edsandje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:30:
[...]
15 mm is 15 mm er bestaan geen aparte knelringen voor water of cv.
Enige wat anders kan zijn is de hoogte en de ene knelring is harder dan de ander.
Wil je goede knelkoppelingen neem dan vsh of bonfix en geen habbibabbi dingen van aliexpress of zo.
Tsja, ik had toch echt een 15mm knelset van bonfix en de knelring daarvan paste niet op mijn cv-buis. Ik heb in de winkel alle combinaties geprobeerd en toen kwam ik erachter dat de knelringen van de waterafdeling niet pasten op de cv-buizen. Knelringen van de cv-afdeling pasten wel. Dus, zeg wat je wilt, maar er zijn overduidelijk 2 maten 15mm.
[...]
Dat was inderdaad ook een tip, als je dit niet vaak of nooit gedaan hebt doe het dan met iemand die dat wel heeft.
Is jouw ijzerwinkel ook een bibliotheek? Worden ze over het algemeen niet blij van asl je steeds dingen komt ruilen / terugbrengen.
Daar deden ze absoluut niet moeilijk over. Ik bracht uiteindelijk voor 118 euro spullen terug. Zat allemaal nog netjes in de verpakkingen dus die kunnen ze zo weer verkopen. Was geen enkel probleem.
En een loodgieter peperduur? Een paar uurtjes werk en wat materiaal, ergens tussen de 2 en 300 euro?
De kranen heeft hij al.
Ja, dat is duur. Zelfs als ik alle tijd meereken om te leren hoe het moet (inclusief alle documentatie op internet opzoeken) EN de aanschaf van gereedschap en materiaal, dan ben ik nog goedkoper uit dan een loodgieter. Zelfs als je meerekent dat je soms wat materiaal sloopt omdat je het verkeerd doet of dat het extra tijd kost omdat je het achteraf toch niet helemaal goed hebt gedaan. Sterker nog, als je er vakantiedagen voor opneemt die je anders toch over had, dan kost het je dus helemaal niets.
Dat ligt overigens niet aan die loodgieter. Dat ligt aan het belastingsstelsel. Ik moet van mijn nettoloon, zijn brutoloon betalen. Dat maakt het inhuren van mensen in dit land idioot duur. Zo duur dat ik het niet meer doe. Noem het maar, ik heb alles wel eens gedaan. Terras leggen, riool ontstoppen, electriciteit/waterleiding aanleggen, cv aanleggen, schilderen, laminaat leggen, sloten vervangen, inbouwapparatuur plaatsen. Het leuke is ook dat je bij elke klus weer iets leert.
Het enige wat ik niet zelf doe zijn klussen op grote hoogte of klussen aan de gasleiding. Bij gas is me het risico te groot dat ik iets verkeerd doe wat zich pas later uit, bijvoorbeeld een lekkage. Klussen op hoogte voel ik me niet lekker bij en ik heb geen ruimte om een steiger op te slaan.