Dakkapel - waar de grens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:11

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Mijn vraag
We bezitten een hoekwoning (2015) sinds 01-2020. De zolder willen we uitbreiden met een dakkapel of dakserre. (Noordzijde, achterkant).

De woning:

binnenmaats: 510cm
+spouwmuur 50/50: 20cm
+40cm spouw buitenmuur (garage aangrenzend)

Buitenmaats: 570cm.

Tevens aan de buitenzijde een overstek a 30cm. (Moet deze nog even exact meten).

Totaal: 600cm

Nu is de vraag: welke maat dien ik aan te houden voor de maximale breedte dakkapel?

Deze dient namelijk 50cm vanaf de dakrand te zijn minimaal; m.i. Mag ik dan :

Hart spouw - 50cm - dakkapel - 50cm - dakrand
Met de 600cm kom ik dan op 500cm dakkapel (even uitgaande wenselijk etc).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een dakkapel in het achterdakvlak of een niet naar openbaar toegankelijk gebied gekeerd zijdakvlak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. voorzien van een plat dak,

b. gemeten vanaf de voet van de dakkapel niet hoger dan 1,75 m,

c. onderzijde meer dan 0,5 m en minder dan 1 m boven de dakvoet*,

d. bovenzijde meer dan 0,5 m onder de daknok**,

e. zijkanten meer dan 0,5 m van de zijkanten van het dakvlak, en.
Tldr: mag de dakkapel maximaal 500cm worden in dit geval?

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 27-12-2020 18:04 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Is deze info informatief voor je? https://www.rijksoverheid...blad-dakkapellen-16-7.pdf

Er kunnen afwijkingen per gemeente zijn, daar ook even gaan zoeken/informeren?

[ Voor 20% gewijzigd door hardware-lover op 27-12-2020 18:10 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
hardware-lover schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:09:
Is deze info informatief voor je? https://www.rijksoverheid...blad-dakkapellen-16-7.pdf

Er kunnen afwijkingen per gemeente zijn, daar ook even gaan zoeken/informeren?
Exact wat ik quote ;-)

6. de zijkanten liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak

Mi mag het dus; klopt mijn berekening dat ik tot 5m mag plaatsen. Maar wellicht dat ik verkeerd denk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Crazy- schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:17:
[...]
Exact wat ik quote ;-)

6. de zijkanten liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak

Mi mag het dus; klopt mijn berekening dat ik tot 5m mag plaatsen. Maar wellicht dat ik verkeerd denk
Dat vermoeden had ik al, maar je gaf niet aan waar je de info vandaan hebt gehaald ;)

Ik zou toch ook bij de eigen gemeente checken, of bij een "buur" die (recentelijk) een kapel op zijn dak heeft gezet.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 13:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat @Denniz0229 nu schrijft, ik wilde deze info net toevoegen :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Helaas geeft dat geen antwoord op mijn vraag: is de grens de letterlijke muur (buitenkant) of letterlijk het dakvlak dus incl de 30cm buitenzijde overstek & hart van de spouwmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 13:22
Crazy- schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:15:
Helaas geeft dat geen antwoord op mijn vraag: is de grens de letterlijke muur (buitenkant) of letterlijk het dakvlak dus incl de 30cm buitenzijde overstek & hart van de spouwmuur?
ten opzichte van de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En ik zou ook rekening houden met de maat van de pannen zodat je netjes met hele pannen uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er wordt gesproken over een "dakvoet", valt er op Omgevingsloket te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/resource/Bouwen-check/Afbeeldingen/007a.jpg
De dakvoet is het laagste punt van een schuin dak. Meet de afstand (h) in een rechte lijn vanaf de onderste rand van de dakkapel tot de dakvoet. Meet deze afstand verticaal en niet langs het schuine dak.

