Spotje werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
Goedenavond,

Mijn zusje en d'r vriend zijn niet zo handig dus was mij gevraagd om her en der in huis eens te kijken naar verlichting die niet werkte.

Spotjes met touchschakelaar onder de keukenkastjes die uit zichzelf aan gaan
Lamp van de oven die niet meer werkte
Lamp van de afzuigkap die niet meer werkte

Goed dat was allemaal redelijk simpel opgelost.

Maar, toen was er 1 van 5 inbouwspots in de badkamer die niet meer werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlSvFl61R0t9mgtW8GEojjJp-8Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HTzdHbDU4WgMkLzasZ1M562V.png?f=fotoalbum_medium

Het spotje blijkt kantelbaar te zijn, 2 kanten op. Na wat prutsen met een platte schroevendraaier komt de binnenste smalle ring los en na 2 schroefjes losdraaien (de 'as' waardoor het lampje kan kantelen) hebben we dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UBCql8CtwpaKM-0hJxGL4G1qN4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FqGCqiVTTtewSpDB4kR7dwoJ.png?f=fotoalbum_medium

Dit zijn helaas de enige foto's die ik heb, er lijkt iets van LED in te zitten (ik zie iets geligs binnenin) en inmiddels was het zo laat dat ik alles weer in elkaar gezet heb.

Verder zie ik alleen nergens aan dit ding hoe deze open moet, het lijkt 1 geheel te zijn. De kabel volgen gaat ook niet, boven het plafond zit maar iets van 3cm ruimte en het hele plafond openbreken lijkt me ook niks.

Komt iemand dit model bekend voor en weet misschien wat voor merk dit is of hoe deze open moet (en of dat überhaupt kan)?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
230v ding, of zit er nog ergens een adapter voor?

3cm is genoeg om kabeltjes doorheen te trekken. Probleem is vaak dat ze de centraaldoos onbereikbaar hebben gemaakt met een verlaagd plafond.

[ Voor 59% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2020 19:55 ]

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47
FastFred schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:47:

Komt iemand dit model bekend voor en weet misschien wat voor merk dit is of hoe deze open moet (en of dat überhaupt kan)?
Beetje lastig te zeggen, maar veel kans dat je het niet kan opendoen. Tegenwoordig gebruiken ze veel geperste lampen die niet geschikt zijn om open te doen, laat staan onderdelen ervoor te vinden.

Er zal wellicht niet veel anders opzitten dan de de kabel te volgen en te controleren of er wel spanning op zit, en of er een transformator zit (in geval van 12/24v)

[ Voor 78% gewijzigd door beOnt op 28-12-2020 20:00 ]

• FastFred
@kabeltjekabel dat weet ik dus niet, badkamer (4 jaar oud) zat er al in toen ze het huis kochten en zoals ik al zei, een vals plafond met daarboven te weinig ruimte om te kijken. Wellicht dat ik achter de lichtschakelaar wat aanwijzingen vind maar daar ben ik niet meer aan toegekomen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou het ook niet als eerste zoeken in defecte lamp maar in een losse aansluiting ergens. Ik weet niet wat er is de verdieping erboven maar je ziet ook nog wel regelmatig dat de trafo op de vliering / zolder ligt.

[ Voor 41% gewijzigd door Sethro op 28-12-2020 19:58 ]

• kabeltjekabel
FastFred schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:57:
@kabeltjekabel dat weet ik dus niet, badkamer (4 jaar oud) zat er al in toen ze het huis kochten en zoals ik al zei, een vals plafond met daarboven te weinig ruimte om te kijken. Wellicht dat ik achter de lichtschakelaar wat aanwijzingen vind maar daar ben ik niet meer aan toegekomen.
Je hebt sowieso meer gezien dan er op die foto staat lijkt me. Zat er nog een aansluitdoosje aan die spot?

Je kunt ook je telefoon in het gat steken; kun je daar ook kijken.

Bij de lichtschakelaar kijken gaat je niks helpen.

Welk bouwjaar is het geheel? Constructieve vloer er boven van hout of beton?

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2020 20:01 ]

• FastFred
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:00:
Je hebt sowieso meer gezien dan er op die foto staat lijkt me. Zat er nog een aansluitdoosje aan die spot?
Nope, kabeltje gaat dat lampje in, rubber ringetje ervoor om vocht tegen te gaan. En een minuscuul klein gaatje aan de achterzijde van het lampje, wellicht dat ik daar iets doorheen kan prikken en dat ie open klikt maar zoals ik al zei, het lijkt 1 geheel.
Je kunt ook je telefoon in het gat steken; kun je daar ook kijken.
Gat te klein voor
Bij de lichtschakelaar kijken gaat je niks helpen.

Welk bouwjaar is het geheel?
Badkamer uit 2015/2016 maar 100% zeker weten doen we dat niet.

• kabeltjekabel
Telefoon te groot?
FastFred schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:02:
[...]

Badkamer uit 2015/2016 maar 100% zeker weten doen we dat niet.
Het huis, niet de badkamer. Opzoeken kan op www.wozwaardeloket.nl

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2020 20:06 ]

• FastFred
Het is een 2 onder 1 kap uit 1990. Er boven zit een zolder, betonnen vloer ertussen.

• kabeltjekabel
Dan luikje maken ter plekke van de centraaldoos.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

https://www.leddirect.nl/...s-ip65-dimbaar-kantelbaar

Komt toch echt overeen met bovenstaand. Anders even contact opnemen met ze

• FastFred
SYQ schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:46:
https://www.leddirect.nl/...s-ip65-dimbaar-kantelbaar

Komt toch echt overeen met bovenstaand. Anders even contact opnemen met ze
Dat kan m maar zo eens zijn! Zal eens contact met ze leggen!

EDIT: Kan op internet in ieder geval niet vinden hoe je deze vervangen moet.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 28-12-2020 21:36 ]

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Je heb het binnenwerk van het spotje eruit gehaald. Het spotjes van je foto lijkt inderdaad heeeeel erg op de monza.

Toevallig die hier ook in gebouwd in de badkamer.

Is dus 12v. Je moet de schroefjes lekker laten voor wat het is het het complete spotje eruit halen, dan heb je een gat van 52mm en past je telefoon er wel in, of je gebruik een tablet als telefoon, dat weet ik natuurlijk niet.

Het snoertje van het spotje is zelf een centimer of 20 en dan heb je of een verlengkabel naar het volgende spotje of deze zit al meteen in de driver.

De driver past door het gat van het spotjes en ligt dus op je plafond bij 1 van de spotjes.

En beetje volgens dit principe:
YouTube: LED spot inbouw set van 2 LEDspots IP44 | Aansluit video

De lichtbron zit vastgegoten in de spot, ze zijn ook IP65. Dus deze er uit en nieuwe er in,

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:58
Nou ben ik misschien gekke Henk. Maar als plafond open werken geen optie is en het zeker is dat de lamp stuk is zou ik gewoon de defecte lamp wegknippen en het ledlampje van lampdirect erop solderen. Eventueel nadat ik met een meter ook de correcte spanning heb geconstateerd.

Is dat geen idee dan?
Pagina: 1