Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:28
Mijn vraag
Tot een paar jaar terug, maakten we veel foto’s met de spiegelreflex. Deze staan in windows in mappen op thema (vakanties, vrienden, familie, kids, landschappen, macro’s etc). Hieronder submappen op datum + omschrijving. Deze indeling werkt goed voor me.

De laatste jaren, maken we voornl foto’s van de kids en andere snapshots met de iphone. Dlsr staat stof te happen.
Alle fotos komen in icloud en het is erg leuk om op de appletv foto’s te kijken.

Ik zit nu ernstig in dubio hoe alles te organiseren + backup te maken. Het gemak van de icloud spreekt me aan. Ik ben echter wel een beetje bang dat als ik mijn dlsr fotos in de cloud ga zetten dat het 1 grote bende wordt. Liefst zou ik mijn oude structuur hebben in icloud. Maar volgens mij kun je maar 1 laag in de albums maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 + Lightroom
Appletv + iphones + ipad
Synology ds215j

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Beetje teveel dus....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
Gewoon een map kopiëren in de upload folder van icloud werkt blijkbaar ook niet. Moet waarschijnlijk een platte structuur zijn, zonder submappen. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceekah
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 17:13
Ik loop precies tegen hetzelfde aan. Sinds de release van de laatste iPhone overgestapt van Android naar iOS. Mede door de positieve verhalen van iOS en het gemak van iCloud.

Toch te weinig research gedaan naar iCloud en de huidige manier hoe Photos werkt. Wat een ramp om je huidige collectie foto’s in het systeem te krijgen, het is naar mijn idee simpelweg niet te doen.

Wat je aangeeft werkt de Windows app inderdaad met een platte structuur. Dit is op geen enkele manier werkbaar.

iCloud website kan je mappen/albums aanmaken en slepen. Limiet zit rond de 700 a 800 foto’s merk ik. De browser crasht ivm cache geheugen of het uploaden stopt abrupt.
.mp4 geeft ook direct een error dat dit niet ondersteund wordt (standaard Apple iets gok ik)

Alle gemaakte foto’s met de camera komen daarnaast in Recent. Dit zorgt voor mij weinig structuur in m’n eigen gemaakte foto’s.

Het leek me super om een ingebouwde functie te gebruiken met photos icm iCloud maar dit is voor mij eigenlijk de grootste reden dat ik toch wel terug verlang naar m’n oude Android. Het gemak van kopiëren van hele foto albums naar een sd kaart / tel zodat een app direct dezelfde structuur toebrengt is toch wat je wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
Ik heb er nu voor gekozen om de oude foto’s niet op te nemen in de icloud. Het werkt net wat te beperkt en das jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CavaH
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-06-2022
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik vind iCloud superfijn werken om je iPhone fotos in op te slaan en te delen, maar als je deze dan vervolgens met windows wil synchroniseren is dat niet te doen. En de albumstructuur die je in de Photos app kan maken, is echt alleen te gebruiken binnen het Apple-ecosysteem zover ik het begrijp. Dan zit je eigenlijk vast in het ecosysteem.

Heeft iemand hier toevallig al een handigere oplossing voor gevonden in de tussentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwaggyEggs
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 12:54
Google photos of lightroom mobile is misschien wel een idee. Anders macbook of ipad. Zelf ook van Android naar iPhone gegaan en als je iets op je eigen manier wilt zul je moeten betalen. Niet zo gek dus dat Apple gebruikers vaak meer winstgevend zijn voor leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
ceekah schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:06:
iCloud website kan je mappen/albums aanmaken en slepen. Limiet zit rond de 700 a 800 foto’s merk ik. De browser crasht ivm cache geheugen of het uploaden stopt abrupt.
.mp4 geeft ook direct een error dat dit niet ondersteund wordt (standaard Apple iets gok ik)
Dit kan te maken hebben met een bug in het systeem. Als je in dezelfde import twee bestanden hebt zitten met dezelfde bestandsnaam (maar in verschillende mappen) dan kan dit de crash veroorzaken. Zie: https://discussions.apple.com/thread/252518567

Als je foto's gaat importeren dan komen ze inderdaad in 'recent' terecht omdat je ze onlangs hebt geimporteerd. Photos kan zelf omgaan met de datum/tijd uit de EXIF van je foto's waardoor je ze na import wel op datum/tijd enzovoorts terug kan vinden. Gebruik daarvoor de 'Years/months/days' opties bovenaan je scherm. Het sorteren binnen Photos werkt anders dan binnen een Windows omgeving dus als je je organisatie op basis van folders wilt opzetten dan loop je tegen problemen aan. Daar is niet echt een oplossing voor. Je zou dan eerst alles moeten importeren en daarna de relevante foto's zelf weer binnen Photos moeten toewijzen aan mappen zoals vakanties, familie, landschappen enzovoorts. Dat kan wel maar is natuurlijk een hels karwei als je het over jaren aan foto's hebt.

Edit: is het niet een idee om je foto's gewoon op je Synology NAS te laten staan en ze hiervandaan naar je Apple TV te streamen (geen idee of dit goed werkt hoor, ik vond het online): https://kb.synology.com/n...romecast_and_DLNA_devices

[ Voor 10% gewijzigd door Archer_VC10 op 20-06-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
Ik heb nu mijn spiegel reflex foto’s verkleind opgeslagen (met behoud van de exif) en geüpload naar iCloud. Dan nemen ze niet te veel ruimte in en zijn ze voor het scherm prima geschikt. Kijk ze dan voornamelijk terug via de tv of iPad.
En ik ben nu weer recent alle foto’s uit de cloud aan het downloaden naar de pc om zo een offline kopie te kunnen backuppen. Duurt wel enorm lang maar goed. Dat gaat me m.n. om de foto’s die ‘recent’ zijn gemaakt.
Pagina: 1