Ruzie met aannemer verbouwing, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.179 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-07 14:43

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo Mede-tweakers!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lang verhaal, maar ik hoop dat iemand ons kan adviseren! :)

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 29-12-2020 19:27 . Reden: membersonly tags toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-07 16:34
Je moet er rekening mee houden dat je dit neer legt bij mensen die er verstand van hebben. Zal hij ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
atsan schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:32:
Je moet er rekening mee houden dat je dit neer legt bij mensen die er verstand van hebben. Zal hij ook doen.
Dat snap ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat staat er in de offerte over onvoorziene zaken / risico’s tijdens uitvoering? Bij wie ligt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Sethro schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:01:
Wat staat er in de offerte over onvoorziene zaken / risico’s tijdens uitvoering? Bij wie ligt dat?
Dit is de gehele offerte, dus ik ga er vanuit dat het bij hem ligt of in overleg met mij.
Hij heeft zoals je kan zien €1000,- opgenomen als onvoorziene zaken, maar wat daar op dit moment van verbruikt is en waaraan is een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Luchtbakker schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:24:

Stel; hij zou een rechtzaak aanspannen, wat zijn mijn kansen of waar moet ik rekening mee houden?
Wat zou hij dan eisen? Betaald krijgen voor ongevraagd 'meerwerk'? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:05:
[...]

Wat zou hij dan eisen? Betaald krijgen voor ongevraagd 'meerwerk'? Dat slaat natuurlijk nergens op.
Er is een stuk gevraagd en een stuk ongevraagd/onvoorzien. Ik ben sowieso van mening dat onvoorzien iets is waar een aannemer vooraf rekening mee dient te houden en dat meeneemt in de offerte. Maar er is natuurlijk ook een stuk meerwerk wat wel gevraagd is, zoals dak isolatie.

Ik ben van mening dat alle restpunten minus het meerwerk onder aan de streep er voor moet zorgen dat hij nu geen cent van mij hoort te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Heb je de offerte getekend en teruggestuurd of op een andere manier schriftelijk akkoord gegeven? Want dan sta je al wat sterker. Meerwerk kan natuurlijk altijd gebeuren maar hoort pas uitgevoerd te worden na akkoord vooraf (dus bij constateren van meerwerk tov de offerte).

De discussie zul je met hem moeten aangaan, anders blijft het voortslepen en komt jullie huis niet af. Als jij nu klaar met hem bent en het bedrag dat je al betaalt hebt afschrijft, dan zou ik hem dat voorleggen. Dat hij betaald is voor het tot op heden uitgevoerde werk en dat je niet met hem verder wil. Dan kan hij als hij dat wil met een tegenvoorstel komen dat het niet genoeg is (€) maar dan zal hij alles tot op de komma moeten specificeren en moet het voor jou te controleren zijn. Dat is de eerste stap die ik zou doen. Probeer in je communicatie zoveel mogelijk emotie uit te sluiten maar hou het zakelijk. En zoveel mogelijk schriftelijk of anders achteraf via mail afspraken/toezeggingen bevestigen.

Mocht het echt escaleren dan sta je niet zo bij de rechter, daar gaan wel wat stappen aan vooraf. Heb je een rechtsbijstand verzekering? Dan zou ik die eens gaan raadplegen voor advies.

De tip om de volgende keer te zorgen dat alles duidelijk op papier staat en niets mondeling te doen is nu wel overbodig denk ik. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Bastien schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:14:
Heb je de offerte getekend en teruggestuurd of op een andere manier schriftelijk akkoord gegeven? Want dan sta je al wat sterker. Meerwerk kan natuurlijk altijd gebeuren maar hoort pas uitgevoerd te worden na akkoord vooraf (dus bij constateren van meerwerk tov de offerte).
Er is voor deze offerte getekend. Voor meerwerk is er enkel mondeling contact geweest, maar nergens schriftelijk voor akkoord gegeven.

Ik wil hem niet (grofgezegd) naaien voor iets wat niet schriftelijk is vastgelegd, maar ik vrees dat deze hele situatie mondeling niet op te lossen is. Het is namelijk niet de 1e discussie dat we gevoerd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Luchtbakker schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:17:
[...]

Er is voor deze offerte getekend. Voor meerwerk is er enkel mondeling contact geweest, maar nergens schriftelijk voor akkoord gegeven.

Ik wil hem niet (grofgezegd) naaien voor iets wat niet schriftelijk is vastgelegd, maar ik vrees dat deze hele situatie mondeling niet op te lossen is. Het is namelijk niet de 1e discussie dat we gevoerd hebben.
Ik zou hem een mail sturen met puntsgewijs wat je van hem wil. Dat is dus beëindigen van de werkzaamheden (als hij het niet af wil maken) en als hij daarnaast meer geld wenst een overzicht van de gemaakte kosten, met bewijzen, van zowel wat op de offerte staat en het meerwerk. Dan kun jij e.e.a. controleren en op basis daarvan verder communiceren. Stel ook een termijn waarin je een reactie verwacht en vraag hem om ook te reageren als het later wordt. Mogelijk is hij er ook klaar mee en gaat hij al akkoord met het beëindigen zonder dat hij moet boekhouden.

Je zult toch moeten blijven communiceren totdat er voor beide partijen een bevredigende oplossing is, hoe lastig ook.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:09
De les die ik geleerd heb is om zo min mogelijk van tevoren te betalen. Bij alle bedrijven waarbij ik max. 50% van tevoren heb betaald gaat alles goed, hoe meer je van tevoren betaalt hoe lakser ze worden :{ .

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 28-12-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MarcoC schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:35:
De les die ik geleerd heb is om zo min mogelijk van tevoren te betalen. Bij alle bedrijven waarbij ik max. 50% van tevoren heb betaald gaat alles goed, hoe meer je van tevoren betaalt hoe lakser ze worden :{ .
Ben ik volledig met je eens, ik had inderdaad nooit volledig vooruit moeten betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:04
Even los van jou vraagstelling en vooral gebaseerd op aannames. De prijs voor de werkzaamheden die zijn geoffreerd is vrij scherp voor mijn gevoel. Zeker ook gezien de termijn waarbinnen hij heeft kunnen starten met de werkzaamheden. Of dit is een indicatie dat je te maken heb gehad met een beunhaas. Of een familielid die niet nee durfde te zeggen en je hebt willen matsen. Met als gevolg deze patstelling. Maar goed, zoals gezegd vooral op aannames gebaseerd.

Wil je op een nette manier eruit komen dan zou ik hem vooral uitnodigen voor een bak koffie of neutraal termijn en dus niet in het huis zelf. Probeer begrijp te krijgen voor elkaar situatie en geef aan welke richting je op wil.