[ Voor 23% gewijzigd door hardware-lover op 27-12-2020 22:03 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 09:09
Heb je hier een bron voor? In de pdf waar je naar linkt vind ik wel een opmerking over waar het dakvlak eindigt tussen woningen, maar geen verdere specificatie wat betreft de andere zijden. Natuurlijk is het het veiligst het gevelvlak aan te houden, maar ik zou op zijn minst navragen hoe de betreffende gemeente dit interpreteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je zou ook een vergunning kunnen vragen voor een woningbrede dakopbouw. Dan heb je geen verspringing. In bepaalde wijken zie je die wel meer. Bijvoorbeeld in die wijken met die premiewoningen die op de 1e al schuin gaan; daar heeft ca. 1 op de 4 zo'n woningbrede opbouw, 1/4 een wat smallere kapel, 1/4 een serie dakramen en een enkeling heeft het origineel.
Huh? Waarom spreken ze dan van 'zijranden van het dak'?

Die plaatjes zijn wel heel dom. Ze hadden natuurlijk ook gewoon een huis met overstek kunnen tekenen, dan zou dat ook direct duidelijk zijn... en het geheel niet in postzegelresolutie in de pdf zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zou gewoon even je gemeente bellen/mailen. Er zijn namelijk genoeg gemeentes die vinden dan een dakkapel op een hoekwoning vergunning plichtig zijn. Bij mijn familie moest het omdat ze vonden dat de zijkant van het huis openbare ruimte was.

Je kan ook in het APV van je gemeente kijken daar staat meestal wel meer info in.

Als je wel vergunning nodig blijkt te hebben dan zou ik hem gewoon op de volle breedte van de muren zetten zodat het binnen ook mooi meeloopt met de muren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 27-12-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Blijkbaar is het toch lastiger dan ik dacht :-) de miniatuur tekeningen zeggen inderdaad niets over een overstek en aangezien men spreekt over “dakrand” ipv “gevel” de verwarring

Zal zeer zeker de gemeente navraag doen; zeker ook omdat we ook nog twijfelen tussen een normale, plat dak, dakkapel of een “luxere” serre variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Bron? Omgevingsloket geeft aan dakrand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:59:
Blijkbaar is het toch lastiger dan ik dacht :-) de miniatuur tekeningen zeggen inderdaad niets over een overstek en aangezien men spreekt over “dakrand” ipv “gevel” de verwarring

Zal zeer zeker de gemeente navraag doen; zeker ook omdat we ook nog twijfelen tussen een normale, plat dak, dakkapel of een “luxere” serre variant.
Met glazen dak? Wat heb je daar dan aan? 50% van het jaar is het donker, 48% van het jaar is het te warm om glas vol op de zon te hebben en 2% van het jaar is het leuk. Gewoon PV er bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

Crazy- schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:59:

Is zo'n dakserre niet de moderne equivalent van zitkuil uit de jaren 70? Het ziet er leuk en hip uit, maar echt heel praktisch is het niet. Over een paar jaar zit je dan met iets waar je niks mee kan; wat je weg wil halen of wat bij verkoop woning zorgt voor een erg gedateerde staat?

Een dakkapel is in den basis al 100 jaar hetzelfde, en dat is met een reden; het is een heel praktisch, solide en goed ding. Een glazen blob op het dak ziet er nu luxe en fancy uit maar praktisch is zo'n ding niet; de ruimte wordt in de zomer een sauna; je kan aan de buitenkant geen zonwering plaatsen (succes met je rolluik); de isolatie is gewoon ruk (zelfs trippleglas is gelijkwaardig met maar 4 cm glaswol) en doordat je nog steeds geen rechte wanden hebt is het ook lastig om iets tegen de wand aan te zetten.Plus de gewonnen ruimte is minder dan met een dakkapel. Het lijkt wel alle nadelen met elkaar te combineren (minder ruimte dan een dakkapel, minder isolatie, minder zonweringsopties, minder zonnepaneelopties, meer saunaeffect, geen rechte wanden, lastig schoon te houden, modegevoelig en nodeloos duur)

Mijn tip: ga voor een dakkapel. Wil je extra veel licht hebben plaats dan in de zijkant ook een (driehoek)ruit of plaats ruiten die op kniehoogte beginnen ipv op heuphoogte.

