Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12-2022
Beste tweakers,

Ik heb een vraag betreft studiekosten: Mijn huidige werkgever heeft de studiekosten overgenomen van mijn vorige werkgever. Het ging om een studie die afgerond was.

Nu staat er in mijn contract onder studiekostenregeling het volgende:

"Bedrijf X stelt de werknemer in gelegenheid om zich d.m.v. opleidingen, die leiden tot betere prestaties en het verder ontwikkelen van diens loopbaan. De studie moet verband houden met de werkzaamheden die de werknemer op het moment waarop de aanvraag wordt ingediend verricht, of moet gericht zijn op eventuele toekomstige werkzaamheden bij bedrijf X. Medewerkers die zich door middel van een studie verder willen bekwamen, kunnen voor een studiekostenvergoeding in aanmerking komen."

Geldt dit ook voor studiekosten die overgenomen zijn of voor de studiekosten die na in dienst treden gemaakt zijn? In mijn contract staat er nergens een bedrag vermeld van de studiekosten er wordt nergens vermeld dat ze de studiekosten hebben overgenomen.

Heb al navraag gedaan bij mijn rechtsbijstandverzekering, echter kunnen zij het pas inhoudelijk beoordelen als er een geschil is. :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 18:37

Matis

Rubber Rocket

Dit is niet de clausule over het terugbetalen/verjaren van de studiekosten.

Die passage is veel belangrijker. Hetgeen jij nu quote is gewoon wollige marketing taal...

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn jeugd huidige werkgever. Zij hebben mijn studiekosten van de vorige baas overgenomen.

De kosten en vervaldata zijn apart opgenomen als bijlage in de arbeidsovereenkomst.

[ Voor 38% gewijzigd door Matis op 28-12-2020 22:04 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je rechtsbijstand heeft hier toch ook niets mee te maken verder?

Lijkt me dat dit stuk betrekking heeft op toekomstige studiekosten die je tijdens je dienstverband aangaat. Het overnemen van de studiekosten van de vorige werkgever heb jij in principe niks mee te maken. Tenzij dit apart in je contract staat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
Ik wil misschien een nieuwe uitdaging aangaan bij een andere werkgever, wil van te voren weten wat mij dan staat te wachten kwa studiekosten gezien ik er pas 2 jaar werk.

Meer dan mijn quote en afglijdende schaal staat er niks in mijn contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ksyCTw9TU6ljdrfx0BESxSj4lo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kvGPK89i7RxUARDrLse29zop.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door psycho-tr op 28-12-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
psycho-tr schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:18:
Ik wil misschien een nieuwe uitdaging aangaan bij een andere werkgever, wil van te voren weten wat mij dan staat te wachten kwa studiekosten gezien ik er pas 2 jaar werk.
Vraag het na bij je huidige werkgever?

Pas daarna valt er ook maar iets zinnigs over te zeggen, ook rechtsbijstand kan pas iets doen als je meer informatie hebt....

Je had dus een studieschuld bij de eerste werkgever, wat waren daar oorspronkelijk de afspraken bij als ik mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
President schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:26:
[...]

Vraag het na bij je huidige werkgever?

Pas daarna valt er ook maar iets zinnigs over te zeggen, ook rechtsbijstand kan pas iets doen als je meer informatie hebt....

Je had dus een studieschuld bij de eerste werkgever, wat waren daar oorspronkelijk de afspraken bij als ik mag vragen?
Het is niet zo handig om het aan mijn werkgever te vragen hoe dat zit als ik misschien elders wil werken :)

Afspraken bij mijn vorige werkgever waren idem dito. Bij beëindiging van het contract door de werknemer terugbetalen met de geldende afglijdende schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je t ook vragen bij je eventuele nieuwe werkgever of die de kosten wilt overnemen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:31:
Dan moet je t ook vragen bij je eventuele nieuwe werkgever of die de kosten wilt overnemen. Toch?
Ja, dat willen zij.
Echter is het voor mij fijner als zij 2000 euro overnemen i.p.v. 6600 euro. Voor mij klinkt dat als: Dat alleen de kosten die gemaakt zijn na in dienst treden terug betaald te dienen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 07:34
Logischerwijs hoeven ze alleen het bedrag over te nemen wat jij nu nog moet betalen volgens de terugbetaalregeling bij je huidige werkgever. Dus als je hier nu +2 jaar werkt zijn 50% van je studiekosten al kwijtgescholden.