Parallel hieraan zou ik zeker eens met een andere aannemer al vrijblijvend door het huis lopen en de klus bespreken voor een offerte. Probeer open kaart te spelen maar ook inzichtelijk te krijgen wat naar hun schatting procentsgewijs de voortgang is per post. Dit zou je kunnen gebruiken om beeld te krijgen van hoeveel wisselgeld er is maar ook hoe reëel zijn offertes en prijzen voor het meerwerk zijn.

Een tip voor een ieder die mogelijk nog in deze situatie gaat komen. Wanneer het om dergelijke bedragen gaat dan juist zeker bij familie of vrienden zorgen dat alles duidelijk is vastgelegd ter bescherming van de relatie die je al hebt en dus niet uit wantrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:55
Inderdaad, de offerte lijkt mij veel te scherp.
Alvorens dit af te kappen, zou ik toch een laatste poging wagen. Het werk lijkt mij erg onderschat. Niet alleen in prijs, maar ook in tijd. Een andere aannemer vragen kan altijd, maar dan ben je zo nog eens 20k kwijt.
Dus een gesprek met een realistische planning en bespreken welke werkzaamheden uitbesteed kunnen worden om tempo te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je hebt de volledige factuur betaald en de aannemer heeft daar voor half werk geleverd. Nu neem je een tweede aannemer in de arm die voor extra geld de zooi op komt lossen. Waarom zou aannemer 1 je voor de rechter slepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
MeTooPV schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:24:
Inderdaad, de offerte lijkt mij veel te scherp.
Alvorens dit af te kappen, zou ik toch een laatste poging wagen. Het werk lijkt mij erg onderschat. Niet alleen in prijs, maar ook in tijd.
Dat is niet het probleem van de klant. De offerte is nog niet het niveau van een 80" LCD voor 13.95 incl verzenden. :+
Jammer dat de TS niet de tegenslangen vermeldt, misschien zit daar een prima verklaring in voor waarom de aannemer bij de helft van het werk al door de tijd en budgettering van zijn offerte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:45:
[...]

Dat is niet het probleem van de klant. De offerte is nog niet het niveau van een 80" LCD voor 13.95 incl verzenden. :+
Jammer dat de TS niet de tegenslangen vermeldt, misschien zit daar een prima verklaring in voor waarom de aannemer bij de helft van het werk al door de tijd en budgettering van zijn offerte zit.
De tegenslagen wil ik best vermelden hoor, maar is dat niet een beetje zijn risico van het Vak? Het is niet een gevalletje: vloer stort in dus hele vloer moet vervangen worden.

Als hij zijn offerte daarop had gebaseerd dan was het mijn risico geweest om ja of nee te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Of die tegenslagen risico van het vak zijn verschillen jullie blijkbaar van mening, dat lijkt mij de essentie van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:24:
Of die tegenslagen risico van het vak zijn verschillen jullie blijkbaar van mening, dat lijkt mij de essentie van het probleem.
Ik ben van mening van niet. Want zo kan iedereen wel een scherp aanbod doen dat je toch niet na kan komen. Daar zijn volgens mij offertes voor. Je spreekt iets af voor een prijs.

Je zou maar een aanbouw willen doen, hebt 20k afgesproken en achteraf gezien blijkt het ineens 10k extra te kosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-07 11:36
De tegenslagen afwentelen op de ZZPers (niet aannemer) is niet fair en gezien de lage prijsstelling al helemaal niet. Het ziet er naar uit dat de beste man het niet waar heeft kunnen maken voor dit bedrag en zijn hand heeft overspeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
D.deJong schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:28:
De tegenslagen afwentelen op de ZZPers (niet aannemer) is niet fair en gezien de lage prijsstelling al helemaal niet. Het ziet er naar uit dat de beste man het niet waar heeft kunnen maken voor dit bedrag en zijn hand heeft overspeeld.
Onze aannemer is tevens de bouwmeneer, we hebben het hier over 1 persoon, niet meerdere :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
Een ZZPers is geen aannemer, dat bedoel ik. Je hebt gewoon een klusjesman laten komen, niet meer en niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Maar vertel nou eens eerlijk, wat waren de tegenslagen die de beste man volgens jou had kunnen weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

D.deJong schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:31:
Een ZZPers is geen aannemer, dat bedoel ik. Je hebt gewoon een klusjesman laten komen, niet meer en niet minder.
Dit inderdaad. In de OP wordt eerst gesproken over ZZP'er en vervolgens gaat het alleen maar over 'de aannemer'. Volgens mij is betrokkene helemaal geen aannemer maar een een klusjesman die veel teveel hooi op zijn vork heeft genomen. De prijzen in de originele offerte zijn véél te laag, daar zit geen marge op. Bovendien lijkt het erop (kijkende naar de mooie 'ronde' bedragen) dat er in het wilde weg wat bedragen zijn gegokt. In de originele offerte staat € 100,- ingeprijsd voor het leggen van (meerdere) leidingen naar boven voor extra groepen en UTP. Ik ken geen enkele aannemer die voor dat bedrag ook maar 1 enkele leiding naar boven legt.

De type werkzaamheden zijn verder ook vreemd voor een enkele ZZP'er. Normaliter zou je voor deze werkzaamheden een electricien, een loodgieter, een dakdekker, een tegelzetter en een timmerman in huis hebben. Nu komt een ZZP'er al die werkzaamheden uitvoeren, die heeft overal verstand van en heeft bovendien ook zegelrecht (vervangen meterkast?).

Wat een raar verhaal dit...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
D.deJong schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:32:
Maar vertel nou eens eerlijk, wat waren de tegenslagen die de beste man volgens jou had kunnen weten?
Oh wil ik best vernoemen hoor, wel even verkort, anders kan ik er een boek over schrijven ;) .

- Badkamer sloop werkzaamheden duurde 3 dagen langer dan verwacht. (extra laag uit betonnen vloer moest weg ivm een extra onderlaag beton)
- In de keuken moest een extra kachel en vloerverwarming omdat de oude kachel op de plaats hing waar nu de keuken zit
- Dak bleek geen isolatie te hebben. Meerwerk was akkoord om dat nu wel te doen.
- Er was geen kruipruimte voor aanleg extra riolering voor de wc badkamer.

En nog wat klein grut, maar dit is denk ik wel 80% van alles.

Enkel punt 3 kon hij niet weten, want dat was verkeerde informatie dat ik had en hem aanleverde. De overige punten kon hij weten of had hij rekening mee moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:39

BCC

Ik snap ook dat als je dit als Zzper als vriendendienst inschiet en er vervolgens met een rechter gedreigd wordt over je offerte, je niet echt blij wordt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Harrie_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:08:
[...]

