Auto met binnen ruimte in de lengte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:55
Momenteel ben ik aan het rondkijken voor een andere auto. Mijn hobby is windsurfen en dat bepaald voornamelijk welke auto ik ga aanschaffen. Ik rijdt nu een Peugeot 207 waarin ik best wat surfmateriaal kwijt kan, maar wil graag een grotere auto aanschaffen waarin ik meer in de auto kwijt zou kunnen. Ik zou graag twee boards in de auto kwijt willen (foilboard 210x85) en een free ride board (236x70). Plus een paar gieken, 3-4 zeilen en 2-3 masten en nog wat tassen met spullen. Grootste bottleneck is de lengte van de boards. Mijn free ride board past in mijn Peugeot, voorstoel zo veel mogelijk plat met achterbank recht op en dan schuin onder het dashboard schuiven. Nu zou ik graag willen overstappen op een station waarbij de voorstoel of plat kan if voldoende ver naar voren waarbij ik minimaal 230 cm ruimte plat heb. Nu lijkt het dat voorstoelen die plat kunnen niet standaard te zijn.

Op mijn short list staan de volgende auto's in station uitvoering (bouwjaar 2016-2018):

Seat Leon
Opel Astra
Kia ceed
Peugeot 308
Hyundai i30
Ford Focus

Bij de focus en Leon lijken de passagiers stoel niet echt plat te kunnen.

Heeft iemand ervaring met een van deze auto's / Hoe plat kan de passagiers stoel?
Zijn er nog andere merken en modellen die ik zou moeten overwegen?

Was anders deze periode bij wat dealers langsgegaan om te kijken, maar dat is wat lastiger in de lockdown. Als ik beter weet wat ik wil / goed is voor windsurfen, dan zou ik een proefrit aan huis kunnen aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:53
HEY_DUDE schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:37:
Heeft iemand ervaring met een van deze auto's / Hoe plat kan de passagiers stoel?
Zijn er nog andere merken en modellen die ik zou moeten overwegen?
Bij mijn Leon 5F Hatchback kan de stoel niet erg ver plat, en volgens mij kan de hoofdsteun er ook niet af....wel heeft mijn auto (vol) leer dat kan mogelijk uitmaken.

Ik weet dat bij de Skoda Octavia Combi de neerklapbare voorstoel een optie is, qua ruimte zou ik ook verwachten dat deze een kanshebber kan zijn. Renault Megane IV zou de stoel ook neerklapbaar moeten zijn behalve bij de GT-line uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In mijn V70 (2007) kon de voorstoel helemaal plat (na voren) misschien kan dat in een moderne Volvo ook nog steeds? (V90?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26
Bij mijn vorige Fords Mondeo kon de achterleuning wel helemaal plat. De huidige mark IV alleen als de stoelzitting naar voren wordt geklapt maar dan ben je lengte kwijt. Ik meen dat het met de Focus hetzelfde probleem is.

Ik kan dat oplossen door de achterleuning neer te klappen en de passagiers voorbank helemaal naar voren te schuiven en de leuning daarvan zo veel mogelijk naar achteren draaien. Ook alle hoofdsteunen verwijderen.
Dan kan ik ruim 3 meter lange houten planken kwijt, die over de voorleuning steken. Wel goed vastbinden anders schieten ze bij een noodstop door de voorruit. Die truc is met andere auto's waarschijnlijk ook wel mogelijk.

Bij een Ford B-max kan je de voorstoel en achterleuning wegklappen. Je hebt dan een vlakke laadvloer van ca 2,4 x 0,6 meter. Maar die zijn niet meer te koop als jonge occasion.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij de Skoda Octavia station en Superb station is ook een neerklappende voorstoel als optie geleverd. Sowieso zijn dat ruimtekoningen, dus wellicht niet eens nodig.
Je moet alleen niet de sportstoelen hebben, want die zijn uit een stuk en dus niet neerklapbaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Inmiddels een aantal bedrijven gemaild met een Octavia occasion of de voorstoel plat kan. Dat is denk ik niet op te maken is uit de omschrijvingen op marktplaats.

