AMD software schakelt game uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:12
Hi Tweakers,

Af en toe game ik op mijn pc, voornamelijk The Witcher III of GTA V. Onlangs heb ik de AMD Radeon Software geïnstalleerd en sindsdien gooit dat programma mijn spel ineens uit na ongeveer 5-10 minuten. Daarvoor heb ik dit nog nooit gehad.

De waarschuwing die ik krijg; "We hebben gedecteerd dat een stuurpgrogramma op uw systeem te lang nodig heeft gehad. Er is een foutrapport gegenereerd. Dit rapport ... etc.

*checkbox* Niet opnieuw vragen (hiermee schakelt u probleemdectie uit)

Ik had de AMD software geïnstalleerd zodat ik de temperatuur en mijn fan wat kan bijsturen, vond de pc wat snel warm worden. (ik ben absoluut geen kenner op dit gebied, zocht wat tips op het internet)

Mijn specs;
Ryzen 5 3600
Gelid Solutions Tornado
16GB DDR4
AMD Radeon RX580 8GB

Ik heb de AMD software settings aangepast naar de tips van deze video;
YouTube: How To Undervolt AMD RX 570 and RX 580 (How to lower GPU temp upto -...

Wat gaat er hier mis? Volgens mij kan ik makkelijk games als de TW3 of GTA V spelen, alles staat op ultra/high en heb amper tot geen last van frame drops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Heb je een undervolt toegepast? Je kaart crasht waarschijnlijk dus als je een undervolt hebt ga dan weer met kleine stapjes weer omhoog met je mv tot het normaal loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ja kennelijk, op basis dat ik mijn pc warm vond (geen idee of dat verder een probleem kan zijn).

Ik had het net zoals in de video aangepast, maar ik kijk net weer in de AMD software en zie dat alles is terug gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F_fUMvFHZK8r1O6sAwjOmMXxFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LAvjqeFKywB344coYEA2nqdL.png?f=fotoalbum_large

Die 1150 had ik gezet naar 1020 en dan telkens terug met -10. Overigens speelde TW3 daarna gewoon prima, zag geen verschil volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 28-12-2020 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
  • Nu online
Niet elke chip is het zelfde dus van een video overnemen gaat niet altijd werken. Alles is terug gezet omdat je kaart is gecrasht door je undervolt. Dus terug omhoog in kleine stapjes tot dat die niet meer crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 15:24
Westland1940 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:04:
Ja kennelijk, op basis dat ik mijn pc warm vond (geen idee of dat verder een probleem kan zijn).

Ik had het net zoals in de video aangepast, maar ik kijk net weer in de AMD software en zie dat alles is terug gezet.

[Afbeelding]

Die 1150 had ik gezet naar 1020 en dan telkens terug met -10. Overigens speelde TW3 daarna gewoon prima, zag geen verschil volgens mij.
Undervolten is leuk maar zou voor een rx580 niet zo nodig moeten zijn. Wat in jouw situatie makkelijker is is als je de driver reset naar default of alles onder "afstemmen" weer op automatisch zet en in plaats daarvan Radeon Chill aanzet. Die beperkt framerates tot alleen de range die jij als minimum en maximum opgeeft. Of je moet alsnog een undervolt aan zetten maar dan een automatische.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Mijn pc trekt TW3 ook gemakkelijk hoor, ultra settings en heb volgens mij zo rond de 55-60fps. Alleen ik vond de pc warm worden, niet heet, maar die warmte geeft mij toch al gauw zorgen dat er niks stuk gaat of iets. (ik gamede voorheen alleen op de console, toch net wat anders).

Ik zal het is bekijken met Radeon Chill, en anders met kleine stapjes een eigen undervolt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Westland1940 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:39:
Mijn pc trekt TW3 ook gemakkelijk hoor, ultra settings en heb volgens mij zo rond de 55-60fps. Alleen ik vond de pc warm worden, niet heet, maar die warmte geeft mij toch al gauw zorgen dat er niks stuk gaat of iets. (ik gamede voorheen alleen op de console, toch net wat anders).

