Ieder AP zijn eigen SSID of alle AP op hetzelfde SSID?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutzVB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-04-2024
Tot nu toe heb ik een modem wat SSID A uitzend, dan heb ik in mijn thuiswerkplek een AP die SSID B uitzend, en in de tuinhut heb ik een AP die SSID C uitzend. Destijds ervoor gekozen omdat in mijn thuiswerkplek het telefoon soms een tijdje op SSID A blijft hangen, en dan whatsapp ontzettend traag verzend.
Dan hebben verschillende SSID´s het voordeel dat men handmatig op een ander SSID kan omschakelen.

Heeft het enig nut om alle SSIDs gelijk te trekken zolang de AP „slechts“ 802.11ac aankunnen, dus nog zonder beam steering zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door LutzVB op 28-12-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47
Ik heb onlangs mijn netwerk opnieuw ingericht ivm overstap naar een nieuwe internetprovider en stond voor dezelfde vraag. Ik heb toen even Google gebruikt, en vond bij Apple richtlijnen hiervoor, zie https://support.apple.com/nl-nl/HT202068. Apple adviseert één SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
alle ap's hetzelfde SSID + WPA2 only sleutel ...
liefst nog dezelfde types/mogelijkheden zodat apparaten geen gezeur hebben met 5ghz binnen en terugschakelen naar 2.4ghz in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutzVB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb het stukje van Apple gelezen, maar ze gaan uit dat je maar een AP in je netwerk hebt.

Een modern laptop/tablet/mobieltje kan meerdere SSIDs en wpa2 sleutels onthouden. Tot nu toe hebben jullie geen redenen genoemd waarom maar 1 SSID en niet meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47
Zo lees ik het stukje van Apple toch niet:
"Om ervoor te zorgen dat uw apparaten betrouwbaar opnieuw verbinding kunnen maken met uw netwerk, past u deze instellingen consequent toe op elke wifirouter en elk toegangspunt, en op elke band van een dual-band-, tri-band- of andere multiband-router."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Een client zal eerder tussen AP's met hetzelfde ESSID wisselen dan tussen AP's met andere ESSID's, namelijk vanaf -70 dBm. Het standaard antwoord op de vraag hoe automatisch roaming van clients tussen AP's te verbeteren is om voldoende AP's te hebben zodat de transmit power laag gehouden kan worden en stations snel naar het volgende AP hoppen zodra het binnen bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
LutzVB schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:18:
Ik heb het stukje van Apple gelezen, maar ze gaan uit dat je maar een AP in je netwerk hebt.

Een modern laptop/tablet/mobieltje kan meerdere SSIDs en wpa2 sleutels onthouden. Tot nu toe hebben jullie geen redenen genoemd waarom maar 1 SSID en niet meerdere.
Apparaten blijven bij hetzelfde SSID soms hangen op het verkeerde AP, dat had je zelf al uitgevonden. Tenzij je AP's hebt die actief hun best doen om de apparaten netjes te verdelen, dat is sinds een jaartje ofzo eindelijk betaalbaar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:37

Nox

Noxiuz

Het is een beetje lood om oud ijzer. Ik test nu met 2 ssid's maar mn telefoon 'roamt' bijvoorbeeld matig tussen deze 2. Alleen als de verbinding met 1 van de AP's echt weg valt roamt hij naar de ander.

Mijn advies zou zijn alles 1 ssid te geven. Sticky clients hou je toch wel, ze zijn vaak toch eigenwijs. Je kan wat doen met je tx power en bss min rate als dat mogelijk is maar verder niet heel veel. Je client maakt het grootste verschil ;)

iDevices zijn overigens vaak weer anders, die willen soms wat anders doen dan een android of windows device.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 29-12-2020 19:56 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:06
9/10 keer denken mensen dat ze de netwerken als 1 netwerk in hebben ingesteld maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Je moet
- ssid hetzelfde
- wachtwoord hetzelfde
- encryptie type hetzelfde

Bij het laatste gaat het meestal mis. Tkip/aes moet hetzelfde staan en wpa2 only is ook wat anders dan wpa/wpa2
Mijn tip is om het te verifieren met ssid scanner tool op android om te kijken hoe de netwerken geadverteerd worden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-07 22:26
Roaming gedrag wordt voornamelijk bepaald door de clients. Sommige hebben een instelling die je daarbij kan helpen. De meeste Intel wifi adapters kennen een "aggressive" roaming setting, waardoor ze minder blijven plakken.
Pas wanneer router of accesspoint een handje helpen bij het roamen, werkt het beter. Ubiquiti AP's kunnen dat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:06
Nee, ubiquiti accesspoints helpen niet met roamen

Roamen doet een client, het enige wat de accesspoint kan doen is:
- Gelijke SSID/encryptie/wachtwoord op alle aps
- 802.11krv aanbieden - Hierdoor is de downtime tijdens roamen lager en kan de client betere keuzes maken
- lagere linkrates uitschakelen -
- min rssi disconnect

De grap is, de unifi kan geen 802.11krv, het kan een vorm van fast roaming (lagere downtime tijdens roamen) maar dit werkt niet super en staat daarom meestal uit.
Wat doet de unifi dan wel? Lagere linkrates uitschakelen en gelijke configuratie op de accesspoints.
That all, hij doet niets actief om een client te roamen.

Vooral lagere linkrates uitschakelen maakt het verschil. Op standalone accesspoints/routers staan die lagere linksrates vaak juist aan. Logisch ook, want hoe lager je ondersteunt > hoe langer een client met je AP verbonden kan zijn. En dat is precies wat je wilt als je maar 1 ap hebt: Zoveel mogelijk bereik op dat ene AP.
Omdat meerdere losse ap's niet weten dat er meerdere ap's bestaan gaan ze dit gedrag dus ook niet aanpassen. Een unifi gaat hier wel vanuit en zet daarom lagere linkrates uit.

Wat doet dat?
Situatie waar langzame linkrates aanstaan:
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-AiznFjcwdOM/VPQp332IjgI/AAAAAAAAAVc/26oVecjBbkk/s1600/Min%2BBasic%2BRate%2B6mbps.png

Situatie waar langzame linkrates uitstaan:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-r_QL4QNpBX8/VPQp9yEw5pI/AAAAAAAAAVk/kSHnCliMP5g/s1600/Min%2BBasic%2BRate%2B24mbps.png

https://help.ui.com/hc/en...c-Supported-Rate-Controls

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 29-12-2020 22:15 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1