Toekomstbestendige productiviteitslaptop (tot +/- €3000)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ather
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-10-2021
Hoi Tweakers,

Ik ben toe aan een nieuwe laptop, en zoek aanschafadvies.

Mijn gebruik: ik werk en doe onderzoek aan een universiteit, voor mijn werkzaamheden heb ik vaak meerdere documenten en browsertabbladen naast elkaar geopend, dus ik heb een goede processor nodig. Ik gebruik Office en de vergelijkbare Google-diensten naast elkaar. Ik gebruik uiteraard Teams en Zoom, met bedrade hoofdtelefoon. Ik moet ook zonodig data-analytische software en video-editing software kunnen gebruiken. In de weinige vrije tijd die ik heb speel ik online poker, RTC2, Sims en binnenkort wellicht nog Cities: Skyline. Ik kijk films en series. Ik heb op de achtergrond vaak muziek aanstaan als ik werk.

Mijn budget is ongeveer tussen de 1500 en 3000 euro. Na het aanschaffen van de laptop ga ik langzaamaan eens kijken naar een goede nieuwe desktop. Ik kan dus zonodig iets uit het ene budget bij het andere doen.

Mijn vorige twee laptops waren een Toshiba Satellite A300-16i die het maar liefst tien jaar heeft volgehouden (videokaart begaf het uiteindelijk) en een behoorlijk getweakte HP EliteBook 2540p. Momenteel gebruik ik een iPad en de nieuwe MSI GF63 9SC van mijn partner, maar gezien de huidige status quo van altijd thuiswerken wil ik daar niet meer afhankelijk van zijn.

Wat je hieruit kunt opmaken is dat ik graag een premium betaal voor een vernieuwend model dat uitbreidbaar en toekomstbestendig is. Ik ben zuinig op mijn electronica en laat liever iets goeds repareren of uitbreiden dan dat ik met enige regelmaat nieuwe producten van lagere kwaliteit aanschaf.

Vereisten:
Minimaal 512GB, liefst 1TB opslagruimte
32GB uitbreidbare RAM
Toetsenbord met numerisch keypad
3.5mm jack
Grootte tussen de 15 en 17”

Wat ik belangrijk vind:
Quadcore+
Een goed koelsysteem
Goed beeld (liefst full-HD of beter)
Videokaart geschikt voor gaming
Processor: Intel Core i5 HK/K of AMD Ryzen 3000 of beter
Flinke batterij, maar niet iets dat bijv. 12 uur meegaat ten koste van processorkracht.
Microfooningang
Aansluitingen: meer is beter. Ik gebruik altijd: ethernet (LAN), muis (USB-A), 3.5mm jack, externe harde schijf (USB-A). Ik gebruik vaak: SD-kaartlezer, HDMI-ingang. Alle USB-ingangen zitten vol bij mij en ik sleep het liefst niet constant adapters met me mee, dus aparte poorten voor ethernet, SD-kaarten, HDMI etc zou fijn zijn, maar is geen harde vereiste.

Ik ga hem niet constant met me meenemen, maar hij moet niet zo fragiel zijn dat ik hem niet eens mee durf te nemen.

Wat ik al heb gezien is het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Nitro 5 AN515-44-R570€ 1.279,-€ 1.279,-
1LaptopsDell Alienware 17 R3 AW17R311€ 0,-€ 0,-
1LaptopsHP Omen 15-dh0600nd€ 0,-€ 0,-
1LaptopsLenovo Legion 7 15IMH05 (81YT005NMH)€ 2.599,-€ 2.599,-
1LaptopsLenovo Legion Y540-17IRH (81Q4001CMH)€ 0,-€ 0,-
1LaptopsMSI GT76 Titan DT 10SFS-034NL€ 2.199,-€ 2.199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.077,-

Ik wil graag advies (algemeen over specs of specifiek over modellen). Mijn problemen zijn:

- Het is moeilijk voor me om te bepalen welke laptop beter is. Ik zie veel laptops met veelbelovende specs, maar ben niet meer zo goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en wat ik waarvoor nodig heb. Daarnaast is niet alles wat ik vind nog leverbaar; als ik in de pricewatch zoek, krijg ik vaak opties die jaren oud zijn, wat niet erg is als het product beter is dan alternatieven en nog leverbaar is.

- De mensen om me heen die wél op de hoogte zijn, zeggen steeds opnieuw dat ik het best een paar maanden kan wachten op [nieuw model van iets]. In mei moest ik wachten op modellen in augustus, in augustus op nieuwe processoren in november, in november op nieuwe videokaarten in januari. Ik kan mijn aankoop niet onbeperkt blijven uitstellen tot er iets beters op de markt komt, want er gaat altijd iets beters op de markt komen. Als ik nu nóg moet wachten, wil ik dat het een significante meerwaarde heeft en dat het daarna ook gedaan is met wachten.

- Daarnaast heb ik ook vrienden die me aanraden een laptop te laten bouwen. Ik weet echter niet welke specs ik daarvoor moet kiezen (ik kan van alles het beste of nieuws kiezen, maar dan ben ik duizenden euro’s kwijt terwijl ik misschien toch niet heb wat ik nodig heb, of iets heb wat overbodig is). Ik heb BTO.eu, Skikk.eu en Alienware van Dell aangeraden gekregen, maar ik kom er zelf dus niet uit.

Ik ga te zijner tijd misschien overklokken. Ik heb daar nu de skills niet voor, maar ik heb mensen in mijn omgeving die dat wel hebben, ik weet waar ik goede how-tos kan vinden en ik vind het over het algemeen prettig om dingen zelf te begrijpen en te doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike87
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-02-2023
Kun je vertellen welke software je hiervoor wilt gaan gebruiken?
Ik moet ook zonodig data-analytische software en video-editing software kunnen gebruiken.

Wat betekend video editing voor jou? Wat doe je daadwerkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Misschien even een keer met die zelf samenstellen leveranciers bellen/mailen/appen? Ze kunnen u vast correct adviseren en door het te laten samenstellen zou u nu een betere keuze moeten kunnen maken voor straks in plaats van compromissen sluiten bij bestaande aanbiedingen.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL