Probleem casefans - aansluiting moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fluffy86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-09-2023
Mijn vraag
Ik ben op moment een pc aan het bouwen met een aantal standaard geleverde casefans --> Corsair T220 Airflow. Echter heb ik op mijn moederbord alleen maar 4 pins aansluitingen en deze zitten ook niet op de meest handige plekken, ander probleem is dat de corsair fans gebruik maken van 3-pins connectors.
Mijn vraag is dus bestaat er een adapter en splitter waarmee ik deze 3 case fans kan aansluiten op 1 4-pins connector op mijn moederbord

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair T220 Airflow pc case
3 stuks voorgemonteerde 3-pins case fans
Gigabyte Aorus B550 Elite V2 moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik kan de 3-pins connector eventueel op de 4 pins connector aansluiten volgens de handleiding, en 1 pin overhouden (de PWM control)

Alvast bedankt voor jullie feedback

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:54

sapphire

Die-hard pruts0r

3-pins fans op een 4-pins connector (PWM genaamd) kan gewoon, je houd enkel 1 pin over en je kan de fans dus niet via PWM regelen maar alleen via DC (voltage).

Je kan om meerdere fans te gebruiken een fan splitter of fan hubje gebruiken, je regelt dan alleen alle fans op dezelfde manier. Dus allemaal dezelfde snelheid.

Overigens zie ik 4 aansluitingen op het bord, 1~2 voor de CPU en dan heb je er toch nog 2~3 voor de fans? Kun je net zo goed verlengkabeltjes kopen naar die plekken wat in mijn ervaring vaak makkelijker wegwerken is dan splitters omdat je dan meerdere connectors op een kluitje hebt én wel de mogelijkheid behoud om fans individueel te regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 29-12-2020 11:10 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fluffy86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-09-2023
sapphire schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:08:
3-pins fans op een 4-pins connector (PWM genaamd) kan gewoon, je houd enkel 1 pin over en je kan de fans dus niet via PWM regelen maar alleen via DC (voltage).

Je kan om meerdere fans te gebruiken een fan splitter of fan hubje gebruiken, je regelt dan alleen alle fans op dezelfde manier. Dus allemaal dezelfde snelheid.

Overigens zie ik 4 aansluitingen op het bord, 1~2 voor de CPU en dan heb je er toch nog 2~3 voor de fans? Kun je net zo goed verlengkabeltjes kopen naar die plekken wat in mijn ervaring vaak makkelijker wegwerken is dan splitters omdat je dan meerdere connectors op een kluitje hebt én wel de mogelijkheid behoud om fans individueel te regelen.
Klopt ik zou de fans kris kras door het moederbord kunnen aansluiten, maar ik wou ze netjes vanaf 1 punt aansluiten, zodat ik de kabels een beetje kwijt kan.
Wat voor hub of splitter zou ik hiervoor kunnen pakken?
Mijn kennis houd een beetje op bij case verlichting e.d. :-P