Vloerverwarming infrezen door oud systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sander593
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-06 21:39
Wij hebben een huis gekocht met vloerverwarming op de begane grond. Deze is aangelegd als bijverwarming naast de oorspronkelijke cv-radiator installatie. Het gaat om 3 groepen op +/- 55 [m2].
Omdat wij een nieuwe PVC vloer willen laten plaatsen, heb ik het idee om de vloerverwarming ook te vervangen.

De nieuwe installatie kan dan geplaatst worden met een h.o.h. afstand van 10 [cm] zodat de radiatoren komen te vervallen. Dit alles om in de toekomst over te kunnen stappen op LTV.
Het is mij onbekend of de huidige installatie is gefreesd of is gegoten in de dekvloer.

Ik heb offertes opgevraagd en verschillende meningen ontvangen.
De een zegt: dekvloer slopen, opnieuw opbouwen.
De ander zegt: geen probleem, door de oude installatie heen frezen.

Nu is helemaal opnieuw opbouwen een flink kostenplaatje, maar dat is niet het grootste punt.
Ik betwijfel of er voldoende ruimte is voor een dikker systeem. Daarnaast zijn de droogtijden behoorlijk lang. Het zal dan weken duren voordat we hier PVC op mogen verlijmen.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied?

Alle reacties

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
In ons huis hebben we het ook laten doen in combinatie met tegels.
Wat is de huidige status van de dekvloer? Van welk materiaal is dit?
Deze moet namelijk te frezen en glad zijn, we moesten het eerst laten egaliseren voor dat ze konden frezen.

Wat wil je pvc man als dekvloer? Volgens mij kon je de sleuven niet zomaar vullen met egalisatie.

Dat het erin te slijpen valt.. kans is groot.
Ik lees ook online dat het kan met pvc vloer combi.. succes

De machine moet wel langs alle obstakels, een houd altijd afstand. Dit kan ook koude plekken geven onder een keuken ofzo. Let daar op.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 15:09
Infrezen door de oude installatie heen wekt bij mij de vraag op: hoeveel dekvloer blijft er nog over na het frezen en wat is de kwaliteit hiervan?
Ik zou het helemaal opnieuw opbouwen met een nieuwe dekvloer, droogtijd van een zandcementvloer kan verkort worden naar 1 a 2 weken dmv gebruik van droogtijdversneller.
Het is wel een hondenbaan om de ouwe zooi er uit te hakken. Ik ben met circa 65 vierkante meter 2 dagen bezig geweest met 2 man (1man hakken/1man scheppen en kruien) maar bij mij lag er 5cm dekvloer vanuit de bouw met hier overheen een spuuglelijke granietvloer in de specie geklopt dus alles bij elkaar circa 8 cm vloer.

[ Voor 25% gewijzigd door D.deJong op 28-12-2020 08:25 ]

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11 10:16

BTS

@D.deJong

Ik heb ervaring in het verwijderen van de dekvloer.
In 2 á 3 dagen zorgde ik ervoor dat buren je niet meer mogen en dat alle leidingen die niet geraakt moesten worden toch geraakt zijn.

Maar vanaf nieuw opbouwen zorgt wel voor dat je fris begint en geen ophoging krijgt bij (deur/raam)kozijnen

Zorg voor goed gereedschap, dan gaat het best vlot.

www.highflow.nl

• D.deJong
BTS schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:23:
@D.deJong

Ik heb ervaring in het verwijderen van de dekvloer.
In 2 á 3 dagen zorgde ik ervoor dat buren je niet meer mogen en dat alle leidingen die niet geraakt moesten worden toch geraakt zijn.

Maar vanaf nieuw opbouwen zorgt wel voor dat je fris begint en geen ophoging krijgt bij (deur/raam)kozijnen

Zorg voor goed gereedschap, dan gaat het best vlot.
Ik heb nog steeds een goeie verstandhouding met alle buurtjes en heb dan ook het vervolg van de verbouwing weinig tot geen overlast veroorzaakt.
Alle leidingen op de begane grond zijn vervangen en gelijk omgelegd om kruisingen met de vloerverwarming te voorkomen.

