Nieuwe Garage alles naar de meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Beste Medetweakers,

Volgende zomer komt er een nieuwe garage naast mijn huis,
Nu ben ik aan het oriënteren kwa indeling en electra.
Er komt een wasmachine en droger.
Deze hebben elk een eigen groep nodig.
een groep voor de verlichting/stopcontacten.
een groep voor de powertools
een krachtgroep voor "ik ben nu toch bezig dus kan er maar zitten"

Dan kom ik op 4 16A groepen en een krachtstroom groep.

Wat is nu wijsheid, ik moet toch een sleuf graven naar mijn meterkast
Trek ik alle 5 de kabels apart naar mijn meterkast?
Of trek ik 1 5 aderige 6mm2 kabel naar me garage en maak ik daar een apart onder verdeling?
En if so hoe maken we dat netjes.

Mijn meterkast ziet er nu zo uit.
De knop waar de pijl zit is de hoofdschakelaar neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1nuJKdir8CuJcXm9Y5Iu9mNbB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1z07FWBTCJD74Q936UpeXcp6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eeuSh6XkQtTra1Kq3ErS06kVBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gjwnZoj6RVLYrMAzjVHmQSDC.png?f=fotoalbum_large

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Het blijft mij verbazen wat mensen allemaal niet in een garage plaatsen... maar ok

Welke afstand tussen groepenkast en garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:09:
[...]

Het blijft mij verbazen wat mensen allemaal niet in een garage plaatsen... maar ok

Welke afstand tussen groepenkast en garage?
Bedankt voor de taal les ;)

Word een garage met bijkeuken van 50m2 ;) en een zolder idem

Afstand van de garage tot aan de meterkast is in breedte cq 8 meter.
kwa kabellengte als ik voor 1 kabel van de meterkast naar de nieuwe meterkast in de garage zou gaan ruw weg 12 meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrqnJLRuVxfdiftA6B9i9xyDuLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irxB5GzWT2qOZFQvHyhmL3Js.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door BakkerBolletje op 28-12-2020 15:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Ik zou met 8 meter lekker alles in de meterkast aansluiten omdat je anders vanwege de selectiviteit geen 16A automaten mag toepassen. (Als het nou 100 meter was geweest was het een ander verhaal)

Daarnaast, die hele meterkast moet gesaneerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 28-12-2020 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
Wat @FRANQ zegt dus, alles nieuw trekken, nieuwe groepenkast, (en al die losse zooi (vaatwasmiddel, planken en pannen) een andere plek geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
FRANQ schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:30:
Ik zou met 8 meter lekker alles in de meterkast aansluiten omdat je anders vanwege de selectiviteit geen 16A automaten mag toepassen. (Als het nou 100 meter was geweest was het een ander verhaal)

Daarnaast, die hele meterkast moet gesaneerd worden.
Omdat het gereed moet liggen voor de fundering word gestort,
Is het dan het beste een 40mm pvc buis in de grond te steken en daar de kabels door te trekken?
Mocht er ooit een probleem zijn dat je dan makkelijk een nieuw kan trekken?
of een rol grondkabel kopen 2.5mm2 en die mee storten in de fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
BakkerBolletje schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:19:
[...]

Omdat het gereed moet liggen voor de fundering word gestort,
Is het dan het beste een 40mm pvc buis in de grond te steken en daar de kabels door te trekken?
Mocht er ooit een probleem zijn dat je dan makkelijk een nieuw kan trekken?
of een rol grondkabel kopen 2.5mm2 en die mee storten in de fundering?
40 mm is veel te weinig. Daar krijg je krap 3 kabels (3x2,5mm2) door. Of je moet er meerdere leggen. Als je dan toch bezig bent.... En een spare voor data/coax/toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Er is speciaal mantelbuis voor.
https://www.kabel24.nl/ma...1sXwYwEAQYAiABEgJYRPD_BwE

heb nu 50mm gelinkt, maar er zijn ook andere maten. (zoals 75mm)

Als je wel rioolbuis neemt, gebruik dan geen haakse bochten (45 of 90 graden)
Deze hebben een scherpe binnenhoek, en je komt er daardoor bijna niet doorheen.
Pak dan een doorvoerbocht https://www.installatieva...340AEaEAQYBSABEgIOAvD_BwE

Kabels in beton altijd in een mantelbuis leggen, anders kun je ze nooit vervangen.

Komt er een kruipruimte?
Dan hoef je alleen doorvoeren door de fundering te hebben.

Maar wat @tun82 ook zegt, gewoon gele pijpjes en losse installatiedraden trekken. https://www.sandervunderi...1y4gyGEAQYBSABEgKhP_D_BwE
Alle verbindingen even lijmen zodat je zeker weet dat ze niet losschieten.
En indien mogelijk al voorbedraden voor het betonstorten.

