Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannez80
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 20:23
Misschien dat iemand hier antwoord kan geven op twee vragen. De situatie is als volgt.

Begin 2000 huis gekocht. Financiering middels hypotheek bij de bank, schenking ouders en lening bij ouders om financiering rond te krijgen.

Nu wil begunstigde middels een nieuwe schenking van diezelfde ouders (schenker) de lening van ouders verlagen. Ouders hoeven het geleende bedrag niet terug, dus voor hen hoeft het niet fysiek te worden overgemaakt per bank. Ouders geven aan dat de lening "op papier" verminderd wordt waarbij begunstigde de schenking netjes aangeeft bij de belastingdienst. Schenker doet dit ook. Er wordt dus niets per bank overgeschreven.

Omdat begin 2000 al eens een schenking (verhoogde vrijstelling voor schenkbelasting) is gedaan kan er nu volgens https://www.belastingdien...-waar-heb-ik-nog-recht-op (2009 of eerder) maximaal €28.657 worden geschonken om (volgens voorwaarden https://www.belastingdien...vrijstelling-eigen-woning de eigenwoningschuld af te lossen. Tevens kan er nog gebruik worden gemaakt van het jaarlijkse algemene vrijstellingsbedrag.

Begunstigde is dit jaar 40 jaar geworden. Ouders en begunstigde hebben dit jaar, voordat begunstigde 40 werd, een schenkingsovereenkomst opgesteld en getekend. Voor einde van dit jaar zal begunstigde aangifte schenkingbelasting doen.

In de belastingaangifte over 2020 zal de eigen woningschuld daardoor verminderd zijn.

Mijn twee vragen:

1. Is deze papieren aflossing middels schenking zonder daadwerkelijke bankoverschrijving mogelijk?
2. Gaat de belastingdienst akkoord met de opgestelde schenkingsovereenkomst die voor het 40e levensjaar is opgesteld en ondertekend waarbij niet diezelfde dag online aangifte schenkingsbelasting is gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
De aangifte schenkbelasting hoef je pas te doen voor 1 maart 2021, dat hoeft niet direct.

En ik denk dat wat je wilt kan, maar goed, ben geen fiscalist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
En schenking kan in vele vormen inclusief kwijtschelding van een schuld.

Het tweede is een kwestie van bewijskracht. Valt pas eerst over te zeggen als de inspecteur wel/niet klaagt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het was echt veel makkelijker geweest om daadwerkelijk bedragen over te boeken, daarmee kan je zaken ook gewoon aantonen. Een datum van overboeking is datum van schenking.

Je wilt dit
https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Maar eigenlijk op deze manier
https://www.belastingdien...wat-is-schenken-op-papier

Dus 1 ja het kan, 2 via notaris was meer bewijs geweest maar het hangt echt af van de behandelaar. Duurt overigens enorm lang voor je daar wat van hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:32
Toevalstreffer toen ik zocht op "artikel 33a kwijtschelding": dit besluit punt 8.2.1 uit 2018 van de Staatssecretaris van Financiën lijkt exact aan te sluiten op je situatie.

Wat ik mis in je verhaal is of je al die tijd wel rente hebt afgesproken en betaald over de schuld aan je ouders. Deze rente moest in 2000 tenminste "zakelijk" zijn; dus een gebruikelijke rente voor een woning, mogelijk minus het 'winstcomponent'. Anders is het geen eigenwoningschuld, en geldt het besluit niet. In de praktijk valt (een groot deel van) de betaalde rente binnen de jaarlijkse schenkingsvrijstelling, maar het is fiscaal gevaarlijk om (zonder zeer goede administratie) dat dan maar te verrekenen en niet apart van elkaar te betalen en te schenken. Nee, dat klopt niet, in artikel 3.119a IB met de overgangsregeling in artikel 10bis.1 staat niets over rente. Het verhaal dat is doorgestreept gaat enkel op voor de aftrekbaarheid van de schuld / rente. Lijkt er dus op dat schenking door kwijtschelding prima is, los van of je rente hebt betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door Aftansert op 29-12-2020 02:45 ]