Vraag

• nekomimi
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-01-2021
Hoi,
Ik heb een laptop van 15jaar oud. Het merk is een Toshiba Satellite Pro. De accu is leeg (met stroom werkt die nog) en de BIOS batterij is op. Ik vraag me af of iemand misschien weet of die nog enigszins zou kunnen gemaakt worden of weet iemand een bedrijfje die nog oude laptops kan maken? Veder heeft de laptop nog WindowsXP alleen het geluid doet het niet? Hij zegt dat er een audioapparaat ontbreekt maar snap het niet helemaal... voor je gaat zeggen dat ik gewoon een nieuwe laptop moet kopen, deze laptop is van mijn overleden opa, ik had een hele goede band met hem en dit is dus het enige wat ik nog van hem overheb. Ik kan het dus niet over mijn hart krijgen om hem weg te doen! ;(

Alle reacties

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:16

MsG

Forumzwerver

Is het geluidsprobleem het defect? je zou kunnen kijken of de driver wel goed is geïnstalleerd.

Wat zie je bij apparaatbeheer staan?

En welk _exacte_ laptopmodel hebben we het over? Staat vaak op de onderkant van de laptop.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:32
Met XP en HD audio waren er wat problemen en moest je de juiste driver hebben. En moest je opletten met de installatie van SP3. Of dit ook voor jou laptop zo is weet ik niet. Welk type is het?

Op zich is zo'n laptop prima te redden. Vooral door computerzaken die zelf reparaties doen en al een tijd bestaan. Financieel is het het alleen niet waard. Maar als het sentimentele waarde heeft dan is dit natuurlijk minder van belang.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:52
@nekomimi
Lijkt mij niet dat een 15 jaar oude laptop nog te redden is.
Je zal hem ongetwijfeld aan de praat kunnen krijgen, maar iets nuttigs erop kunnen doen zal er niet inzitten.
Ik zou hem in een mooie vitrine zetten, dan blijft de herinnering aan je opa bewaard.

• nekomimi
MsG schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:50:
Is het geluidsprobleem het defect? je zou kunnen kijken of de driver wel goed is geïnstalleerd.

Wat zie je bij apparaatbeheer staan?

En welk _exacte_ laptopmodel hebben we het over? Staat vaak op de onderkant van de laptop.
Het modelnummer is PSA45E-001YM-DU

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Die staat zelfs nog in de pricewatch.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
https://nl.dynabook.com/support/my-product/laptops/
Daar kun je de drivers downloaden.
Ik kan helaas niet direct linken naar de pagina voor jouw model. Maar als je op consumenten laptops klikt en dan in de dropdown menu's de Satalite Pro en A40 selecteert kom je op de juiste plek.

TheS4ndm4n#1919

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:28
Persoonlijk denk ik dat je niks nuttigs meer kan doen met deze laptop. Je hoeft de laptop natuurlijk helemaal niet weg te doen. Je kunt hem ook ergens in je woning mooi tentoonstellen, misschien is dat een optie?
Edit: eens met @chrisborst.

[Voor 8% gewijzigd door Hugo! op 28-12-2020 17:20]

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:39
Je zou evt kunnen kijken of je het geheugen kan upgraden naar 4 of 8gb en een ssd erin doen incl verse installatie van windows..

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
wokkelz schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:21:
Je zou evt kunnen kijken of je het geheugen kan upgraden naar 4 of 8gb en een ssd erin doen incl verse installatie van windows..
Daar heb je in combinatie met een Pentium 4 echt niets meer aan tenzij je een of andere Linux distro wilt draaien misschien.

Alle windows versies die op deze laptop draaien zijn compleet outdated.

Is het nog te maken? Natuurlijk. Met genoeg geld is alles te maken. Heb je er wat aan? Nee. Een 2ehandsje van 5 tientjes is vele malen sneller.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:08
wokkelz schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:21:
Specs
Systeemgeheugen standaard : 256 + 256 MB
maximale uitbreiding tot : 2,048 MB
technologie : DDR RAM
4 of 8gb lol ;)

CMOS batterij kan je prima op ebay vinden voor rond de 10 euro.
Accu's zijn ook zelfs nog te krijgen, maar wel flink aan de prijs in verhouding tot de "waarde" van zo'n oud beestje.

[Voor 26% gewijzigd door PROnline op 28-12-2020 17:32]

• nekomimi
RocketKoen schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:16:
https://nl.dynabook.com/support/my-product/laptops/
Daar kun je de drivers downloaden.
Ik kan helaas niet direct linken naar de pagina voor jouw model. Maar als je op consumenten laptops klikt en dan in de dropdown menu's de Satalite Pro en A40 selecteert kom je op de juiste plek.
Ik heb het model gevonden, dus hier staan de drivers tussen die ik kan gebruiken zodat de laptop weer geluid geeft?

