Is een DSL-verbinding goed genoeg voor 1 persoon?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tycho500
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2021
Ik ben van plan om mijn moeder een ander internetabonnement aan te raden dan wat ze nu heeft. De kinderen zijn het huis uit waardoor zij nu nog in haar eentje is en daarom vind ik het ziggo abonnement met 250 mbit down echt overkill voor haar. Ze betaalt nu 64 euro per maand en ik denk dat dat veel slimmer kan. Ze gebruikt internet alleen voor haar werk (beetje e-mailen en videobellen) en verder kijkt ze alleen Netflix.

Weet iemand wellicht wat er aan te raden valt? Ik had eerst gekeken naar een Unlimited abonnement met een mifi router alleen op haar vaste PC kan alleen bekabeld internet, dus die optie valt helaas af denk ik. Daarnaast had T-Mobile een abonnement voor 30 euro per maand alleen die verbinding komt via DSL binnen. Is DSL echt heel slecht of is dat prima in haar situatie? De snelheden liggen op zo'n 39 mb down en 10 up. Vooral vanwege de uploadsnelheid twijfel ik, is dat genoeg voor Zoom meetings? Ik hoor het graag als iemand mij hierbij kan helpen! bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via Tycho500 op 28-12-2020 12:50)

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Zoom meeting met meedere personen verbruikt 0,125Mbit/s download en 0,1Mbit/s upload.
Netflix verbuik 5,0Mbit/s

Dus voor wat je moeder er mee doet is het ruim voldoende.

Unlimited abbonement met mifi router kan natuurlijk makkelijk, je heb ook mifi routers met een vaste netwerkaansluiting. En anders een wifi dongle voor in het vaste PC.

Al zou ik dan gewoon voor T mobile gaan of ik heb hier Budget alles in 1, is van KPN maar dan een stuk goedkoper.

Eerste jaar voor 34 euro per maand gemiddeld, daarna voor 47 euro, incl tv en bellen.

Was eerst ook voorzichtig qua snelheid, maar gaaat al anderhalf jaar perfect. Heb een theoretische upload van 10Mbit/s en in de praktijk zelf 25Mbit/s. Voldoen prima voor Zoom/Team meetings, Netflix op 2 tot 3 apparaten en het gemiddelde internet gebruik.

Op de website van KPN kun je ook gewoon de daadwerkelijke internetsnelheid opzoeken welke op jou adres beschikbaar is. Bij mij klopte dat voor 95%. Maximale te behalen snelheid zou moeten zijn 47Mbit/s en ik red gemiddeld tussen de 40 en 45 Mbit/s

[ Voor 13% gewijzigd door Rick-- op 28-12-2020 12:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:46
Wij hebben jarenlang met een gezin van 5 man op 50/10 DSL geleefd. Dat kan prima. De upload is zeker voldoende voor Teams/zoom.

Gewoon doen. Ziggo verkoopt trouwens ook gewoon 50/5 en dat gaat ook prima.

Edit: check even op breedbandwinkel.nl wat de exacte afstand is naar de wijkcentrale, die geven dat aan als je met de muis over de snelheid hovert.

[ Voor 28% gewijzigd door krakendmodem op 28-12-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:02
Ik heb met het gezin een 100/30 VDSL abonnement van T-Mobile. Voor je moeder is een (V)DSL verbinding prima naar mijn mening. Zoom zie https://support.zoom.us/h...r-Windows-macOS-and-Linux

[ Voor 8% gewijzigd door qwasd op 28-12-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:17
Er zijn nog enkele vragen waarop je antwooord wilt.
Kijkt je moeder televisie?
Neemt je moeder programma's van televisie op?
Gebruikt je moeder vaste telefonie?

Voor de pc van je moeder kan je een USB WiFi adapter kopen. Daarmee ben je dus niet gebonden aan ethernet. Die MiFi kan je waarschijnlijk zelfs via USB aansluiten en heb je dus geen ethernet of USB WiFi nodig.