De type werkzaamheden zijn verder ook vreemd voor een enkele ZZP'er. Normaliter zou je voor deze werkzaamheden een electricien, een loodgieter, een dakdekker, een tegelzetter en een timmerman in huis hebben. Nu komt een ZZP'er al die werkzaamheden uitvoeren, die heeft overal verstand van en heeft bovendien ook zegelrecht (vervangen meterkast?).
Hmm, een handige harrie misschien? Er zijn best wel mensen die bijna alles kunnen. Deze aannemer kan overigens ook niet alles en heeft sommige dingen door een ander laten doen. Maar zo'n 70% heeft hij zelf gedaan. Of nouja.... zou hij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
BCC schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:14:
Ik snap ook dat als je dit als Zzper als vriendendienst inschiet en er vervolgens met een rechter gedreigd wordt over je offerte, je niet echt blij wordt.
Zo zwart wit is het natuurlijk niet, maar ergens trek je wel een grens. Dat er extra kosten zijn vinden wij niet het ergste, we hebben immers zelf gezien dat sommige zaken gewoon lastig waren en terecht extra tijd en dus geld kosten.

Maar het feit dat de aannemer zich afgelopen 2 maanden zich 3x half heeft laten zien en er niks veranderd is, contact leggen erg lastig is en afspraken maken al helemaal onmogelijk zijn doet ons wel nadenken over alternatieve manieren.

Nogmaals; het geld is niet het probleem dat wij nu een andere manier zoeken om dit op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:32
(Blijven) bellen om met hem af te spreken, desnoods op neutraal terrein met als doel de lucht te klaren. Doel 2 (afmaken) loopt beter als doel 1 (lucht klaren) gehaald is.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:15:
[...]
Hmm, een handige harrie misschien? Er zijn best wel mensen die bijna alles kunnen. Deze aannemer kan overigens ook niet alles en heeft sommige dingen door een ander laten doen. Maar zo'n 70% heeft hij zelf gedaan. Of nouja.... zou hij doen.
Die zijn er genoeg, ik ben er zelf een voorbeeld van want ik doe mij naam ook eer aan. Dat gezegdhebbende; Dat mensen heel handig zijn en vanuit hobby allerlei soorten werk aanpakken is 1 ding, professioneel kom je dat eigenlijk niet tegen, dus dat stinkt van alle kanten. Maar goed dat blijkt ook wel aan de prijsstelling. Een hoop prijzen zijn misschien nèt tegen kostprijs te realiseren met 0% marge. Als je dan een ander in moet huren (die uiteraard wél marge wil draaien) dan kom je al snel in het rood.

Heb je ook iets van een kostenstaat ontvangen waar het (door jou reeds overgemaakte) geld aan is opgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Harrie_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:31:
[...]

Heb je ook iets van een kostenstaat ontvangen waar het (door jou reeds overgemaakte) geld aan is opgegaan?
Helaas niet. Ik heb hem meermaals verzocht met een overzicht te komen zodat wij ook meer inzicht (en uiteindelijk begrip) krijgen in de gang van zaken, maar de reactie is altijd; tijd tijd tijd.... komt allemaal er aan, als ik tijd heb.

Ik heb het idee dat hij niet eerder verder gaat tot we betalen. Maar zolang we niet weten waaraan en hoeveel valt er vanuit ons niet veel te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:34:
[...]

Helaas niet. Ik heb hem meermaals verzocht met een overzicht te komen zodat wij ook meer inzicht (en uiteindelijk begrip) krijgen in de gang van zaken, maar de reactie is altijd; tijd tijd tijd.... komt allemaal er aan, als ik tijd heb.

Ik heb het idee dat hij niet eerder verder gaat tot we betalen. Maar zolang we niet weten waaraan en hoeveel valt er vanuit ons niet veel te betalen.
Heb je 'm zwart of wit betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Harrie_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:35:
[...]

Heb je 'm zwart of wit betaald?
Alles is wit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dit lijken matsprijsjes hoor. Aannemers zijn momenteel allemaal heel erg druk, dus ze hoeven nu helemaal niet tegen lage marge te werken.

Gevoelsmatig zeg ik: hij wil zijn beter betalende klanten niet teveel laten wachten door het meerwerk en de tegenvallers en daarom zie je hem nu weinig en duurt het langer.

Ik denk dat het ook deels als vriendendienst is ingeschoten op deze manier. Waarom zou je anders vooruit betalen? Ik krijg gewoon facturen voor het werk wat afgerond is. Enige waar ik op aanbetaald heb is het sanitair en de tegels voor de badkamer en toiletten, 30%.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-12-2020 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:38:
Dit lijken matsprijsjes hoor. Aannemers zijn momenteel allemaal heel erg druk, dus ze hoeven nu helemaal niet tegen lage marge te werken.

Gevoelsmatig zeg ik: hij wil zijn beter betalende klanten niet teveel laten wachten door het meerwerk en de tegenvallers en daarom zie je hem nu weinig en duurt het langer.
Ik ben vermoedelijk ook de goedkoopste klant, en vermoedelijk daarom ook de minste prio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 19-07 16:56
Harrie_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:31:
[...]

Die zijn er genoeg, ik ben er zelf een voorbeeld van want ik doe mij naam ook eer aan. Dat gezegdhebbende; Dat mensen heel handig zijn en vanuit hobby allerlei soorten werk aanpakken is 1 ding, professioneel kom je dat eigenlijk niet tegen, dus dat stinkt van alle kanten. Maar goed dat blijkt ook wel aan de prijsstelling. Een hoop prijzen zijn misschien nèt tegen kostprijs te realiseren met 0% marge. Als je dan een ander in moet huren (die uiteraard wél marge wil draaien) dan kom je al snel in het rood.

Ik dacht eerst al toen ik de titel zag, welke zot kan zijn huis verbouwen voor 22k? Och zal wel een 2tal kamers ofzo maar zijn.
Zie ik de offerte, nee hoor.. het hele huis. :+

Die vakman moet drugs ofzo gepakt hebben tijdens het opstellen van de offerte, want dit lijkt me echt niet voldoende. Puur als een uurtarief offerte (en dat er een aparte factuur moet komen voor al het materiaal) doet geen enkele werkende mens deze opdracht.

Of je sterk staat bij een rechtszaak? Misschien, hangt af van de verkoopsvoorwaarden. Maar ondertussen gebeurt er niets in je huis dus het is ofwel erg lang wachten en goedkoop gesteld zijn, of zelf initiatief nemen, wat meer moeten betalen maar wel van alle miserie vanaf

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 29-12-2020 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:23
'T is niet best om te horen maar zo'n beetje alles lijkt mij veel te scherp aangeboden. Ik twijfel sterk of hij uberhaupt uren heeft gerekend en niet alleen materiaal.

Enkel de prijs voor de badkamer lijkt me realistisch aangezien die excl. Sanitair is.

Trieste situatie dit en ik begrijp jou/jullie reactie. Maar misschien toch nog proberen met iets meer begrip het gesprek aangaan? En als hij geen tijd heeft probeer prioriteit aan bepaalde zaken te geven. Ik kan me voorstellen dat hij andere klussen heeft inmiddels en echt uit de tijd loopt. Laat hem bijv. Eerst de badkamer maken en ook daar z'n kostenoverzicht van maken.

Naar een ander stappen en je verlies nemen kan ook maar meneer zal nogsteeds het geaccordeerde meerwerk op je kunnen verhalen. En aangezien daar blijkbaar geen prijzen voor zijn afgesproken wordt dat mogelijk een heftig getouwtrek.

Advocaat erbij halen is over het algemeen meteen einde familierelaties. Vraag je af of dat het waard is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D.deJong
Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:14:
[...]

Oh wil ik best vernoemen hoor, wel even verkort, anders kan ik er een boek over schrijven ;) .

- Badkamer sloop werkzaamheden duurde 3 dagen langer dan verwacht. (extra laag uit betonnen vloer moest weg ivm een extra onderlaag beton)
- In de keuken moest een extra kachel en vloerverwarming omdat de oude kachel op de plaats hing waar nu de keuken zit
- Dak bleek geen isolatie te hebben. Meerwerk was akkoord om dat nu wel te doen.

Enkel punt 3 kon hij niet weten, want dat was verkeerde informatie dat ik had en hem aanleverde. De overige punten kon hij weten of had hij rekening mee moeten houden.
-Dat er 3 dagen extra werk in de badkamer verricht zijn omdat er meer sloopwerk zit in de badkamer heeft hij niet kunnen ruiken van te voren.
-Kachel verplaatsen wist hij wel, vloerverwarming en extra kachel zie ik niet in de offerte staan.
-Dat er geen kruipruimte onder de badkamer aanwezig is en of hij dat had moeten weten vindt ik discutabel, had hij destructief onderzoek van te voren moeten plegen?
-4000,- voor zonnepanelen is welhaast onmogelijk.
-100,- voor leidingwerk naar zolder. Daar komt geen aannemer zijn bed voor uit.
-700,- voor een keuken is 2 dagen arbeid, lijkt mij erg kort.
-500,- voor een nieuwe meterkast is te weinig.
-7000,- voor de badkamer is prima maar dan mag er niks tegen zitten zoals 3 dagen extra hakwerk en geen kruipruimte.
Een verbouwing zoals deze voor goed 18000,- ex btw is niet realistisch en lijkt mij eerder een vriendenprijsje, ga je in zee met vrienden en betaal je daar peanuts voor dan mag je mijn inziens niet klagen als het wat langer duurt want ook bij jouw kennis moet er brood op de plank komen die hij moet gaan verdienen bij klanten die wel betalen.
Iets meer begrip zou je sieren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
D.deJong schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:11:
[...]

-Dat er 3 dagen extra werk in de badkamer verricht zijn omdat er meer sloopwerk zit in de badkamer heeft hij niet kunnen ruiken van te voren.
-Kachel verplaatsen wist hij wel, vloerverwarming en extra kachel zie ik niet in de offerte staan.
-Dat er geen kruipruimte onder de badkamer aanwezig is en of hij dat had moeten weten vindt ik discutabel, had hij destructief onderzoek van te voren moeten plegen?
-7000,- voor de badkamer is prima maar dan mag er niks tegen zitten zoals 3 dagen extra hakwerk en geen kruipruimte.
Een verbouwing zoals deze voor goed 18000,- ex btw is niet realistisch en lijkt mij eerder een vriendenprijsje, ga je in zee met vrienden en betaal je daar peanuts voor dan mag je mijn inziens niet klagen als het wat langer duurt want ook bij jouw kennis moet er brood op de plank komen die hij moet gaan verdienen bij klanten die wel betalen.
Misschien kort door de bocht, maar.

- dan had hij het niet zo scherp moeten aanbieden
- had hij eerlijker of realistischer moeten zijn bij de duur en verwachte extra kosten
- de klus niet moeten aannemen.

Nu je het zo omschrijft is het bedrag inderdaad erg laag, maar dan had hij het echt naar mijn inziens realistischer moeten opstellen. Dan hadden we dingen weg gelaten, of meer geld erbij gelegd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:27:
[...]

Ik ben van mening van niet. Want zo kan iedereen wel een scherp aanbod doen dat je toch niet na kan komen. Daar zijn volgens mij offertes voor. Je spreekt iets af voor een prijs.

Je zou maar een aanbouw willen doen, hebt 20k afgesproken en achteraf gezien blijkt het ineens 10k extra te kosten.
Dit is exact de modus operandus van aannemers.

Scherp aanbieden, "onvoorzien", "meerwerk"...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-07 15:46
Zoals zovelen al gezegd hebben de prijzen in de offerte zijn echte mats prijzen.
Hij heeft zichzelf te weinig/geen salaris gegund.
Waarschijnlijk als vriendendienst en dus om jullie te matsen.

Echter dan had dat eigenlijk ook besproken moeten worden zodat bij jullie het begrip er is dat je niet op plek 1 staat, maar dat hij gaatjes in zijn planning vult bij je.

Eigenlijk staat hij gewoon gratis bij jullie te werken.

Ik ben hobbymatig klusser bij anderen.
(word in familiekringen "de aannemer" genoemd)
Ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen, en ik vind veel bedragen in jouw lijstje zelfs laag. Ik kan bij sommige posten amper materiaal kopen voor dat bedrag. Nu zal hij misschien iets andere prijzen hebben dan ik bij de bouwmarkt, maar dan alsnog houd hij er geen belegde boterham aan over.

Daarnaast als je vloerverwarming moet/wil omdat een radiator weggaat is dat meerwerk. Je hebt daar zelf voor gekozen, dat gaat hij niet voor je doen.
Je kan ook een radiator boven het aanrecht ophangen (Lelijk) of een plint radiator (cickspace) maar alles is gewoon meerwerk.
Er is geen aannemer die dat gratis gaat doen.
Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:14:
[...]

Moest het eruit, of wilde je die eruit omdat je anders een opstap kreeg?
Meerwerk..
Dat is in overleg gebeurd, kan niet anders. En waarschijnlijk heb je gewoon mondeling opdracht gegeven. dus meerwerk
meerwerk

Meterkast voor 500 is inkoopprijs (±1200 normaal)
Steiger voor dakwerk (gekeurd) voor 1000 kan niet
Leidingen prijs te laag
Keukenmontage 1000-1500
Zonnepanelen zijn inkoop die prijs.

Alle prijzen zijn structureel te laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-07 08:25
[...]

Het zou de aannemer ook sieren gewoon de telefoon op te nemen terwijl TS al een paar maanden in de bende leeft. Bij mij zou meneer de aannemer echt niet langer op begrip hoeven te rekenen.

Men vergeet dat je een aannemer inhuurt en daarbij vertrouwt op zijn kennis van zaken. Anders kan je net zo goed zelf aannemer gaan spelen als je toch alles moet aansturen en flink mee moet denken.