De gemeente is altijd ouderwets; een dakkapelplaatsen daarmee ben je nummer zoveel die dat wil/doet. maar zo'n glazen blob daar zullen ambtenaren extra naar kijken omdat het relatief nieuw is. En met extra kijken komt ook 'extra moeilijk doen' en 'extra kosten', helemaal 'als dit niet in het straatbeeld past'.

Mijn advies: Ga voor een traditionele dakkapel wanneer je een vergunning nodig gaat hebben; go mainstream en steek je kop niet boven het maaiveld uit bij de gemeente; dat kost alleen maar extra tijd/geld/stress.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan je gemeente. Wij hebben begin dit jaar ook een dakkapel aan de voorkant van onze hoekwoning laten plaatsen, en daar ging de maximale breedte over de het dakvlak en werd de extra 30cm spouw/muur niet meegenomen. Bij ons was het maximaal 66% van dakvlak, dus een dakkapel van 3m60 (buitenmaat) op een beukmaat van 5m40.

De dakkapel-toko gaf aan het een aantal keer geprobeerd te hebben bij de gemeente (Rijswijk, ZH), maar is er mee gestopt toen een ambtenaar hem belde om te vragen waarom hij het wéér probeerde (incl zijmuur that is).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
Ik denk dat je een belletje moet doen naar bouw- en woningtoezicht.
Gewoon vragen of je de gevel of het overstek moet aanhouden.
In Heemstede hebben wij indertijd het overstek aangehouden (schuiven binnen de marge ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Theo schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:36:
[...]

Is zo'n dakserre niet de moderne equivalent van zitkuil uit de jaren 70? Het ziet er leuk en hip uit, maar echt heel praktisch is het niet. Over een paar jaar zit je dan met iets waar je niks mee kan; wat je weg wil halen of wat bij verkoop woning zorgt voor een erg gedateerde staat?

Een dakkapel is in den basis al 100 jaar hetzelfde, en dat is met een reden; het is een heel praktisch, solide en goed ding. Een glazen blob op het dak ziet er nu luxe en fancy uit maar praktisch is zo'n ding niet; de ruimte wordt in de zomer een sauna; je kan aan de buitenkant geen zonwering plaatsen (succes met je rolluik); de isolatie is gewoon ruk (zelfs trippleglas is gelijkwaardig met maar 4 cm glaswol) en doordat je nog steeds geen rechte wanden hebt is het ook lastig om iets tegen de wand aan te zetten.Plus de gewonnen ruimte is minder dan met een dakkapel. Het lijkt wel alle nadelen met elkaar te combineren (minder ruimte dan een dakkapel, minder isolatie, minder zonweringsopties, minder zonnepaneelopties, meer saunaeffect, geen rechte wanden, lastig schoon te houden, modegevoelig en nodeloos duur)

Mijn tip: ga voor een dakkapel. Wil je extra veel licht hebben plaats dan in de zijkant ook een (driehoek)ruit of plaats ruiten die op kniehoogte beginnen ipv op heuphoogte.

De gemeente is altijd ouderwets; een dakkapelplaatsen daarmee ben je nummer zoveel die dat wil/doet. maar zo'n glazen blob daar zullen ambtenaren extra naar kijken omdat het relatief nieuw is. En met extra kijken komt ook 'extra moeilijk doen' en 'extra kosten', helemaal 'als dit niet in het straatbeeld past'.

Mijn advies: Ga voor een traditionele dakkapel wanneer je een vergunning nodig gaat hebben; go mainstream en steek je kop niet boven het maaiveld uit bij de gemeente; dat kost alleen maar extra tijd/geld/stress.
Om een idee te geven :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8t1aSrUe96zXx2WjG5LNqypeoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZjlsVmrZPq2O5wONJrjwIaX.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat bij ons niet direct om “nuttige” ruimte. Wel om licht: de ruimte gaat een grote slaapkamer worden; overig deel zal technische ruimte worden.