Ik zal het is bekijken met Radeon Chill, en anders met kleine stapjes een eigen undervolt proberen.
Wat is precies te warm worden? Een standaard, out of the box, factory spec component zal niet te warm worden*. Mocht je het te warm vinden worden, dan is het eerste wat je kunt doen, de ventilatoren op een hogere stand zetten. Bovendien een foto maken van de binnenkant van je kast en de draairichtingen van je ventilatoren met pijltjes aangeven en in dit topic zetten. Dan kunnen wij je vertellen of er misschien een ventilator verkeerdom zit.

*: een driver / firmwarebug daargelaten...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@M2M Ik zal later vandaag is weer gamen op default settings van de AMD Software, en daarna een screenshot laten zien van de temps die ik krijg via Core Temp.

Ik heb de fans zojuist aangepast via de AMD software, kijken of dat ook helpt.

[ Voor 32% gewijzigd door Westland1940 op 29-12-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10 18:35
Wat is te warm, welke onderdelen bereiken welke temperaturen onder welke omstandigheden? Wat is je setup verder? Welke kast? Hoeveel van welke fans en waar en hoe geplaatst? Etc.

Te weinig info om (goed) advies te kunnen geven imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@kerath Te warm op gevoel, niet heet, maar warmer volgens mij als mijn Xbox One X. Dat was tijdens het spelen van TW3 gister.

Zojuist weer 30 minuten TW3 gespeelt, zelfde settings, nu de AMD Software terug naar default en wel de fans anders ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRnQqf_eHtgRAfBEppwvx-z93Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PYx0NXpVvmfsfOQqyU9P3LIt.png?f=fotoalbum_large

Meer geluid, net geen herrie te noemen, viel me wel meteen op dat me pc een stuk koeler is, warm kun je het nu eigenlijk niet meer noemen. Dus in dit geval een voordeel (koeler), nadeel (meer herrie).

Met Core Tempt de temperatuur vlak na mijn sessie 'gemeten', dat ding bleef random getallen geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hwQz1uuq2Gm_Tfj9DXDcpN-Eg8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q7z3ulRg93Tli9hDuMMSoltU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo4CGYDmkrjtfFLeJ7NbY57CRbA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dFgWtSTgX48Vte5L9Jyt8Ven.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb de Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass.

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 29-12-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Korte test gedaan met de The Witcher 3, de mv spanning van 1150 naar 1090. Het spel werd niet afgesloten en me fan bleef rustiger, ook nauwelijks warmte.

Toch vreemd niet, dat alles beter en rustiger loopt zonder dat je deze kaart op default settings houdt. Ik zal testen of ik nog lager kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Crashen, minder prestaties. Het is maar net wat je beter vind.

Je praat allemaal over warmte, maar noemt nergens temperaturen. Dan laat je een screenshot zien van een (naar mijn mening waardeloos) programma, die alleen naar de temperaturen van de cpu kijkt. Die aan de hete kant nog steeds een prima temperatuur heeft.

Te warm voor je gevoel? Dat betekent toch helemaal niets. De xbox is minder warm? Hoe weet je dat?
M2M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:49:
[...]

Wat is precies te warm worden? Een standaard, out of the box, factory spec component zal niet te warm worden*. Mocht je het te warm vinden worden, dan is het eerste wat je kunt doen, de ventilatoren op een hogere stand zetten. Bovendien een foto maken van de binnenkant van je kast en de draairichtingen van je ventilatoren met pijltjes aangeven en in dit topic zetten. Dan kunnen wij je vertellen of er misschien een ventilator verkeerdom zit.

*: een driver / firmwarebug daargelaten...
Is dat zo? Als je een component in een kast stopt zonder airflow, word het niet te heet?

Er zijn best een aantal kasten/configuraties waar je best kans hebt dat de boel te heet word. Ligt volledig aan de setup.

Zeg niet dat dat hier aan de hand is, maar ik zou zeker niet zeggen dat het onmogelijk is oid.

