Elektrabuis voor internet in sleuf van vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:42
Ik heb straks enkele weken om de 1e etage te renoveren. Ik wil in elk van de 3 kamers een wand contact doos met een ethernet poort maken. Er zijn geen loze leidingen. Momenteel loopt er o.a coax en tel door het tapijt (wat eruit gaat).

Ik neig naar cat6 kabels via de vloer te verwerken. Voor zo ver ik weet is elektra buis 16mm. Ik zie bij Boels een frees voor vloerverwarming die 11-17 mm breed bij 24mm diep kan frezen. Heeft iemand dat weleens geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHAN08JZbz7_QYn_e7epbSvnMbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TAZUetyMg7DXJGmgeE2oSZAe.png?f=fotoalbum_large

Alternatief zou via nieuwe plinten zijn. Heb verwijderbare plinten van Cando in de bouwmarkt gezien waar ruimte is voor bekabeling. Echter ik betwijfel of je daar 1x Cat6 S/FTP doorheen krijg, laat staan 2. Iemand daar ervaring mee?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik weet niet hou oud je huis is, maar tegenwoordig liggen er vies veel leidingen in de vloer waar je in wil frezen

eeen zelfrijdense voor een paar meter is imho overdreven een gewone sleuvenvrees is zat denk ik dan

Iperf

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Vloer eruit, nu kabels mooi wegwerken?

Misschien had je deze gemist, maar vorige week hier een sterk vergelijkbare vraag met wellicht bruikbare antwoorden.

Lekker!

• sdk1985
Fish schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:18:
Ik weet niet hou oud je huis is, maar tegenwoordig liggen er vies veel leidingen in de vloer waar je in wil frezen

eeen zelfrijdense voor een paar meter is imho overdreven een gewone sleuvenvrees is zat denk ik dan
Komt uit 1972. Geen enkele loze leiding. In de buitenmuur (rechts) zitten 2 x 2 wand contact dozen die naar beneden gaan. Elke kamer heeft tevens een lichtschakelaar op een binnen muur, vermoed dat die naar het plafond gaat (maar wie weet). De badkamer zit boven de meterkast dus verwacht ook geen verdwaalde waterleiding.

Maar kan inderdaad geen kwaad om even te checken. AFAIK is de vloer wel minstens 10cm dik. Weet niet hoe diep een lichtpunt in de woonkamer in de betonvloer is ingehakt?

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2020 01:49 ]

• sdk1985
Napsju schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:24:
Vloer eruit, nu kabels mooi wegwerken?

Misschien had je deze gemist, maar vorige week hier een sterk vergelijkbare vraag met wellicht bruikbare antwoorden.
Inderdaad overlap alleen bij mij komt er helaas geen sleuvenvrezer die ik kan vragen wat extra sleuven te maken en is er ook geen kruipruimte. Komt wel een keer een elektricien voor randaarde. Die had het over muursleuven naar de zolder en dan een kabel langs de rand van het huis leggen. Op zich prima, maar als het via de vloer kan dan doe ik dat liever.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2020 01:48 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gewone sleuvelslijper nemen en 19mm buis.

• sdk1985
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:49:
Gewone sleuvelslijper nemen en 19mm buis.
Ook gezien inderdaad, die gaan breder. Had deze gevonden (en bij de hornbach lagen ze ook) https://www.boels.nl/hure...n-slijpen/muursleuvenzaag

Ben alleen bang dat ik het midden er niet uit krijg (beton). Heb eventueel wel een instap Black & Decker boorhamer KD975KA. Maar als ik 8 uur moet gaan bikken dan zie ik dat niet zo zitten :X . Natuurlijk 0 ervaring dus wellicht valt het reuze mee...

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2020 01:54 ]

• kabeltjekabel
sdk1985 schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:54:
[...]