DSL is niet slecht, maar sterk afhankelijk van de afstand tot de centrale of de wijkkast. Ga van geschatte snelheden uit dat je ongeveer 50 a 75 % haalt. Die download van 20 a 30 Mbit/s is voor een normaal gebruik geschikt. De upload is aan de lage kant, maar ook voor videocalls wel te doen. Zie hiervoor bijv: https://support.zoom.us/h...r-Windows-macOS-and-Linux

En 50 Mbit/s via Ziggo is iets van € 53,50 zonder korting. Als je moeder ook tv kijkt is dat denk ik wel betere optie, omdat je dan ook niets thuis hoeft aan te passen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Zoom meeting met meedere personen verbruikt 0,125Mbit/s download en 0,1Mbit/s upload.
Netflix verbuik 5,0Mbit/s

Dus voor wat je moeder er mee doet is het ruim voldoende.

Unlimited abbonement met mifi router kan natuurlijk makkelijk, je heb ook mifi routers met een vaste netwerkaansluiting. En anders een wifi dongle voor in het vaste PC.

Al zou ik dan gewoon voor T mobile gaan of ik heb hier Budget alles in 1, is van KPN maar dan een stuk goedkoper.

Eerste jaar voor 34 euro per maand gemiddeld, daarna voor 47 euro, incl tv en bellen.

Was eerst ook voorzichtig qua snelheid, maar gaaat al anderhalf jaar perfect. Heb een theoretische upload van 10Mbit/s en in de praktijk zelf 25Mbit/s. Voldoen prima voor Zoom/Team meetings, Netflix op 2 tot 3 apparaten en het gemiddelde internet gebruik.

Op de website van KPN kun je ook gewoon de daadwerkelijke internetsnelheid opzoeken welke op jou adres beschikbaar is. Bij mij klopte dat voor 95%. Maximale te behalen snelheid zou moeten zijn 47Mbit/s en ik red gemiddeld tussen de 40 en 45 Mbit/s

[ Voor 13% gewijzigd door Rick-- op 28-12-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:54
Sinds 2 maanden ben ik overgestapt van Ziggo (250/25) naar T-Mobile (70/25 xDSL verbinding). Ik (systeembeheerder) werk altijd thuis, en mijn vrouw werkt regelmatig thuis en gebruikt dan Citrix. 's-Avonds Netflixen we in 4k en regelmatig staan er downloads via usenet aan.
Qua dagelijks gebruik merk ik echt geen enkel verschil in snelheid. Uiteraard zie ik aan de Usenet downloads dat die wat langzamer gaan. Maar nog steeds zeer acceptabel en het prijsverschil tussen Ziggo en T-Mobile is gigantisch.
TV kijken via een settopbox gaat ook goed, geen klachten daarover. Wel natuurlijk even wennen aan een nieuwe afstandsbediening.

Kortom, qua snelheid lijkt het mij echt geen enkel probleem voor je moeder om over te stappen. Qua TV zal het misschien even wennen zijn maar ook niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho500
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2021
Dank voor alle berichten. Ik ga dan toch overstappen op T-Mobile, gezien de ervaringen die iedereen hier deelt. Ze gebruikt geen televisie dus het gaat puur om het internet. Fijne jaarwisseling alvast!

[ Voor 18% gewijzigd door Tycho500 op 28-12-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:56
Youfone is goedkoper https://www.breedbandwink...nt/youfone-internet-30-mb

Totale kosten per jaar € 266,00
voor 22,16 euro per maand effectief ga je niks goedkoper vinden ;).

[ Voor 38% gewijzigd door saharoen op 28-12-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:46
Dit is ook geen rare aanbieding.

Voordeel van YouFone is dat alles via KPN loopt en die z'n zaakjes toch echt wat beter voor elkaar heeft dan T-Mobile. Ook al geeft youfone 30/3 aan, de upload is waarschijnlijk alsnog 10Mb up. En anders is het snel op te schakelen naar 50Mb.
Pagina: 1