GEEN gele ribbelbuis gebruiken! (Tenzij voorbedraad)

Vergeet ook geen utp naar de garage te trekken ;)

[ Voor 34% gewijzigd door FRANQ op 28-12-2020 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tun82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-08-2024
In geval van kruipruimte zou ik met pvc 5/8 netjes leidingen leggen naar waar je ze later nodig hebt. Voor je krachtstroom een pvc 3/4 buis gebruiken. Die 5 aderige kabel gaat niet lekker door een 5/8e buis.
And while you're at it. Een paar reserve/loze leidingen (3/4) leggen, kan je later nog altijd iets aanpassen.

En af tapen die buizen zodat er geen rommel in komt. zelf een beetje zand maakt je leven onnodig zuur als je er kabels in wilt trekken.

Edit: mofjes verlijmen, kan t ook niet los gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door tun82 op 28-12-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
tun82 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:26:
In geval van kruipruimte zou ik met pvc 5/8 netjes leidingen leggen naar waar je ze later nodig hebt. Voor je krachtstroom een pvc 3/4 buis gebruiken. Die 5 aderige kabel gaat niet lekker door een 5/8e buis.
And while you're at it. Een paar reserve/loze leidingen (3/4) leggen, kan je later nog altijd iets aanpassen.

En af tapen die buizen zodat er geen rommel in komt. zelf een beetje zand maakt je leven onnodig zuur als je er kabels in wilt trekken.

Edit: mofjes verlijmen, kan t ook niet los gaan.
3x2,5mm2 kabel door een 16mm (5/8) buis leggen is ook niet te doen als je een paar bochten hebt. trek dan gewoon vd-draad. Bij kabel altijd minimaal 3/4 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BakkerBolletje schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor de taal les ;)

Word een garage met bijkeuken van 50m2 ;) en een zolder idem

Afstand van de garage tot aan de meterkast is in breedte cq 8 meter.
kwa kabellengte als ik voor 1 kabel van de meterkast naar de nieuwe meterkast in de garage zou gaan ruw weg 12 meter

[Afbeelding]
Een zolder met bijkeuken van 50 m2? Okeee

Voor dat kippestukje gewoon alles stuk voor stuk naar de groepenkast. Moet je buiten door de tuin of is het direct er aan vast gebouwd?

Als het buitenom is; grondkabel gebruiken. Is het binnendoor; gewoon draad in buis. Of als het door de kruipruimte ofzo is kun je ook wel kabelen. Maar kabel in buis is ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
FRANQ schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:24:
Er is speciaal mantelbuis voor.
https://www.kabel24.nl/ma...1sXwYwEAQYAiABEgJYRPD_BwE

heb nu 50mm gelinkt, maar er zijn ook andere maten. (zoals 75mm)

Als je wel rioolbuis neemt, gebruik dan geen haakse bochten (45 of 90 graden)
Deze hebben een scherpe binnenhoek, en je komt er daardoor bijna niet doorheen.
Pak dan een doorvoerbocht https://www.installatieva...340AEaEAQYBSABEgIOAvD_BwE

Kabels in beton altijd in een mantelbuis leggen, anders kun je ze nooit vervangen.

Komt er een kruipruimte?
Dan hoef je alleen doorvoeren door de fundering te hebben.

Maar wat @tun82 ook zegt, gewoon gele pijpjes en losse installatiedraden trekken. https://www.sandervunderi...1y4gyGEAQYBSABEgKhP_D_BwE
Alle verbindingen even lijmen zodat je zeker weet dat ze niet losschieten.
En indien mogelijk al voorbedraden voor het betonstorten.

GEEN gele ribbelbuis gebruiken! (Tenzij voorbedraad)

Vergeet ook geen utp naar de garage te trekken ;)
De nieuwe garage word een houtskeletbouw met 45cm gemetselde muur en eternit buitenwand afwerking en 12mm hardhoutmultiplex binnen muur

er word een fundering gestort van 10 cm gewapend beton en afgevlinderd.

zoals ik in de het plaatje aangaf moet ik de nieuwe stroomvoorziening vanuit de meterkast die naast de voordeur zit naar buiten boren en dan langs het huis trekken.
Betekend dat ik dus de bestrating moet open leggen en een sleuf moet graven.
Ben dus vrij om te doen en laten wat ik wil.
Zaak is dat ik het beter van eerste keer goed doe dan later nog eens alles open trekken.

Mooie tip van die bochtdoorvoeren. als ik rioolbuis ga gebruiken.

