Ultieme HDR Atmos HTPC vs Media Player (dual HDMI)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 16:25
Ik ben op zoek naar nieuwe afspeel mogelijkheden voor de best mogelijke home cinema ervaring voor het afspelen van mijn Ultra HD Blu Ray backups (maar wie niet ;) ).

Eisen beeld:
- Dolby Vision
- HDR10+
- HDR10
Allemaal dus minimaal op 10BIT 4K 60Hz.

Eisen geluid:
Ondersteuning Dolby Atmos

Er zijn al heel veel topics over geschreven, maar ik kan zelf nog niet helemaal vinden wat ik zoek.
De beperkende factor met mijn eisen zit hem dan natuurlijk in de bandbreedte van de HDMI kabel bij gebruik van HDMI 2.0 (a of b).
En al gebruik ik HDMI 2.1, dan kan je maximaal naar 12 BITS bij kabellengtes van 1,5m wat voor mij te kort is.

Er zijn Media Players die dat hebben opgelost door het beeld en geluid te scheiden via 2 HDMI uitgangen. Ik heb er echter nog geen gevonden die aan alle eisen voldoet en ook nog een beetje betaalbaar is.

Ik zit dus nu te twijfelen of ik zelf een HTPC systeem wil bouwen volgens hetzelfde principe (dual HDMI) maar twijfel of dat überhaupt wel een oplossing gaat bieden. Ik kom dit namelijk bijna nergens tegen en kan me niet voorstellen dat ik hier het wiel heb uitgevonden voor HTPC bouwers.

Als ik bijvoorbeeld een goedkopere processor met onboard videokaart koop (AMD A10/12 of Intel i3 met onboard UHD video + mobo met HDMI 2.0b) kan ik deze HDMI dan enkel en alleen gebruiken voor Atmos geluid naar mijn versterker? Of ondersteund windows geen audio only over HDMI?

En welke (zo goedkoop mogelijke) videokaart kan ik er naast zetten om Dolby Vision en HDR10+ (beeld zonder geluid) naar mijn LG tv te sturen? Via google kom ik niet echt op een verhelderend antwoord.

Alle reacties

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12 12:23
Ik zit naar het zelfde te kijken omdat het blijkt dat mijn LG CX tv dus helemaal niets met DTS en andere audioformaten kan. (Echt LG cinema expierence?).

https://www.oppostore.nl/...iti-4k-hdr-media-spelers/

Maar eh, mijn spaarpot is al behoorlijk pijn gedaan.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• nils_vdg
Heb deze ook al bekeken, maar ondersteund geen dolby vision en HDR10+ helaas.

• nils_vdg
Volgens de pricewatch zou deze wel dolby vision moeten ondersteunen, echter klopt de informatie in de pricewatch niet want die ondersteuning heeft hij niet.

https://tweakers.net/pricewatch/1326686/zappiti-mini-4k-hdr/

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12 12:23
Dolby vision doet de LG dan weer wel. Dus het enigste wat ik dan zou missen is HDR10+.
De mini is weer geen optie voor mij omdat mijn receiver niet verder gaat als 4k@30hz SDR.
Ik zoek dus een speler die ook 2 hdmi uitgangen heeft zodat ik het geluid en beeld kan splitsen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 16:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De HTPC oplossing gaat prima werken.

Ik heb een Sony STR-DN1080 aangesloten op mijn pc met een Kenwood 5.1 set. Via de Windows store kan je de basic versie van Dolby Atmos activeren en dan via een speler zoals VLC of MCP-HC naar de versterker sturen (sommige spellen ondersteunen het ook).

De enige nadelen van de setup zoals hij nu is is dat je een "extra" beeldscherm erbij hebt wat leeg is als je het alleen voor audio gebruikt. Je kan ervoor kiezen om het scherm de laagst mogelijk resolutie te geven of het te clonen (wat misschien problemen gaat geven met bandbreedte in jouw geval). Ik gebruik mijn HDMI aansluiting dus alleen voor mijn versterker en niks daarachter.
Het tweede nadeel is dat Windows soms helaas de correcte configuratie vergeet van de audio. Dus na een reboot moet je bij sound weer aangeven dat het gaat om een 5.1 Dolby Atmos configuratie (dit kan misschien ook aan mijn installatie liggen).

MPC-HC:
downloads: Media Player Classic - Home Cinema 1.9.8

Edit:
Van AMD kaarten weet ik dat ze vanaf de Polaris (400 en 500 generatie) HDMI 2.0b ondertsteunen. Een goedkope RX 570 (of trager) via vraag en aanbod zou een optie kunnen zijn.
Zie ook:
reviews: AMD Radeon RX 480: CrossFire, VR, DX12 en overklok getest

[ Voor 15% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 30-12-2020 18:46 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
nils_vdg schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:43:

En al gebruik ik HDMI 2.1, dan kan je maximaal naar 12 BITS bij kabellengtes van 1,5m wat voor mij te kort is.
Heb je daar een bron van? Ik heb gezocht via Google maar kan er niks over vinden. Ik dacht dat juist HDMI 2.1 voor genoeg bandbreedte zorgt, zolang de chipset van de ontvanger maar goed gebouwd is (ken de voorbeelden dat het brak geïmplementeerd is)
En welke (zo goedkoop mogelijke) videokaart kan ik er naast zetten om Dolby Vision en HDR10+ (beeld zonder geluid) naar mijn LG tv te sturen? Via google kom ik niet echt op een verhelderend antwoord.
Interessant topic en ik heb ook al eens eerste verkenning gedaan voor upgrade thuis naar 4k. Intel board met HDMI 2.1 is er volgens de Pricewatch niet al lijkt mij dat sterk. Maar genoeg AMD bordjes die het wel hebben. Dan icm geïntegreerde vega GPU moet het volgens mij prima mogelijk zijn om aan jouw eisen te voldoen :)

