee. Met lucht afpersen en met de gaslekzoekspray er langs.

Luchtlekkages geven geen troep :)
Als je daar de spullen voor hebt is dat idd een handiger oplossing, maar dat had ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
OK hold up. Warmteservice heeft me deze knelringen aangeraden op basis van informatie over deze kraan. Nu ik hun website zie, zie ik wel dat er hele andere knelringen op de foto staan dan die ik op het die ik heb ontvangen. Als ik het artikelnummer zoek vind ik knelringen die compleet niet op m'n oude lijken, namelijk deze. En die heb ik dus ontvangen. Ik twijfel nou een beetje of deze knelringen wel kloppen, maar het duizelt me compleet, ik heb hier echt geen kaas van gegeten. Ik hoopte dat er een hoop universeel was, maar blijkbaar verschillen zelfs de knelringen met dezelfde diameter.

Is er nu iets wat ik kan doen om dit te fixen tot er een loodgieter is? Met teflontape ertussen om het iig tijdelijk lekvrij te houden? Of zo'n eindkapje scoren bij de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan een poging wagen met teflontape of (liever) Loctite 55. Ik heb zelf in de kerstvakantie een radiator vervangen + kraan, met Loctite 55 en knelringen, geen lekkages. Beetje pielen dus :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 00:03

Exigence

dnkroz

Microkid schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:05:
Je kan een poging wagen met teflontape of (liever) Loctite 55. Ik heb zelf in de kerstvakantie een radiator vervangen + kraan, met Loctite 55 en knelringen, geen lekkages. Beetje pielen dus :)
Nee, niet doen! Is totaal niet nodig.

Mijn gok is dat je pijpje te kort is en je de kenlring in de vrije ruimte perst die aan de bovenzijde van het pijpje ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
apNia schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:04:
OK hold up. Warmteservice heeft me deze knelringen aangeraden op basis van informatie over deze kraan. Nu ik hun website zie, zie ik wel dat er hele andere knelringen op de foto staan dan die ik op het die ik heb ontvangen. Als ik het artikelnummer zoek vind ik knelringen die compleet niet op m'n oude lijken, namelijk deze. En die heb ik dus ontvangen. Ik twijfel nou een beetje of deze knelringen wel kloppen, maar het duizelt me compleet, ik heb hier echt geen kaas van gegeten. Ik hoopte dat er een hoop universeel was, maar blijkbaar verschillen zelfs de knelringen met dezelfde diameter.

Is er nu iets wat ik kan doen om dit te fixen tot er een loodgieter is? Met teflontape ertussen om het iig tijdelijk lekvrij te houden? Of zo'n eindkapje scoren bij de bouwmarkt?
Je kunt natuurlijk altijd een sluitstuk kopen om de leiding af te sluiten, maar dat is natuurlijk maar een halve oplossing. Volgens mij moet het gewoon kunnen met normale knelringen, zoals die in je laatste link. Of kunststof knelringen, die hebben ze bij de Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Exigence schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Nee, niet doen! Is totaal niet nodig.

Mijn gok is dat je pijpje te kort is en je de kenlring in de vrije ruimte perst die aan de bovenzijde van het pijpje ontstaat.
Dat vermoed ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
de bouwmarkt bellen en hopen dat ze de juiste knelringen hebben.
meestal als de ene niet werkt is het de andere. het advies wat ze je hebben gegeven klopt niks van.
honnywell raad hun eigen knelsetjes aan. https://www.polvobv.nl/ho...rnikkeld-1-2x15mm-3222041
(ik ben onafhankelijk) je kan proberen of de comap/sar past. dat komt nog in de buurt.

