Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart93
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-09-2021
Ik ben een online zoektocht gestart naar de verschillende componenten die ik nodig zou hebben om een kleine home cinema ervaring samen te stellen. Ik heb een relatief kleine living, dus een 2:1 audio systeem (2 front boxen) zou volstaan. Dit audio systeem zou ik willen gebruiken voor 3 doeleinden:
1) Muziek afspelen van mijn platenspeler. Model: Denon DP 300 F, uitgang is lijn signaal met RCA tulp kabels
2) Draadloos muziek afspelen via laptop / gsm
3) Audio ter ondersteuning van films met beamer

Nu zou ik liefst met een minimum aan kabels werken. Idealiter hebben mijn beamer en luidsprekers dus enkel een voeding en kunnen deze de content (video / audio) via wifi ontvangen. Audio kwaliteit is immers van belang dus zou ik liever met wifi dan bluetooth werken.

Voor 1) en 2) zou ik volgende oplossingen:
- 2 actieve luidsprekers aankopen die zowel wifi als lijn signaal kunne ontvangen. Dan verbind ik gewoon mijn platenspeler met 1 van de luidsprekers (vermoedelijk via RCA => AUX adapter) en kan de andere via wifi signaal overnemen. Klopt dit?
- Een andere optie lijkt me te werken met een externe receiver / versterker waarop ik mijn platenspeler met kabel aansluit en welke dan via wifi naar passieve luidsprekers kan uitzenden

Deze laatste optie lijkt me esthetisch leuker omdat ik dan mijn 2 front boxen aan het plafond kan ophangen. Zo vermijd ik audio kabels tussen platenspeler en luidsprekers en kan ik mijn versterker gewoon onder mijn platenspeler installeren.

Voor 3) zit ik echter een beetje vast: Ik zou dus ook graag een beamer hebben waarop ik draadloos van mijn laptop video kan streamen. De audio zou dan idealiter ook weer draadloos naar mijn luidsprekers gestuurd dienen te worden. Als ik het goed op heb kan mijn beamer de video stream eenvoudig opvangen door een chromecast aan te sluiten in de HDMI ingang? Ik lees echter dat verschillende mensen problemen ondervinden om de audio dan ook nog eens draadloos op hun luidsprekers te krijgen. Of heb ik hier per defintie een A/V receiver nodig de welke audio naar luidsprekers kan sturen en video naar de beamer? Kunnen A/V receivers deze signalen overigens ook over wifi verzenden?

Zoals jullie zien ben ik dus nog zoekende welk type appartuur ik precies nodig heb, alsook hoe ik het geheel mooi geïntegreerd kan krijgen. Welke set-up raden jullie aan?
Product suggesties (actieve/passieve luidsprekers, receivers, beamers,.. ) zijn uiteraard ook welkom.

Niet onbelangrijk: budget voor dit project is +-1000€ (= beamer + audio set-up)

Thanks alvast voor de feedback !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Bart93 Poeh, dit is een zoektocht uit de categorie mission impossible volgens mij. Je maakt het jezelf in ieder geval ontzettend moeilijk.

Deze tegenstrijdigheden vallen sowieso op:
  • Audiokwaliteit is van belang en je wil bij voorkeur de speakers aan het plafond hangen. Dat is een ongelukkige combinatie.
  • Twee speakers aan het plafond hangen en met WiFi aansturen. Hoe gaan die hun netstroom ontvangen?
Verder vraag je of er receivers zijn die via WiFi video kunnen versturen. Ik heb ze nog nooit gezien. Laat me graag verrassen door iemand die wel zoiets kent.

Je hebt het over een 2.1 audio systeem dus naast 2 fronts heb je ook een subwoofer nodig. Daarnaast een receiver en beamer. Qua budget sta je dus ook voor een uitdaging.

Naar je wensen kijkend, zou ik eerder adviseren om te kijken naar een receiver met Bluetooth en/of Spotify Connect aan boord zodat je vanaf je mobiel er naartoe kan streamen. Handig als deze ook een phono-ingang heeft voor je platenspeler. Sluit daarop - gewoon bedraad - twee frontspeakers en de subwoofer aan. Het draadloos aansluiten van een beamer zou je kunnen proberen met een wireless HDMI extender van bijvoorbeeld Marmitek; heb er geen ervaring mee en niet goedkoop.

Als afsluiting een verhuizing van dit topic naar CEA aangezien het aankoopadvies betreft.

• Bart93
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-09-2021
Bedankt voor jouw feedback! Ik ben hiermee al aan de slag gegaan met als resultaat wat extra duidelijkheid mbt de gewenste set-up en ... nieuwe vragen :-)

Ik zit momenteel met het volgende in mijn hoofd:
- Beamer + amazon fire stick => Deze ontvangt stream (video + audio) van laptop via wifi en kan audio via bluetooth doorsturen naar luidsprekers
- 2 Actieve luidsprekers dewelke zowel wifi als bluetooth kunnen ontvangen met geïntegreerde batterij. => Deze zou ik dan op een schapje / via wall mount aan de muur hangen. Zou dit betere kwaliteit moeten geven?
- Audio wifi streamer met analoge lijn ingangen (sonos connect, teufel streamer, of andere)

Op deze manier:
=> Hebben mijn luidsprekers in principe géén kabels (enkel nodig om op te laden) gezien ze battery powered zijn.
=> kan mijn platenspeler via de streamer draadloos verbonden worden met de speakers en is audio kwaliteit goed gezien connectie via wifi en niet bluetooth
=> kan ik van mijn laptop draadloos streamen naar mijn beamer + audio vereist ook geen bedrading. Kwaliteit mogelijks iets minder gezien dit over bluetooth loopt, maar hier kan ik mee leven

Enkele vragen:
- Denken jullie dat deze set-up kan werken? Waarom wel / waarom niet?
- Hebben jullie suggesties mbt actieve luidsprekers die wifi, bluetooth kunnen ontvanen en geïntegreerde batterij hebben?
- Hebben jullie suggesties mbt audio streamers?

Tot slot: ik kan mogelijks via een kennis gratis/zeer goedkoop aan een sonos connect geraken. Hierop zou dan nog een bluetooth receiver gekoppeld moeten worden om de audio van de amazon fire stick te ontvangen. Deze verzendt nadien over wifi de audio naar bv Sonos Move / Sonos One. => Denken jullie dat vertraging hier lipsync issues kan veroorzaken? Of zien jullie hier geen probleem?

Alvast bedankt :-)