Voeding of GPU niet in orde ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdimi
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-01-2021
Mijn vraag
Voor mijn dochtertje heb ik onlangs Roblox geinstalleerd op mijn PC. Echter na enkele seconden spelen in bijvoorbeeld "Adopt me" liep mijn systeem compleet vast. Het beeld gaf een freeze en het geluid bleef ook hangen.
Het eerste waar je dan aan denkt is dat de GPU het niet aan kan of defect is. Na wat speuren op dit forum en google kwam ik er achter dat het eventueel ook de voeding zou kunnen zijn ?

Om de voeding de controleren heb ik SpeedFan geinstalleerd. Hier valt het mij op de de 12V lijn slechts een spanning afgeeft van 6.71 volt. (Zie afbeelding) Is dit normaal of kan dit misschien de oorzaak zijn van de crash ?
Ook geeft de GPU software regelmatig een foutmelding. (zie afbeelding)

Heeft iemand een idee wat de meest voor de hand liggende oorzaak is ?
Mijn computer is al wat ouder, maar Roblox zou toch moeten kunnen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uOL7VtdMvbcTrhxQ8WL7xS_IuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XYhzntqzfAiXpzQtXCNBk1Jp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJxSo2j7v0QkelsB1FhpEm9QSPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bO9LLQt4tgFgPyZK0txdojW9.jpg?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Processor: Core i5-2500K/3.3GHz 6MB LGA1155
Grafische adapter: Radeon Sapphire R9 280X
Voeding: CoolerMaster GX, 550W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
GPU verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Spanning gemeten met SpeedFan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:19
Softwarematig spanning uitlezen geeft zelden correcte waarden aan. Met 6,71v op de 12v lijn werkt het systeem niet eens.

Cooler Master GX kan na een jaar of 10 einde verhaal zijn. Goed waren ze nieuw al niet.

Lijkt eerder een driverdingetje zijn. Probeer eens met een oudere Radeon driver. Huidige eerst verwijderen met DDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:17

sapphire

Die-hard pruts0r

En misschien even eea. In dr PC op stof nalopen? Een dikke laag stof in de videokaart koeler helpen ook niet echt en gezien de leeftijd is het niet onmogelijk :)

Gabriël AM5