en zet er aub geen kunststof knelringen in ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Exigence schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Serieus? Na al het advies hier om de leiding in te korten en ik een snijder heb gekocht..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 16:56
apNia schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Serieus? Na al het advies hier om de leiding in te korten en ik een snijder heb gekocht..... :X
Een knelring moet iets 'vlees' overhouden om te knellen en niet teveel 'vlees' omdat anders de koppeling niet vast genoeg aangedraaid kan worden (dan is de afdichting van de knelring niet goed in de zitting van de kraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb _exact_ deze problemen gehad bij het vervangen van de radiatorkranen. In sommige gevallen kon ik volstaan met een stukje afzagen, maar de meeste aanvoerpijpjes heb ik moeten vervangen. Vaak krijg je de knelring toch niet netjes los. Eventueel kun je de knelring inzagen met een ijzerzaag of verhitten met een aansteker, maar meestal lukte dit niet.
Knelringen krijg je altijd los, je moet alleen weten hoe ;)

De truc met knelringen die vastzitten is om een waterpomptang te pakken en even erin knijpen. Daarna 45 graden draaien en weer ff knijpen.

9/10 keer gaan ze dan zo los :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Yeah, I give up. Ik heb een loodgieter gebeld. Gewoon te veel variabelen imo, en ik kan niet te lang wachten hiermee, huis wordt koud de komende dagen :P

[ Voor 33% gewijzigd door apNia op 09-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Laatste vraagje nog, als nu 2 dagen er geen water hier door de leidingen loopt, is er enigszins gevaar de kou mbt bevriezen voor 2 nachtjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, je woning zal (tenzij je de deuren en ramen wagenwijd open hebt staan) niet in 2 dagen zover afkoelen dat het binnen ook gaat vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17
Kan je niet het voetventiel van deze radiator dicht draaien zodat je de rest van je huis wel kan verwarmen?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Ophidian schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:33:
Kan je niet het voetventiel van deze radiator dicht draaien zodat je de rest van je huis wel kan verwarmen?
Heb net nog even gekeken, maar kan niks draaibaars vinden ofzo. Het is zo'n ding ongeveer (van andere site geplukt):

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/116175_20170215_114537_1.jpg

Zit aan de zijkant niet iets waar aan ik kan draaien ofzo. Of zou dat moeten kunnen? Thanks voor je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Dat dopje aan de rechterkant zou er af moeten kunnen. Zit dan een inbus die je dicht kan draaien. Wel slagen tellen zodat je hem weer even ver open kan draaien als de kraan er weer op zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.sat4all.com/forums/uploads/monthly_2019_10/667265C2-4A5F-4295-96B3-67A4AA468242.jpeg.44d16ad01d56bcff0e0356c3d2bd8dc3.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door Ophidian op 09-01-2021 17:52 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Oh fuck yes! Je hebt gelijk <3
OK wasmachine loopt nog met alle vuile handdoeken, maar zal vanavond of morgenochtend weer alle leidingen proberen te vullen. Als dat de boel oplost ben je m'n held <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Het lost nog niet je kraan problemen op :+ Maar dan heb je in ieder geval even verwarming ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Op het moment ben ik daar al heel blij mee :D

Note to self: niet meer midden in de winter doen, met nul ervaring, met een zwangere vriendin om je heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Als noodoplossing kun je een elektrisch kacheltje kopen. Had ik ook klaarstaan en heb ik zelfs nog gebruikt omdat de klus een dag langer duurde dan ik had ingeschat. Dan heb je nog steeds geen warm water, maar kun je in ieder geval de belangrijkste ruimtes verwarmen.

Overigens, als je het voetventiel dichtdraait, dan heb je alleen de afvoer van deze radiator afgesloten. De aanvoer moet je dan ook nog op de een of andere manier afdoppen. Maar ik blijf erbij dat je het wel moet kunnen fixen. Die knelringen kunnen wat vervelend zijn, maar met een beetje knoeien en wat geduld krijg je het wel goed. Zo'n loodgieter is peperduur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Glashelder schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Knelringen krijg je altijd los, je moet alleen weten hoe ;)

De truc met knelringen die vastzitten is om een waterpomptang te pakken en even erin knijpen. Daarna 45 graden draaien en weer ff knijpen.