Sterkte TS, wat een ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:37:

Alle prijzen zijn structureel te laag.
Oke, en wiens fout is dat dan? Als ik een offerte opvraag, vraag ik een offerte waar ik vanuit kan gaan dat het redelijk binnen de prijs blijft. Dat je iets uitloop hebt kan altijd gebeuren.

Maar goed, zoals eerder aangegeven is de prijs niet direct ons struikelblok, maar wel zijn manier van communiceren en plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 15:04
[...]

Je geeft aan dat het niet realistisch is voor 18k, had TS dat moeten inzien of de steller van de offerte die zogenaamd een professional zou moeten zijn? Lijkt me vrij normaal hoe TS handelt tot nu toe. 3x langskomen in twee maanden en je klanten in de zooi laten zitten is gewoon not-done.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 21:26
Wat een vervelende situatie. Wat ik zou doen:

- Een lijst maken van het werk dat WEL af is en kijken of dat zo ongeveer 20-22K is.
- Vervolgens de aannemer formeel in gebreke stellen en een termijn stellen om alles te herstellen
- Wellicht komt het dan nog goed... maar je heb geen stok meer om mee te. slaan.

Waarschijnlijk echter komt het dan niet goed dus dan is er plan B

- Er van uitgaande dat er ongeveer 22K aan werk is verricht, afspreken om het zo te laten.
- De klusjes opnieuw aanbesteden (electra apart en een klusjesman)

Het klink namelijk alsof er al aardig wat werk is verricht maar dat het afronden niet goed gaat... Maar dat het allemaal niet zo heel ver van 'af' zit. Dus iemand anders kan wel voortbouwen op wat er al gebeurt is.

Je rechten zijn verder wel duidelijk (in principe moet het werk gewoon worden afgerond anders geld terug) maar de vraag is of dat meest efficiënte manier is (want de aannemer moet dan altijd nog in staat worden gesteld het werk af te maken). De juridische weg is denk ik langer en duurder dan gewoon afspreken van elkaar afscheid te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:43:
[...]

Oke, en wiens fout is dat dan? Als ik een offerte opvraag, vraag ik een offerte waar ik vanuit kan gaan dat het redelijk binnen de prijs blijft. Dat je iets uitloop hebt kan altijd gebeuren.

Maar goed, zoals eerder aangegeven is de prijs niet direct ons struikelblok, maar wel zijn manier van communiceren en plannen.
Deze man gaat nooit aan jou verwachtingen voldoen dat is zeker.
Je geeft aan dat je geen geld van hem terug hoeft en dat je dan ook niets meer van hem verwacht,

Heb je hem dat ook al zo voorgesteld?
Want ik denk dat hij heel snel JA PRIMA zal zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jppilot
Bob-B190 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:47:
[...]
Je geeft aan dat het niet realistisch is voor 18k, had TS dat moeten inzien of de steller van de offerte die zogenaamd een professional zou moeten zijn? Lijkt me vrij normaal hoe TS handelt tot nu toe. 3x langskomen in twee maanden en je klanten in de zooi laten zitten is gewoon not-done.
Precies. Als de aannemer geen goede inschatting kon maken van de werkzaamheden dan had hij op uurtarief moeten werken.

Je spreekt 1 prijs af om gezeur over meerwerk juist te voorkomen. De aannemer vraagt dan iets meer idealiter, de klant is duurder uit als alles goed gaat, goedkoper bij tegenslagen.

De combi 'vaste prijs' en 'meerwerk' gaat er bij mij niet in. Zoals die radiator in de keuken; ik neem voorzichtig dat de aannemer een bouwtekening van de keuken heeft gezien vóór ondertekening offerte. Dan mag hij de link leggen dat dat gaat knellen met de radiator en meer offerteren voor die klus, en niet pas terwijl hij de keuken aan het uitpakken is. (Dat laatste vermoed ik een beetje...)

Maar goed, TS klinkt niet te beroerd de aannemer iets tegemoet te komen in de kosten mits deze duidelijk worden gespecificeerd. Nu is de aannemer aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Afhankelijk, normaliter vraagt men een set van offertes op en vergelijkt ze. Uitschieters naar boven en onder kan je dan redelijk makkelijk eruit vissen aangezien ze potentieel niet realistisch zijn en kan je additionele vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
jppilot schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:56:
[...]

Precies. Als de aannemer geen goede inschatting kon maken van de werkzaamheden dan had hij op uurtarief moeten werken.

Je spreekt 1 prijs af om gezeur over meerwerk juist te voorkomen. De aannemer vraagt dan iets meer idealiter, de klant is duurder uit als alles goed gaat, goedkoper bij tegenslagen.

De combi 'vaste prijs' en 'meerwerk' gaat er bij mij niet in. Zoals die radiator in de keuken; ik neem voorzichtig dat de aannemer een bouwtekening van de keuken heeft gezien vóór ondertekening offerte. Dan mag hij de link leggen dat dat gaat knellen met de radiator en meer offerteren voor die klus, en niet pas terwijl hij de keuken aan het uitpakken is. (Dat laatste vermoed ik een beetje...)

Maar goed, TS klinkt niet te beroerd de aannemer iets tegemoet te komen in de kosten mits deze duidelijk worden gespecificeerd. Nu is de aannemer aan de beurt.
Ik denk dat ik het niet mooier kan verwoorden.

De aannemer heeft de hele woning ook gezien voordat de offerte gemaakt was. We hebben toen exact besproken wat er uitgevoerd moest worden en wat niet. Hieruit is de offerte ook opgemaakt.

Hij kon dus letterlijk zien waar hij aan begon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1107972
Manier van communiceren valt niet recht te praten. Maar probeer het ook vanuit zijn kant te bekijken. Ervan uitgaande dat hij het allemaal met de beste bedoelingen wilde doen voor heeft hij onbewust een situatie gecreëerd die alleen verliezers kent. Kan me voorstellen dat hij zich hier best schuldig over voelt en het liefst zijn kop in het zand steekt. Helaas werkt dat nu averechts.

Wat jij omschrijft als risico van het vak en voor rekening van de aannemer is komt in de praktijk meestal uit op meerwerk. Een goede aannemer is alleen zo ervaren om dan weer eerst het werk stil te leggen om weer nieuwe afspraken te maken alvorens verder te gaan. Ze stellen niet voor niks vaak een enorm bestek op waarbij alles wat niet standaard is uitgesloten wordt.

Wat jij zelf kan verwijten naast het maken van duidelijke afspraken is dat je vooraf niet verder geïnformeerd heb en ergens een tweede offerte heb opgevraagd. Dan was je erachter gekomen dat zijn prijs veel te laag was geweest. En kwam je erachter dat je teveel profiteerde van jullie relatie of zijn onervarenheid. Zo had je jullie beiden kunnen beschermen voor deze situatie.