• BTS

BTS

@D.deJong

Sorry, mijn humor komt niet over op internet.
Wat ik had moeten zeggen:
Meld het vooral aan je buren dat er gehakt wordt want het maakt herrie.
Mijn verstandhouding met de buren is ook goed.

www.highflow.nl

• sander593
@Paradox De huidige vloer is gemaakt van travertin tegels.

@D.deJong Goed punt.
De doekvloer is 55 [m2] en 5 [cm] dik. Het totale volume is dus 2,75 [m3] zandcement.
Een snelle berekening leert me dat de huidige vloerverwarming (3 groepen) met een leidingbuitendiameter 16 [mm] (aanname) en een lengte van 100 [m] (aanname) ongeveer 0,06 [m3] in beslag neemt. Dit is 2,2 procent van de totale inhoud.
Een nieuwe installatie met 5 groepen en eenzelfde diameter en groeplengte neemt dan ongeveer 0,1 [m3] in beslag. Dit is 3,7 procent van de totale inhoud.
Een nieuwe installatie bij de oude plaatsen gaat dus ten koste van ongeveer 5,9 procent van het volume van de dekvloer.
Of dit acceptabel is weet ik niet, er is weinig te vinden over het vervangen van een reeds bestaande installatie op het internet.

@BTS Ik verwacht eigenlijk geen leidingen anders dan die van de radiatoren die weg kunnen tegen te komen op de begane grond. Welke leidingen ben jij tegen gekomen?

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
sander593 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:44:

@D.deJong Goed punt.
De doekvloer is 55 [m2] en 5 [cm] dik. Het totale volume is dus 2,75 [m3] zandcement.
Een snelle berekening leert me dat de huidige vloerverwarming (3 groepen) met een leidingbuitendiameter 16 [mm] (aanname) en een lengte van 100 [m] (aanname) ongeveer 0,06 [m3] in beslag neemt. Dit is 2,2 procent van de totale inhoud.
Een nieuwe installatie met 5 groepen en eenzelfde diameter en groeplengte neemt dan ongeveer 0,1 [m3] in beslag. Dit is 3,7 procent van de totale inhoud.
Een nieuwe installatie bij de oude plaatsen gaat dus ten koste van ongeveer 5,9 procent van het volume van de dekvloer.
Of dit acceptabel is weet ik niet, er is weinig te vinden over het vervangen van een reeds bestaande installatie op het internet.

@BTS Ik verwacht eigenlijk geen leidingen anders dan die van de radiatoren die weg kunnen tegen te komen op de begane grond. Welke leidingen ben jij tegen gekomen?
Over leidingen die je tegen kunt komen in de vloer...

Stroom, gas, warm water, koud water, aarde draad utp, coax. Uhmm misschien zelfs wel wifi kabel ;)

Ik ben ook 4 varianten tegengekomen...

• D.deJong
sander593 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:44:

@D.deJong Goed punt.

Afgezien van de theoretische berekening zou ik mij meer zorgen maken om de hechting van de dekvloer en losbreken van loskomende stukken zodra die frees er doorheen gaat maar dit berust meer op een onderbuikgevoel.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31

ericplan

5180 Wp PV

Misschien theoretisch, maar ik vraag me af of de warmteverdeling egaal wordt. Immers zitten overal lege stukken slang. Lucht isoleert.

Ander punt van aandacht is het ingieten van je nieuwe slang. Overal waar een oude slang is doorgefreesd loopt je gietspecie de oude slang in. Lijkt me een recept om aardig gefrustreerd van te raken.

A'dam PVOutput

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ericplan schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:16:
Misschien theoretisch, maar ik vraag me af of de warmteverdeling egaal wordt. Immers zitten overal lege stukken slang. Lucht isoleert.

Ander punt van aandacht is het ingieten van je nieuwe slang. Overal waar een oude slang is doorgefreesd loopt je gietspecie de oude slang in. Lijkt me een recept om aardig gefrustreerd van te raken.
Eerst bestaande leidingen volblazen met iets. Maar dan wel iets wat ook uithard. Maar zo geen idee wat.

• BTS

BTS

@sander593 ik kwam verwarmingsleiding en koud waterleiding tegen van een buitenkraan. En ik dacht te weten hoe ze ongeveer lopen maar lopen dus niet zoals je verwacht, ik begreep het leidingtrace echt niet..

Als ik het bovenstaande zo lees maak je het jezelf wel makkelijker als je overnieuw begint.

www.highflow.nl

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17
sander593 schreef op maandag 28 december 2020 @ 02:18:
Wij hebben een huis gekocht met vloerverwarming op de begane grond. Deze is aangelegd als bijverwarming naast de oorspronkelijke cv-radiator installatie. Het gaat om 3 groepen op +/- 55 [m2].
Omdat wij een nieuwe PVC vloer willen laten plaatsen, heb ik het idee om de vloerverwarming ook te vervangen.

De nieuwe installatie kan dan geplaatst worden met een h.o.h. afstand van 10 [cm] zodat de radiatoren komen te vervallen. Dit alles om in de toekomst over te kunnen stappen op LTV.
Het is mij onbekend of de huidige installatie is gefreesd of is gegoten in de dekvloer.

Ik heb offertes opgevraagd en verschillende meningen ontvangen.
De een zegt: dekvloer slopen, opnieuw opbouwen.
De ander zegt: geen probleem, door de oude installatie heen frezen.

Nu is helemaal opnieuw opbouwen een flink kostenplaatje, maar dat is niet het grootste punt.
Ik betwijfel of er voldoende ruimte is voor een dikker systeem. Daarnaast zijn de droogtijden behoorlijk lang. Het zal dan weken duren voordat we hier PVC op mogen verlijmen.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied?
Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt en hoe dat is afgelopen/bevallen? Wij staan voor exact dezelfde uitdaging...

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
jelleeelco schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt en hoe dat is afgelopen/bevallen? Wij staan voor exact dezelfde uitdaging...
Hier hetzelfde. @sander593, laat graag nog wat van je horen :)

(Op advies van het bericht hieronder tag @sander593 toegevoegd.)

[ Voor 12% gewijzigd door _starbuck_ op 26-03-2023 16:50 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wellicht helpt een tag: @sander593

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
@sander593 had precies dezelfde situatie. Uiteindelijk de hele dekvloer eruit laten halen. 1.5 dagje jackeren, viel mij reuze mee. Had net nieuwe keuken maar niets beschadigd.

Had geen vertrouwen in reststerkte dekvloer + efficiënt doorgeven warmte bij behouden van de oude dekvloer met bijverwarming.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17
johanPo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:29:
@sander593 had precies dezelfde situatie. Uiteindelijk de hele dekvloer eruit laten halen. 1.5 dagje jackeren, viel mij reuze mee. Had net nieuwe keuken maar niets beschadigd.

Had geen vertrouwen in reststerkte dekvloer + efficiënt doorgeven warmte bij behouden van de oude dekvloer met bijverwarming.
Wow, zelf gedaan??

• sander593
Uiteindelijk heb ik een gokje gewaagd. Na een hoop lezen en berekenen kwam ik tot de conclusie dat het verwarmen geen probleem zou moeten zijn. Het afgegeven vermogen van de vloer is enkel afhankelijk van de oppervlakte temperatuur, convectie- en geleidingscoefficient en de ruimtetemperatuur. Het aantal lussen en de afstand bepaalt alleen hoe snel je de vloer kan opwarmen en of er coldspots ontstaan.

De loodgieter verklaarde mij voor gek, maarrrrr:

Na twee seizoenen verwarmen bleek het geen enkel probleem om 55 vierkante meter met daarop tegels en een pvc vloer op slechts drie lussen te verwarmen.

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 08:24
@sander593 kan je aangeven wat je nou precies gedaan hebt? Uiteindelijk in je tegels gefreesd, door de oude vloerverwarming heen, daar de nieuwe verwarming in, afgesmeerd en vloer erop en klaar?

Ik wil hetzelfde gaan doen, maar kom inderdaad tegensprekende berichten tegen.

• sander593
@Jilvoos Ik heb geen nieuwe vloerverwarming geplaatst.

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 08:24
Ah zo moest ik het dus lezen. Dank voor je reactie!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

.

[ Voor 98% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2023 12:27 . Reden: n.v.m. reply op oude post ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1