9/10 keer gaan ze dan zo los :9
Ja, als je 'm er echt af moet hebben lukt dat altijd wel, maar de vraag is: is het uiteinde van de pijp dan nog netjes genoeg om het met een nieuwe knelring weer waterdicht te krijgen? Ik vond het uiteindelijk handiger om gewoon een nieuw pijpje te gebruiken.

Als je dit voor het eerst doet, dan heb je gewoon een beetje geduld nodig. En een ijzerwinkel. Koop voldoende extra pijpen, verlengstukken, knelringen etc, want je wilt niet vastlopen op te weinig materiaal. Wat je over hebt kun je altijd weer terugbrengen. Op die manier kun je rustig blijven proberen tot het lukt. Want echt moeilijk is het niet, het is alleen veel werk en het kost tijd om te leren hoe het moet. Die tijd moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Jep, net voetventiel dichtgedraaid, en er komt nog steeds water binnen |:(

Ik weet niet hoe ik er nu nog, met de spullen die ik heb, dat kan afsluiten. Wordt even t/m maandag in de kou zitten vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien even je postcode of woonplaats delen. Misschien woont er een lieve Tweaker om de hoek die, net als ik, een doos met cv en watermateriaal in de schuur heeft liggen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Laatst online: 12:44
Of even een puntstuk 1/2 x 15 bestellen en dat in de kraan draaien loop je niet te kloten met verkeerde knel ringen

Als je een puntstuk gaat gebruiken wel het schroefdraad verpakken.

En les 1 heb je al geleerd nooit in de winterdag aan de C.V. installatie gaan sleutel. Toen ik nog storingsdiensten draaide had ik er al een hekel aan mensen die zaterdag gingen sleutelen en daarna bij problemen gingen bellen met ik heb een storing aan me ketel.

[ Voor 59% gewijzigd door andre208 op 09-01-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

apNia schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:23:
Hey iedereen. Ik ben er nu mee bezig, heb op jullie advies een pijpensnijder en knelringen gekocht. Nou heb ik het de eerste keer proberen te bevestigen, maar merkte ik gelijk al water op langs de leidingen. Toen ik deze opende zag ik dat de knelring verbogen was:

[Afbeelding]

Ik heb geen idee wat hieraan verkeerd kan zijn gegaan, ik heb hem als volgt geplaatst:

[Afbeelding]

Mocht het relevant zijn, de binnenkant van de knop ziet er zo uit:

[Afbeelding]

En deze onderdelen heb ik niet gebruikt, die bij de thermostatische verwarmingsknop zaten, maybe I should have, maar ik zou niet weten hoe:

[Afbeelding]

Verder was ik begonnen aan de tweede kachel in de huiskamer, maar bij beide kachels viel het me op dat de leiding er tussenuit krijgen best wat kracht vergt. Ookal heb ik de boel losgeschroeft op al deze punten:

[Afbeelding]

Drie vragen:
  1. Wat doe ik verkeerd, waardoor de knelring verbogen is? Zo'n ding knijpt zich toch vast door hem aan te draaien?
  2. Wat is de handigste procedure om die leiding er tussenuit te wippen? Of hoort daar gewoon een beetje duw en trekwerk bij?
  3. Bij het inkorten van de leiding, viel het me op dat het terugzetten een stuk makkelijker ging dan het eruit trekken, is het erg als er (voordat deze drie punten weer vastgeschroefd worden) er wat verticale wiggleroom is?
Thanks! :)
1) Als je knelringen er zo uitzien is het niet goed gemonteerd, dan zat de leiding er niet in.
Zoals al aangegeven buis te kort.
2) Als je de wartel van het onderblok op de radiator losdraait heb je wat meer ruimte om de leiding te verwijderen/plaatsen.
3) Als je de leiding een paar mm kan bewegen is niet erg, het moet niet te teveel zijn, dan is de buis te kort.
Ik heb verder gemerkt dat er 2 maten knelringen van 15mm bestaan. Ik had nog een zakje liggen, maar die pasten beslist niet om de buis heen. Ik heb goed gekeken in de DHZ, het bleek dat de knelringen van de waterafdeling niet pasten om buizen van de cv-afdeling. Koperen waterleidingen gebruiken blijkbaar wat kleinere mm's. Dus gebruik knelringen van de cv-afdeling. Ik heb goede ervaringen met kunststof knelringen. Ook hier geldt, niet te strak vastdraaien.
15 mm is 15 mm er bestaan geen aparte knelringen voor water of cv.
Enige wat anders kan zijn is de hoogte en de ene knelring is harder dan de ander.
Wil je goede knelkoppelingen neem dan vsh of bonfix en geen habbibabbi dingen van aliexpress of zo.
Microkid schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:05:
Bij goed gebruik van knelkoppelingen heb je geen tape/loctite nodig, dan zit het niet goed gemonteerd.
apNia schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Hoe heb je dan bepaald hoeveel er af moest?
PhilipsFan schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:36:
[...]