Ben bang dat het duur lesgeld wordt. En in plaats van op een forum met onbekende jullie privézaak te bespreken zou ik met hem een open gesprek aangaan en jou wensen aangeven. Het zou je nog positief kunnen verrassen hou hij gaat reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Wat @Kalentum schrijft is het beste, opschrijven wat wel af is en wat niet in combinatie met wat er afgesproken is, mondelinge afspraken tellen ook.
Daarna formeel in gebreke gaan stellen per brief inclusief termijn waarin je verwacht dat hij de boel heeft opgelost. Gezien de stroeve vorm van communicatie is het toch tijd denk ik om wat formeler erin te gaan staan. Als je rechtsbijstand hebt kunnen die je helpen met het opstellen van zo'n brief, anders zijn er hier of elders op het internet vast nog mensen die je hiermee kunnen helpen. Succes in ieder geval.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
[...]

Nouja als je een nieuwe batavus fiets van pak hem beet 500 kan kopen voor 200 bij een mannetje, word je ook geacht zelf in te schatten dat het niet kan voor die prijs.

Aangezien het hier om een familielid/vriend/kennis gaat heeft hij een vriendenprijs neergezet. En hij had het misschien wat rustig waardoor hij toch lekker bezig bleef.
Waarschijnlijk kan hij net uit, en pakt hij een paar honderd euro zakgeld.

Maar als het weer wat drukker word en bij anderen verdient hij gewoon goed geld per uur, dan ben jij gewoon even prio 2 of 3.

Zou er een telefoontje aan wagen en aangeven dat je inziet dat de offerte erg scherp is/was en dat hij het nu druk heeft met een klus die beter betaald.
Vragen of hij het tegen normaal tarief wil afmaken binnen x weken, of dat hij een collega kan adviseren.

Daarna bij geen fatsoenlijke reactie in gebreke stellen.
Maar dat zie ik in geval van familie/vrienden/kennissen toch als allerlaatste oplossing omdat je elkaar weer tegen komt.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 29-12-2020 09:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:10:
[...]

Nouja als je een nieuwe batavus fiets van pak hem beet 500 kan kopen voor 200 bij een mannetje, word je ook geacht zelf in te schatten dat het niet kan voor die prijs.
Beetje kort door de bocht. Ik huur een aannemer in omdat ik geen flauw idee heb hoeveel een verbouwing kost. Daar huur je iemand voor in, en je verwacht dat hij met zijn vakbekwaamheid kan vertellen wat het gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:23

orf

Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:13:
[...]

Beetje kort door de bocht. Ik huur een aannemer in omdat ik geen flauw idee heb hoeveel een verbouwing kost. Daar huur je iemand voor in, en je verwacht dat hij met zijn vakbekwaamheid kan vertellen wat het gaat kosten.
Nu heb je die informatie wel. Het lijkt er sterk op dat er over en weer aannames zijn gedaan, waardoor je nu in een moeilijke situatie zit. Nu je je beter kan inleven in zijn kant van het verhaal, kun je met een andere insteek het gesprek aan om tot een oplossing te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
[...]

Maargoed hij is druk druk druk.
Dus hij werkt nu ergens anders. (neem aan dat hij niet druk is met netflix)
Wij allemaal hier concluderen dat hij hele lage prijzen aan je gerekend heeft.
Dus ik trek hieruit de conclusie dat hij elders meer verdient en jij lager op zijn prioriteitenlijstje staat.

Geef hem aan dat je terug op prio 1 wil, en dat het met een x aantal weken af moet. is er bij hem ook weer een klus van zijn lijstje.
En laat hem dan maar zeggen wat het kost om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
De discussie lijkt mij nu helder voor mij.

- Ik ga opnieuw proberen met de aannemer in contact te komen
- Ik ga hem nogmaals verzoeken mij inzicht te geven in de gemaakte kosten
- Ik ga hem nogmaals verzoeken tot het uitbrengen van een meerwerk offerte zodat voor ons inzichtelijk is wat er nog gedaan moet worden en voor welk bedrag.
- Ik vraag hem een vaste datum te plannen wanneer alles af is.

Mochten de bovenstaande zaken niet lukken, dan ga ik proberen afscheid van hem te nemen zonder extra kosten. Aan jullie onderbouwingen geloof ik wel dat hij het budget inmiddels verbruikt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
volgende keer ook afrekenen naar mate van vordering van het werk.

Normaal is 20 of 30% vooraf.
Dan enkele keren in het werk nog een x percentage naar vordering werk.
En op het einde de laatste 10%

Houd hijzelf zijn boekhouding ook beter bij...

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 29-12-2020 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07 07:04

@r!k

It is I, Leclerq

Luchtbakker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:22:

- Ik ga hem nogmaals verzoeken tot het uitbrengen van een meerwerk offerte zodat voor ons inzichtelijk is wat er nog gedaan moet worden en voor welk bedrag.

Mochten de bovenstaande zaken niet lukken, dan ga ik proberen afscheid van hem te nemen zonder extra kosten. Aan jullie onderbouwingen geloof ik wel dat hij het budget inmiddels verbruikt heeft.
Gezien er een persoonlijke band bij lijkt te zitten is het wellicht een idee om voor te stellen er samen doorheen te lopen en niet alles hard bij hem neer te leggen, wellicht kom je samen al tot de conclusie dat dit hem verder niet gaat worden.Of je komt samen tot een werkbaar plan en hebt aan het einde nog een goede band en een huis dat af is.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023

Ik zelf zou er op positie 2 nog tussen stoppen : Aanbieden om gewoon allebei ervanaf te zien en het hierbij te laten (wat jij afscheid nemen noemt)
En bij de meerwerk offerte zou ik meenemen dat je 25% vooruit betaalt en de rest alleen op basis van facturen / werk af.

Het "rotte" van jouw volgorde is dat je hem eerst vraagt van alles te specificeren etc wat gewoon ook werk is voor hem, waar hij dus momenteel geen zin in heeft (aangezien de discussie nog loopt) waardoor hij er geen tijd voor maakt.
Ik zou eerst die discussie uit de weg helpen door gewoon vanaf het begin aan te bieden beiden weg te lopen. Zodat hij snapt dat als hij verder wil hij zijn gedrag wel moet veranderen.

En ik zou trouwens parallel gewoon eens aan 2 of 3 andere aannemers offertes vragen voor het afmaken van de klus, want dan heb je vergelijkingsmateriaal ipv dat je weer halve matsprijzen krijgt en je straks weer in dezelfde discussie zit.

P.s. 1 dingetje snap ik niet en zou mij zeer aan het twijfelen zetten qua bekwaamheid van de persoon, hoe kunnen de volgende 2 dingen nu de huidige status zijn?
- Een keuken dat half gemonteerd is
- Een keukenvloer die helemaal open ligt tot aan het beton

Of je hebt hier zelf gevraagd om de keuken maar te monteren zodat je ergens je eten op kan bereiden terwijl de vloer open lag (en daarmee zijn bezwaar genegeerd), of hij doet ergens iets grof fout. Je gaat toch eerst de vloer doen en daarna pas de keuken monteren, anders werk je jezelf gewoon tegen omdat je niet bij de vloer kan vanwege een half gemonteerde keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jppilot
Gomez12 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:42:
[...]

Of je hebt hier zelf gevraagd om de keuken maar te monteren zodat je ergens je eten op kan bereiden terwijl de vloer open lag (en daarmee zijn bezwaar genegeerd), of hij doet ergens iets grof fout. Je gaat toch eerst de vloer doen en daarna pas de keuken monteren, anders werk je jezelf gewoon tegen omdat je niet bij de vloer kan vanwege een half gemonteerde keuken.
Het is niet heel ongebruikelijk om een keuken op de ondervloer te monteren, en de nieuwe vloer tegen de plint van de keuken te leggen. Zou niet mijn volgorde zijn, maar het komt verassend vaak voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1107972

Het is de toon die de muziek maakt. Met opnieuw proberen in contact te komen en nogmaals met verzoeken te komen klinkt bij alsof je hetzelfde gaat proberen met de verwachting tot een ander resultaat te komen. Jij hebt hem harder nodig op het moment dan hij jou. Probeer je wat nederiger op te stellen en vraag eens hoe hij zich voelt in deze situatie. Toon interesse in zijn leven. Je bent familie van elkaar dus raakvlakken genoeg. Je hoeft het niet gelijk zakelijk te maken of elkaar dingen te verwijten. Probeer vooruit te kijken. Zet de relatie die je hebt eens op de eerste plaatst in plaats van de verbouwing. En werk vandaaruit maar een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
jppilot schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:46:
[...]

Het is niet heel ongebruikelijk om een keuken op de ondervloer te monteren, en de nieuwe vloer tegen de plint van de keuken te leggen. Zou niet mijn volgorde zijn, maar het komt verassend vaak voor.
Zoals wij het hebben is de keuken op het beton, dan de vloer gelegd, met een halve plank ruimte onder de keuken door, en dan de plint ingekort (hoogte) om die passend te maken zodat deze bovenop de vloer komt. werkt prima zo, en inderdaad, onder de keukenkastjes achter de plint ligt dan geen vloer door gelegd, maar dat ziet niemand ;)

[ Voor 9% gewijzigd door gise op 29-12-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-07 21:41
Een leek kan niet weten wat dergelijke werkzaamheden allemaal precies zouden moeten kosten. Dat je een offerte accepteert bij iemand die blijkbaar (te) goedkoop is doet hier niets aan af. Je handelt ter goeder trouw en hebt gewoon een rechtsgeldige overeenkomst welke voldoet aan de vereisten. Sommige reacties hier zijn dan ook puur gebaseerd op onderbuikgevoelens zo te lezen, gericht op de emotie en de prijs. De beste man zal het druk hebben, was wellicht wat goedkoop, maar hij is er zelf bij geweest toen ze deze overeenkomst sloten. Genoeg jurisprudentie over te vinden, ook over soortgelijke gevallen (een vrouw die door een goede vriend/minnaar e.e.a. laat verbouwen voor een vriendenprijs en ook grotendeels in het gelijk wordt gesteld na een conflict). Even geen tijd nu om het te Googlen ;)

Dat er een bekende of familie in het spel is maakt alles zo lastig, dat begrijp ik ook wel. Neemt niet weg dat je alles maar moet pikken. In principe heb je zelf niets fout gedaan, maar heeft de bekende een fout gemaakt m.b.t. de planning en de prijs. Maar ook dit is giswerk, want wie weet komt hij willens en wetens niet meer opdagen na het geld op te hebben gestreken en flikt hij dit bij anderen ook. We weten het niet..

De juridische route zou zijn:
- ingebrekestelling en hem een redelijke termijn bieden om zaken te herstellen/laten herstellen
- eventueel schikken
- wanneer hij niet over gaat tot herstel kun je gaan procederen. De aannemer is dan namelijk in verzuim.
- schakel een jurist in voor de juridische brieven, juiste termijnen, dagvaarden, enz. Deze route kost je uiteraard ook aardig wat centen.

Kortste route zou zijn “laat maar en ik zoek een ander”. Win voor hem, dik verlies voor jou (althans financieel). Daarnaast: zie op korte termijn maar eens mensen te vinden die het wél kunnen komen afmaken/herstellen.

[ Voor 35% gewijzigd door remzor op 29-12-2020 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:55

Gezien hoe het nu gelopen is zou ik het in kleinere stukjes voor hem hakken. Wanneer "alles" af is, is een recept voor teleurstelling.
Probeer hem wat lucht te geven en mee te denken. Ik zou zelf voorstellen om:
- de meterkast en aansluiten PV installatie uitbesteden om er wat vaart in te krijgen. Meerkosten delen.
- keuken af maken (vloer en monteren).
- Daarna badkamer meubels monteren
- Nog wat kleine dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Even voor mijn begrip: zijn er al klussen van het meerwerk gedeelte gedaan? Want bij meerwerk moeten de kosten natuurlijk altijd vooraf aangegeven worden. Dan heeft de klant wellicht ook nog een keuze. Iets van "ik kom bij het slopen dit en dit tegen, ik kan dat netjes op die en die manier oplossen maar dat kost dan zoveel". Dat zou wat mij betreft nog met een simpel appje of mailtje mogen, zolang het maar duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

FRANQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:22:
[...]

Maargoed hij is druk druk druk.
Dus hij werkt nu ergens anders. (neem aan dat hij niet druk is met netflix)
Wij allemaal hier concluderen dat hij hele lage prijzen aan je gerekend heeft.
Dus ik trek hieruit de conclusie dat hij elders meer verdient en jij lager op zijn prioriteitenlijstje staat.

Geef hem aan dat je terug op prio 1 wil, en dat het met een x aantal weken af moet. is er bij hem ook weer een klus van zijn lijstje.
En laat hem dan maar zeggen wat het kost om dat voor elkaar te krijgen.
Die laatste zin is toch wel een beetje vreemd. Blijkbaar krijg je een vriendenprijs, maar moet je dan een flexibele planning op de koop toenemen.

Nu heb je alsnog niet de betaalde en overeengekomen werkzaamheden tegen vriendenprijs. De planning kan niet meer gehaald worden en dan zou je alsnog meer moeten betalen?