Feitelijk is 't natuurlijk eerst een regeling tussen jouw en je huidige werkgever waarbij je de overgebleven kosten afrekent.

Daarna volgt de nieuwe regeling bij een nieuwe werkgever waarbij ze de kosten weer aan jouw terugbetalen en deze kosten weer in een terugbetaalregeling komen te vallen.

Wellicht stuurt je huidige werkgever gewoon een factuur naar de nieuwe. Maar in principe hebben die niks met elkaar te maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
Ja, dat begrijp ik helemaal.
Werking ervan is mij duidelijk, wat mij niet duidelijk is of onder de terugbetaalregeling ook de kosten vallen die overgenomen zijn. Of dat het gaat om de kosten die je na in dienst treden hebt opgebouwd.

Zij hebben 4400euro overgenomen, en 2000euro is van een studie die ik net begonnen ben.

Dus als ik mijn ontslag indien:
Moet ik dan 2000 euro terugbetalen of 6400euro? (even de afglijdende schaal niet meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:50
Je zou ervoor kunnen kiezen dat dit niet jouw probleem is, maar een 'probleem' voor de juridische afdeling van je nieuwe werkgever.

Stel dat je gewoon ontslag zou nemen zonder andere werkgever in beeld, en je wil perse zo min mogelijk betalen, zou ik het standpunt innemen dat je helemaal niets hoeft terug te betalen, tenzij er tijdens het aangaan van je huidige arbeidsovereenkomst expliciet afspraken over zijn gemaakt. Ik zou in dat geval ook zeker niet zelf beginnen over het terugbetalen van de kosten.

De tekst die je in de eerste post quote rept namelijk vooral over studies die relevant zijn voor je huidig arbeidscontract. De studie vond plaats binnen je vorige arbeidscontract. Afhankelijk van hoe de kosten zijn verrekend (b2b of via jou) zou ik het standpunt innemen dat je zonder expliciete afspraken geen partij was in de verrekening tussen je huidige en vorige werkgever en / of dat het op te vatten is als signing bonus. Ze hadden maar expliciet met jou een afspraak moeten maken hierover.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 28-12-2020 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 07:34
psycho-tr schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:51:
Werking ervan is mij duidelijk, wat mij niet duidelijk is of onder de terugbetaalregeling ook de kosten vallen die overgenomen zijn. Of dat het gaat om de kosten die je na in dienst treden hebt opgebouwd.

Zij hebben 4400euro overgenomen, en 2000euro is van een studie die ik net begonnen ben.

Moet ik dan 2000 euro terugbetalen of 6400euro? (even de afglijdende schaal niet meegerekend)
Ik zou er maar vanuit gaan dat het ook geldt voor kosten die ze overnemen. Ze gaan vast niet uit liefdadigheid jouw kosten betalen. Stel na een half jaar kom je erachter dat je nieuwe werkgever niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:29
psycho-tr schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:51:

Je zal 4200 terug moeten betalen. Je hebt toen je begon 4400 euro aan studiekosten ingediend, daar is door de glijdende schaal nog 50% van over, en je bent met begonnen met iets dat 2000 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 18:37

Matis

Rubber Rocket

Transportman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:33:
Je zal 4200 terug moeten betalen. Je hebt toen je begon 4400 euro aan studiekosten ingediend, daar is door de glijdende schaal nog 50% van over, en je bent met begonnen met iets dat 2000 kost.
Klopt, en die 4400 euro begint bij je nieuwe werkgever "af te glijden" op het moment dat je daar start.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Transportman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:33:
[...]

Dit inderdaad... Maar dit bedrag neem je mee in het gesprek met je nieuwe potentiele werkgever. Het is vrij gebruikelijk dat dit (deels) overgenomen wordt. :)

Let op de studiekosten die je alsnog zelf maakt, deels aftrekbaar kunnen zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
Bedankt allemaal! Het is helemaal duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:28
Goed zo?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• psycho-tr
Pagina: 1