Als je dit voor het eerst doet, dan heb je gewoon een beetje geduld nodig. En een ijzerwinkel. Koop voldoende extra pijpen, verlengstukken, knelringen etc, want je wilt niet vastlopen op te weinig materiaal. Wat je over hebt kun je altijd weer terugbrengen. Op die manier kun je rustig blijven proberen tot het lukt. Want echt moeilijk is het niet, het is alleen veel werk en het kost tijd om te leren hoe het moet. Die tijd moet je hebben.
Dat was inderdaad ook een tip, als je dit niet vaak of nooit gedaan hebt doe het dan met iemand die dat wel heeft.
Is jouw ijzerwinkel ook een bibliotheek? Worden ze over het algemeen niet blij van asl je steeds dingen komt ruilen / terugbrengen.
En een loodgieter peperduur? Een paar uurtjes werk en wat materiaal, ergens tussen de 2 en 300 euro?
De kranen heeft hij al.
andre208 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:42:
Of even een puntstuk 1/2 x 15 bestellen en dat in de kraan draaien loop je niet te kloten met verkeerde knel ringen

Als je een puntstuk gaat gebruiken wel het schroefdraad verpakken.

En les 1 heb je al geleerd nooit in de winterdag aan de C.V. installatie gaan sleutel. Toen ik nog storingsdiensten draaide had ik er al een hekel aan mensen die zaterdag gingen sleutelen en daarna bij problemen gingen bellen met ik heb een storing aan me ketel.
Precies, picobello b.v. heb je der zelf aan zitten hanessen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:30:

Hoe heb je dan bepaald hoeveel er af moest?
Nou ik heb de delta gemeten tussen de twee kranen, dat was iets meer dan een cm. 12mm ofzo. Dat heb ik eraf gehaald, maar ik denk dat er twee dingen fout kunnen zijn gegaan.
- Ik het IETS moeten doen waardoor ik de kachel kon optillen, en dus de buis niet ingekort hoefde te worden.
- En/of ik het de delta moeten meten op basis van de ruimte in het binnenwerk

Om even m'n foto uit m'n OP te gebruiken, de delta is een stuk korter als je de (COMPLEET FICTIEVE) oranje lijnen gebruikt, als wanneer je meet op de rode lijnen (wat ik heb gedaan, waar de ~12mm uit kwam)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK7UIabdnpvXKogzTpjEkB5e5ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVDyJ7Mk3N8hvPhazn3Fwh4d.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de wiggle room niet een paar mm was, maar als ik het me goed herinner grofweg een cm. Al doende leert men, zullen we maar zeggen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

apNia schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Nou ik heb de delta gemeten tussen de twee kranen, dat was iets meer dan een cm. 12mm ofzo. Dat heb ik eraf gehaald, maar ik denk dat er twee dingen fout kunnen zijn gegaan.
- Ik het IETS moeten doen waardoor ik de kachel kon optillen, en dus de buis niet ingekort hoefde te worden.
- En/of ik het de delta moeten meten op basis van de ruimte in het binnenwerk

Om even m'n foto uit m'n OP te gebruiken, de delta is een stuk korter als je de (COMPLEET FICTIEVE) oranje lijnen gebruikt, als wanneer je meet op de rode lijnen (wat ik heb gedaan, waar de ~12mm uit kwam)
[Afbeelding]

