In het verleden heb ik met diverse video editing software filmmateriaal gemonteerd, meestal korte vakantiefilmpjes. Onlangs heb ik voor een saaie nieuwjaarsborrel een
zakelijk filmpje van een minuut in elkaar gezet. Voor de gelegenheid heb ik Adobe Premiere Pro op onze vijf jaar oude privélaptop gezet. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik wel foutmeldingen over de ingebouwde GPU, maar liep Premiere Pro op dit oude beestje veel beter dan ik had gevreesd. Dat gaf me de moed om wat oud videomateriaal (skiën, grotduiken) tevoorschijn te halen. Een van de filmpjes wilde ik vooral als test gebruiken om te zien wat Premiere Pro ermee kan: een heftig bewegend filmpje van een afdaling op een hobbelige skipiste, dat ik door de warp stabilizer haalde. Dat werkte best aardig, maar legde (zoals ik al vermoedde) haarfijn bloot wat de beperkingen van deze laptop zijn: de i5-6200U CPU werkt zich een slag in de rondte, de on-board GPU draagt helemaal niets bij aan rendering (want geen hardware rendering), 8 GB geheugen is veel te weinig en de SSD heeft chronisch ruimtegebrek.
Kortom: tijd om eens te gaan nadenken over een nieuwe desktop pc. Desktop, maar je zei toch dat je een laptop hebt? Dat klopt, maar:
Vraag: Gegeven een vast budget van (bijvoorbeeld) € 800 voor het totaal van CPU plus GPU, wat is voor Adobe Premiere Pro dan een verstandige budgetverdeling? De helft van het budget voor de CPU? Meer? Of juist minder? Ik ben niet op zoek naar de ultieme waarheid, maar wat praktijkervaringen van serieuze gebruikers zouden welkom zijn
.
Overigens ben ik niet geïnteresseerd in gaming. Wat de GPU nog meer kan is daardoor bijzaak voor mij. Ik heb de indruk dat nVidia beter presteert dan AMD bij Premiere Pro. Bij de CPU’s lijkt AMD op dit moment meer waar voor zijn geld te bieden dan Intel, vooral omdat AMD voor een vergelijkbare prijs meer cores biedt. En laat Premiere Pro nou net een programma zijn dat daar iets zinnigs mee kan.
Kortom: tijd om eens te gaan nadenken over een nieuwe desktop pc. Desktop, maar je zei toch dat je een laptop hebt? Dat klopt, maar:
- voor serieuze video editing kom je hoe dan ook uit op een werkplek met een fatsoenlijk formaat beeldscherm;
- een laptop met high-end prestaties kost € 3000+, terwijl een zelfbouw desktop met dezelfde prestaties de helft kost.
Vraag: Gegeven een vast budget van (bijvoorbeeld) € 800 voor het totaal van CPU plus GPU, wat is voor Adobe Premiere Pro dan een verstandige budgetverdeling? De helft van het budget voor de CPU? Meer? Of juist minder? Ik ben niet op zoek naar de ultieme waarheid, maar wat praktijkervaringen van serieuze gebruikers zouden welkom zijn
Overigens ben ik niet geïnteresseerd in gaming. Wat de GPU nog meer kan is daardoor bijzaak voor mij. Ik heb de indruk dat nVidia beter presteert dan AMD bij Premiere Pro. Bij de CPU’s lijkt AMD op dit moment meer waar voor zijn geld te bieden dan Intel, vooral omdat AMD voor een vergelijkbare prijs meer cores biedt. En laat Premiere Pro nou net een programma zijn dat daar iets zinnigs mee kan.
Een goede grap mag vrienden kosten.