Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Na veel verschillende pogingen en dergelijke blijft het mij maar niet lukken om mijn 9700K op 5GHz all core te krijgen. 2 jaar geleden al geprobeerd en mislukt, en omdat ik per ongeluk mijn BIOS instellingen had verwijderd ging ik het ff opnieuw proberen.

Volgens silicon lottery kwam 90% van de chips tot die snelheid. Heb ik dan gewoon pech?

Mijn laatste poging was met de volgende instellingen op mijn MSI MPG Z390 mobo

All core boost
Multiplier: 50x
AVX offset: -3
Voltage: 1.37
XMP: On
Intel C-state: Off
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 127 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)

Stress testen deed ik met prime 95 26.6 met FFT size 12.

Temperaturen waren echt op het randje. Sommige cores zaten rond de 86C. En er zit een 360mm AIO op met 6 fans erop 8)7 8)7 8)7

4.9 GHz krijg ik met een voltage van 1.31V en ongeveer dezelfde instellingen als hierboven.

Nog tips om dingen te proberen of moet ik gewoon accepteren dat ik gewoon deze keer pech had :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:52
Je hebt nooit de garantie dat de chip een bepaalde overclock haald. Verder is het van veel afhankelijk ook of een overclock stabiel is. Je gebruikt xmp, dat kan al voor instabiliteit zorgen en ook voor een temp stijging van de 9700.. Doordat vaak met die XMP ook de voltage word verhoogd van de geheugen controller van de cpu.

Verder is de temperatuur ook van belang voor stabiliteit. Hoe lager hoe beter, 86c is eigenlijk al aan de hoge kant met stresstest.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 27-12-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

1.37v is best hoog, als hij daar al niet eens stabiel is op 5GHz dan gaat-ie het ook niet worden. Dan zit je echt al een tijdje tegen de voltage muur op te hikken.

Kennelijk valt jouw chip in de 10% die geen 5GHz doet. 9700K is al een afgekeurde 9900k maar ook daar zijn weer slechte overklokkers.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
ZelianGuy schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:35:
Nog tips om dingen te proberen of moet ik gewoon accepteren dat ik gewoon deze keer pech had :'(
Accepteren dat deze chip het niet kan. De claim dat 90% het kan, is denk ik wat overdreven. Dan moeten er elke keer ook zeer goede condities zijn om over te clocken.
Chips kunnen trouwens na een tijdje draaien iets zakken. Een eerdere stabiele overclock kan na een jaar onhaalbaar zijn. Omdat je aangaf dat je de chip al twee jaar gebruikt.

Maar wat is precies de pech? Die 5 GHz is een mooi rond getal voor mensen, maar niet een doel op zich. Je gaat het verschil tussen 4,8 en 5,0 GHz niet merken in de praktijk qua prestaties. Welk geluk heb je als je wel 5,0 GHz had gehaald? En is een OC naar 5,1 GHz niet nog beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Playa del C. schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:39:
[...]

Accepteren dat deze chip het niet kan. De claim dat 90% het kan, is denk ik wat overdreven. Dan moeten er elke keer ook zeer goede condities zijn om over te clocken.
Chips kunnen trouwens na een tijdje draaien iets zakken. Een eerdere stabiele overclock kan na een jaar onhaalbaar zijn. Omdat je aangaf dat je de chip al twee jaar gebruikt.

Maar wat is precies de pech? Die 5 GHz is een mooi rond getal voor mensen, maar niet een doel op zich. Je gaat het verschil tussen 4,8 en 5,0 GHz niet merken in de praktijk qua prestaties. Welk geluk heb je als je wel 5,0 GHz had gehaald? En is een OC naar 5,1 GHz niet nog beter?
De claim van 90% zijn de resultaten van sillicon lottery dus dat vertrouw ik wel.

Maar als ik een CPU koop en ik zie dat 90% van de chips wel die snelheid halen maar die van mij niet zie ik dat als pech. En de helft van de lol van het overclocken is niet perse betere prestaties maar het randje opzoeken van wat ik uit mijn spullen kan halen :P
freaky35 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:35:
Je hebt nooit de garantie dat de chip een bepaalde overclock haald. Verder is het van veel afhankelijk ook of een overclock stabiel is. Je gebruikt xmp, dat kan al voor instabiliteit zorgen en ook voor een temp stijging van de 9700.. Doordat vaak met die XMP ook de voltage word verhoogd van de geheugen controller van de cpu.

Verder is de temperatuur ook van belang voor stabiliteit. Hoe lager hoe beter, 86c is eigenlijk al aan de hoge kant met stresstest.
Ik zal XMP nog ff uit zetten en dat dan gaan proberen. Anders moet ik het toch echt voor lief gaan nemen ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

ZelianGuy schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:43:
[...]

En de helft van de lol van het overclocken is niet perse betere prestaties maar het randje opzoeken van wat ik uit mijn spullen kan halen :P
Dat is altijd leuk idd :)

Heb ook met mijn 5600X zitten spelen. Ding doet 4.65GHz op 1.25v en dat is voor een Ryzen een prima resultaat. 4.7 op 1.3 lukt ook nog wel maar dan komt de voltage muur :+

5GHz lukte op 1.4v om in Windows te komen, maar meer ook niet en dat is wel echt op het randje
qua voltage. 4.65 is voor nu meer dan zat :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
ZelianGuy schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:43:
[...]
De claim van 90% zijn de resultaten van sillicon lottery dus dat vertrouw ik wel.
Die claim vertrouw ik ook wel, maar dat zijn binning statistics. Het voelt alsof de kans groot is, maar 1 op de 10 keer haalt de chip het niet en nog 1 op de 10 keer is het een grensgeval. (Zou jij het vliegtuig nemen als 1 op de 10 het niet haalt en nog 1 op de 10 keer het nauwelijks?)
In de praktijk valt de OC meestal tegen. En dan na x maanden is die OC weer niet stabiel en moet je nog een stap lager verder.
Maar als ik een CPU koop en ik zie dat 90% van de chips wel die snelheid halen maar die van mij niet zie ik dat als pech. En de helft van de lol van het overclocken is niet perse betere prestaties maar het randje opzoeken van wat ik uit mijn spullen kan halen :P
Randje opzoeken is (in het begin) wel grappig natuurlijk. Voor de rest is het niet relevant. Dat was vroeger anders, dan ging een chip van 900 MHz naar 1,3 GHz. Iets van +40% prestaties.
Ik zal XMP nog ff uit zetten en dat dan gaan proberen. Anders moet ik het toch echt voor lief gaan nemen ;w
Zware tijden :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Playa del C. schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:53:

Randje opzoeken is (in het begin) wel grappig natuurlijk. Voor de rest is het niet relevant. Dat was vroeger anders, dan ging een chip van 900 MHz naar 1,3 GHz. Iets van +40% prestaties.
Verschil tussen het stock draaien van de 9700K en met een 4,9GHz all core clock scheelde sws 10% in score in timespy. Dan vind ik dus wel aanzienlijk.

Daarnaast moet je ook niet een K chip kopen om er daarna niet mee te gaan overclocken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
ZelianGuy schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:58:
[...]

Verschil tussen het stock draaien van de 9700K en met een 4,9GHz all core clock scheelde sws 10% in score in timespy. Dan vind ik dus wel aanzienlijk.

Daarnaast moet je ook niet een K chip kopen om er daarna niet mee te gaan overclocken :+
Dat is wel waar op zich. Heb zelf nog de 7700K. Nooit een OC mee gedaan. De K-versie draait standaard al sneller dan de non-K, dus dat is een reden om voor K te gaan. Verder nooit meer cpu-power nodig gehad, dus lekker stock laten draaien.
10% winst: van 100 fps naar 110 fps. Of van 55 naar 61 fps. Niet zo spannend wat mij betreft. Extra stroomverbruik, warmte en kans op instabiliteit.

Ik probeer je emotioneel te ondersteunen bij je pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZelianGuy
Playa del C. schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:04:
[...]

Dat is wel waar op zich. Heb zelf nog de 7700K. Nooit een OC mee gedaan. De K-versie draait standaard al sneller dan de non-K, dus dat is een reden om voor K te gaan. Verder nooit meer cpu-power nodig gehad, dus lekker stock laten draaien.
10% winst: van 100 fps naar 110 fps. Of van 55 naar 61 fps. Niet zo spannend wat mij betreft. Extra stroomverbruik, warmte en kans op instabiliteit.

Ik probeer je emotioneel te ondersteunen bij je pech.
Het wordt zeer gewaardeerd!

De gains zijn in principe niet heel extreem maar in zware titels zoals cyberpunk dan is het handig om tenminste de mogelijkheid te hebben om ff alles eruit te persen wat erin zit. Normaal zet ik het een tandje lager en dan is het ook prima :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZelianGuy
freaky35 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:35:

Nou, ff XMP uit gezet en met valse hoop weer een stress test aangezet. Daadwerkelijk stabiel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (althans 15 min testen dan)

Nu nog even kijken of het voltage lager kan :P

Sommige cores tikten max 85 aan maar zaten meestal daar paar graad onder. Op het randje zit ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
ZelianGuy schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:18:
[...]

Nou, ff XMP uit gezet en met valse hoop weer een stress test aangezet. Daadwerkelijk stabiel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (althans 15 min testen dan)

Nu nog even kijken of het voltage lager kan :P

Sommige cores tikten max 85 aan maar zaten meestal daar paar graad onder. Op het randje zit ik dus.
Voor of andere reden lukt het me niet meer om die settings terug te krijgen. Vreemd maar ik denk dat het een fluke was. 4,9 GHz it is!

[ Voor 27% gewijzigd door ZelianGuy op 28-12-2020 09:08 ]

Pagina: 1