Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
In het verleden heb ik met diverse video editing software filmmateriaal gemonteerd, meestal korte vakantiefilmpjes. Onlangs heb ik voor een saaie nieuwjaarsborrel een zakelijk filmpje van een minuut in elkaar gezet. Voor de gelegenheid heb ik Adobe Premiere Pro op onze vijf jaar oude privélaptop gezet. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik wel foutmeldingen over de ingebouwde GPU, maar liep Premiere Pro op dit oude beestje veel beter dan ik had gevreesd. Dat gaf me de moed om wat oud videomateriaal (skiën, grotduiken) tevoorschijn te halen. Een van de filmpjes wilde ik vooral als test gebruiken om te zien wat Premiere Pro ermee kan: een heftig bewegend filmpje van een afdaling op een hobbelige skipiste, dat ik door de warp stabilizer haalde. Dat werkte best aardig, maar legde (zoals ik al vermoedde) haarfijn bloot wat de beperkingen van deze laptop zijn: de i5-6200U CPU werkt zich een slag in de rondte, de on-board GPU draagt helemaal niets bij aan rendering (want geen hardware rendering), 8 GB geheugen is veel te weinig en de SSD heeft chronisch ruimtegebrek.

Kortom: tijd om eens te gaan nadenken over een nieuwe desktop pc. Desktop, maar je zei toch dat je een laptop hebt? Dat klopt, maar:
  1. voor serieuze video editing kom je hoe dan ook uit op een werkplek met een fatsoenlijk formaat beeldscherm;
  2. een laptop met high-end prestaties kost € 3000+, terwijl een zelfbouw desktop met dezelfde prestaties de helft kost.
Nu ben ik niet van plan om morgen al onderdelen te gaan bestellen, maar wat ik na enige research nergens heb gevonden, is hoeveel de CPU aan de prestaties van Premiere Pro bijdraagt en hoeveel de GPU bijdraagt.

Vraag: Gegeven een vast budget van (bijvoorbeeld) € 800 voor het totaal van CPU plus GPU, wat is voor Adobe Premiere Pro dan een verstandige budgetverdeling? De helft van het budget voor de CPU? Meer? Of juist minder? Ik ben niet op zoek naar de ultieme waarheid, maar wat praktijkervaringen van serieuze gebruikers zouden welkom zijn :).

Overigens ben ik niet geïnteresseerd in gaming. Wat de GPU nog meer kan is daardoor bijzaak voor mij. Ik heb de indruk dat nVidia beter presteert dan AMD bij Premiere Pro. Bij de CPU’s lijkt AMD op dit moment meer waar voor zijn geld te bieden dan Intel, vooral omdat AMD voor een vergelijkbare prijs meer cores biedt. En laat Premiere Pro nou net een programma zijn dat daar iets zinnigs mee kan.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Ligt beetje aan welke beeldkwaliteit videobewerking je het over hebt.

Sowieso heb je een i7/r7 nodig, met 32 GB ram.
Daar zit dan al 300 euro + 150 euro + 150 euro (bord) in.
Rekensom: je houdt iets van 200 euro over, net jammer dat je met 300 euro een rtx3060 zou kunnen gaan kopen als die uitkomt over paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
[small]Snel rekensommetje dat mij tot de (voor de hand liggende) conclusie bracht dat een vergelijkbare laptop veel duurder is:
• CPU + GPU: € 800
• moederbord + RAM: € 300
• SSD + HDD: € 200
• behuizing + koeler: € 100

De vraag is niet zozeer of het nu € 600 of € 1000 moet zijn voor CPU + GPU, maar vooral hoe je tot een voor Première Pro tot een zinnige combinatie komt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrozarBE
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-07-2021
Ik zou je gewoon aanraden een bottleneck calculator te gebruiken. Op die manier sluit je alvast uit dat de componenten niet optimaal samenwerken. Dat gezegd zijnde lijkt mij de combo ryzen 7 3700x en gtx 1660s/Ti bijvoorbeeld al voldoende. Wil je toch iets meer power of 4k bewerking kan je hoger geplaatste kaarten overwegen. De verhouding is dus zuiver afhankelijk van wat je uiteindelijk wil bereiken. Een krachtigere cpu dan de 3700k is mijns inziens overkill voor premiere pro op dit moment. De grafische kaart kan echter zowat elke kaart zijn die beter of gelijk is aan een 1070, afhankelijk van wat je wil gaan doen en hoe snel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-08 00:22
Ben er heilig van overtuigd dat de CPU belangrijker is dan de GPU voor de meeste Adobe Premiere Pro applicaties. Ik heb meerdere editing machines gebouwd voor fulltime video-editors, ook met 32 core processors in builds zonder budget. De CPU benut je veel meer tijdens het editen en renderen dan een GPU. Ja, je hebt wel een fatsoenlijke videokaart nodig, maar ik zou meer investeren in goede CPU. 8 cores of meer is dan erg fijn om te hebben. Videokaart zou ik, zeker in het huidige landschap, tweedehands doen. Iets van een GTX1070 of RTX2060 is meer dan je nodig zult hebben. RAM is wel een ding. 32gb is geen overbodige luxe als je 4K of hoger gaat editen. Je kan prima wegkomen met 16gb als je alleen HD beelden bewerkt. Je kan altijd 16gb bijkopen als je toch op 4K overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trondheim
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Deze discussie is al wat ouder maar ik heb een vraag die hierop aansluit.
In de verschillende computershops krijg ik namelijk tegenstrijdige informatie mbt beste CPU-GPU combinatie.
Mijn vraag was naar een desktop die vlot met Adobe Premiere overweg kan.

1) computershop A (€ 1150)
beweert dat ik helemaal géén GPU nodig heb, maar enkel een I7-12700 en 16GB RAM
(verder: mainboard ATX ASUS B660MA, DDR4 / Coolermaster Silencio S400)

2) computershop B (€ 1099)
beweert dat een R5-5600G in combinatie met RTX3060 (16 RAM + 12 GB grafisch geheugen) de ideale combinatie is. Ik las hier ergens dat die 5600G (geen 5600x) misschien toch niet zo'n goede keuze is.
(verder: geen info over mainboard / Lenovo IC G5)

3) computershop C (€ 1199)
stelt een I5-12400f voor met RTX 3050 (16 RAM + 8GB grafisch geheugen)
(verder: mainboard MSI Pro B660 NvMe / Coolermaster Masterbox B311L)

Wat voor mij nog onduidelijk is...
* klopt het dat Premiere de GPU gebruikt om te renderen en de CPU voor de encoding? Of heb ik me dat laten wijsmaken?
* Geforce grafische kaarten beter interageren met Adobe?

Tot slot: mogelijk wil ik AVID Protools installeren, I5 min vereiste, ik vermoed dat de R5-5600G even goed, al dan niet beter is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1