[ Voor 52% gewijzigd door WEBGAMING op 30-12-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@WEBGAMING Hoe kan ik dan beter mijn pc temperatuur meten? De warmte die ik ervaarde een paar dagen geleden was op gevoel ja. Mijn fans maakte een hoop geluid en met de hand voelde ik op me pc die warm/heet aanvoelde. Ter vergelijking pakte ik de One X, waar ik max achter elkaar 2-3 uur mee game, voelde koeler aan, meer niet.

Ik mag me toch wel zorgen maken over de warmte of niet? En kijken naar oplossingen om deze koeler te houden, tot nu toe is dat gelukt met deze undervolt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

WEBGAMING schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:38:

[...]

Is dat zo? Als je een component in een kast stopt zonder airflow, word het niet te heet?

Er zijn best een aantal kasten/configuraties waar je best kans hebt dat de boel te heet word. Ligt volledig aan de setup.

Zeg niet dat dat hier aan de hand is, maar ik zou zeker niet zeggen dat het onmogelijk is oid.
Elke moderne CPU of GPU klokt zichzelf terug als het zelf vindt dat het te warm wordt. Dus ja, je moet hard je best doen om het spul kapot te krijgen.

Dat wil niet zeggen dat het je nooit lukt. Furmark laten draaien als je computer in een isolatiekast ligt is geen goed idee aangezien de overige componenten op de printplaat ook warm wordt, maar enigszins airflow en een normale kast zou niet voor problemen mogen zorgen.

Undervolten daarentegen kan wel voor stabiliteitsproblemen zorgen. Temperatuur is dan niet het crashpunt, maar berekeningsfouten omdat er niet genoeg spanning op de CPU / GPU staat.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Nu online
Beste even hwi downloaden en een log maken tijdens een game sessie. Zo kunnen we je beter helpen. Dat je instellingen naar standaard gaan en je games afsluiten is in ieder geval 100% door je undervolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik ben niet zo thuis in dat soort zaken. Ik heb HWiNFO (https://www.hwinfo.com/) gedownload, en nu? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Nu online
Westland1940 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:48:
Ik ben niet zo thuis in dat soort zaken. Ik heb HWiNFO (https://www.hwinfo.com/) gedownload, en nu? :P
Sensors only en dan heb je ergens dit schermpje/knopje. Als je daad op klikt en je bestand een naam geeft begint die te loggen je kunt dan meteen beginen met gamen. Deze bestand kun je met excel openen eventueel hier delen dan wil ik wel voor je kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_prF6iX3HqmVnM5LPXEoQk99Mu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mhaUYdkKjTuO8mdn8RPPy7Tu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Westland1940 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:59:
Korte test gedaan met de The Witcher 3, de mv spanning van 1150 naar 1090. Het spel werd niet afgesloten en me fan bleef rustiger, ook nauwelijks warmte.

Toch vreemd niet, dat alles beter en rustiger loopt zonder dat je deze kaart op default settings houdt. Ik zal testen of ik nog lager kan.
Volgens mij mis je iets essentieels: die spanning is een afweging tussen stabiliteit en warmteproductie.

Sure, als je die spanning naar beneden kunt schroeven (undervolten) en je weet het 100% stabiel te houden, dan is dat beter en dan moet je dat zeker doen.

Maar als je te ver gaat wordt je GPU instabiel en zal het artifacts en/of crashes opleveren. Dat is precies ook de reden van de crashes waar je het over had in je TS: het is niet dat de AMD software je game uitschakelt, het is dat je game crasht door een instabiele GPU (en dat laat de AMD software je weten).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Compizfox Ja, het zit volgens mij nu aardig stabiel. Heb hem kleinschalig omlaag gedaan en het verschil in warmte is aardig groot. De game sluit ook niet meer af.

Ik heb ongeveer 20 minuten gegamed met HWi aan. Ik weet even niet snel hoe ik de file hier kan delen maar als ik zo kijk naar de temperaturen zie ik gemiddeld 45-46 graden staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Westland1940 op 30-12-2020 18:48 ]

Pagina: 1