Linksys velop tri-band nodes wifi snelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepvanpasen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-02-2021
Mijn vraag: hoe kan het dat op de snelheidstest van Linksys (app) ongeveer 500 Mbps en op mijn Macbook pro zowel bedraard als via WIFI niet boven de 225 Mbps terwijl. het lijkt erop dat de bij de Linksys Nodes wel 500 binnen komt maar nog minder dan de helft doorgeeft.
...

kan iemand mij helpen
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is de macbook rechtstreeks bedraad aansluiten, nieuwe kabels Cat 6, alle ander devices afsluiten

Joep
...

Beste antwoord (via rens-br op 07-01-2021 08:52)

• joepvanpasen
heren

probleem opgelost, eerst de wps schakelaar in de app uitgezet en daarna weer aan. Nu meet ik snelheden bedraad van 509 mbps en via wifi naast de router van ruim 400 mbps.

vriendelijk bedankt voor de tips en medewerking

Joep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat is je snelheid als je slechts1 velop node bedraad aangesloten hebt en er met je laptop naast staat?
200 is niet heel gek voor als je naast 2e node staat die draadloos verbonden is
Je hebt de tri band en niet de dual band?

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 30-12-2020 09:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepvanpasen
Bedankt voor je reactie,

Het is inderdaad een tri-band, en 200 is op zich goed alleen ik heb een abonnement van 500. Ik zal is gaan proberen om 1 node bedraad aan te sluiten

• joepvanpasen
Hoi Laurens,

Ik heb van de 4 nodes de stroom eraf gehaald en de daarna de speedtest gedaan zowel bedraadt als WiFi en krijg deze niet boven de 220 terwijl de speedtest van de linksys app wel 510 aangeeft

• laurens0619
  • Nu online
Die linksys speedtest moet je negeren, dat is denk ik de bekabelde snelheid vanaf de linksys node

Maar bedraad ga je dus ook niet hoger dan 220? Hoe heb je dit dan aangesloten?
Modemrouter-kabel-linksys node-kabel- macbook pro?

En wat haal je als je je macbook direct in t modem doet?

• joepvanpasen
Ik denk dat de speedtest van Linksys app van het modem naar de node is. Maar als ik bekabeld van de node naar de MacBook ga dan is de snelheid met de ziggo speedtest Max 220, ik raak dus in de node 280 kwijt dat verlies is wel erg groot

• laurens0619
  • Nu online
En als je de macbook direct in t modem doet?

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Heb jij toevallig deze deze setje gekocht ? Dit setje heeft maar 2x2 MU-MIMO antennes en dan is dit "verlies niet zo raar.
Mijn Ubiquit AC pro die 3x3 had haalde ook maar iets tussen de 300-400 en was vrij normaal.

Technisch zal dit setje draadloos nooit in de buurt van de 500 komen als je het mij vraagt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joepvanpasen schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:00:
Ik denk dat de speedtest van Linksys app van het modem naar de node is. Maar als ik bekabeld van de node naar de MacBook ga dan is de snelheid met de ziggo speedtest Max 220, ik raak dus in de node 280 kwijt dat verlies is wel erg groot
Kun je exact posten wat die app vertelt (screenshot ofzo)?

Het klinkt alsof dat de bruto link rate is, niet een gemeten netto (TCP) throughput.

Als het de link rate is, is het niet gek dat je fors minder haalt: je kunt maximaal ongeveer 2/3 van de bruto link rate ook netto halen, het verschil is overhead - vooral foutcorrectie in de WiFi. Daar komt bij: die 2/3 is is maximaal, het kan ook lager uitvallen, en dan is wat je hier meet niet eens uitzonderlijk.