Werk moet gewoon afgerond worden. Die prijs kan ook gewoon als asociaal lokkertje gezien worden, of foutieve inschatting van de aannemer of weet ik veel wat meer. Had dan niet zo op papier gezet moeten worden, maar daar hoeft de consument niet voor op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat je bent overeengekomen, moet hij binnen redelijke termijn deugdelijk opleveren. Meerwerk moet je altijd vastleggen, want mondeling is jij tegen zijn woord. Heeft de klusjesman het werk al opgeleverd en zijn er gebreken, dan wijs je hem zsm er op

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben mee eens, ikzelf, als leek, kan ook niet inschatten of de prijs hoog/laag/goed is. Je gaat er vanuit dat iemand, die hier dagelijks mee bezig is hier een goede inschatting van kan maken.

Als iemand tegen mij zegt:
- montage van de keuken
- montage van badkamer meubels
- aanleg van zonnenpanelen + vernieuwing meterkast
kost bij elkaar 22k, dan lijkt mij dat een redelijk aannemelijke prijs.

Ja, als je het lijstje afgaat dan zitten er wat componenten in die te laag lijken ingeschat, maar alsnog, 22k lijkt mij als een leek een aannemelijke prijs, want toch is ook dat geen kleingeld, laten we eerlijk wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Een heel vervelende situatie, maar wat ik ervan begrijp is het deel wat nu gedaan is ongeveer die 22k waard. Je zult sowieso veel meer geld kwijt zijn, uiteindelijk kom je waarschijnlijk op een bedrag wat je met een goede offerte kwijt was geweest.

Ik hoop voor de TS dat hij genoeg spaargeld heeft om het af te maken, voor minder dan 40k ga je dit incl. meerwerk imo niet redden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20
[...]

Hoeveeel offertes heb je aangevraagd? Je kan het wel aan zijn kunde wijten maar als je er meerdere had gehad dan had je gezien dat deze veel te scherp was
. En dan krijg je iets met goedkoop = duurkoop. Dus ligt dat niet aan jezelf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gaskabouter
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-06 09:19
Veel goede tips voor je. Strikt juridisch is er;

1 sprake van een overeenkomst. Jullie moeten je daar allebei aan houden. Formeel zou ik hem wel in gebreke stellen voor het werk wat niet af of niet goed is. Wel vriendelijk formuleren maar het is gewoon een stap die je zult moeten zetten om voortgang in het proces te behouden. Want nu zie je in een impasse.

2 het lijkt helder dat het bedrag wat laag is. Op zich geen punt want jullie spraken het af. Wat lastig is is dat er blijkbaar meerkosten zijn die, als ik het goed begrijp, onvoorzien zijn. Juridisch is het simpel. Als het onvoorzien is draai jij er voor op. Alles wat de aannemer voor rekening neemt is coulance. Tenzij jullie onderling andere afspraken hebben maar die zie ik niet. Gezien de lage offerte zal een rechter hier ook niet in meegaan.

Wat je volgens mij het beste kunt doen;

Stel hem in gebreke. Constateer dat jullie er niet uitkomen en stel voor dat jullie een nieuwe overeenkomst sluiten met heldere afspraken over wat, hoe en wanneer. En met name wat als. En laat vooral hem dan met een voorstel komen, je bent denk ik niet in de positie veel te eisen. Hoe vervelend dat ook voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 19-07 16:56
gise schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:21:
Ik ben mee eens, ikzelf, als leek, kan ook niet inschatten of de prijs hoog/laag/goed is. Je gaat er vanuit dat iemand, die hier dagelijks mee bezig is hier een goede inschatting van kan maken.

Als iemand tegen mij zegt:
- montage van de keuken
- montage van badkamer meubels
- aanleg van zonnenpanelen + vernieuwing meterkast
kost bij elkaar 22k, dan lijkt mij dat een redelijk aannemelijke prijs.

Ja, als je het lijstje afgaat dan zitten er wat componenten in die te laag lijken ingeschat, maar alsnog, 22k lijkt mij als een leek een aannemelijke prijs, want toch is ook dat geen kleingeld, laten we eerlijk wezen.
18k.
De rest is BTW en dat ziet de klusjesman niet.
Zelfs als hij voor maximaal 10k aan materiaal moet kopen (onmogelijk), dan mag hij maximaal 20 werkdagen, op zijn eentje, werken om er een uurloon van €50 bruto eruit te halen.
Op 20 dagen krijg je geen vloer / badkamer / dak afgebroken alsook een herstelling ervan, met maar 1 iemand die alles doet.
Moest dit nu nog in het zwart geregeld zijn... Ok misschien..

Maar deze prijs ligt gewoon 3x te laag, zeker als hij beroep moet doen op derden. Die zonnepanelen bijvoorbeeld alleen al zou minstens het dubbele moeten zijn.
We weten natuurlijk niet hoe groot het huis is van TS of hoe het in elkaar stak, maar moesten ze zoiets aan mij vragen, dan zou ik het voor deze prijs enkel doen bij een houten bungalow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07 10:16
[...]

Nou... Serieus, je hebt letterlijk één offerte en gaat direct in zee? Je zal in ieder geval geen voldoende halen voor jouw huiswerk.

Anyway, ik denk dat er echt flink verkeerde aannames aangaande de verwachtingen gemaakt zijn aan beide kanten.

Ik zou een krat bier meenemen en eens goed gaan zitten. De juridische weg kan je inslaan, maar je wint er niks mee. Je huis is nog niet af, je krijgt vermoedelijk geen cent terug, een relatie kwijt, en je moet nog steeds een nieuwe investering doen.

Ga zitten met die kerel, vraag wat offertes op elders ter vergelijking, speel open kaart dat er beide kanten inschattingsfouten zijn gemaakt, en betaal ook gewoon de marktconforme prijs, mits hij wel bekwaam is om dit alles te doen en geen beunhaas ofzo (!). Want je hebt er niks aan alsnog te investeren als straks de helft niet deugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:19
Dit is naast de badkamer de enige waar dat wel meevalt. Even uitgaande van 12x350=4200 Wp zit je dan rond de €1/Wp. Als je dat in het duurzame energie forum post beginnen ze te meesmuilen dat het wel wat duur is. En da's inclusief recht toe recht aan installatie a €1000.

Maar goed, voor de rest heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
bottom line schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:28:
[...]
Maar deze prijs ligt gewoon 3x te laag, zeker als hij beroep moet doen op derden. Die zonnepanelen bijvoorbeeld alleen al zou minstens het dubbele moeten zijn.
Hoezo moeten die zonnepanelen minstens 8k zijn?

Ik heb er geen verstand van, maar als ik simpel wat google vind ik bijv : https://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/kopen/ waar ze zeggen dat 13 panelen 5200-6300 moet kosten.
En dat laatste komt ook meer overeen met prijzen die ik van kennissen etc hoor.

minstens 8k voor 12 panelen klinkt mij wel erg duur in de oren hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Ik kwam op Google ook prijzen van circa 5000 ex btw voor 12 panelen tegen en het zal best goedkoper kunnen maar niet als de klusjesman zelf ook nog wat winst en risico meerekent, dus 4000 is echt aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op verzoek gaat dit topic dicht.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.