Ook gezien inderdaad, die gaan breder. Had deze gevonden (en bij de hornbach lagen ze ook) https://www.boels.nl/hure...n-slijpen/muursleuvenzaag

Ben alleen bang dat ik het midden er niet uit krijg (beton). Heb eventueel wel een instap Black & Decker boorhamer KD975KA. Maar als ik 8 uur moet gaan bikken dan zie ik dat niet zo zitten :X . Natuurlijk 0 ervaring dus wellicht valt het reuze mee...
Dat middenstuk gaat er 1,2,3 uit. Gewoon de platte beitel in de boorhamer. Als je het te lastig vind de diepte goed aan te houden een vleugelbeitel. Maar je hebt toch eerst gewoon een dekvloer? Dat is niet zo hard.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2020 02:02 ]

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Ben je een beetje handig kan je dit zonder problemen zelf doen. En zoals gezegd met een goede muurfrees kan je dit ook realiseren. Heb hier zelf begin dit jaar een Einhell muurfrees voor gekocht , ca.100 euro, en in mijn gehele huis leidingen ingefreesd in de muur. En zelfs in de douche door bestaande tegels een leiding voor de verwarming ingefreesd.

Wat betreft het weghalen van het tussenstuk. Een hamer en een platte beitel doen al het meeste werk. Mijn neefje van 12 had in een minuut zo een paar meter gedaan. Eventueel met een klopboor erachter aan gaan om de restjes eruit te halen.

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Als je totale vloerdikte maar 100mm is kan het zijn dat je geen zand cent dekvloer heb, welke niet constructief is maar een dekvloer welke wel constructief is. Vooral als je vloer zo dun uitgevoerd is, wat niet ongebruikelijk is is woningen gebouwd in deze periode kan het zijn dat je dekvloer deel uitmaakt van je constructie.

Ik zou eerst een een klein hoekje van je vloer op hakken en kijken waar de deklaag uit bestaat. Als dit beton is, niets in hakken of frezen. Als het zand cent is lekker los gaan.

Is het niet een modelijlheid om via de zolder je slaapkamers te voeden?

Deze vloer zijn dan nog wel eens van hout. 1 kabel naar de zolder en dan een switch en vanuit de zolder tpv de wanden er onder naar beneden. Vooral als het een rommelzolder is kan je hier alles opbouw late.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:37

MLLL

Palm Treo 650

De kans dat je een cv leiding gaat tegen komen is wel reëel

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05

Asteroid9

General Failure

MLLL schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:15:
Een CV leiding in de cementdekvloer van een huis uit 1972? Die kans lijkt mij microscopisch klein....

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
e als je echt bang bent dat je het midden er niet uitkrijgt haal even een goede combihamer. brede beitel
en je trekt het er zo uit. het kan zelfs met de handt als je wilt. 3,5 kilo combihamer is eigenlijk al te zwaar.
gewoon een standaart 2 kilo combihamer is prima voor dit werk. en of je een leding kan infrezen in je vloer
je hoor ik heb een hele boilergroep en een water leiding ingesleufdt en kwam er later achter dat we de boel hadden moeten vastzetten. de boel was gaan drijven in de sleuf. (ook afhankelijk waarmee ze hem opvullen.)

[ Voor 54% gewijzigd door miciel op 28-12-2020 10:18 ]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-12-2025

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

En anders is de kans dat iemand op het forum ongefundeerd de angsten van TS bevestigt altijd zéér aanwezig. ;)

Want waarom is dat gevaar reëel? CV-leidingen gaan m.i. eerder door de muur dan door de vloer, maar ook bij huizen uit de 80'er jaren kan je vanaf zolder CV-leidingen gewoon langs de wanden volgen.

Volgens mij geldt de volgende vuistregel (@Betere bouwers: correct me if I'm wrong ;) )
Jaren 30-40-50-60-70: geen CV, latere CV is bijna altijd over de wanden heen getrokken
Jaren 80-en daarna: CV bouw-af, maar wel langs je muren.

Dus heb je pech met je vloerverwarming, dan ligt er nog oude CV leiding of een verloren COAX-kabel, maar 9 van de 10 keer zal je niets tegenkomen.
@@sdk1985
Ook bij dit soort dingen geldt: vraag even wat ervaringen op bij een paar buren.. Dat geeft én een eerste contact én voorkomt dat je eerder gemaakte fouten maakt.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Edho
  • Registratie: Mei 2003

Edho

Heeft Canon A570IS

Waarom 2 sleuven van de overloop naar de kamers? Dat kan toch met 1 sleuf.
Plaats dan een opbouwdoos op de wand tussen de kamers aan beide kanten. Veel minder werk, zelfde resultaat!

Ikzelf zou graag UTP naar mijn 2e verdieping brengen, is nog een todo waar ik wel tegen op zie. Ik wens je succes met jouw klus!

Edho

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001

AMDFreak

Intel is zo..

Als er sprake is van een dekvloer, zou ik gewoon een leiding erin hakken ipv frezen..
Mij lijkt dat je ook elektraleidingen kan tegen komen van je centraaldozen van de begane grond.. Hoe ga je die netjes doorkruizen?
Plus het feit dat je op tijd kan stoppen mocht je iets tegen komen.. bij frezen ben je vaak al te laat.. :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• kabeltjekabel
Goudvis schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:59:
[...]

En anders is de kans dat iemand op het forum ongefundeerd de angsten van TS bevestigt altijd zéér aanwezig. ;)

Want waarom is dat gevaar reëel? CV-leidingen gaan m.i. eerder door de muur dan door de vloer, maar ook bij huizen uit de 80'er jaren kan je vanaf zolder CV-leidingen gewoon langs de wanden volgen.

Volgens mij geldt de volgende vuistregel (@Betere bouwers: correct me if I'm wrong ;) )
Jaren 30-40-50-60-70: geen CV, latere CV is bijna altijd over de wanden heen getrokken
Jaren 80-en daarna: CV bouw-af, maar wel langs je muren.

Dus heb je pech met je vloerverwarming, dan ligt er nog oude CV leiding of een verloren COAX-kabel, maar 9 van de 10 keer zal je niets tegenkomen.
@@sdk1985
Ook bij dit soort dingen geldt: vraag even wat ervaringen op bij een paar buren.. Dat geeft én een eerste contact én voorkomt dat je eerder gemaakte fouten maakt.
Er is ook jaren '70 met ingestorte dunwandige buis. Dat rot nu allemaal door. Leuke kluif voor woningbouwverenigingen. Kost zo 20k per woning om te fixen.

• kabeltjekabel
Edho schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:15:
Plaats dan een opbouwdoos op de wand tussen de kamers aan beide kanten. Veel minder werk, zelfde resultaat!

Ikzelf zou graag UTP naar mijn 2e verdieping brengen, is nog een todo waar ik wel tegen op zie. Ik wens je succes met jouw klus!
Het beunrecept van geluidslek via rug aan rug liggende (en doorgestoken) dozen? Niet doen.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

AMDFreak schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:56:
Als er sprake is van een dekvloer, zou ik gewoon een leiding erin hakken ipv frezen..
Mij lijkt dat je ook elektraleidingen kan tegen komen van je centraaldozen van de begane grond.. Hoe ga je die netjes doorkruizen?
Plus het feit dat je op tijd kan stoppen mocht je iets tegen komen.. bij frezen ben je vaak al te laat.. :)
Heb je dit ooit zelf gedaan? Ik kan me niet voorstellen dat dit preferabel is boven frezen nl.

Vloerverwarming uitbikken is een klus waarbij je na 30 minuten en 30cm voortgang denkt: dit was een slecht idee. Dat baseer ik op mijn ervaring in sloop- en bouwen van een jaren 30-woning en in mijn ouders' jaren 80 woning.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• kabeltjekabel
Goudvis schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:23:
[...]

Heb je dit ooit zelf gedaan? Ik kan me niet voorstellen dat dit preferabel is boven frezen nl.

Vloerverwarming uitbikken is een klus waarbij je na 30 minuten en 30cm voortgang denkt: dit was een slecht idee. Dat baseer ik op mijn ervaring in sloop- en bouwen van een jaren 30-woning en in mijn ouders' jaren 80 woning.
Met het goede gereedschap gaat het makkelijker ;)

Sleuven hakken gaat bijvoorbeeld makkelijker met vleugelbeitel. Deze;
https://www.bosch-profess...elbeitels-2592873-ocs-ac/

Hellingshoek waaronder je de machine houdt bepaalt de diepte.

