Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Ik heb nu een HTPC draaien met een server 2008 licentie die ik als workstation heb geconfigureerd.

Kom van een FX-8350 Black Edition met 16GB DDR 3 en een Intel 620 graka HTPC en ga upgraden naar een AMD 3600 met 32Gb en een 1060 6GB build.

Ik ben bekend met Server 2008 (als HTPC zijnde) en vraag me af of ik niet beter af ben met een ander/ lees nieuwer OS.

Ik heb 30+ Gb aan dat die ik weg schrijf op een NAS, de software die ik daarvoor gebruik is OS onafhankelijk.
Draai 2 game servers waar mensen van buiten moeten kunnen connecten.
Draai "soms" een website lokaal.
Vooralsnog 1080p plasma TV, dus geen haast voor andere resoluties.

Is het handig/verstandig om in een nieuwe server versie te investeren, kan ik het doen met W10 Pro.
Ik heb nul(l) inzage over de nieuwe windows server versies of kan ik het gewoon bij Windows server 2008 houden.

Snap dat het niet (en/of) heel makkelijk is om te beantwoorden.
Maar ik ken all server versies na 2008 niet.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Je geeft niet echt aan wat voor functionaliteit van Windows Server je gebruikt of wenst te gebruiken.

De grote verschillen tussen Windows 10 en een Windows Server versie zijn voornamelijk de roles/features die beschikbaar zijn (buiten nog een legio andere zaken natuurlijk). Windows 10 kan prima server taken verrichten.

Server 2008 krijgt al heel lang geen updates meer, R2 ook al bijna een jaar niet. Ik zou dus sterk afraden die nog te gebruiken. Een nieuwe licentie aanschaffen voor 2016/2019 is niet goedkoop.

Kortom, tenzij je echt specifieke features nodig hebt van Windows Server (en als ik jou post lees vermoed ik sterk van niet), lekker naar Windows 10 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
The Realone schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 02:58:

Kortom, tenzij je echt specifieke features nodig hebt van Windows Server (en als ik jou post lees vermoed ik sterk van niet), lekker naar Windows 10 gaan.
Het is inderdaad R2, en je hebt wellicht gelijk dat ik geen specifieke server taken gebruik.
Die zijn waarschijnlijk ook wel op W10 te installeren (webserver etc), had bij Server 2008 altijd wel het gevoel dat het veel stabieler was maar dat komt ook een beetje uit de W7 tijd denk ik. W10 is voor mij altijd super stabiel gebleken in tegenstelling tot oudere OS'en.
Mijn HTPC installeerde ik met server 2008 en dan werkt het 8 jaar later nog steeds, dat kun je natuurlijk ook toeschrijven aan het minder intensief gebruiken.

Duidelijk, ik ga W10 proberen en kan altijd nog overschakelen op Server 16 of de nieuwe.
Er vanuit gaande dat deze nog als workstations zijn te configureren.
Bij server 2008R2 ging dat heel goed.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
2008R2 is van dezelfde generatie (kernel) als Windows 7 wat sterk verouderd is, het mist moderne(re) beveiliging. Ik zou omschakelen naar WIndows 10 sterk aanraden.