My heritage dna test ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 19:14
He hoi,

Ik ben er net achter gekomen dat mijn moeder begin deze maand een myheritage dna test heeft ontvangen. Ze dacht dat het verkeerd was verzonden, maar de verpakking vermeldt haar volledige naam (niet enkel voor- en achternaam), wat ik raar vind. Daarnaast vermeldt het pakketje ook het huis telefoon nummer. Op zich wel grappig om zo'n test te doen, maar ik ben enigszins skeptisch als de afzender onbekend is. Mams deelt die mening en heeft de test dus ook nog in de verpakking zitten.

Ze heeft de betreffende toko al gebeld, maar die kan om privacy redenen niet kenbaar maken wie het heeft besteld voor haar.

Het is nu dus een maand geleden, dus als iemand dit bedoeld had als verrassing, zou dit ondertussen helder moeten zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Vind het een beetje een gekke situatie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wettelijk gezien heeft niemand de verplichting om je te vertellen wie deze besteld heeft. Je kan een melding doen bij het postkantoor en de politie omdat iemand dus iets bestelt op naam van je moeder (wat niet toegestaan is), maar die zullen er verder ook vrij weinig mee doen.

Gewoon de kliko in als ze 'm zelf niet wil gebruiken, of adres van je moeder met een watervaste stift uitkrassen en de test terug de brievenbus in doen zodat die retour gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zou het gewoon retour afzender sturen zoals hierboven beschreven.
Zelf geen ervaring, maar als je het zelf niet geregeld hebt, weet je maar nooit wat er met die informatie (je DNA) gebeurd.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oon schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:36:
Wettelijk gezien heeft niemand de verplichting om je te vertellen wie deze besteld heeft. Je kan een melding doen bij het postkantoor en de politie omdat iemand dus iets bestelt op naam van je moeder (wat niet toegestaan is), maar die zullen er verder ook vrij weinig mee doen.
Er is een groot verschil tussen bestellen namens iemand en bestellen voor iemand. Het is gewoon toegestaan producten voor een ander te bestellen zolang je maar niet doet alsof je het ook namens die persoon besteld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vernietigen of terugsturen, maar vooral niet gebruiken. Veel van die schimmige sites hebben geen mogelijkheid om je gegevens te controleren of verwijderen. Ik ben moleculair bioloog, en weiger met welke test dan ook mee te doen, juist omdat ik weet wat ze kunnen doen met de gegevens.

Verder de familie even rondbellen? Dat is vaak degenen waar dit vandaan komt, iemand doet wat geks en wil het familieleden laten bevestigen.

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 27-12-2020 23:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
gambieter schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:47:
Vernietigen of terugsturen, maar vooral niet gebruiken. Veel van die schimmige sites hebben geen mogelijkheid om je gegevens te controleren of verwijderen. Ik ben moleculair bioloog, en weiger met welke test dan ook mee te doen, juist omdat ik weet wat ze kunnen doen met de gegevens.
My heritage is geen schimmige site voor zover ik weet. Dat is een veel gebruikte site voor stamboomgebeuren etc. Niks mis mee.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vosss schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:52:
My heritage is geen schimmige site voor zover ik weet. Dat is een veel gebruikte site voor stamboomgebeuren etc. Niks mis mee.
Verwijderen van gegevens is niet makkelijk daar. Je kunt ze wel buiten de search houden, maar opt-out, en zij beoordelen of je data verwijderd gaan worden. Het is net als met het internet: er niet opzetten is de beste bescherming.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 29-09 10:06
Dat gegevens wellicht nieg makkelijk te verwijderen zijn maakt iets toch niet per se een schimmige site?

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37

franssie

Save the albatross

vosss schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:04:
Dat gegevens wellicht nieg makkelijk te verwijderen zijn maakt iets toch niet per se een schimmige site?
Met dit soort privacy gevoelige informatie juist wel?

@TS ritueel verbranden of begraven en kijken wie er navraag doet over een tijd. Maar niet gebruiken.

edit: wat een dood eng product is dit. Je betaald zelf om je DNA (en dus ook dat van verwanten!) op te laten slaan in een database van een bedrijf dat zo maar ergens in de toekomst kan besluiten dat te verhuren aan welk regime dat dan aan de macht is waar dan ook ... fijn idee - NIET.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 28-12-2020 00:32 . Reden: mijn M toets lijkt te haperen ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 22:47
vosss schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:04:
Misschien is jouw definitie van 'schimmig' anders dan die van gambieter. Volgens mij bedoelt hij vooral dat je niet precies weet wat er met jouw data gebeurt. Jij noemt dat myheritage een bekende site is, maar bekendheid zegt weinig over of ze transparent en ethisch te werk gaan.
franssie schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:23:
[...]

edit: wat een dood eng product is dit. Je betaald zelf om je DNA (en dus ook dat van verwanten!) op te laten slaan in een database van een bedrijf dat zo maar ergens in de toekomst kan besluiten dat te verhuren aan welk regime dat dan aan de macht is waar dan ook ... fijn idee - NIET.
Eerste keer dat je hiervan hoort? :P Dit soort sites zijn er al aardig lang en best bekend. Een andere bekende is 23AndMe.

[ Voor 34% gewijzigd door Hahn op 28-12-2020 00:33 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:32:
[...]
<>
Eerste keer dat je hiervan hoort? :P Dit soort sites zijn er al aardig lang en best bekend. Een andere bekende is 23AndMe.
Ooit wel eens van gehoord van naam maar nooit echt bedacht wat ze deden. Beetje zoals die gezichtherkenningssoftware spelletjes maar dan effectiever en betaald door de gebruiker. Wel een goed businessmodel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toevallig!

Recent was er een uitzending van de Kennis van Nu, waarin werd getoond hoe met behulp van dit soort DNA/genealogie websites een cold-case (moord) werd opgelost:

https://www.npostart.nl/d.../23-12-2020/VPWON_1322820

Dit jaar is in Zweden een zestien jaar oude moordzaak opgelost door in commerciële DNA-databanken te zoeken naar verre familie van de dader. Deze nieuwe forensische opsporingsmethode is omstreden, maar tegelijkertijd zijn de resultaten zo spectaculair dat er ook in Nederland over toepassing nagedacht wordt. In 2004 werden in Linköping op klaarlichte dag een 8-jarige jongen en een 56-jarige vrouw doodgestoken. De dader werd al die jaren niet gevonden, maar wat de Zweedse politie wel vond, was zijn DNA. Omdat hij geen bekende van de politie was, leverde het DNA aanvankelijk geen match op.

Tja, wil je in zo'n database zitten? In principe (ik) niet.
Maar zelfs dat kan niet altijd voorkomen dat ze je toch weten te vinden. Als maar toevallig een familielid wel een keertje zo'n DNA sample heeft ingeleverd, weten ze jou ook te vinden... :|
M.a.w. al ben je er zelf totaal tegen, dat wil nog niet zeggen dat ze je toch niet kunnen matchen.

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2020 02:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 22:05
ehtweak schreef op maandag 28 december 2020 @ 02:29:
Toevallig!

Recent was er een uitzending van de Kennis van Nu, waarin werd getoond hoe met behulp van dit soort DNA/genealogie websites een cold-case (moord) werd opgelost:

Dit jaar is in Zweden een zestien jaar oude moordzaak opgelost door in commerciële DNA-databanken te zoeken naar verre familie van de dader. Deze nieuwe forensische opsporingsmethode is omstreden, maar tegelijkertijd zijn de resultaten zo spectaculair dat er ook in Nederland over toepassing nagedacht wordt. In 2004 werden in Linköping op klaarlichte dag een 8-jarige jongen en een 56-jarige vrouw doodgestoken. De dader werd al die jaren niet gevonden, maar wat de Zweedse politie wel vond, was zijn DNA. Omdat hij geen bekende van de politie was, leverde het DNA aanvankelijk geen match op.

Maar zelfs dat kan niet altijd voorkomen dat ze je toch weten te vinden. Als maar toevallig een familielid wel een keertje zo'n DNA sample heeft ingeleverd, weten ze jou ook te vinden... :|
M.a.w. al ben je er zelf totaal tegen, dat wil nog niet zeggen dat ze je toch niet kunnen matchen.
Wellicht heeft de politie deze wel aan de TS verstuurd omdat ze hem ergens van verdenken :P

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 28 december 2020 @ 02:29:
Toevallig!

Nou, ik ben niet van plan een moeder en een kind dood te steken... Mocht ik dat wel doen dan is het niet meer dan terecht dat ik gearresteerd wordt. En ik heb liever dat mijn broer ook gepakt wordt als hij zoiets doet.

Denk ook aan hoe uiteindelijk Jos B. is gepakt.

Uiteindelijk zou ik het niet meer dan logisch vinden dat DNA wordt opgeslagen, net zoals een vingerafdruk of een foto. ik bedoel, bij een paspoort aanvraag moet je ook je vingerafdruk 'inleveren'.

Tegelijkertijd zit er wel een verschil tussen 'een bedrijf' en 'de overheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:33

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

evanraalte schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:28:

Ze heeft de betreffende toko al gebeld, maar die kan om privacy redenen niet kenbaar maken wie het heeft besteld voor haar.
In het kader van een AVG-verzoek zullen ze wel moeten, toch?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

gambieter schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:47:
Slaan ze enkel de data op (enigszins beperkte gegevens), of slaan ze ook het sample op?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt mij heel interessant om mijn DNA (deels) gesequencet te hebben, maar zoals gezegd het opslaan van de gegevens, zeker als het in de VS is, lijkt mij echt helemaal niets.

Bestaat er eigenlijk een soortgelijk (Nederlands/Europees) bedrijf waarbij je gewoon je nucleotidesequentie ontvangt (als .txt of welk formaat) en dat het dan niet bij het bedrijf opgeslagen wordt?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 22:09
Ik zou het DNA van de hond opsturen. Geen denken aan dat ik mijn DNA profiel aan zo'n site zou geven als ik niet zelf de opdrachtgever ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Oud bericht, maar misschien dat iets dergelijks weer of nog gaande is: https://www.usatoday.com/...hackers-blame/2593663002/

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-10 20:14
President schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:10:
[...]

Nou, ik ben niet van plan een moeder en een kind dood te steken... Mocht ik dat wel doen dan is het niet meer dan terecht dat ik gearresteerd wordt. En ik heb liever dat mijn broer ook gepakt wordt als hij zoiets doet.
"Ik ben geen crimineel dus ik heb niets te verbergen"?
Dat is al een tijdje geen serieus argument in privacyvraagstukken meer mag ik toch hopen?

[ Voor 4% gewijzigd door BrtH op 28-12-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Je kan ook wat netter reageren, dit draagt alleen maar bij aan een ongezellige sfeer

[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 28-12-2020 13:13 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
BrtH schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:42:
[...]

"Ik ben geen crimineel dus ik heb niets te verbergen"?
Dat is al een tijdje geen serieus argument in privacyvraagstukken meer mag ik toch hopen?
Mja,
- jouw adres is bij veel mensen, instanties en bedrijven bekend
- idem voor je telefoonnummer
- idem voor je bank
- idem voor je opleiding (bijv. inschrijving kind basisschool
- je vingerafdruk staat in je paspoort
- je hebt een medisch dossier
- je kenteken en auto zijn bekend
- etc

Dan laat je ook op allerlei plaatsen onbewust je vinger afdrukken achter, haren, urine, etc.