Maar: wat ik nog mis in de troubleshooting hier is je MacBook bedraad rechtstreeks op modem aansluiten. Als dat 500Mbps geeft zit je inderdaad terecht naar de Velop te kijken - maar als dat ook maar 220Mbps geeft, heeft de Velop er natuurlijk niets mee te maken en zit het probleem ofwel in de internetverbinding naar de modem toe danwel op je MacBook.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepvanpasen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiM79Mm0UQby8WQ6OEBEHdz86Q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6BMzfpE7ZK98dqdZCMvQ0Mx1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepvanpasen
Als ik de macbook rechtstreeks op de modem bedraad aansluit krijg ik geen internet verbinding ( komt omdat deze in de bridgemodus staat) volgens mij maar ben geen expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat kan heel goed kloppen, kun je hem uit bridge halen? Dan kun je wat meer testen zoals
Modem
Direct bedraad of de velop in ap mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joepvanpasen schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:30:
Als ik de macbook rechtstreeks op de modem bedraad aansluit krijg ik geen internet verbinding ( komt omdat deze in de bridgemodus staat) volgens mij maar ben geen expert
Modem in bridge mode had je nog niet genoemd - maar is geen probleem, clou is dat je maar een IP lease per boot van de modem krijgt. Dus als je een ander apparaat erop aansluit moet je eerst modem rebooten.

Volgorde:
- Modem + router (in dit geval Velop) uit. MacBook ook.
- Router los en MacBook eraan vast.
- Modem weer aan. Wachten tot het volledig online is.
- MacBook aan; als het goed is krijgt het een (publiek) IP via Ethernet.
- Speedtest uitvoeren.
- Als je klaar bent, MacBook los, modem weer uit.
- Modem weer aan. Wachten tot het volledig online is.
- Router weer aan modem verbinden. Router aan zetten.

Als je de modem in bridge mode hebt staan en de eerste Velop node dus voor router speelt is de volgende stap je MacBook daar bedraad op aan te sluiten en te testen.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 02-01-2021 15:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepvanpasen
Dion

alle testen uitgevoerd, de volgende resutaten:

Macbook rechtstreeks aan modem 509 mbps
Macbook rechtstreeks aan eerste Node (router) max 316 (meerdere keren getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dan lijkt het in het router gedeelte te zitten van de velop
Kun je eens kijken of er zaken als qos of internet security protection uitgeschakeld kunnen worden? Dat heet op de velop zo te lezen “device prioritization”. Zet dat uit :)

Beste is hem ook keer in ap mode te zetten maar dan moet je modem (even) in router mode

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 03-01-2021 15:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• joepvanpasen
heren

probleem opgelost, eerst de wps schakelaar in de app uitgezet en daarna weer aan. Nu meet ik snelheden bedraad van 509 mbps en via wifi naast de router van ruim 400 mbps.

vriendelijk bedankt voor de tips en medewerking

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-07-2023
Ik had precies hetzelfde probleem, vandaag met Linksys gebeld.
Het blijkt te liggen aan de functie 'Apparaatprioritering', als je hier apparaten aan toevoegt dan gaat je snelheid omlaag.
De medewerker gaf toe dat dit een fout in de software is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik denk dat ook dat de WPS schakelaar er niets mee te maken heeft, apparaatprioritering klinkt logischer.

Dat is een soort QoS en maakt vaak meer kapot dan het goed doet.

Om het in lekentaal uit te leggen voor bv QoS:
- Standaard gaat een verkeer rauw door de chip, je router kan er niet intelligent naar kijken en dus geen controle doen over prioriteiten. Het kan dus voorkomen dat het verkeerde device voorrang krijg
- Zet je QoS aan, dan kan je device dat wel doen. Echter om QoS te kunnen moet de CPU naar ieder pakketje kunnen kijken. Deze stap zorgt vaak voor een flinke performance drop voor iedereen.
Dan krijg je wel prioriteit maar overall krijgt iedereen een lagerer snelheid. 8)7

Het is dus niet echt een fout in de software, dit gedrag kom je bij bijna alle consumenten/semi professionele routers tegen. De internet verbindingen van tegenwoordig (500mbit?) zijn gewoon te rap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APPLEHARRY
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 17:27
Ik heb dit topic met belangstelling gelezen en ook in mijn Linksys Velop tri band app de apparaatprioritering uitgezet.
Waar ik al langer mijn wenkbrauwen voor frons is dat de Uploadsnelheid hoger is dan de downloadsnelheid. Niet in 100% van de speed testen maar wel in 95%…..
Talloze malen uit en aan gezet, ook het modem, maar nog steeds dit rare verschijnsel…..
Als de downloadsnelheid 20 is, dan is de uploadsnelheid wel 2x zo hoog…..
Iemand hier bekend mee?
Pagina: 1