Televisie voor next gen consoles, films & series

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mceurojay
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-05-2024
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe televisie om mijn 7 jaar oude samsung full hd tv te vervangen.

Een aantal harde eisen waar de tv aan moet voldoen zijn:

100hz voor 1080p/100fps gaming.
49 tot maximaal 55 inch schermformaat
lage inputlag (onder 15ms?)

Deze tv wil ik voornamelijk gebruiken om op te gamen met de next gen consoles (wanneer ze weer beschikbaar zijn...), films en series, en wellicht als externe ''monitor'' voor mijn laptop.

ik heb deze eisen in de product filters ingevoerd en kwam eigenlijk uit op twee modellen, namelijk:
LG 49NANO866NA voor circa €700 met cashback actie
LG OLED48CX6LB (55 inch model is net zo duur maar woon in appartement dus wellicht is dit de betere optie?)

Waar ik over twijfel is voornamelijk de beeldkwaliteit. Ik heb eerder een budget model 4k tv gekocht van LG maar vond het scherm ondanks de calibratie mogelijkheden flets ogen t.o.v. mijn 7 jaar oude samsung tv.
Daarnaast heeft de tv edge lit technologie waardoor bleeding aan de kanten kan ontstaan en het contrast niet heel duidelijk is(volgens reviews).

Ik lees veel lof over de CX48 van verschillende recensenten maar vind de prijs van 1400 euro wel aan de hoge kant, vooral wanneer de 55 inch variant net zo duur is.
Echter heeft deze tv eigenlijk alles wat ik zoek, prachtig beeld(als ik de recensies moet geloven), extreem lage input lag (1ms), future proof met HDMI 2.1 voor 4k 120fps content, goede software, mooi design(vind ik persoonlijk), noem maar op.

Is het waard om 1400 euro uit te geven aan de CX48/55 op dit moment of is het verstandig om te wachten op een andere aanbieding. Ik ga duurzaam met mijn spullen om en hoop minstens 5 jaar gebruik te maken van de nieuwe tv. Of zijn er andere interessante modellen waar ik niet vanaf weet? Ik word er even niet wijs uit 7(8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@mceurojay Aankoopadviezen doen we in CEA; je topic is dus daarheen verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
55 inch oled nemen, niet over te twijfelen! Is gewoon het beste wat je kunt krijgen met jou eisen.

Even een oled prijzentopic opzoeken voor de daadwerkelijk lage prijzen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
De Sony 55A89 is een prima TV met jou eisen, heeft een speciale game mode en HDMI 2.1 en prachtig geluid voor een TV.
55” lijkt misschien groot, maar in de praktijk zal je erg blij zijn met dit formaat.
En het voordeel is Android TV, waardoor je een echte Smart TV krijgt.
Misschien iets boven je budget, maar als je hoge eisen stelt zou ik anders nog even doorsparen, voor onder de 1000 euro krijgt je niet echt iets moois tegenwoordig.

https://www.smitsarnhem.nl/55a89-oled

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
mceurojay schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:37:

LG OLED48CX6LB (55 inch model is net zo duur maar woon in appartement dus wellicht is dit de betere optie?)
Tenzij jouw appartement niet groter is dan een bezemkast, zou ik gewoon voor zo groot mogelijk gaan. Ik woon ook in een appartement, heb de 55B9 OLED omdat mijn budget geen 65" toeliet anders was ik daarvoor gegaan.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mceurojay
@S1NN3D excuses!

@LuisjeNL bedankt voor de tip! ik zie inderdaad weinig concessies bij de LG CX oled tv's ik twijfel alleen of het verstandig is om te wachten tot nieuwe aanbiedingen i.v.m. het nieuwe jaar?

@HereIsTom
De Sony 55A89 is nog wel zo'n 500 euro duurder t.o.v. de LG CX Oled tvs (48 en 55 inch). Het liefste zou ik voor onder de 1000 euro een future proof tv voor next gen console gaming willen hebben, maar ik zag al dat dat niet echt mogelijk was. Dan geef ik liever een paar honderd meer uit tot uiterlijk 1500 euro voor een tv die aan alle eisen voldoet.

@yodeluxe
Ik neigde al meer naar de 55 inch omdat die net zo duur is als de 48 inch variant. Ik las wel dat Oleds in kunnen branden bij langdurige statische beelden (gebruik als desktop monitor?), heb jij daar zelf ervaring mee? ik wil voor een tv van circa 1400 euro wel zo lang mogelijk gebruik ervan kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik heb zelf de 65C9 OLED van LG sinds vorig jaar. Speel nog op een PS4Pro, maar als GT7 uitkomt komt er een PS5. Geen moment spijt van. Kleur, snelheid, alles is top. Als je even niets aan het doen bent, gaat het scherm automatisch naar een lagere helderheid zodat inbranden minder een issue is. Ik heb ook niet een groot appartement, woonkamer is denk ik 4x3 meter. Het is dat de 77" 2x zo duur was als de 65", anders had ik die gekocht. Beter nu iets meer uitgeven voor een TV waar je jaren mee doet, dan er 1 kopen waar je na een half jaar spijt van krijgt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
@mceurojay
Zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2035968/1
Door te bellen e-mailen krijg je de goede deals, nieuwe jaar valt meestal erg mee want de oude voorraad raakt dan op

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mceurojay schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:11:

@HereIsTom
De Sony 55A89 is nog wel zo'n 500 euro duurder t.o.v. de LG CX Oled tvs (48 en 55 inch). Het liefste zou ik voor onder de 1000 euro een future proof tv voor next gen console gaming willen hebben, maar ik zag al dat dat niet echt mogelijk was. Dan geef ik liever een paar honderd meer uit tot uiterlijk 1500 euro voor een tv die aan alle eisen voldoet.
Inderdaad voor 1000 euro ga je geen future proof TV kopen, daarom mijn advies voor de Sony 55A89, deze voldoet aan al je eisen en is met de ondersteuning van Sony future proof en met Android TV, waardoor je een echte Smart TV hebt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
mceurojay schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:11:
@yodeluxe
Ik neigde al meer naar de 55 inch omdat die net zo duur is als de 48 inch variant. Ik las wel dat Oleds in kunnen branden bij langdurige statische beelden (gebruik als desktop monitor?), heb jij daar zelf ervaring mee? ik wil voor een tv van circa 1400 euro wel zo lang mogelijk gebruik ervan kunnen maken.
Op zich is inbranden mogelijk, maar dat is bij mijn weten alleen onder bepaalde omstandigheden. Er valt ook een hoop te voorkomen. Zelf heb ik geen last van inbranden, maar dat komt onder andere door:

OLED lampje (instelling hoeveel licht het beeld geeft) heb ik voor 's avonds op 25 staan, voor overdag op 50 (schaal 0-100). Mijn woonkamer kijkt op het zuiden, dus als de zon nu schijnt dan staat die behoorlijk laag en de hele woonkamer in te schijnen, als dat zo is verhoog ik de instelling naar 60. Even ter vergelijking, 50 (en helemaal 60) 's avonds is echt een bak licht en helemaal niet prettig kijken. Maar hoe hoger die setting, hoe groter het risico op inbranden.

Daarnaast heb ik soms te maken met enkele uren statisch beeld en dan met name rood. Laat rood nu net het meest kwetsbaar zijn, dus heb ik voor die momenten een beeldmodus dusdanig ingesteld dat rood minder fel is. Daarnaast heeft LG ook nog een eigen methode om een statisch onderdeel minder fel te maken, al geeft dat wel een soort vlek, dus die functie gebruik ik spaarzaam. En er zijn nog meer methoden om inbranden tegen te gaan.

Maar goed, ik heb het toestel pas zo'n 5 maanden en ik gebruik deze niet als monitor, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:25
HereIsTom schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:11:
De Sony 55A89 is een prima TV met jou eisen, heeft een speciale game mode en HDMI 2.1 en prachtig geluid voor een TV.
De Sony A8x OLEDs hebben tot op heden geen volledige HDMI 2.1 ondersteuning. Ze hebben wel eARC maar bijvoorbeeld geen VRR.

Of dat belangrijk is, moet iemand zelf weten natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Zeara Tja 2.1 wordt nog steeds niet echt gebruikt. Bijv. alle games draaien op max 4K 30/60FPS, daar heb je geen 2.1 voor nodig.
Je kan je dus afvragen wat belangrijker is, HDMI 2.1 of de beste image quality. Ik zelf zou voor dat laatste gaan en eARC is dan ook interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mceurojay
Bedankt voor de reacties iedereen!

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de LG 55CX.
De vele lovende recensies hebben me weten te overtuigen voor de aankoop, daarnaast heb ik hem voor een mooie prijs kunnen kopen.
Zodra ik mijn Ziggo modem binnen heb zal ik deze aansluiten, ik ben benieuwd:-)..

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-10 09:18
HereIsTom schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:20:
@Zeara Tja 2.1 wordt nog steeds niet echt gebruikt. Bijv. alle games draaien op max 4K 30/60FPS, daar heb je geen 2.1 voor nodig.
Je kan je dus afvragen wat belangrijker is, HDMI 2.1 of de beste image quality. Ik zelf zou voor dat laatste gaan en eARC is dan ook interessanter.
Als je "future proof" wilt gaan is HDMI 2.1 een harde eis. Sowieso, als je voor oled gaat dan is de LG CX een no-brainer. De ultieme tv voor gaming.

• HereIsTom
rutgergron schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:19:
[...]

Als je "future proof" wilt gaan is HDMI 2.1 een harde eis. Sowieso, als je voor oled gaat dan is de LG CX een no-brainer. De ultieme tv voor gaming.
Tuurlijk, dat zijn de verkoop praatjes, net als 3D jaren geleden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 31-12-2020 10:49 ]

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
HereIsTom schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:43:
[...]

Beste man schei er nou is mee uit steeds als jij iets gekocht hebt wordt het des betreffende apparaat als beste naar voren geschoven in elk forum. Ik herinner mij een paar jaar geleden nog dat je een Himedia q10 had gekocht. Je leek wel een Mediamarkt verkoper die lullen ook maar wat en weten niks van het product dat ze verkopen. Die Sony van jou is inderdaad een geweldige tv maar helaas is de processor te zwak voor HDMI 2.1 dus ben je nu beter af met een LG. Ook die Q10 was een prima mediaspeler 4jaar geleden maar ook toen niet de beste keus ook al wou jij dat iedereen er een kocht. Dus kijk eerst naar wat er wordt gevraagd en daarna geef je gefundeerd aan waarom die Sony volgens jou het beste is.

• HereIsTom
@Gverboon Iedereen moet kopen wat hem goeddunkt, ik geef alleen mijn ervaring als advies.
De Q10 mediaspeler doet het anders nog steeds prima! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-10 09:18
HereIsTom schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:43:
[...]

De ps5 heeft genoeg rekenkracht om hoge fps te halen met games, kwestie van tijd. Dan is een HDMI 2.1 noodzakelijk om daar van te kunnen genieten. Ook al zal het 80 fps zijn dan geniet HDMI 2.1 de voorkeur. Wat je met hdmi 2.0(b) niet gaat redden. Het vergelijken met 3d is in dit geval appels en peren.
Pagina: 1