• biomass
  • Nu online
De harde schijf zal waarschijnlijk een 2.5" PATA drive zijn, met een PATA->USB adapter zou je de inhoud van de schijf kunnen clonen en mounten in VirtualBox o.i.d.. Dan kan je alle data bekijken. Ethische vraag is of je dat moet willen. Qua rekenkracht stelt het niets meer voor, je gaat je waarschijnlijk ergeren aan de 'snelheid' als je het helemaal hebt draaien.

• nekomimi
chrisborst schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:55:
@nekomimi
Lijkt mij niet dat een 15 jaar oude laptop nog te redden is.
Je zal hem ongetwijfeld aan de praat kunnen krijgen, maar iets nuttigs erop kunnen doen zal er niet inzitten.
Ik zou hem in een mooie vitrine zetten, dan blijft de herinnering aan je opa bewaard.
Het internet en hele oude games doen het nog gewoon makkelijk, en hij is verder ook niet sloom haha :)
En er staan wel nog een paar oude bestanden/foto's op van mijn opa dus dat is wel fijn om die terug te kunnen lezen en zien!

• RocketKoen
nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:31:
[...]

Ik heb het model gevonden, dus hier staan de drivers tussen die ik kan gebruiken zodat de laptop weer geluid geeft?
Ja. Op het tabblad "Stuurprogramma's downloaden" in het dropdown menu "Type" invullen "Sound Driver".
Dan kom je bij een windows XP en een windows 2000 driver.

TheS4ndm4n#1919

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:56
nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:34:
[...]

Het internet en hele oude games doen het nog gewoon makkelijk, en hij is verder ook niet sloom haha :)
En er staan wel nog een paar oude bestanden/foto's op van mijn opa dus dat is wel fijn om die terug te kunnen lezen en zien!
Of je nog internet wil gebruiken op een computer met windows XP als besturingssysteem is natuurlijk weer een andere vraag. Hou er rekening mee dat er al heel lang geen beveiligingsupdates meer gemaakt worden.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:34:
[...]

Als je er dan weer bij kunt, zorg dan ook dat je gelijk een reservekopie van die bestanden maakt. Een laptop van deze leeftijd geeft vroeg of laat toch een keer de geest, dus het zou bijzonder zuur zijn als je dan helemaal niet meer bij de bestanden zou kunnen.

• nekomimi
RocketKoen schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:34:
[...]

Ja. Op het tabblad "Stuurprogramma's downloaden" in het dropdown menu "Type" invullen "Sound Driver".
Dan kom je bij een windows XP en een windows 2000 driver.
Hmm het zou fijn zijn als ik ze ook kon downloaden... :F Want er gebeurdt namelijk helemaal niks als ik er op klik...

Nevermind hij doet het al, het lag aan mijn internetbrowser.

[Voor 7% gewijzigd door nekomimi op 28-12-2020 17:58]

• RocketKoen
nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:51:
[...]

Hmm het zou fijn zijn als ik ze ook kon downloaden... :F Want er gebeurdt namelijk helemaal niks als ik er op klik...

Nevermind hij doet het al, het lag aan mijn internetbrowser.
Dat is niet nuttig nee... Na even te testen werkt geen enkele download op die site. Ook niet voor gloednieuwe laptops.

Je kan proberen of je via windows update een driver kan downloaden.

TheS4ndm4n#1919

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:58
Allereerst: maak een backup van de persoonlijke zaken!

Met die laptop is nog wel wat mogelijk, maar gezien het je voornamelijk om emotionele zaken gaat, ben ik heel benieuwd wat jij wel en niet met 'te redden' bedoeld.
Moet de laptop blijven werken met de zaken die er 15 jaar geleden opstonden en inzaten? Of wil je er ook wat mee kunnen?

Voor dat eerste wordt het lastig. Langzaam aan zullen meer onderdelen stuk gaan. Er komt een keer een einde aan.
Is dat allemaal niet zo belangrijk en sta je open tot wijzigingen:
- zoek naar een vervangende accu. Met een beetje geluk vind je zelfs nog een nieuwe op iets als Ali (dat is mij met een 7 jaar oude laptop iig wel gelukt).
- Kijk of je de BIOS batterij makkelijk kunt vervangen. Eventueel door het model + batterij vervangen op te zoeken op Youtube.
- Vervang de harde schijf
- Installeer een Linux desktop. Als je per se XP wilt draaien is dat prima, maar ga zeker NIET (met uitroeptekens) het internet op. XP wordt al jaren niet meer onderhouden en zal zo lek als een mandje zijn.
- Installeer meer geheugen, als daar nog ruimte voor is. Via V&A vind je wellicht nog iets, want je moest eens weten wat de Tweaker allemaal achterin zijn lades vindt (ik vond laatst nog een strip van 32MB geheugen, waarschijnlijk uit mijn PC van 1997).