B-max zou ik helemaal niet opgekomen zijn maar dit is wel precies wat ik zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom niet gewoon een busje? Niet elegant maar ze zijn gemaakt om ruimte te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voordeel van (compacte) mpv-achtige auto's is dat ze relatief flexibele interieurs hebben, nadeel is dat ze soms korter zijn dan een station.
downtime schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:35:
Waarom niet gewoon een busje? Niet elegant maar ze zijn gemaakt om ruimte te bieden.
Dat idd. Ken je situatie niet, is een 'vaste' surfauto geen optie?

offtopic:
Of zoiets :P

[ Voor 8% gewijzigd door epoman op 28-12-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12
HEY_DUDE schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:30:

[YouTube: New Ford B-MAX seats fold flat]
Wel jammer dat de brede rugleuning links zit en en de smalle rechts.

Zo kun je met die boards in de auto geen passagier meer meenemen. Met een smalle rugleuning linksachter was dat wellicht nog wel gelukt.

Geen idee of je wel eens de behoefte voelt om een passagier mee te nemen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Busje valt af voor mij. Woon in appartement met vaste ietwat krappe parkeerplekken. Busje gaat niet passen. Heb ook geen mogelijkheid voor 2e auto. Busje + mijn huidige 207 was anders wel een optie. En wil een beetje comfortabele moderne auto liefst ook met CarPlay. Ik kan nu ook best veel kwijt in mijn 207. 1 plank plus zeilen en gieken raak ik er wel in kwijt. Wil graag ruimte voor een 2e plank. Zou ook niet een enorme auto hoeven zijn maar wel praktisch met voorstoel die plat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is het niet makkelijker om de boards gewoon op het dak mee te nemen? 200cm moet wel te doen zijn zonder neerklappende voorstoel, maar die 230 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 22:36

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een Volkswagen California, een kampeerbus op basis van een T4. Mijn bus past in iedere parkeervak bij iedere supermarkt, mits de parkeergarage minimaal 2 meter hoog is (liever iets hoger, de bus zelf is namelijk 199 cm ;) ) Bij mijstaat hij dan ook in de parkeergarage onder het appartementencomplex. Daarnaast is het rijden in een bus fantastisch, ik zou niet anders meer willen eigenlijk. Je zit lekker hoog en in een comfortabele positie.
Mocht je overwegen om naar een busje te kijken, dan zou ik wel naar een kampeerbusje kijken, aangezien je daarvoor het kwarttarief van een gewoon bestelbusje betaald aan wegenbelasting. In mijn bus kan en mag ik 3 passagiers mee nemen, maar dat geldt natuurlijk niet voor ieder busje.

Daarnaast, de originele VW California is ooit bedacht voor surfers ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:34
Wat Deveon zegt, ik zou met 230 kijken naar iets wat op het dak kan. Scheelt ook met netjes houden van interieur binnen, ik gooi zelf ook regelmatig outdoor spullen in de auto als het niet op de dakdragers kan (mtb, kayak en extra meuk) en genoeg vlekken in de bekleding die ik er niet meer uit krijg.... (Daarom ook oude auto :+ )
En als je voor dakdragers gaat kan je ook nog van die schuim isolatie voor verwarmingsbuizen er omheen doen ter bescherming van je boards. Let er ook op dat je auto dan niet te hoog is, kan je er wat makkelijker bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Een bus verbruikt altijd meer, meer vaste lasten (tenzij op je bedrijf) en afhankelijk van de ramen is zicht met dooie hoek en parkeren wel minder.
En een bus rijdt altijd slechter dan een personenwagen. Dat hoeft allemaal geem belemmering te zijn, maar als dit het enige reden is om een busje te nemen, dan zou dat zonde zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:46:
Is het niet makkelijker om de boards gewoon op het dak mee te nemen? 200cm moet wel te doen zijn zonder neerklappende voorstoel, maar die 230 niet.
Als er een passagier meegaat dan gaat de handel inderdaad op dak. Voor de meerderheid van de sessies ben ik alleen en gooi ik de plank sneller in de auto. Is sneller gepakt en rijdt een stuk rustiger. Kan ook mijn auto pakken en na mijn werk direct doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
FoxLenny schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:00:
Wat Deveon zegt, ik zou met 230 kijken naar iets wat op het dak kan. Scheelt ook met netjes houden van interieur binnen, ik gooi zelf ook regelmatig outdoor spullen in de auto als het niet op de dakdragers kan (mtb, kayak en extra meuk) en genoeg vlekken in de bekleding die ik er niet meer uit krijg.... (Daarom ook oude auto :+ )
En als je voor dakdragers gaat kan je ook nog van die schuim isolatie voor verwarmingsbuizen er omheen doen ter bescherming van je boards. Let er ook op dat je auto dan niet te hoog is, kan je er wat makkelijker bij.
Netjes houden van het interieur is geen issue. Een auto is er voor mij ik ben er niet voor om het interieur netjes te houden. Ik waardeer alle goedbedoelde adviezen over dakdragers en busjes maar ik zoek echt een auto waar het spul in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HEY_DUDE schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:30:
Inmiddels een aantal bedrijven gemaild met een Octavia occasion of de voorstoel plat kan. Dat is denk ik niet op te maken is uit de omschrijvingen op marktplaats.

[YouTube: New Ford B-MAX seats fold flat]
Zoals ik al zei, het was een optie bij de Octavia.
Weet niet wat je budget is, maar je zou ook nog naar een oudere passat kunnen kijken. Daar kreeg in zonder issues een matras en lattenbodem van 90x200 in met de voorstoel naar achteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:46:
Dat lijkt me ook het handigste, die planken op een dakdrager, een skibox kan er zelfs nog naast.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HEY_DUDE schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:04:
[...]

Netjes houden van het interieur is geen issue. Een auto is er voor mij ik ben er niet voor om het interieur netjes te houden. Ik waardeer alle goedbedoelde adviezen over dakdragers en busjes maar ik zoek echt een auto waar het spul in kan.
Je hebt nu een Peugeot, de 508 SW is een van de grootste stations.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:04:
[...]

Uiteindelijk ben jij er de gene die erin moet rijden, maar vond wel het even het benoemen waard. Een andere long shot is de Renault Twingo (electric) die volgens mij standaard komt met een neerklapbare voorstoel en daarmee een laadlengte van 230cm haalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:40
Ik haak ook nog maar even aan op dit topic.
Ook ik ben windsurfer en vervoer eigenlijk altijd 2 boards, 3 zeilen en 2 a 3 masten in de auto als ik ga varen (bijna 1x per week). Grootste board is 232 lang en 83cm breed.
Momenteel rij ik een 2007 model Honda Accord station type S. Geweldige gezinsauto, lekker pittig, wordt ook gebruikt voor woon- werk verkeer maar het ding heeft geen eeuwige leven en het verbruik mag ook wel beter. Wel betrouwbaar en relatief lage onderhoudskosten.
Met spullen in de auto kan ik nog enigszins door het rechterraam kijken. Spullen op de auto is geen optie voor mij.
Dus ben soms aan het kijken wat ik hierna zou nemen als het zover is. En ik weet het gewoon echt niet, de auto's van tegenwoordig lijken voornamelijk lifestyle uitingen te zijn: crossovers, led designlampen, infotainment, kleine interieurs en overwegend zwak gemotoriseerd.
Vol elektrisch sluit ik overigens uit ivm woonsituatie.
Zou uiteindelijk toch wel weer wat leuks willen hebben (sportief en uiterlijk).
Honda levert helaas geen stationwagens meer in Europa. De Civic 2023 hatchback model bv is mijn droomwagen als ik niet zou windsurfen maar echt te klein (net 2m achter de voorstoel). Zelfs de CR-V (bakbeest) biedt niet de lengte die de Accord heeft.
Ben voor de gein bij de Toyota dealer geweest en echt geen enkele (op de lelijke Prius na) biedt de lengte gecombineerd met voldoende lage ligging van de spullen: voorstoelen gaan of niet ver genoeg voorover of niet ver genoeg achterover.
Om nou over te stappen op een Volvo V70 of een Skoda Suberp vind ik ook niet heel aantrekkelijk, heb toch het beeld dat onderhoud en betrouwbaarheid gaat tegenvallen.
Of gewoon investeren in de Accord om er zo lang mogelijk mee te doen? Voelt ook duurzamer..
Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
@_Dekker gewoon lekker gaan wingen 😎 Veel minder materiaal en heel veel meer vaardagen. Ga alleen bij plus 25 knopen nog windsurfen.

Heb zelf een Renault megane station nu waarvan de stoel plat kan. De Bose uitvoering heeft dit standaard. Blijft ideaal met vervoer.
Pagina: 1