Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:31
Luitjes, heb wat hulp nodig. Want hoe meer ik er op Google, hoe minder ik denk te weten het te moeten aanpakken.

Situatie:
Voor onze sportvereniging heb ik de laatste maanden wedstrijden gestreamd via YouTube. Door de beperkingen met Corona was er geen publiek meer welkom en konden (met name) ouders niets meer zien. Daarbij de pech dat ons 1e herenteam gepromoveerd was en daar echt goede wedstrijden te zien waren, maar ja, niet meer voor de liefhebbers.

Ik heb heel simpel mijn oude telefoon gebruikt als webcam (Iriun cam app), YouTube account gemaakt, OBS software op de laptop om eea mooi in elkaar te zetten met logo en af en toe handmatig setstanden bijhouden. Reacties uiterst positief! :)
Bestuur van de vereniging is ondertussen ook zover dat ze inzien dat het meerwaarde heeft en wil daar een klein budget voor vrij maken en een sponsor heeft al toegezegd ook een steentje bij te dragen.
Webmaster heeft al een pagina gemaakt waar automatisch livestreams op komen, dus ook nog eens zeer makkelijk te benaderen.
So far, so good!

Nu gaan we gelijk verder denken:
Er is al lange tijd de wens om in de sportkantine de wedstrijden live te laten zien. Zodat (als het weer kan), mensen langer blijven voor een gezellig drankje en tegelijkertijd nog een wedstrijd zien op de schermen die er al hangen. Dus de vraag komt gelijk om Narrowcasting te doen.

Omdat het een sporthal betreft, ben ik vooral naar dome IP camera's gaan kijken, die kunnen beter tegen een stootje. Tevens moet de camera een microfoon hebben, om zo omgevingsgeluid en fluitsignalen weer te geven.

Wat heb ik gevonden:
Nou, zoals ik al stelde, hoe meer ik zoek, hoe meer ik in verwarring ben. Ik kom uit op bv:

Bosch NDV-3503-F02 2.3mm
https://www.netcamshop.nl...oor-dome-camera/pid=64988
Eigenschappen Bosch Flexidome Indoor IP 3000i (NDV-3503-F02)
Resolutie: 5MP, 3072 x 1728p
Kijkhoek vast: 118°
H.265 beeldcompressie
MicroSDHC-kaartslot (tot 2TB)
Groot dynamisch bereik van 120dB
Drie videostreams
Ingebouwde microfoon
Gevoed via 12V of PoE (802.3af)

Waarom kom ik hier op? Vanwege de kijkhoek, resolutie, PoE en fps. Mijn simpele gedachte is, dat een hogere fps wel handig is bij een balsport.

Is dit een camera die daar geschikt voor is? Zijn er betere alternatieven (zonder in de duizenden euro's te denken) En hoe ga ik dit gelijktijdig koppelen aan de TV's?

Voor het koppelen aan de TV's kwam ik onderstaande tegen. Makkelijk te integreren, geen poespas en werkt out-of-the-box. Eventueel meerdere camera's in de toekomst makkelijk te schakelen:
https://www.netcamviewer....cten/netcamviewer-monitor
Weergave op volledig scherm van H264 RTSP stream 720p/1080p 20fps*
Nadeel: 20fps, dat zal er niet beter op worden op een beamer -O-

Is dit dé oplossing? Of kan dat ook makkelijker/beter/goedkoper?
Netwerk/internet is geen probleem. We hebben al een goed netwerk liggen, wat makkelijk uitgebreid kan worden waar nodig. Internet is glasvezel 500/500.

TL;dr :
Compleet systeem nodig om output te hebben richting Youtube én output naar TV's/beamer.
Niet super ingewikkeld, meerdere mensen moeten er mee kunnen werken. Hoe simpeler opgezet, hoe minder gezeik ik er mee heb ;)

Waiting on the world to change