@Sp3ci3s8472 ik heb exact hetzelfde probleem bij reboot :)

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 30-12-2020 19:30 ]

• nils_vdg
We Are Borg schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:18:
Heb je daar een bron van? Ik heb gezocht via Google maar kan er niks over vinden. Ik dacht dat juist HDMI 2.1 voor genoeg bandbreedte zorgt, zolang de chipset van de ontvanger maar goed gebouwd is (ken de voorbeelden dat het brak geïmplementeerd is)
Mijn bron is google.nl ;)
Ik zei 1,5 meter, maar ik bedoelde 2 meter.

Misschien dat er ondertussen ook kabels te koop zijn die iets langer zijn, maar een tijdje geleden kon je bijna alleen de Belkin 2,0m HDMI 2.1 kabel kopen.
Dat is één van de weinige die echt getest en geschikt is als 12 bit kabel.

Die kabel heeft Belkin ook speciaal gemaakt om op de Apple TV Dolby Vision te kunnen ondersteunen.
Destijds al eens gevonden dat als je voor een langere kabel gaat je te veel kwaliteitsverlies gaat krijgen.

Op Ali Express vind je er wel een paar, zelfs tot 200 meter.. maar geloof mij, die gaan zeker niet verder dan 10 bit, waarschijnlijk zelfs maximaal 8 bit. Daarboven krijg je te veel verlies in de kabel. Ze verkopen daar standaard HDMI kabels onder de noemer "optic fiber". Maar je gaat echt geen enkele glas vezel vinden in die kabel.

Ps..

Hetzelfde geld overigens ook voor een Display Poort en voor een Thunderbolt kabel. Ook deze ondersteunen, voor zover ik heb gevonden, geen 12bit boven de 2,0m.

[ Voor 6% gewijzigd door nils_vdg op 02-01-2021 14:51 ]

• nils_vdg
[b]nils_vdg schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:43:
Als ik bijvoorbeeld een goedkopere processor met onboard videokaart koop (AMD A10/12 of Intel i3 met onboard UHD video + mobo met HDMI 2.0b) kan ik deze HDMI dan enkel en alleen gebruiken voor Atmos geluid naar mijn versterker? Of ondersteund windows geen audio only over HDMI?
Ondertussen ben ik al even gaan testen met mijn bestaande PC.
Dit betreft een:

Moederboard: Asrock Z390 met HDMI 2.0b
Processor: Intel i5 9600 met onboard graphics Intel UHD 630
GPU: Asus Rog Strix RX570

Ik moet in mijn bios aangeven wat ik als "primaire" GPU wil gebruiken. Onboard of PCIe.
Omdat er specifiek "primair" is aangegeven, had ik gehoopt dat ik op de één of andere manier de onboard GPU ook nog wel zou kunnen gebruiken. Echter herkent Windows de HDMI aansluiting van mijn moederboard helemaal niet meer zodra de bios GPU settings op PICe staan.

Omdat mijn videokaart maar 1 hdmi poort heeft kan ik zelf nog maar op 1 manier testen of het gaat lukken om de HDMI een "audio only"-functie te geven. En dat is om mijn huidige beeldscherm aan te sluiten via de display poort uitgang. Ik heb echter nog geen DP-kabel in huis, dus die test zal nog even op zich laten wachten.

• nils_vdg
Voor wie hier ooit nog informatie vandaan wil halen vanuit het archief :-)
HDMI Audio Only gaat in Windows 10 helaas niet lukken.
De HDMI poort wordt pas zichtbaar in Audio Devices wanneer er beeld over de HDMI wordt verzonden.
Ook geen oplossing gevonden om dit te omzeilen.

Voor mijzelf ook maar de beslissing genomen om toch een duurdere mediaplayer aan te schaffen.
Een M9201 (Oppo 203 clone) met dus een HDMI Audio Only uitgang en ondersteuning van HDR10+, Dolby Vision Dual Layer Blu Rays en Dolby Atmos.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nils_vdg schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:42:
Voor wie hier ooit nog informatie vandaan wil halen vanuit het archief :-)
HDMI Audio Only gaat in Windows 10 helaas niet lukken.
De HDMI poort wordt pas zichtbaar in Audio Devices wanneer er beeld over de HDMI wordt verzonden.
Ook geen oplossing gevonden om dit te omzeilen.

Voor mijzelf ook maar de beslissing genomen om toch een duurdere mediaplayer aan te schaffen.
Een M9201 (Oppo 203 clone) met dus een HDMI Audio Only uitgang en ondersteuning van HDR10+, Dolby Vision Dual Layer Blu Rays en Dolby Atmos.
Hmmm, niet mijn ervaring. Met mijn laatst in gebruik genomen Shuttle DH270 ging er video via de ene HDMI (2.0a) poort rechtstreeks naar de tv, via de andere HDMI (1.4) poort alleen audio rechtstreeks naar de receiver. Ik kon binnen Windows ook eenvoudig aangeven dat de ene poort alleen voor audio werd gebruikt, dus zonder dat daar een beeldsignaal over ging. Ik heb het zo in gebruik gehad tot ik de overstap maakte naar Android TV, HTPC staat er echter nog steeds.

Testing, one, two ...

Pagina: 1