In dat opzicht vind ik het hele 'geen DNA want privacy' argument onzinnig. Wel een 'hoe kan men de veiligheid van de data garanderen?' vraagstuk.

En ja, ik weet dat men in WOII de registers ook gebruiken waarin namen stonden van gelovigen... Maar waar ben je DNA technisch bang voor qua privacy? Kan je mij dat vertellen? Bang dat men een wapen maakt gericht op jouw DNA? Bang dat men jouw DNA gaat vervalsen om je iets in de schoenen te schuiven?

Ik sta al bij Matchis geregistreerd als stamceldonor, die wel eens bloed bij Sanquin doneren, etc. Alss het een ander kan helpen en mij niet schaadt, waarom niet? :-)

[ Voor 8% gewijzigd door President op 28-12-2020 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Als je niet weet wie de DNA test heeft aangeschaft, dan stuur je toch gewoon wat speeksel van de hond/kat op? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 22:42
He hoi,

Ik ben er net achter gekomen dat mijn moeder begin deze maand een myheritage dna test heeft ontvangen. Ze dacht dat het verkeerd was verzonden, maar de verpakking vermeldt haar volledige naam (niet enkel voor- en achternaam), wat ik raar vind. Daarnaast vermeldt het pakketje ook het huis telefoon nummer. Op zich wel grappig om zo'n test te doen, maar ik ben enigszins skeptisch als de afzender onbekend is. Mams deelt die mening en heeft de test dus ook nog in de verpakking zitten.

Het is nu dus een maand geleden, dus als iemand dit bedoeld had als verrassing, zou dit ondertussen helder moeten zijn.

ik vindt het allerengste nog dat er vermoedelijk familieleden zijn die zich niets aantrekken van de privacy van je ma's gegevens. En ze die zomaar indienen bij een of ander bedrijf tijdens een ludiek ideetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 22:05
koektrommeltje schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:32:
Ik zou het DNA van de hond opsturen. Geen denken aan dat ik mijn DNA profiel aan zo'n site zou geven als ik niet zelf de opdrachtgever ben.
Zou op zich wel interessant zijn om dan te zien waar woefmeneer zijn roots heeft volgens hun :)

Overigens heb ik 2 collega's die ook MyHeritage gedaan hebben, beiden hebben gemixte achtergronden dus kan ik me ergens wel de interesse en nieuwsgierigheid inbeelden. Ze doen beiden ook geen vlieg kwaad dus die zouden zich daar ook geen moment zorgen over maken gok ik.

Wat hier overigens wel terecht aangehaald werd, hoe zit dat met de AVG? Ik ken hun voorwaarden niet maar het lijkt me niet dat ze zomaar DNA mogen koppelen aan persoonsgegevens en dat opslaan voor langere tijd aangezien er in de basis geen legitiem belang is. Het is immers een commercieel verhaal waar je betaalt om je afkomst proberen te achterhalen. De enige manier waarop dit echt AVG proof zou kunnen is als ze de analyse doen op basis van anonieme DNA data, vervolgens jouw rapport op een USB Stick opsturen en jouw naar je persoon herleidbare data wipen.

[ Voor 53% gewijzigd door 1nsane op 28-12-2020 10:12 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:20
Even wat wangslijm van de hond swabben en terugsturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:27
vosss schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:52:
[...]

Nee, het is geen schimmige site, het is een behoorlijk groot bedrijf zelfs.
Ze schuwen geen enkel middel om zeer persoonlijke data te vergaren, namelijk DNA gegevens van zoveel mogelijk mensen. En natuurlijk je hele stamboom met alle personalia die jij of een ander koppelt... Hier heb je zelf geen invloed op. Ik kan in feite m'n hele familie (zonder toestemming van ze) met 2 muisklikken koppelen zegmaar.
Die DNA kits kun je kopen (voor jezelf of voor een ander) met het idee om zo je stamboom op DNA niveau nog nauwkeuriger te kunnen tracken. Gaaf idee, maar niet verkeerd om kritisch te kijken naar de voorwaarden. Die toko is niet Nederlands, maar Israëlisch. Ik weet niet wat voor wetten en regels daar precies gelden, maar het is wel slim om dat eerst even na te gaan lijkt me. Terechte vraag van TS wat mij betreft.
Ik ben zelf ook lid, want hun software is prima, ik heb echter m'n DNA nog niet in hun database. Is ook niet verplicht.
Wat ik wel redelijk irritant vond is dat toen ik eens de abonnementen aan het bekijken was op hun site, ik letterlijk direct gebeld werd door een medewerker. Ze zien dus dat je op die pagina aan het kijken bent en bellen je dan om je over de drempel te trekken. Pas na enkele telefoontjes hield dat op. Ik moest echt heel duidelijk zijn dat ik er niet van gediend was om op die manier benaderd te worden.
Dit heb ik bij geen enkele andere site meegemaakt. De drempel om het verder veel te gebruiken werd er bij mij hoger van zegmaar. Verder wel erg beleefde gesprekken, en het zal vast in de kleine lettertjes hebben gestaan dat dit mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
GeeEs schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:34:
[...]

Nee, het is geen schimmige site, het is een behoorlijk groot bedrijf zelfs.
Ze schuwen geen enkel middel om zeer persoonlijke data te vergaren, namelijk DNA gegevens van zoveel mogelijk mensen. En natuurlijk je hele stamboom met alle personalia die jij of een ander koppelt... Hier heb je zelf geen invloed op. Ik kan in feite m'n hele familie (zonder toestemming van ze) met 2 muisklikken koppelen zegmaar.
Die DNA kits kun je kopen (voor jezelf of voor een ander) met het idee om zo je stamboom op DNA niveau nog nauwkeuriger te kunnen tracken. Gaaf idee, maar niet verkeerd om kritisch te kijken naar de voorwaarden. Die toko is niet Nederlands, maar Israëlisch. Ik weet niet wat voor wetten en regels daar precies gelden, maar het is wel slim om dat eerst even na te gaan lijkt me. Terechte vraag van TS wat mij betreft.
Ik ben zelf ook lid, want hun software is prima, ik heb echter m'n DNA nog niet in hun database. Is ook niet verplicht.
Wat ik wel redelijk irritant vond is dat toen ik eens de abonnementen aan het bekijken was op hun site, ik letterlijk direct gebeld werd door een medewerker. Ze zien dus dat je op die pagina aan het kijken bent en bellen je dan om je over de drempel te trekken. Pas na enkele telefoontjes hield dat op. Ik moest echt heel duidelijk zijn dat ik er niet van gediend was om op die manier benaderd te worden.
Dit heb ik bij geen enkele andere site meegemaakt. De drempel om het verder veel te gebruiken werd er bij mij hoger van zegmaar. Verder wel erg beleefde gesprekken, en het zal vast in de kleine lettertjes hebben gestaan dat dit mag...
Je zegt dat het niet schimmig is en vervolgens doe je een hele uiteenzetting die heel schimmig over komt.

In america worden dit soort sites gretig gebruikt door de orde diensten.

Ook grappig dat sommige mensen nog steeds niet helemaal weten hoe privacy werkt en met argumenten uit het jaar 0 komen.

Dat ik niks verkeerd doe betekend niet dat iedereen dat zomaar mag zien en controleren

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Postius schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:43:
[...]

Je zegt dat het niet schimmig is en vervolgens doe je een hele uiteenzetting die heel schimmig over komt.
Misschien was 'ie sarcastisch met z'n 'Nee, het is geen schimmige site' :P

Maar inmiddels moet het wel duidelijk zijn toch, dat als je het zelf niet hebt aangevraagd, je het beter ook niet gebruiken. De vraag is vooral: hoe/waarom heeft iemand dit voor een ander aangevraagd?

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 28-12-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Ik zeg dat de site niet schimmig is, omdat ze er geen geheim van maken. Wat mij betreft ook niet echt schimmig dus.
Een ander mag er natuurlijk van vinden wat hij/zij wilt.
Ik ben wel enigszins kritisch/in dubio over de DNA mogelijkheden ja, maar maak zelf dus wel gewoon gebruik van hun stamboomsoftware zonder DNA. Ik heb het echter enkele jaren geleden wel overwogen dit ook af te geven, puur omdat ik het een coole feature vind. Nog niet gedaan echter...

Oh... en Israël is behoorlijk dik met Amerika... Dit is dus wel iets om je te realiseren... /Te overwegen als je je DNA afgeeft. Ik weet niet alle ins en outs wat betreft hun beleid overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 28-12-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:54
He hoi,

Even terug on topic (al is de privacy discussie buitengewoon interessant.... 😉)

Je moeder heeft de familie al benaderd?
Als ze haar achternaam (meisjesnaam googelt gecombineerd met myheritage als zoekterm, komt ze dan een stamboom tegen en kan ze dan de beheerder hiervan zien? Misschien kan ze deze beheerder benaderen??

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Het zou zelfs gewoon een promotie van myherritage kunnen zijn bedenk ik me net..?! Random kits rondsturen in het kader van de feestdagen? Altijd wel een paar procent die z'n DNA vrijwillig afstaat waarschijnlijk ;)

Ik vind het hond/kat idee wel tof overigens :D

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 28-12-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Je schrijft dat je er net achter gekomen bent dat je moeder enkele weken geleden die test ontvangen heeft.

Ik vraag me dan of hoe je daar achter gekomen bent. En of het niet vreemd is dat jij dat pas weken later te weten komt? Geloof je je moeder als ze zegt dat ze niet weet wie die test besteld heeft?

Het is uiteraard niet mijn bedoeling om onrust te stoken, maar zeker op dit vlak komt het nogal eens voor dat familieleden zaken voor elkaar verzwijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Omdat het in de huidige setting niet vreemd is dat je je moeder sinds maanden of weken met kerst misschien weer een keer hebt gezien/gesproken?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 28-12-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wijs ze er op dat volgens hun eigen voorwaarden dit -niet- is toegestaan. Ze zeggen in https://www.myheritage.nl/privacy-policy zelf het alleen te mogen doen met expliciete toestemming van de moeder zelf.
President schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:02:
[...]

Mja,
- jouw adres is bij veel mensen, instanties en bedrijven bekend

Dan laat je ook op allerlei plaatsen onbewust je vinger afdrukken achter, haren, urine, etc.
Je pincode kan worden afgekeken bij elke betaling. Toch geef je die niet op een briefje aan random mensen. Je staat naakt onder de douche in een hotelkamer waar een camera kan zijn verborgen en toch zet je geen naakte selfies op de Facebook-familiegroep. Etc.
In dat opzicht vind ik het hele 'geen DNA want privacy' argument onzinnig. Wel een 'hoe kan men de veiligheid van de data garanderen?' vraagstuk.
Bekend is welke erfelijke ziektes je kunt hebben -> je kan geen aanvullende ziektekostenverzekering meer krijgen. Je hypotheek wordt duurder. De visumaanvraag voor %land% verdwijnt per ongeluk in de verkeerde la (of je komt in ieder geval in de random uitgebreide controle) omdat je voorouder is van %anderland%.

