Automatisch audio input selector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degussa1983
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 22:59
Beste allen, ik hoor graag jullie mening of idee bij onderstaande uitdaging.

Ik heb actieve speakers welke ik gebruik om zowel tv geluid als airplay via airport express op af te spelen.

De speakers zijn aangesloten via standaard 3,5mm audio jacks op de bronnen.

Om van bron te switchen moet ik nu de stekkertjes omzetten en dat is wat ik wil automatiseren.

Als de tv aanstaat moet altijd het tv geluid doorgestuurd worden. En als de tv uitstaat altijd de airport express.

De speakers gaan vanzelf in standby als er geen geluid wordt afgespeeld.

Nou heb ik bedacht om de 5 volt van de usb aansluiting in mijn tv als trigger te gebruiken om meerdere relais aan te sturen. Deze usb poort geeft namelijk geen spanning als de tv uitstaat. Op internet vind ik diverse relais boards met voldoende aansluitingen.

Mijn vraag aan jullie is:

1 is dit idee wel een goed idee of kan het makkelijker of beter?

2 maakt het veel uit welke relais ik moet gebruiken?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 19:58
Wellicht voor de tv een optische kabel gebruiken i.p.v. de 3.5mm indien je tv en speakers dit ondersteunen?

En anders misschien zoiets? pricewatch: Belkin 3,5 mm Audio Splitter Zwart

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Met 2 bronnen lijkt mij dit een prima oplossing. Mits je een beetje een netjes relais gebruikt zal het ook weinig tot geen effect hebben op je audio kwaliteit.

Je kan kiezen voor een relais met vergulde contacten. Het mag een heel klein relais zijn aangezien de stromen verwaarloosbaar zijn. je hebt 2 kanalen te schakelen dus een dubbel relais is wel handig.

Het kan slim zijn om de GND van beide audiosignalen even kort te sluiten terwijl je via 1 bron afspeelt. Je kan dan controleren of je geen vervelende brom of andere storing hoort. In principe zou dit niet mogen, maar heb hier al een paar vervelende ervaringen mee. Stel dat dit wel gebeurd, zal je de GND ook kunnen schakelen zodat deze nooit tussen de bronnen verbonden is. Dan heb je dus wel een extra relais nodig.

Is het overigens niet makkelijker om gewoon iets op Aliexpress te bestellen. Voor een paar euro heb je daar auto switchende HDMI switches, en ook S/PDIF switches met auto functie. Wellicht heb je deze ook voor analoge audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degussa1983
Ik heb gezocht naar een auto switch voor analoog signaal, maar die kan ik helaas nergens vinden.
Je idee om de gnd ook te schakelen vind ik wel een goed idee! Zou een bordje zoals deze: Relais bord geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degussa1983
SuperKris schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:58:
Met 2 bronnen lijkt mij dit een prima oplossing. Mits je een beetje een netjes relais gebruikt zal het ook weinig tot geen effect hebben op je audio kwaliteit.

Je kan kiezen voor een relais met vergulde contacten. Het mag een heel klein relais zijn aangezien de stromen verwaarloosbaar zijn. je hebt 2 kanalen te schakelen dus een dubbel relais is wel handig.

Het kan slim zijn om de GND van beide audiosignalen even kort te sluiten terwijl je via 1 bron afspeelt. Je kan dan controleren of je geen vervelende brom of andere storing hoort. In principe zou dit niet mogen, maar heb hier al een paar vervelende ervaringen mee. Stel dat dit wel gebeurd, zal je de GND ook kunnen schakelen zodat deze nooit tussen de bronnen verbonden is. Dan heb je dus wel een extra relais nodig.

Is het overigens niet makkelijker om gewoon iets op Aliexpress te bestellen. Voor een paar euro heb je daar auto switchende HDMI switches, en ook S/PDIF switches met auto functie. Wellicht heb je deze ook voor analoge audio?
Ik heb gezocht naar een auto switch voor analoog signaal, maar die kan ik helaas nergens vinden.
Je idee om de gnd ook te schakelen vind ik wel een goed idee! Zou een bordje zoals deze: Relais bord geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

het bestaat wel hoor, automatisch switchen. probleem is alleen dat die switchen op als er een signaal is. En je dus zelf uit moet kijken welk signaal je eerst pakt - en het wellicht ook niet zelf nog bij kunt regelen.

Is een klein mengpaneeltje niks voor je? Hoef je niet om te pluggen, kun je simpelweg schuiven :)
heb zelf een https://www.bax-shop.nl/d...late-2-kanaals-audiomixer in gebruik voor bij de PC. Werkt prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degussa1983
The Eagle schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:33:
Is een klein mengpaneeltje niks voor je? Hoef je niet om te pluggen, kun je simpelweg schuiven :)
heb zelf een https://www.bax-shop.nl/d...late-2-kanaals-audiomixer in gebruik voor bij de PC. Werkt prima.
Ja dat kan, maar dan moet ik nog altijd handmatig iets omzetten. En ik dacht omdat ik die 5volt trigger van de tv toch al heb moet het automatisch ook kunnen.

Ik ga het denk ik proberen met die 4 poorts relais board in de link hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1. Het lijkt mij best een aardig idee
2. Je kan gewoon af met een enkel DPDT relais. Zou alle modules vooral links laten liggen. Gewoon relais kopen en gewoon de boel daar direct aan solderen. Zo veel draadjes levert het ook niet op. Zou wel even diode anti-parallel over de relaisspoel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
degussa1983 schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:11:
[...]

Ja dat kan, maar dan moet ik nog altijd handmatig iets omzetten. En ik dacht omdat ik die 5volt trigger van de tv toch al heb moet het automatisch ook kunnen.

Ik ga het denk ik proberen met die 4 poorts relais board in de link hierboven.
Als je speakers automatisch schakelen op audiosignaal is er toch geen omzetting nodig?

Zodra je 1 van de 2 gaat gebruiken gaan je speakers aan, dus je kan ze in het mengpaneel allebei gewoon 'open' laten staan en een volumeverschil uit de 2 apparaten kan je zo ook oplossen ipv bij het speakerset mocht dat er zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degussa1983
Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:05:
1. Het lijkt mij best een aardig idee
2. Je kan gewoon af met een enkel DPDT relais. Zou alle modules vooral links laten liggen. Gewoon relais kopen en gewoon de boel daar direct aan solderen. Zo veel draadjes levert het ook niet op. Zou wel even diode anti-parallel over de relaisspoel zetten.
Thanks! Dat ga ik doen. Relaistjes had ik al gekocht en daarvan begrijp ik ook wel hoe je ze moet solderen. Maar een anti-parallel diode heb ik me even ingelezen. Ik begrijp het. Maar welke diode kan ik dan het beste gebruiken, dat is mij te technisch namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@degussa1983 Beste is een groot woord maar de "een miljoen in een dozijn" 1N4148 zou een standaard keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degussa1983
Dank allemaal voor de tips. Ik heb inmiddels eea besteld en ga over een week of 2 solderen(eerst een ERP implementatie afronden).
Pagina: 1