• sdk1985
De CV leidingen gaan verticaal de ruimtes door per paar.
Rick-- schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:40:
Als je totale vloerdikte maar 100mm is kan het zijn dat je geen zand cent dekvloer heb, welke niet constructief is maar een dekvloer welke wel constructief is. Vooral als je vloer zo dun uitgevoerd is, wat niet ongebruikelijk is is woningen gebouwd in deze periode kan het zijn dat je dekvloer deel uitmaakt van je constructie.

Ik zou eerst een een klein hoekje van je vloer op hakken en kijken waar de deklaag uit bestaat. Als dit beton is, niets in hakken of frezen. Als het zand cent is lekker los gaan.

Is het niet een modelijlheid om via de zolder je slaapkamers te voeden?

Deze vloer zijn dan nog wel eens van hout. 1 kabel naar de zolder en dan een switch en vanuit de zolder tpv de wanden er onder naar beneden. Vooral als het een rommelzolder is kan je hier alles opbouw late.
De exacte dikte en samenstelling is mij nog niet bekend. De 30e ga ik aan de slag met het tapijt verwijderen ik zal het dan proberen te achterhalen.

Via zolder is inderdaad een alternatief, maar de zolder is niet van hout. De zolderkamer ga ik pas later afronden. Een kabel die al in semi de muur vast ligt is dan niet ideaal. Dus als het via de vloer kan dan is dat prettiger.
Edho schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:15:

Dit leek me handig voor het geval er ooit een nieuwe kabel getrokken moet worden.

Korter via andere locatie kan inderdaad. Maar aan die kant had ik een kastenwand in gedachte.

[ Voor 89% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2020 15:18 ]

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-12-2025
sdk1985 schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:44:
[...]

Komt uit 1972.

[...]

Maar kan inderdaad geen kwaad om even te checken. AFAIK is de vloer wel minstens 10cm dik. Weet niet hoe diep een lichtpunt in de woonkamer in de betonvloer is ingehakt?
Ik kan natuurlijk alleen voor mijn huis spreken (België, 1972), maar er zitten toch een hoop leidingen net onder de tegels/tapijt (in de chape zoals ze hier zeggen):
- elektriciteit (plastic met cement rond - en ze namen de kortste weg)
- warm en koud water (RVS)

De CV zal gezien het op de verdieping is ook in de chape zitten, maar wel vaak langs de muren (meestal kan je die ook wel voelen).

Ik zou voorzichtig uithakken, dan heb je minder kans om één of andere fontein te laten ontstaan. Alternatief is via een vals plafond/zolder en dan in de muren (meestal kan je wel min of meer voorspellen waar een leiding in de muur zit - al was men vroeger al eens creatief met plaatsingen, zeker als er erna nog in verbouwd is).

Zit dat tapijt er al in van tijdens de bouw?

• sdk1985
kameraadpjotr schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:25:
[...]

Ik kan natuurlijk alleen voor mijn huis spreken (België, 1972), maar er zitten toch een hoop leidingen net onder de tegels/tapijt (in de chape zoals ze hier zeggen):

De CV zal gezien het op de verdieping is ook in de chape zitten, maar wel vaak langs de muren (meestal kan je die ook wel voelen).

Ik zou voorzichtig uithakken, dan heb je minder kans om één of andere fontein te laten ontstaan. Alternatief is via een vals plafond/zolder en dan in de muren (meestal kan je wel min of meer voorspellen waar een leiding in de muur zit - al was men vroeger al eens creatief met plaatsingen, zeker als er erna nog in verbouwd is).

Bedankt voor de waarschuwing.

Ik zou zo 1,2,3 niet weten waarom er water door de vloer zou lopen. De badkamer is boven de meterkast. Op de voorzolder is nog een wasbak met een niet weggewerkte grijze pvc buis die de koof in gaat. Wat wel in de 'vloer' gaat zitten is de elektra van de woonkamer. Zodra ik erin kan zal ik de dikte wel gaan meten van de vloer en de diepte van een wandcontactdoos bij een lichtpunt.

• kabeltjekabel
kameraadpjotr schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:25:
[...]

Belgen bouwen altijd al raar. Gemiddeld NL huis heeft helemaal geen CV leidingen in de vloer. Meeste horizontale verslepingen op zolder, daarna gewoon verticaal naar de radiatoren aan de gevels en klaar. CV leidingen voor radiatoren in de vloer is echt heel zeldzaam. En het is ook nogal makkelijk te zien.

Het is allemaal al redelijk obvious als je kijkt waar radiatoren zitten en leidingen die al dan niet zichtbaar zijn. En als je denkt dat er wel wat zit gebruik je een leidingzoeker ipv op de gok te gaan hakken.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-12-2020 16:55 ]

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:54:
[...]

Belgen bouwen altijd al raar. Gemiddeld NL huis heeft helemaal geen CV leidingen in de vloer. Meeste horizontale verslepingen op zolder, daarna gewoon verticaal naar de radiatoren aan de gevels en klaar. CV leidingen voor radiatoren in de vloer is echt heel zeldzaam. En het is ook nogal makkelijk te zien.

Het is allemaal al redelijk obvious als je kijkt waar radiatoren zitten en leidingen die al dan niet zichtbaar zijn. En als je denkt dat er wel wat zit gebruik je een leidingzoeker ipv op de gok te gaan hakken.
Gemiddeld NL huis ligt vol met vloerverwarming in alle dekvloeren of cv leidingen voor ltv radiatoren. Tevens alle elektra leidingen mochten deze verstopt zijn geraakt tijdens de bouw van "natte" beton vloeren. En anders helemaal vol met elektra bij prefab vloeren.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:58
Als je flexibel wil blijven wat betreft indeling van de de kamers moet je eens kijken of het Tehalit SL plintsysteem iets voor je is. Is o.a. hier te verkrijgen.

Ik zie dat het 'kleuren' aanbod is uitgebreid en dat er tegenwoordig ook led verlichting in kan . . .
Deze plinten zijn erg makkelijk te zetten, zelfs ik kreeg het, met twee linkerhanden, voor elkaar :P

Daar kan UTP, stroom, speakerkabel en ander spul doorheen. De opbouwdozen voor de aansluitingen zijn niet ieders ding maar het verleggen of bij maken van een aansluiting is wel een stuk makkelijker als weer moeten frezen/dichtsmeren/behangen en/of schilderen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dronium op 28-12-2020 19:20 ]

• 1107972
Dronium schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:15:
Als je flexibel wil blijven wat betreft indeling van de de kamers moet je eens kijken of het Tehalit SL plintsysteem iets voor je is. Is o.a. hier te verkrijgen.
Dit systeem zat ook in de woning die ik begin dit jaar betrokken hebt. Alleen dan een verouderende variant (aluminium grijs) in combinatie met een KISS unit. Zou het echter niet aanraden ivm de uitstraling. Blijft namelijk toch plastic met een hoog kantoorgehalte. Ik heb het eruit gesloopt en vervangen voor een plint van 14cm hoog en daarachter in de muur de sleuven gefreesd voor al het elektra, netwerk en coax. Alle aansluitpunten zitten nu ook in de plint zodat de gehele muur vrij is van contactdozen. Geeft uiteindelijk best een mooi beeld al zeg ik het zelf.

Maar mocht je toch gecharmeerd zijn van het systeem. Je kan dan alleen kabels via de buiten gevel moeten leggen. Je kan dus niet via de deurkozijnen aangezien hier de plint onderbroken wordt. En alle kabels moeten ook door dezelfde plint lopen.

PS, heb nog een restantje bewaard voor de garage maar mocht je interesse hebben ;-)

• kabeltjekabel
1107972 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:25:
[...]

Dit systeem zat ook in de woning die ik begin dit jaar betrokken hebt. Alleen dan een verouderende variant (aluminium grijs) in combinatie met een KISS unit. Zou het echter niet aanraden ivm de uitstraling. Blijft namelijk toch plastic met een hoog kantoorgehalte. Ik heb het eruit gesloopt en vervangen voor een plint van 14cm hoog en daarachter in de muur de sleuven gefreesd voor al het elektra, netwerk en coax. Alle aansluitpunten zitten nu ook in de plint zodat de gehele muur vrij is van contactdozen. Geeft uiteindelijk best een mooi beeld al zeg ik het zelf.

Maar mocht je toch gecharmeerd zijn van het systeem. Je kan dan alleen kabels via de buiten gevel moeten leggen. Je kan dus niet via de deurkozijnen aangezien hier de plint onderbroken wordt. En alle kabels moeten ook door dezelfde plint lopen.

PS, heb nog een restantje bewaard voor de garage maar mocht je interesse hebben ;-)
Kozijn kun je doorheen boren en om het deurgat over te steken kun je door de drempel.

Maar ik vind het er ook niet uitzien.

• sdk1985
1107972 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:25:
[...]

Ik heb het eruit gesloopt en vervangen voor een plint van 14cm hoog en daarachter in de muur de sleuven gefreesd voor al het elektra, netwerk en coax. Alle aansluitpunten zitten nu ook in de plint zodat de gehele muur vrij is van contactdozen. Geeft uiteindelijk best een mooi beeld al zeg ik het zelf.
Ook nog wel geinig alleen zitten er bij de ramen radiatoren. Die kunnen er an sich nog wel af, maar de verticale buizen niet. Dus daarachter kun je met het frees apparaat niet echt komen.

[ Voor 32% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2020 21:02 ]

• 1107972
@kabeltjekabel scherp opgemerkt. Al was ik even teveel van mijn situatie uitgegaan en dat betrof een drempelloze ruimte

@sdk1985 dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Heb dit bij mij opgelost door inderdaad de verwarming te demonteren en ter plaatsen van de sleuven met een boorhamer te maken. Dat waren best lastige stukjes.

Aanvullend. Zoals eerder aangegeven, wanneer een vloer van beton maar een dikte van ca. 10cm heeft vind ik het wel spannend om in de vloer sleuven te gaan frezen vanuit constructief oogpunt. Ik zou vooral kijken of je kan achterhalen hoe de vloer is opgebouwd. Buren zijn dan zoals gemeld een goede bron van informatie.

• sdk1985
Ondertussen de sleutels ontvangen. Op zolder is het niet afgewerkt en ligt er vyniel op dus daar kon ik zo onder kijken. De dikte op zolder is 17.5cm de dikte er lijkt geen sprake te zijn van een deklaag, massief grijs afgewerkt met een metalen rand. Op de eerste etage lijkt sprake te zijn van een vergelijkbare dikte.

Wel zie ik in het beton in één kamer een scheur lopen dus daar moet ik uberhaupt even naar laten kijken lijkt me :X .

[ Voor 29% gewijzigd door sdk1985 op 29-12-2020 23:53 ]

• sdk1985
Ondertussen tijdje verder. Elektra blijkt van de gevel diagonaal naar het midden van de kamer in de dekvloer te zijn verwerkt. In de gang kon ik het niet ontdekken maar ben toch maar via de muur gegaan. Wel veel werk, ben al een paar dagen bezig!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht als waarschuwing/ontnuchtering qua sleuven frezen. En/of dit verschillend (?) is tussen Nederland en België weet ik niet.

We zijn nu ook al een paar weekjes bezig om, voor familie, in een bestaande tussenwoning (gebouwd in de jaren 198x) alles eruit te halen en opnieuw op te bouwen.

Mijn 'afdeling' is alles waar een snoer aan zit. (elektra en UTP) :+
ehtweak in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"

Het freesmannetje was al druk bezig in de vloer v.d. 1ste verdieping. Was zandcement, dus dat ging lekker vlot. Nieuwe sleufjes voor verwarming e.d.
Oeps... :( blijkt de elektrabedrading van de begane grond (centraal dozensysteem) in de dekvloer van de 1ste verdieping te liggen. Oftewel lag... :-( ;w

Alle plafonddozen en wandschakelaars op de begane grond waren hun verbinding richting de meterkast kwijt. M.a.w. dat moest allemaal opnieuw.

Nu wilden ze sowieso al alle WCD's een stuk lager hebben en moesten uitgebreid worden met meer 230V aansluitingen en nieuwe RJ-45 aansluitingen. Dus dat werd gaten boren voor tig nieuwe inbouwdozen en sleuven trekken voor alle nieuwe en verplaatste dozen. En vervolgens alle doorgefreesde bekabeling eruit trekken en opnieuw leggen.

Maar ach, het houd je van de straat. :)

Mooie Plaatjes   

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000

BrZ

ehtweak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:45:
Oeps... :( blijkt de elektrabedrading van de begane grond (centraal dozensysteem) in de dekvloer van de 1ste verdieping te liggen. Oftewel lag... :-( ;w
Je schrijft dit alsof je verbaasd bent, maar dit is dus standaard in alle huizen met kanaalplaatvloeren.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@BrZ Nou, ik werd er bij geroepen dat er e.e.a. niet meer werkte.
Toen liep ik naar boven toe en zag wat de sleuvenfreesman had gedaan. Tja... en toen was het al te laat.

Het was ze notabene zelf niet eens opgevallen dat ze door die pvc-buisjes en 2,5mm2 hadden heen gefreesd.
M.a.w. nee; er was me van tevoren niks gevraagd of gezegd dat ze gingen frezen. Pas toen het te laat was... >:)

Ik had eerder verwacht van die sleuvenfreesmeneer dat hij wist waar 'ie mee bezig was. Hij doet dat dagelijks.

BTW: weet ik veel dat dat een kanaalplaatvloerenhuis is. Ik ben geen bouwvakker... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 22-01-2021 13:19 ]

Mooie Plaatjes   

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000

BrZ

ehtweak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:14:
BTW: weet ik veel dat dat een kanaalplaatvloerenhuis is. Ik ben geen bouwvakker... ;)
Maar de sleuvenfreesmeneer had dit wel moeten weten :p

• sdk1985
@ehtweak
Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb eigenlijk hetzelfde. Ik had in eerste instantie ook het idee om via de vloer te gaan (apart topic over gemaakt). Dan was het 7m+5m. Ik kwam er echter tijdens het maken van nieuwe dozen (geen randaarde, erg weinig) achter dat de elektra buizen door de dekvloer liepen naar de WCD eronder. Bij mij zijn in elke kamer stopcontacten die dan diagionaal via het midden van de kamer met de verlichting van de beneden verdieping verbonden. Daarom ben ik toen via de muur gaan werken. Vooral omdat ik op dat moment niet wist of er in het gangetje ook iets liep.

Was wel veel meer werk dan vooraf ingeschat. Als ik het opnieuw zou doen dan zou ik het toch via de dekvloer doen. Stroom gaat er toch volledig af als je bezig gaat en eventueel doorgesneden elektra is wel te repareren door een buis aan te hechten. Draden zijn toch vervangen. Of naar een verdieping hoger en daar langs de randen in de dekvloer verwerken zoals @ID-College heeft geopperd.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:59
ehtweak schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:14:
@BrZ Nou, ik werd er bij geroepen dat er e.e.a. niet meer werkte.
Toen liep ik naar boven toe en zag wat de sleuvenfreesman had gedaan. Tja... en toen was het al te laat.

Het was ze notabene zelf niet eens opgevallen dat ze door die pvc-buisjes en 2,5mm2 hadden heen gefreesd.
M.a.w. nee; er was me van tevoren niks gevraagd of gezegd dat ze gingen frezen. Pas toen het te laat was... >:)

Ik had eerder verwacht van die sleuvenfreesmeneer dat hij wist waar 'ie mee bezig was. Hij doet dat dagelijks.

Mijn ervaring met vebouwen en aannemers is dat je niet kan vertrouwen dat ze een stap verder denken dan hun klus... :'(

OT: ik zou gewoon de UTP kabel zonder buis in het cement of beton zetten. Heel klein v groefje maken met een slijptol. Je kan dan uiteraard niet later de kabel vervangen door een beter type, maar de kabel zelf gaat natuurlijk lang me en is de komende 30jaar vast snek genoeg.
Pagina: 1