Al zouden dit soort dingen in theorie niet moeten mogen bij Europeanen. En zegt deze dienst het niet te doen edit: te verkopen of licenseren: ze zeggen niets over andere manieren waarom derden het konden krijgen. Zo lagen 3 jaar geleden de logingegevens van 92+ miljoen mensen driekwart jaar lang op straat, voor het bedrijf dat aan de gebruikers vertelde, die tijd konden anderen bij je gegevens. Verkopen door het bedrijf zelf was niet nodig.

Meer on topic: doe een formeel verwijderverzoek van alle gegevens die ze direct of indirect over haar hebben, onder verwijzing naar de GDPR die voor haar als Europeaan van toepassing is, en vraag bevestiging.

privacy@myheritage.com

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 28-12-2020 12:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
F_J_K schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:16:
Wijs ze er op dat volgens hun eigen voorwaarden dit -niet- is toegestaan. Ze zeggen in https://www.myheritage.nl/privacy-policy zelf het alleen te mogen doen met expliciete toestemming van de moeder zelf.

[...]

Je pincode kan worden afgekeken bij elke betaling. Toch geef je die niet op een briefje aan random mensen. Je staat naakt onder de douche in een hotelkamer waar een camera kan zijn verborgen en toch zet je geen naakte selfies op de Facebook-familiegroep. Etc.

[...]

Bekend is welke erfelijke ziektes je kunt hebben -> je kan geen aanvullende ziektekostenverzekering meer krijgen. Je hypotheek wordt duurder. De visumaanvraag voor %land% verdwijnt per ongeluk in de verkeerde la (of je komt in ieder geval in de random uitgebreide controle) omdat je voorouder is van %anderland%.

Al zouden dit soort dingen in theorie niet moeten mogen bij Europeanen. En zegt deze dienst het niet te doen.

Meer on topic: doe een formeel verwijderverzoek van alle gegevens die ze direct of indirect over haar hebben, onder verwijzing naar de GDPR die voor haar als Europeaan van toepassing is, en vraag bevestiging.

privacy@myheritage.com
Dat is de theorie ja, dat je toestemming moet hebben van iedereen die je toevoegt aan je eigen stamboom. Maar dit is niks waard op het moment dat een ander dus de gegevens van "mamma" heeft ingevoerd (zonder toestemming).
De praktijk is ook dat jij een account aanmaakt en er dan obv. naam, door myherritage een complete stamboom uitrolt met de koppelingen die bij jou naam zouden horen... Je kunt die dan zo toevoegen. Ook ontvang je vervolgens smartmatches... Klik.. toevoegen .. toestemming? Geen idee.. Maar als het goed is dus wel, want hoe komen zij er anders al aan?
De gegevens zijn dan al gedeeld en myherritage gaat dat natuurlijk niet controleren denk ik? Ik heb nog nooit een mail van ze gehad dat iemand mij (ongevraagd) had toegevoegd en of ik daar wel van op de hoogte was. Nogal logisch, want ik heb een account ;) maar daarvoor ook nog nooit een dergelijk verzoek gehad, terwijl ik wel al in een stamboom van iemand stond. (Daardoor heb ik het leren kennen) Of ze hebben het van Facebook oid. geplukt, dit mogen ze namelijk ook volgens dezelfde voorwaarden...
Wat betreft die DNA kits... Ik kan die toch gewoon kopen en als cadeautje aan jou geven? Wat jij er dan verder wel of niet mee doet is jou zaak. Ze hebben op dat moment nog niks.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 28-12-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 11-10 18:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Niet mee in zee gaan. Je staat veel teveel privacy gevoelige data af, ook van verwanten. En nee, dat kan je niet volledig opt-outen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:26
Niet echt inhoudelijk, maar ik werk toevallig voor het productiebedrijf welke deze "dozen" maakt. Mocht je vragen hebben over de inhoud of dergelijke dan kun je altijd even een PB sturen.

Gegevens en dergelijke zijn niet bekend bij ons. De dozen / kits worden in bulk geproduceerd en geleverd op diverse locaties, zonder afzenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Postius schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:43:
[...]
[...]
In america worden dit soort sites gretig gebruikt door de orde diensten.\
[...]
Dit is een wel heel straffe uitspraak uit om zomaar neer te zetten, zonder meer. Heb je hier voorbeelden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Een hoop reacties zeg! Interessante discussie. Ik ga sowieso geen DNA van de familie opsturen, en waarschijnlijk belandt het pakket binnenkort in de clico (of de hond is de sjaak :D). Echter, dat ze haar volledige naam en het telefoon nummer weten, is vreemd. Ik zal dus een mailtje sturen en dan met vermelding van GDPR eisen dat ze die gegevens verwijderen. De adresgegevens die ze hebben staan natuurlijk helemaal los van de DNA gegevens (gezien ik niks heb opgestuurd). Hoe authenticeer ik mij als ik ze vraag om die gegevens te verwijderen?

Ze heeft overigens binnen de familie nagevraagd, maar niemand is zich zelfs bewust van het systeem. Ik herkende het ook alleen maar van een Tweakers podcast. Daardoor had ik het idee dat het wel een enigzins bekend bedrijf was. @GeeEs gewoon een tijdje niet gezien, kom door de huidige situatie niet zo vaak op bezoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:50

Rmg

evanraalte schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:57:
Een hoop reacties zeg! Interessante discussie. Ik ga sowieso geen DNA van de familie opsturen, en waarschijnlijk belandt het pakket binnenkort in de clico (of de hond is de sjaak :D). Echter, dat ze haar volledige naam en het telefoon nummer weten, is vreemd. Ik zal dus een mailtje sturen en dan met vermelding van GDPR eisen dat ze die gegevens verwijderen. De adresgegevens die ze hebben staan natuurlijk helemaal los van de DNA gegevens (gezien ik niks heb opgestuurd). Hoe authenticeer ik mij als ik ze vraag om die gegevens te verwijderen?
Jij? Niet.