Als je voor de gele buizen optie ga en kabels trekt, leg je dan 5 gele buizen vanuit de meterkast?
Dus 5 gaten boren door de fundering naar buiten.
Dan langs het huis 60cm diep en dan alle 5 op 1 centrale plek binnen laten komen.
Heb een plaatje gemaakt waar ik de groepen nodig heb.

Vanuit de installatie kast kan ik via het plafond alle kabels trekken naar gewenste plaats.

De X is waar ik een groep wil en de X met een rondje is de krachtstroom stopcontact.

Bedankt voor alle goede tips.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SKL3iqPZtE210wYVG0sAPQspNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oMTkyaBsogveUIfT7kPvwiP5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kabels trekken door (gele)(16 of 19) buis moet je gewoon vergeten. Die buizen zijn primair voor draad. Ga je kabel gebruiken; leg zo'n hierboven gelinkte mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:05
Ik zou gewoon met ymvk as door de grond naar de garage gaan. Kan je de kabels ook op de goede plek uit de vloer laten komen.
En dan een 50 mm mantelbuis die kant op voor eventueel later nog utp oid door heen te trekken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je dan 50mm pijp legt kun je er net zo goed meteen >70 van maken en daar alle kabels doorheen. ymvk en utp, en wellicht een kabel voor een rookmelder met doorlusmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gewoon ymvk-as in de grond per groep en een meterkast invoer stuk gebruiken de garage in. Heb je hem uit 1 stuk, stuk makkelijker de kabel doorheen schuiven. Mantelbuis erbij voor evt utp. En vergeet je water niet als je toch de sleuf hebt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:40

Asteroid9

General Failure

Een beetje moderne warmtepompdroger is ondertussen <1000W trouwens, en de aanbeveling (geen verplichting dus) voor een aparte groep is pas bij >2000W.
Zou ik zelf echt geen aparte groep meer voor aanleggen, maar kwaad kan het natuurlijk niet.

Maar inderdaad, in dit geval gewoon alle kabels naar het huis en de groepenkast vervangen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Dus komt het neer op 1x een 5 ader 6mm2 en 4x 3 ader 2.5mm2

Een 70mm buis in de fundering leggen en op een centrale plek binnen laten komen en vandaaruit verder lussen.

Zit er veel kwaliteit verschil in de grondkabels?
Internet word je doodgegooid tegenwoordig met allerhande aanbieders 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BakkerBolletje schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:26:
Dus komt het neer op 1x een 5 ader 6mm2 en 4x 3 ader 2.5mm2

Een 70mm buis in de fundering leggen en op een centrale plek binnen laten komen en vandaaruit verder lussen.

Zit er veel kwaliteit verschil in de grondkabels?
Internet word je doodgegooid tegenwoordig met allerhande aanbieders 🙃
Waarom 6 kwadraat?

Zou gewoon ringetje hier halen;
https://www.sandervunderi...-kabel/grondkabel-ymvkas/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:33
_ferry_ schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:11:
Als je dan 50mm pijp legt kun je er net zo goed meteen >70 van maken en daar alle kabels doorheen. ymvk en utp, en wellicht een kabel voor een rookmelder met doorlusmogelijkheid.
Misschien bemoei ik mij met iets waar ik geen verstand van heb, maar in vind topics lezen altijd fijn voor het slapen gaan

-
Mij is uitgelegd om geen Utp kabels naast stroomkabels te leggen (door zelfde buis) dit ivm straling/verstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Mochten we ooit op een electrische wagen overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BakkerBolletje schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:57:
[...]

Mochten we ooit op een electrische wagen overstappen?
Ja, dan? Ga je je aansluiting omzetten naar 3x50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jboy1991 schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:39:
[...]

Misschien bemoei ik mij met iets waar ik geen verstand van heb, maar in vind topics lezen altijd fijn voor het slapen gaan

-
Mij is uitgelegd om geen Utp kabels naast stroomkabels te leggen (door zelfde buis) dit ivm straling/verstoring.
Nou, als je dat 100m lang doet en je een werkplaats vol lasapparaten of frequentie geregelde motoren hebt, kun je er last van ondervinden, maar in deze situatie gaat dat geen problemen geven.
Denk maar niet dat ze in de industrie, scheepvaart, tuinbouw of zelfs kantooromgeving (witte goten langs de muur) allemaal gescheiden kabelgoten neerleggen.
Kwestie van afgeschermde kabel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
_ferry_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:08:
[...]

Denk maar niet dat ze in de industrie, scheepvaart, tuinbouw of zelfs kantooromgeving (witte goten langs de muur) allemaal gescheiden kabelgoten neerleggen.
Zeker wel, alle goten (ook tegen de muur) hebben kabelschotten. aan de ene kant alleen spanning, aan de andere kant alleen data / rest.
Bij bochten zoveel mogelijk haaks kruisen.