Ik denk dat de wiggle room niet een paar mm was, maar als ik het me goed herinner grofweg een cm. Al doende leert men, zullen we maar zeggen :')
Het is zeker goed om het te proberen, zeker met een zwangere vrouw in huis _/-\o_
Het makkelijkste is om een drukmoer en ring op een buis te schuiven en dan de kraan er op te zetten en handvast aan te draaien. Dan weet je zeker dat de knelring goed zit en kan je met stift of potlood een streepje op de buis zetten zodat je kan controleren of bij monteren de buis er helemaal in zit.
Hoever de buis de kraan in gaat is een beetje merkafhankelijk en verschilt per merk.
Om globaal aan te geven tot hoever ongeveer zie onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5S60GXCX8ZRGod8gX7k90dYB7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbKwj8CIFBQtR99RqOsNhXPz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
edsandje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:30:
[...]
15 mm is 15 mm er bestaan geen aparte knelringen voor water of cv.
Enige wat anders kan zijn is de hoogte en de ene knelring is harder dan de ander.
Wil je goede knelkoppelingen neem dan vsh of bonfix en geen habbibabbi dingen van aliexpress of zo.
Tsja, ik had toch echt een 15mm knelset van bonfix en de knelring daarvan paste niet op mijn cv-buis. Ik heb in de winkel alle combinaties geprobeerd en toen kwam ik erachter dat de knelringen van de waterafdeling niet pasten op de cv-buizen. Knelringen van de cv-afdeling pasten wel. Dus, zeg wat je wilt, maar er zijn overduidelijk 2 maten 15mm.
[...]

Dat was inderdaad ook een tip, als je dit niet vaak of nooit gedaan hebt doe het dan met iemand die dat wel heeft.
Is jouw ijzerwinkel ook een bibliotheek? Worden ze over het algemeen niet blij van asl je steeds dingen komt ruilen / terugbrengen.
Daar deden ze absoluut niet moeilijk over. Ik bracht uiteindelijk voor 118 euro spullen terug. Zat allemaal nog netjes in de verpakkingen dus die kunnen ze zo weer verkopen. Was geen enkel probleem.
En een loodgieter peperduur? Een paar uurtjes werk en wat materiaal, ergens tussen de 2 en 300 euro?
De kranen heeft hij al.
Ja, dat is duur. Zelfs als ik alle tijd meereken om te leren hoe het moet (inclusief alle documentatie op internet opzoeken) EN de aanschaf van gereedschap en materiaal, dan ben ik nog goedkoper uit dan een loodgieter. Zelfs als je meerekent dat je soms wat materiaal sloopt omdat je het verkeerd doet of dat het extra tijd kost omdat je het achteraf toch niet helemaal goed hebt gedaan. Sterker nog, als je er vakantiedagen voor opneemt die je anders toch over had, dan kost het je dus helemaal niets.

Dat ligt overigens niet aan die loodgieter. Dat ligt aan het belastingsstelsel. Ik moet van mijn nettoloon, zijn brutoloon betalen. Dat maakt het inhuren van mensen in dit land idioot duur. Zo duur dat ik het niet meer doe. Noem het maar, ik heb alles wel eens gedaan. Terras leggen, riool ontstoppen, electriciteit/waterleiding aanleggen, cv aanleggen, schilderen, laminaat leggen, sloten vervangen, inbouwapparatuur plaatsen. Het leuke is ook dat je bij elke klus weer iets leert.

Het enige wat ik niet zelf doe zijn klussen op grote hoogte of klussen aan de gasleiding. Bij gas is me het risico te groot dat ik iets verkeerd doe wat zich pas later uit, bijvoorbeeld een lekkage. Klussen op hoogte voel ik me niet lekker bij en ik heb geen ruimte om een steiger op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
e maak eerst een goede droge verbinding. verspil desnoods een knelring setje.
je weet de maten je weet hoe vast het moet etc. en of dat hij goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
en hoe is dit klusje afgelopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Yes! Eergisteren loodgieters over de vloer gehad, die zagen gelijk dat de kranen die ik had te lang waren. Het zou vereisen dat ik de buizen moest inkorten, EN ik nieuwe knelkoppelingen moest plaatsen. Het probleem is dat de club waar ik het besteld heb (warmteservice) mij de verkeerde knelkoppelingen heeft gegeven. Daar ben ik dus knap pissig om, want dat was de reden dat de ringen steeds bogen en het water er langs bleef lopen.

Uiteindelijk besloten dat ze terug zouden komen met nieuwe kranen, in plaats van de kranen die ik had te laten werken, omdat dat iets kosten efficiënter zou zijn (dan ben ik tijd kwijt om alle leidingen in te laten korten).

En zo geschiedde, gisteren zijn ze langsgekomen met de nieuwe kranen, en hebben ze alles er zonder inkorten op kunnen zetten. Die ene die ik had ingekort was dus de juiste maat alsnog, en hebben ze vast kunnen zetten met een kraan die ik al had besteld (de langere).

Baal nogal van warmteservice.nl, want met de juiste knelkoppelingen + inkorten was het me dus zelf wel gelukt, en was ik niet €180 kwijt aan loodgieters.

[ Voor 7% gewijzigd door apNia op 13-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:31

MLLL

Palm Treo 650

Moet onbewust aan dit filmpje denken bij het lezen van dit topic. ;)

Heb je er zelf aan lopen hannessen _/-\o_

YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
apNia schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:36:

Uiteindelijk besloten dat ze terug zouden komen met nieuwe kranen, in plaats van de kranen die ik had te laten werken, omdat dat iets kosten efficiënter zou zijn (dan ben ik tijd kwijt om alle leidingen in te laten korten).

En zo geschiedde, gisteren zijn ze langsgekomen met de nieuwe kranen, en hebben ze alles er zonder inkorten op kunnen zetten. Die ene die ik had ingekort was dus de juiste maat alsnog, en hebben ze vast kunnen zetten met een kraan die ik al had besteld (de langere).

Baal nogal van warmteservice.nl, want met de juiste knelkoppelingen + inkorten was het me dus zelf wel gelukt, en was ik niet €180 kwijt aan loodgieters.
fijn dat ze prijstechnisch met je meedenken. het omwisselen van de kraan was hier al geadviseerdt.
ik zag aan de foto,s en het verhaal dat er niks van klopte. je had geen schroefdraad meer over etc.
en je knelring was verbogen. dan zijn er 2 opites mogenlijk buis tekort of verkeerde knelset.
buis tekort komt zelden voor het gaat meestal mis in de onderdelen. fijn dan ook dat ik gelijk had.

wat betreft de warmteservice. e ja knoeien op hoog nivo.(en dat gaan we nog wel vaker tegen komen helaas.)
ze hebben mij de laatste keer ook allemaal geintjes geflikt waar je niet blij van werdt.
(besteling zoek incompleet naam niet aangepast etc. ook dat kan beter)
desondanks wil ik niet negatief doen over ze omdat ze wel goede spullen hebben.
maar de advisering mag wel verbeterdt worden daarin heb je volkomen gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 15-01-2021 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Soms is het ook wel lastig adviseren als de gebruiker zelf niet weet wat hij nodig heeft. Zeg niet dat dat hier het geval is, en ik zal het niet direct opnemen voor Warmteservice (al werd ik er prima geholpen) maar kijk er niet raar van op als je dit soort klanten langs krijgt:
"Ik heb 2m leiding nodig"
Koper of gegalvaniseerd?
"Uhhhhh, wat is beter?"
En dan mag je het verschil in toepassing gaan uitleggen, dat er een X aantal verschillende maten zijn, en dan ook nog adviseren wat op basis van zijn summiere gegevens het beste is.
Waterleiding? Ah dan heeft u 15mm koper nodig.
Aangekomen thuis blijkt dat het een warmwaterleiding is van 12mm, en is verkoper een eik0l omdat ze verkeerd hebben geadviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Misschien een te laat advies, maar bij de getoonde radiatorkranen kan het binnenwerk omgewisseld worden, dus zonder de kraan zelf te verwisselen. Tip had ik hier in een topic gevonden en bleek te werken. Is slechts een paar minuten werk.
Wel vreemd dat de afmetingen van de kraan anders zijn, als dat technisch niet nodig was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:40
Flitzer schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:59:
Misschien een te laat advies, maar bij de getoonde radiatorkranen kan het binnenwerk omgewisseld worden, dus zonder de kraan zelf te verwisselen. Tip had ik hier in een topic gevonden en bleek te werken. Is slechts een paar minuten werk.
Wel vreemd dat de afmetingen van de kraan anders zijn, als dat technisch niet nodig was geweest.
Zie het topic ook net en inderdaad ik was ook verbaasd. Ik had ook gewoon de insert van de kraan gewisseld. Is veel minder werk en werkt net zo goed. Maar ja, TS heeft er wat van geleerd hoop ik, niet ergens aan prutsen waar je niets vanaf weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Bvanham schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:51:
[...]
Maar ja, TS heeft er wat van geleerd hoop ik, niet ergens aan prutsen waar je niets vanaf weet
Nou ja laten we wel wezen, je moet ergens beginnen met dingen leren. Ik ben redelijk autodidactisch en praktisch alles wat ik mezelf heb aangeleerd is gewoon trial & error geweest. Dus weet niet of ik het hier mee eens ben. Alleen in tegenstelling tot de meeste dingen die ik leer, vond ik het enorm moeilijk om wijzer te worden uit de informatie. Ik heb het idee dat dit soort kennis vooral overgedragen wordt van persoon tot persoon. Niet dat er geen YouTube vids te vinden zijn, maar het is wel lastig volledige informatie te vinden over dit soort onderwerpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

apNia schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Nou ja laten we wel wezen, je moet ergens beginnen met dingen leren. Ik ben redelijk autodidactisch en praktisch alles wat ik mezelf heb aangeleerd is gewoon trial & error geweest. Dus weet niet of ik het hier mee eens ben. Alleen in tegenstelling tot de meeste dingen die ik leer, vond ik het enorm moeilijk om wijzer te worden uit de informatie. Ik heb het idee dat dit soort kennis vooral overgedragen wordt van persoon tot persoon. Niet dat er geen YouTube vids te vinden zijn, maar het is wel lastig volledige informatie te vinden over dit soort onderwerpen.
Het is ook niet dat je iets bekijkt en dan zelf kan, ervaring en de juiste gereedschappen, kennis van de materialen is ook wel een ding.
Ik heb leerlingen opgeleid die 3 jaar meeliepen voordat ze zelfstandig klussen mochten gaan doen.
Als jij dan zonder opleiding vanaf forum/youtube dit wil gaan doen is dan ook misschien te hoog gegrepen.
Maar goed, de klus is geklaard en je hebt er wat van geleerd.

Wat betreft de warmteservice en alle andere kluspaleizen, ik kom daar zelden, ik weet wat ik nodig heb en soms als ik mis grijp en dat is het dichtste bij. De personen die daar staan hebben niet allemaal er verstand van, wat mij opvalt is dat ze je vaak nog extra aankopen willen laten doen, aanbiedingen etc.
Andere reden dat ik daar niet kom is dat ze weinig tot geen onderscheid maken tussen particulier en bedrijf, je betaalt bijvoorbeeld als bedrijf hetzelfde voor een cv ketel als particulier.

En het binnenwerk wisselen voor thermostaatkraan kan niet op elke Herz kraan.
Dan moet het de AST-90 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 12:31

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ik voel wel met je mee, want zelf ook al zo vaak meegemaakt; typisch geval van iets wat een klein klusje lijkt en uitmond in een hele operatie (met bijkomende kosten en tijdsinvestering). maar je leert er wel weer iets bij! succes!!
Pagina: 1