Want jij bent hier, zeker in het geval van de avg geen partij. Je hebt de bestelling niet gedaan en jouw gegevens staan ook niet in hun database.

Je moeder moet het verzoek indienen en identificeren. Ze mogen waarschijnlijk niet een volledig kopie van het id vragen. Wel zou een kopie zoals hier beschreven https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs
Meer dan genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoccoPolanski
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-08 17:48
President schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:02:
[...]

Bang dat men een wapen maakt gericht op jouw DNA? Bang dat men jouw DNA gaat vervalsen om je iets in de schoenen te schuiven?

Ik sta al bij Matchis geregistreerd als stamceldonor, die wel eens bloed bij Sanquin doneren, etc. Alss het een ander kan helpen en mij niet schaadt, waarom niet? :-)
Eerder bang dat men je in de toekomst op basis van je (misschien wel onrechtmatig) verkregen DNA profiel gaat uitsluiten. Denk aan geweigerd worden bij een landsgrens, geen verzekering af kunnen sluiten of een verzekeraar die juist een belachelijke premie berekend.
Je DNA kan bedrijven of overheden bergen met geld besparen of juist opleveren door er nu nog ongeoorloofde dingen mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kamustra schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:56:
[...]

Dit is een wel heel straffe uitspraak uit om zomaar neer te zetten, zonder meer. Heb je hier voorbeelden van?
Ja!
lees en kijk:
ehtweak in "My heritage dna test ontvangen"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-10 09:48
Amerika =/= Zweden (in ieder geval de laatste keer dat ik keek ;) )

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 07:57

iichel

Gazoooo

heb je al rondgevraagd in de familie van wie dit afkomstig zou kunnen zijn?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@DivxLover en @kamustra Kijk de gelinkte documentaire maar...

Dan zul je zien dat het via DNA graaiers (o.a. vanuit de USofA) de gegevens uiteindelijk bij de Zweedse justitie terecht gekomen zijn. Zelfs een lab uit Rotterdam heeft z'n medewerking verleend.
Kortom, het was een internationaal gecoördineerde actie. Waarbij ook nog eens werd aangestipt dat die methode ook in Amerika wordt gebruikt. En sinds dit jaar voor de allereerste keer in Zweden.
En een geïnterviewde medewerkster van de politie in Nederland gaf aan dat men hier ook een proefonderzoek zou gaan starten...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
iichel schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:21:
heb je al rondgevraagd in de familie van wie dit afkomstig zou kunnen zijn?
Zie:
evanraalte schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:57:

Ze heeft overigens binnen de familie nagevraagd, maar niemand is zich zelfs bewust van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
ehtweak schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:21:
@DivxLover en @kamustra Kijk de gelinkte documentaire maar...

Dan zul je zien dat het via DNA graaiers (o.a. vanuit de USofA) de gegevens uiteindelijk bij de Zweedse justitie terecht gekomen zijn. Zelfs een lab uit Rotterdam heeft z'n medewerking verleend.
Kortom, het was een internationaal gecoördineerde actie. Waarbij ook nog eens werd aangestipt dat die methode ook in Amerika wordt gebruikt. En sinds dit jaar voor de allereerste keer in Zweden.
En een geïnterviewde medewerkster van de politie in Nederland gaf aan dat men hier ook een proefonderzoek zou gaan starten...
Brr verschrikkelijk zeg, heeft de politie niks beters te doen dan misdaden oplossen? Bij mij om de hoek wordt regelmatig te hard gereden, dat ze daar eens wat aan gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
Ik heb zojuist een voorbeeld brief voor verwijdering van persoonsgegevens samen met haar ingevuld en opgestuurd. Ik hou jullie op de hoogte van de situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kamustra schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:56:
[...]

nieuws: Bedrijf voor dna-tests geeft FBI toegang tot data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Hier uit de FAQ:
https://faq.myheritage.co...r-iemand-anders-te-sturen

Is dus prima mogelijk, succes met de zoektocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:15
Even toch een tegengeluid laten,

Ben zelf een tevreden gebruiker van de Myheritage site, met abonnement en diverse DNA kits.

Erg leuk als je interesse hebt in genealogie icm DNA matches zoals ikzelf. Het geeft je inzichten en bevestigingen in familierelaties die eerst niet zichtbaar waren.

Ik begrijp van de reageerders de bezwaren om dit niet te doen ivm privacy, dat mag uiteraard iedereen voor zichzelf bepalen. Als je je DNA deelt is het inderdaad zo dat ook je bloedverwanten aan jou gelinkt kunnen worden. Het is echter niet zo dat degenen die in mijn stamboom staan voor iedereen zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Noppesnada schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:46:
Even toch een tegengeluid laten,

Ben zelf een tevreden gebruiker van de Myheritage site, met abonnement en diverse DNA kits.

Erg leuk als je interesse hebt in genealogie icm DNA matches zoals ikzelf. Het geeft je inzichten en bevestigingen in familierelaties die eerst niet zichtbaar waren.

Ik begrijp van de reageerders de bezwaren om dit niet te doen ivm privacy, dat mag uiteraard iedereen voor zichzelf bepalen. Als je je DNA deelt is het inderdaad zo dat ook je bloedverwanten aan jou gelinkt kunnen worden. Het is echter niet zo dat degenen die in mijn stamboom staan voor iedereen zichtbaar zijn.
En je hebt geen flauw idee aan welke andere partijen jouw gegevens verkocht worden. Dat is het grote probleem

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noppesnada
Postius schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:57:
[...]

En je hebt geen flauw idee aan welke andere partijen jouw gegevens verkocht worden. Dat is het grote probleem
En dat is dan weer mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-10 13:49
Vreemd verhaal, volgens mijn info krijg je zelf, of iemand anders, pas een dna kit toegestuurd na betaling. Gezien de adresgegevens etc zou het toch een bekende moeten zijn die “moeder” heeft opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Inderdaad, ook gezien de volledige naam.
Al is dit natuurlijk relatief. Als je moeder een Facebook of ander social media account heeft, zal er misschien al veel info op straat liggen die iedereen kan "gebruiken". Maar dan is weer de vraag, wie gaat zomaar geld uitgeven aan zo'n kit om naar een wildvreemde te sturen.
Ik zou het ook dicht bij huis zoeken.
Je schreef begin deze maand... Sinterklaascadeautje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Noppesnada schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:11:
[...]

Iedereen in jouw stamboom op die site heeft zichzelf ook aangemeld bij die site en is het ook hun keuze om opgenomen te worden?

Geen idee hoe die site werkt verder dus ben nieuwsgierig want persoonlijk kan ik mij voorstellen dat als mijn zus zoiets zou doen en mij zou opnemen, al is het alleen maar met naam, ik niet blij zou zijn want ik wil daar helemaal niet bekend zijn.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
gws24 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:35:
[...]

Iedereen in jouw stamboom op die site heeft zichzelf ook aangemeld bij die site en is het ook hun keuze om opgenomen te worden?

Geen idee hoe die site werkt verder dus ben nieuwsgierig want persoonlijk kan ik mij voorstellen dat als mijn zus zoiets zou doen en mij zou opnemen, al is het alleen maar met naam, ik niet blij zou zijn want ik wil daar helemaal niet bekend zijn.
Nee, ik heb geen toestemming gevraagd om op mijn privesite de gegevens van familie te plaatsen. Ik snap dat dat je punt is en ik begrijp je bezwaar.

Los van bovenstaande, de meeste informatie van “levende” relaties haal ik van Facebook e.d.

Zoals aangegeven zijn deze gegevens ook niet toegankelijk voor bezoekers of medegebruikers die een match hebben. Er komt dan Privé te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 12:33

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Rmg schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:04:
[...]

Jij? Niet.

Want jij bent hier, zeker in het geval van de avg geen partij. Je hebt de bestelling niet gedaan en jouw gegevens staan ook niet in hun database.
Maar de ontvangster wel, immers sturen ze de envelop met haar naam en haar adres er op naar haar toe. Dus staan haar gegevens in hun database. Dat er geen dna-gegevens bij staan, staat daar los van. Naam + adres zijn ook persoonsgegevens in het kader van de AVG.

[ Voor 4% gewijzigd door thunder7 op 28-12-2020 19:11 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:38
buiten de privacy DNA afgeven aan derden heb ik sowieso niks met dit soort zaken

het zal mijn mij reet roesten dat twee eeuwen geleden mijn voorouder putjesschepper is geweest wat moet je er mee

kijk liever naar mijn huidige familie ( waar ik ook niks mee heb btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 11:52
Een beetje een far stretch, maar zou je niet een retourlabel kunnen aanvragen voor het pakket? Misschien dat bij wijze van fout de originele aanvrager als 'verzender' staat vermeld? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
bie100 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:50:
kijk liever naar mijn huidige familie ( waar ik ook niks mee heb btw)
Tja, wie weet kom je er wel achter dat je huidige familie niet je biologische familie is :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
President schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:10:
[...]

Tja, wie weet kom je er wel achter dat je huidige familie niet je biologische familie is :-P
of juist wel _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Tja, dan gaat je 'ik denk dat ik eigenlijk een prins ben of vet rijke ouders' droom er aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
President schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:15:
[...]

Tja, dan gaat je 'ik denk dat ik eigenlijk een prins ben of vet rijke ouders' droom er aan :+
ach ja zo als veel dromen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
Wattenstaafje even door de bek van een hond halen en terugsturen

Was helaas al gezegd.

Slijm van een goudvis dan.

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 29-12-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Noppesnada schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:01:
[...]

Nee, ik heb geen toestemming gevraagd om op mijn privesite de gegevens van familie te plaatsen. Ik snap dat dat je punt is en ik begrijp je bezwaar.

Los van bovenstaande, de meeste informatie van “levende” relaties haal ik van Facebook e.d.

Zoals aangegeven zijn deze gegevens ook niet toegankelijk voor bezoekers of medegebruikers die een match hebben. Er komt dan Privé te staan.
Dat is het 'normale' gebruik van de site...

Punt hier is: jij hebt (zeg je) je DNA gedeeld met myheritage. En daar heb je je nu absoluut geen controle meer over... Of ga je er vanuit dat ze het ja, wel gebruiken om je aan familie te linken, en nee, niet gebruiken om te delen met politie- of andere diensten?
En dan een stapje verder: jouw DNA staat op "privé", maar dat van een directe verwant in de eerste of tweede graad niet... waarmee jij (en jouw DNA) dus redelijk simpel gelinkt kunnen worden, ondanks een privé-vlag...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FRANQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:40:

Was helaas al gezegd.

