Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idontknowman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-12-2020
Hallo,

Ik wil graag voor het thuiswerken 2 monitoren kopen en aansluiten op mijn macbook pro uit 2015 (en ga in de toekomst wellicht een mac mini kopen). Ik wil graag de volgende spes/eisen aan de monitoren:
- 27 inch of iets groter
- kantelbaar
- goed beeldscherm, liefst net zo goed als dat ik nu op mijn laptop heb (dus minimaal qhd denk ik?)
- makkelijk aan te sluiten
- budget; maximaal 300 euro per monitor.

daarnaast de vraag: hoe moet ik mijn laptop aansluiten op 2 monitoren? heb er wat over gelezen maar het is mij onduidelijk wat de makkelijkste en goedkoopste oplossing hiervoor is. Op deze laptop zit een HDMI, 2 thunderbolt 2 aansluitingen en 2 usb 3 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Over het aansluiten: 1 monitor met HDMI en een andere met een Thunderbolt naar HDMI kabel?

Verder wordt hier van je verwacht dat je eigen inzet laat zien. Je hebt een mooi wensenlijstje, heb je die in de pricewatch al eens ingesteld? Wat heb je gevonden en tussen welke modellen twijfel je?

En een "goed beeldscherm", wat bedoel je daar mee? Bedoel je de resolutie, de kleurweergave, de zwartwaarden, de bouwkwaliteit, …?

En makkelijk aansluiten kunnen ze allemaal: 2 stekkers er in en je bent klaar om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idontknowman
Dankjewel.

Daar heb je gelijk in. Ik zat zelf te kijken naar een paar Philips monitoren zoals deze:
https://tweakers.net/pric...ine-275s1ae-00-zwart.html
https://tweakers.net/pric...ne-275e2fae-00-zwart.html

Qua goed beeldscherm, daar heb ik zelf dus weinig verstand van. ik wil er op thuiswerken en goed teksten kunnen lezen, het hoeft in principe geen grafische hoogstanden aan te kunnen als ik er dagelijks maar veel mee kan werken zonder dat je ogen er pijn van gaan doen (heb ik met minder goede beeldschermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:36
Nog wat aanvullende info wellicht heb je hier wat aan bij het zoeken:
With an MacBook Pro Early 2015 you can connect two display using Thunderbolt 2

2x up to 3840x2160 on external displays via Thunderbolt 2
or one display using Thunderbolt 2 and a second one using HDMI

1x single display up to 3840x2160 via Thunderbolt 2
1x single 1080p display at up to 60 Hz, 3840x2160 at 30 Hz, or 4096x2160 at 24 Hz via HDMI
Metname het aantal hertz even in de gaten houden. Hogere hertz is rustiger voor het oog zeker als je veel wilt gaan lezen. Opzich zijn de schermen die je kiest dan prima. Zelf zou ik dan 2 keer die thunderbolt kabels halen en de twee schermen er op aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Riptide op 29-12-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idontknowman
Bedankt voor je reactie, ik ga ernaar kijken!

Om een zo hoog mogelijke resolutie te garanderen, is het dan handig om bijvoorbeeld dit te kopen en dan een HDMI kabel die een hogere resolutie dan fullHD aan kan aan te schaffen?
https://www.bol.com/nl/p/...p5HcQ.1_31.33.ProductPage

[ Voor 78% gewijzigd door idontknowman op 29-12-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
idontknowman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:17:
Hallo,

Ik wil graag voor het thuiswerken 2 monitoren kopen en aansluiten op mijn macbook pro uit 2015 (en ga in de toekomst wellicht een mac mini kopen). Ik wil graag de volgende spes/eisen aan de monitoren:
- 27 inch of iets groter
- kantelbaar
- goed beeldscherm, liefst net zo goed als dat ik nu op mijn laptop heb (dus minimaal qhd denk ik?)
- makkelijk aan te sluiten
- budget; maximaal 300 euro per monitor.

daarnaast de vraag: hoe moet ik mijn laptop aansluiten op 2 monitoren? heb er wat over gelezen maar het is mij onduidelijk wat de makkelijkste en goedkoopste oplossing hiervoor is. Op deze laptop zit een HDMI, 2 thunderbolt 2 aansluitingen en 2 usb 3 aansluitingen.
Iets afwijkend van je specs (iets kleiner, en net iets boven budget), maar ik heb begin van de zomer na een tijdje thuiswerken drie stuks van deze besteld:

pricewatch: Dell UltraSharp U2518D Zwart

Ik ben er absoluut 100% tevreden mee. Fijne hoge resolutie (1440p), alles ziet er retescherp uit (dat zal misschien ten opzichte van een 27" niet ontzettend veel verschillen, maar wel iets) zonder dat het te klein wordt om te lezen. Ik heb ze aan de muur hangen, maar de standaard waar ze op komen heeft volgens mij meer dan genoeg instelmogelijkheden inclusief tilt en kantelen. Omdat ik er drie naast elkaar heb vind ik het ook ideaal dat ik 25" heb i.p.v. 27", scheelt toch best weer wat in de benodigde breedte. Aansluiten ook absoluut een eitje, miniDP naar DP kabel wordt bijgeleverd.

Dat gezegd hebbende, de twee Philips monitoren die je linkte zijn volgens mij ook prima. Hogere refresh rate vinden sommige mensen inderdaad prettiger, hoewel ik je zal zeggen dat ik zelf nog nooit last gehad heb met een normale 60hz refresh rate, en ik werk zeker 8 uur per dag achter deze schermen.

Wat betreft het aansluiten is het dan even opletten wat er bij de monitor zelf geleverd wordt. Is mogelijk dat er een miniDP-DP kabel meegeleverd wordt, en anders zijn die wel redelijk goedkoop te bestellen (bijvoorbeeld: pricewatch: Nedis CCGP37400BK10 Zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Hoe kritisch ben je als je het over de zelfde kwaliteit als je macbook hebt? Ten eerste heeft je MBP een retina display dus wordt een dubbel zo hoge resolutie gerenderd om een scherp en rustig beeld te geven: 2880 x 1800 ziet er uit als 1440 x 900 maar dan dus dubbel zo scherp. Daarnaast hebben die displays een brede DCI-P3 kleurweergave. Het scherm dat @MDKorpel bijvoorbeeld noemt dekt maar 79% van het DCI-P3 kleurspectrum. Je gaat dus hoogst waarschijnlijk verschil zien als je kritisch bent. Maar ik ga er van uit dat je gewoon een zo goed mogelijke kwaliteit voor die prijs wilt ;)

Waar ik eerder op zou letten is wat @Riptide quote. Daar staat dus dat je bij 2 keer 4K een keer display met 30hz krijgt als ik het goed lees (zou t zelf nog even dubbel checken). Persoonlijk vind ik dat super irritant maar er zijn ook mensen die er niet zo veel om geven bij veel stilstaand beeld. Ik zou het even proberen op je macbook of je het erg vindt, hier staat hoe dat moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 29-12-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idontknowman
Bedankt voor jullie reacties.

@Sluw :Heb jij dan misschien een tip/aanbeveling welke monitor ik zou moeten kiezen in jouw ogen wat wellicht een klein beetje vergelijkbaar is met een retina scherm? is dat dan 4k of een bepaald QHD scherm?

(of dat mijn eigen 2 suggesties van een paar reacties eerder een goede keuze is)

[ Voor 14% gewijzigd door idontknowman op 29-12-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sluw schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:22:
Hoe kritisch ben je als je het over de zelfde kwaliteit als je macbook hebt? Ten eerste heeft je MBP een retina display dus wordt een dubbel zo hoge resolutie gerenderd om een scherp en rustig beeld te geven: 2880 x 1800 ziet er uit als 1440 x 900 maar dan dus dubbel zo scherp. Daarnaast hebben die displays een brede DCI-P3 kleurweergave. Het scherm dat @MDKorpel bijvoorbeeld noemt dekt maar 79% van het DCI-P3 kleurspectrum. Je gaat dus hoogst waarschijnlijk verschil zien als je kritisch bent. Maar ik ga er van uit dat je gewoon een zo goed mogelijke kwaliteit voor die prijs wilt ;)
Zelf zegt @idontknowman "het hoeft in principe geen grafische hoogstanden aan te kunnen", dus ik zou vermoeden dat DCI-P3 coverage niet de focus is, maar dat is mijn inschatting ;). Overigens geeft alle informatie die ik kan vinden aan dat de MacBook Pro's pas vanaf de 2016 modellen een P3 gamut hebben, we hebben het hier over een early 2015 die volgens Apple alleen sRGB heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
idontknowman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:35:
Bedankt voor jullie reacties.

@Sluw :Heb jij dan misschien een tip/aanbeveling welke monitor ik zou moeten kiezen in jouw ogen wat wellicht een klein beetje vergelijkbaar is met een retina scherm? is dat dan 4k of een bepaald QHD scherm?
Ik zou zelf op 27" eerder een QHD monitor kopen, die kun je native gebruiken. 4K naar "looks like 2560x1440" scaling geeft performance verlies. Bij een 2015 model kan dat wat meer opvallen. Als je echt hetzelfde wilt heb je een 5K monitor nodig maar die vallen buiten je budget.

@MDKorpel je hebt gelijk! Die dci-p3 kwamen pas later, nou dat is mooi dan hoeft topicstarter daar niet op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idontknowman
Bedankt @MDKorpel @Sluw hier kan ik zeker iets mee!

Ik ga dan denk ik alsnog voor de Philips
https://tweakers.net/pric...s-b-line-275b1-zwart.html

[ Voor 53% gewijzigd door idontknowman op 29-12-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom1900
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-01-2022
Ik heb een andere vraag, ook i.v.m. thuiswerken.
Kan een MacBook Pro (15" mid 2015) overweg met een ultra wide 3440 x 1440? Ik wil ook een extra monitor, maar denk dus aan deze optie.
Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Tom1900 op 09-02-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tom1900 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:51:
Ik heb een andere vraag, ook i.v.m. thuiswerken.
Kan een MacBook Pro (15" mid 2015) overweg met een ultra wide 3440 x 1440? Ik wil ook een extra monitor, maar denk dus aan deze optie.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Eerste hit op google 8)7 https://support.apple.com/kb/sp719?locale=nl_BE

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Tom1900: het is niet echt handig om andermans topic te kapen met je eigen vraag, zeker als deze weinig te maken heeft met de originele vraag. Dit topic gaat dan ook op slot.

Je mag een nieuw topic openen, maar lees dan eerst Het algemeen beleid nog 'ns goed door, met name de quickstart.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.