Als dat niet zo gemaakt is dan voldoet het simpelweg niet aan de NEN normen.
Zal de eerste klant niet zijn waar een snel bijgemaakt kabeltje meeligt door een buis met 230 wat problemen veroorzaakt. Shielding in utp kabel hoeft daar ook niet perse tegen te helpen. Sterker nog als de apparatuur aan beide zijden op verschillende aardpunten zit kan de shielding ook nog eens extra problemen geven vanwege potentiaalverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rdfeij schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:34:
[...]

Zeker wel, alle goten (ook tegen de muur) hebben kabelschotten. aan de ene kant alleen spanning, aan de andere kant alleen data / rest.
Bij bochten zoveel mogelijk haaks kruisen.

Als dat niet zo gemaakt is dan voldoet het simpelweg niet aan de NEN normen.
Zal de eerste klant niet zijn waar een snel bijgemaakt kabeltje meeligt door een buis met 230 wat problemen veroorzaakt. Shielding in utp kabel hoeft daar ook niet perse tegen te helpen. Sterker nog als de apparatuur aan beide zijden op verschillende aardpunten zit kan de shielding ook nog eens extra problemen geven vanwege potentiaalverschillen.
Nou, dan werk ik op ander locaties blijkbaar :P

Zal bijvoorbeeld nooit vergeten dat ik eens een kapotte UTP had gedetecteerd met de fluke, en daar waar de meter aangaf dat het was lagen er o.a. 3cm dikke stroomkabels overheen getiewrapt. Kabel kapot getrokken op een rand van de goot. Heb ze succes gewenst met het loshalen.

Ook plekken gehad (glastuinbouw) waar 150m UTP nog gewoon werkte. En over de hele lengte in een kabelgoot met andere stroom- en signaalkabels. Probleem bleek uiteindelijk dat er na 150m een hubje zat welke aan het eind van zijn leven was. Die zat er omdat er nog eens 80m kabel lag. Heb er een switch tussen gezet, en het werkte weer als een tierelier.
En nu in de scheepvaart, dan komen alle kabels in een paneelkast binnen, gewoon 1 goot, want geen plek om alles gescheiden te doen. Wel altijd Cat7 op het bestek.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 30-12-2020 17:38 ]

• rdfeij
_ferry_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:35:
[...]

Nou, dan werk ik op ander locaties blijkbaar :P

Ook plekken gehad (glastuinbouw) waar 150m UTP nog gewoon werkte. En over de hele lengte in een kabelgoot met andere stroom- en signaalkabels. Probleem bleek uiteindelijk dat er na 150m een hubje zat welke aan het eind van zijn leven was. Die zat er omdat er nog eens 80m kabel lag. Heb er een switch tussen gezet, en het werkte weer als een tierelier.
Met een hubje (10/100mbit gaat dat inderdaad ook. Ik werk in de CCTV en extended cable opties die wij bieden zakken allemaal terug naar 10mbit om tot 250m over Cat5E te kunnen gaan. Voldoet dat aan de standaarden? Nee, maar het werkt wel. Met een 4k camera dus geen optie, gezien die boven de 10mbit uitkomt. (soms is oud analoog met 2draads over utp (tot 800m) dus op deze manier naar ip over te zetten als de kabels niet te lang zijn)
En nu in de scheepvaart, dan komen alle kabels in een paneelkast binnen, gewoon 1 goot, want geen plek om alles gescheiden te doen. Wel altijd Cat7 op het bestek.
Klopt ook. Op een schip heb je een groot massapunt. Er zijn geen verschillende massa's. Dus ftp hoeft hier geen probleem te zijn. Wederom een specifieke uitzondering.

Om nu zoals je eerder deed generaliserend te zeggen dat het allemaal niet uitmaakt is meer waarom ik reageer. Ik heb genoeg problemen moeten vaststellen in uitzonderlijke situaties (utp ligt langs voeding). Niets aan de hand, maar een paar keer per dag (als de compressor aanslaat die op die voeding aangesloten is) is er storing te zien op de camera. Kabeltje netjes aan de andere kant in de goot aan datakant gelegd en probleem voorbij... Uren werk omdat 1 persoon denkt 'even snel'een kabeltje door de goot te gooien.

• BakkerBolletje
.

[ Voor 99% gewijzigd door BakkerBolletje op 06-03-2021 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Even een update.
De groepenkast is gereed voor de nieuwe garage.👌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1nuJKdir8CuJcXm9Y5Iu9mNbB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1z07FWBTCJD74Q936UpeXcp6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NfT5EdSCSR9oQPTDl1-1gEj--M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7O8QEkyptEdJT9Yuhhhu8Pl0.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1