Het Varken schijnt vwb DNA erg met de mens overeen te komen, dat zou ze even bezig moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Jester-NL schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:00:
[...]

Dat is het 'normale' gebruik van de site...

Punt hier is: jij hebt (zeg je) je DNA gedeeld met myheritage. En daar heb je je nu absoluut geen controle meer over... Of ga je er vanuit dat ze het ja, wel gebruiken om je aan familie te linken, en nee, niet gebruiken om te delen met politie- of andere diensten?
En dan een stapje verder: jouw DNA staat op "privé", maar dat van een directe verwant in de eerste of tweede graad niet... waarmee jij (en jouw DNA) dus redelijk simpel gelinkt kunnen worden, ondanks een privé-vlag...
Het linken met familie was voor mij juist een van de redenen om het te doen. Dat is ook de hele essentie van de dna matches.

Zou het kunnen dat een politiedienst een dna kit instuurt om een “verdachte” te vinden. Kan ik niet uitsluiten, maar heb ik ook geen probleem mee. Grootschalige dna onderzoeken zijn in NL al eerder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:40:

Was helaas al gezegd.

En dan in verband gebracht worden met moord omdat je hond op het gras waar het lijk op gedumpt is heeft staan pissen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Noppesnada schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:33:
Zou het kunnen dat een politiedienst een dna kit instuurt om een “verdachte” te vinden. Kan ik niet uitsluiten, maar heb ik ook geen probleem mee. Grootschalige dna onderzoeken zijn in NL al eerder gedaan.
Daar is een bevel van de rechtbank voor nodig. Jij neemt nu beslissingen die anderen aangaan, zonder overleg en zonder goed na te denken over de mogelijke gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Noppesnada schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:11:
[...]

Maar niet de keuze van jouw bloedverwanten, die daar misschien wel bezwaar tegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vergelijk het met kinderfoto's. Niet iedereen wil zijn kinderen op internet hebben. Nu neem je ern foto van je eigen kind die speelt met die andere kinderen wiens foto's niet op Facebook of andere kwalijke sites mogen komen, en je plaatst die foto toch omdat je je eigen kind wil plaatsen.

Nooit en te nimmer doen. Er is ook geen ethische commissie bij verbonden of enige duidelijkheid en controle wat er met je sample en gegevens wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Het is duidelijk dat we hier verschillende meningen over hebben en dat is prima.

Deze discussie gaat nu ver off-topic.

Als je geen dna test wil dan doe je het niet. Ik heb het wel gedaan en ben tevreden met de resultaten en de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
He hallo, ik heb een update :). Ze hebben bij MyHeritage onderzocht wie het pakket heeft verstuurd. Het blijkt ene "naam verwijderd" te zijn. Nooit van die kerel gehoord. Nog niet heel diep in de naam gekeken, maar als ik het snel google zie ik in elk geval dat ie lid is geworden van allerlei "families" op MyHeritage. Nog geen idee wat dat precies betekent, maar ik vind het maar raar.

Kopie van de reactie van MyHertiage:
Beste ...,

Dank u voor uw reactie en medewerking.
Ik heb de kit met uw code gevonden en ik kan u melden dat deze kit zo te zien inderdaad expres naar u is gestuurd.
Verder kan ik u mededelen dat de kit door een Dhr. naam verwijderd is besteld.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak.

Mocht u verdere vragen hebben, dan zie ik uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
.........
MyHeritage Support team

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 11-01-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het Amerikaanse leger heeft intussen een waarschuwing naar al haar personeel gestuurd om weg te blijven bij dit soort tests. Lijkt me heel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:00
gambieter schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:41:
[Twitter]

Het Amerikaanse leger heeft intussen een waarschuwing naar al haar personeel gestuurd om weg te blijven bij dit soort tests. Lijkt me heel verstandig.
Ik weet dat je gelijk hebt, maar ik vind het best jammer dat al deze sites op deze manier opereren. Ik zou het best interessant vinden om in te kunnen zien waar ik vandaan kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nog een waarschuwing voor de enthousiastelingen: Fears over DNA privacy as 23andMe plans to go public in deal with Richard Branson
The genetic testing company 23andMe will go public through a partnership with a firm backed by the billionaire Richard Branson, in a deal that has raised fresh privacy questions about the information of millions of customers.
...
The group cited the “vast proprietary dataset” of DNA that would allow Virgin to “unlock revenue streams across digital health, therapeutics, and more”.
Je moet wel een hoop vertrouwen in het bedrijf hebben als je hier niet van schrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:46
gambieter schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:53:
Vergelijk het met kinderfoto's. Niet iedereen wil zijn kinderen op internet hebben. Nu neem je ern foto van je eigen kind die speelt met die andere kinderen wiens foto's niet op Facebook of andere kwalijke sites mogen komen, en je plaatst die foto toch omdat je je eigen kind wil plaatsen.

Nooit en te nimmer doen. Er is ook geen ethische commissie bij verbonden of enige duidelijkheid en controle wat er met je sample en gegevens wordt gedaan.
En dan kan je van kinderfotos nog zeggen dat het lastig te matchen is later. Mensen veranderen van uiterlijk enzo... (Al worden algoritmes steeds "slimmer".)

Maar DNA? Dat wijzigt nooit meer. En alle info over jou zit daarin. Leuk als Amazon het straks op koopt en die geninfo gebruikt voor allerlei doeleinde. Of erger, Facebook die het met elke adverteerder deelt en niet anonimiseert "per ongeluk".

IMHO hetzelfde als vingerafdruk. Prima zolang het gegarandeerd op je device blijft en het geen kopie is maar een afgeleide... Maar zodra dat terug gaat naar een server? Never.....
Pagina: 1