• nekomimi
RocketKoen schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:01:
[...]

Dat is niet nuttig nee... Na even te testen werkt geen enkele download op die site. Ook niet voor gloednieuwe laptops.

Je kan proberen of je via windows update een driver kan downloaden.
Nou het is me wel gelukt om het te downloaden in Microsoft Edge, ik heb die map op een usb gezet en die dan geopent op die oude laptop maar hij opent de setup.exe niet. Het geeft een foutmelding Fout bij het intstalleren van ikernel.exe:(0x1000)

• RocketKoen
nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:06:
[...]

Nou het is me wel gelukt om het te downloaden in Microsoft Edge, ik heb die map op een usb gezet en die dan geopent op die oude laptop maar hij opent de setup.exe niet. Het geeft een foutmelding Fout bij het intstalleren van ikernel.exe:(0x1000)
https://www.personalcompu...ix-the-ikernel-exe-error/
Je windows installatie mist een paar bestanden.

TheS4ndm4n#1919

• nekomimi
Oh god, daarvoor heb ik dus die WindowsXP cd voor nodig, nou die heb ik dus niet ;(

• nekomimi

Dit kwam ik net ook nog tegen en ik denk dat dit misschien ook de audio problemen geeft?

• RocketKoen
nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:58:
[...]

Oh god, daarvoor heb ik dus die WindowsXP cd voor nodig, nou die heb ik dus niet ;(
Die bestanden zijn ook wel los te downloaden.

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:59:
[Afbeelding]

Dit kwam ik net ook nog tegen en ik denk dat dit misschien ook de audio problemen geeft?
Ja. Dit is Windows die zegt dat hij een geluidskaart ziet, maar geen (werkende) driver heeft.

En een modem blijkbaar...

TheS4ndm4n#1919

• nekomimi
RocketKoen schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:07:
[...]

Oooh echt? Weet je toevallig waar of waar ik zou moeten kijken?

• nekomimi
RocketKoen schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:07:
[...]

Ooh echt! Weet je toevallig waar ik die zou kunnen downloaden of waar ik zou moeten kijken?

• biomass
  • Nu online
@nekomimi, in het geval dat onderdelen van de laptop het begeven en niet of moeilijk te vervangen zijn, hoe erg vind je dat dan? Is het belangrijk dat je de machine zelf herstelt, of is het veilig stellen van de programma's en de data het belangrijkst? 'Restaureren' van de hardware kost gewoon tijd (en eventueel geld) en is vooral goed te doen als je het zelf of een ander vrijwillig laat doen. Commercieel is niet haalbaar...

• RocketKoen
nekomimi schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:20:
[...]

Ooh echt! Weet je toevallig waar ik die zou kunnen downloaden of waar ik zou moeten kijken?
Kijk eerst of je de bestanden echt mist. Als ze er gewoon staan en je krijgt de error, dan heb je een fout in het register, of een virus.

Dan kun je de bestandsnamen Googlen.

Of kijken of je ergens een windows xp cd kan vinden.

TheS4ndm4n#1919

• nekomimi
biomass schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:59:
@nekomimi, in het geval dat onderdelen van de laptop het begeven en niet of moeilijk te vervangen zijn, hoe erg vind je dat dan? Is het belangrijk dat je de machine zelf herstelt, of is het veilig stellen van de programma's en de data het belangrijkst? 'Restaureren' van de hardware kost gewoon tijd (en eventueel geld) en is vooral goed te doen als je het zelf of een ander vrijwillig laat doen. Commercieel is niet haalbaar...
Het zou wel erg jammer zijn als de laptop het helemaal niet meer doet, dan zou ik namelijk helemaal niks meer van mijn opa overhebben en dat zou ik wel erg vinden! Ik heb opgezocht of er kleine bedrijven misschien het zouden kunnen oplossen qua het missen van geluid of die BIOS, maar ik heb er niks van gevonden. Dat is dus ook de reden waarom ik het maar navroeg op het internet, daar heb je dan toch meestal meer bereik en nu weet ik dus ook dat ik het waarschijnlijk wel zelf zou moeten maken ipv dat een bedrijf dat voor me zou kunnen doen! Alle hulp is welkom natuurlijk :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee