Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop vindt externe harde schijf niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LAURNS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-01-2021
Hallo allemaal!

Mijn vraag: Ik heb een externe harde schijf (een WD, 1T) die mijn laptop niet meer herkent. Hij is al wat jaren oud en doet het ook al een tijdje niet meer, voordat Clouds populair werden, vandaar dat ik zo mijn info opsloeg.

Wanneer ik hem erin plug gaat het lampje wel gewoon branden en ik hoor de schijf ook draaien. Ik heb natuurlijk al het één en ander opgezocht, zoals kijken naar gele uitroeptekens in Apparaatbeheer, en of hij herkend wordt in Systeembeheer. Beide dus niet. Inmiddels is mijn huidige laptop de derde waarmee ik het probeer (er staat oud werk op, en wil nu graag iets terughalen, vandaar dat ik nu ineens actief word), dus daar kan het ook niet aan liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel tips wat ik nog zou kunnen doen voordat ik hem weg ga brengen?

Alvast hartstikke bedankt en excuses voor als ik iets verkeerd benoemd heb :)

Alle reacties

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:34
Kan zijn dat de schijf het nog wel doet, maar de interface/pcb wellicht defect. Wellicht een idee om de schijf er uit te halen, en dmv. een andere behuizing of kabel aan te sluiten.

Aangezien je het op meerdere laptops geprobeerd hebt, is aan die kant zoeken niet nodig.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

USB power of
Hoe sluit je het aan USB2 of USB3 ?

44

• LAURNS
Ah, oké. Dank voor je snelle reactie.
Ik heb hem al uit de behuizing gehaald, maar nog wel met de kabel aangesloten. Ik zie dat er verschillende pins op zitten die nergens op aangesloten zijn, dus ga ik daar eens verder op zoeken.

Bedankt!

• LAURNS
r44 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:26:
USB power of
Hoe sluit je het aan USB2 of USB3 ?
Met een USB 3.0

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Geef eens wat meer details en gooi vooral nog niets weg.
"Breng de harddisk ook niet weg" en zeker niet naar een PC-winkel: die hebben daar doorgaans geen verstand van.

Er zijn verschillende mogelijkheden waarom de externe harddisk het niet doet.
Is het een type met een eigen externe voeding? Dan kan die defect zijn.

Als het een type is zonder externe voeding, sluit hem dan eens aan op een USB2 poorten een USB3 poort: zit daar verschil tussen qua detectie? En klinkt er een piepje als je de haarddisk aansluit, of gebeurt er gewoon niets op de laptop?

• LAURNS
Weggooien doe ik zeker niet :)

Hij heeft geen externe voeding.
Ik heb hem ook op beide poorten geprobeerd. De laptop detecteert hem dus helemaal niet. Wanneer ik er een andere aan hang wel. Dus de poorten zijn prima.

Heb even goed naar hem geluisterd ;) en wanneer ik hem aansluit begint de schijf te draaien. Daarna hoor je een laag toontje en een korte wat hogere (bewegen van de lees- en schrijfkop)(ga ik vanuit). Dat herhaald zich een stuk of 12 keer en dan stopt ie. Lampje blijft daarna gewoon branden.
Pagina: 1