We zijn nog in de onderzoekende fase. Dus dat scheelt. Ik ga er sowieso een mail aan wagen naar de gemeente om duidelijkheid te krijgen

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 28-12-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 02:05:
[...]

Met glazen dak? Wat heb je daar dan aan? 50% van het jaar is het donker, 48% van het jaar is het te warm om glas vol op de zon te hebben en 2% van het jaar is het leuk. Gewoon PV er bovenop.
PV heb ik voldoende dak over - garage en prieel. Kan ik nog wel 30 panelen kwijt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Sowieso moet je dakkapel een plat dak hebben om vergunningvrij te zijn, dus het voorbeeld wat je geeft kan niet vergunningvrij.

En het is vanuit de rand van het dak. Net als dat je bij je dakvoet uitgaat van het laagste punt (dus bovenkant goot en niet snijdlijn gevel/dak), ga je bij dakrand ook uit van het overstek. De regel is vooral gemaakt ivm brandoverslag, bij 1,0m tussen 2 dakkapellen moet de brandwerendheid 30 minuten zijn, en dat wordt makkelijk gehaald met de standaard materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:08

Tazzios

..

Het gaat bij ons niet direct om “nuttige” ruimte.Wel om licht: de ruimte gaat een grote slaapkamer worden; overig deel zal technische ruimte worden.
Wat doe je in de slaapkamer dat je veel licht nodig hebt? bij slapen wil je het donker hebben lijkt mij.

Om te voorkomen dat het in de zomer heet wordt door de instralingswarmte van 1000 watt m2 per uur heb je zonnewering aan de buitenkant nodig en misschien dan zelfs ook nog een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Hsb-3 schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:07:
Sowieso moet je dakkapel een plat dak hebben om vergunningvrij te zijn, dus het voorbeeld wat je geeft kan niet vergunningvrij.

En het is vanuit de rand van het dak. Net als dat je bij je dakvoet uitgaat van het laagste punt (dus bovenkant goot en niet snijdlijn gevel/dak), ga je bij dakrand ook uit van het overstek. De regel is vooral gemaakt ivm brandoverslag, bij 1,0m tussen 2 dakkapellen moet de brandwerendheid 30 minuten zijn, en dat wordt makkelijk gehaald met de standaard materialen.
Zelfs deze kunnen vergunningsvrij; maar dat is niet de reden. We zijn in onderzoekende fase en wil daarvoor graag weten wat de regels hierin zijn.

De redenen zijn mij duidelijk. (Brandveiligheid etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Tazzios schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:30:
[...]

Wat doe je in de slaapkamer dat je veel licht nodig hebt? bij slapen wil je het donker hebben lijkt mij.

Om te voorkomen dat het in de zomer heet wordt door de instralingswarmte van 1000 watt m2 per uur heb je zonnewering aan de buitenkant nodig en misschien dan zelfs ook nog een airco.
Slaapkamer combinatie met kantoorruimte; daar ik de vrij gekomen kamer als game-/chill plek ga inrichten ;-)

Een uitzicht op de sterrenhemel is ook veel waard! incl verduisterende rolluiken etc is het ook weer donker te maken. Airco komt er sowieso al, ongeacht de serre of dakkapel.

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 28-12-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:39:
[...]

Om een idee te geven :
[Afbeelding]

Het gaat bij ons niet direct om “nuttige” ruimte. Wel om licht: de ruimte gaat een grote slaapkamer worden; overig deel zal technische ruimte worden.

We zijn nog in de onderzoekende fase. Dus dat scheelt. Ik ga er sowieso een mail aan wagen naar de gemeente om duidelijkheid te krijgen
Ja, heel leuk op die ene ijskoude heldere dag net nadat je het voor die 20e keer schoongemaakt hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 17:21

reaL_G

G

Je dakrand is normaal echt de buitenkant van je overstek.
Kan per gemeente bepaald zijn.

Ik denk dat je eerder moet kijken naar rond max 4,75m.
Waarom? Je binnenmaat is 5,1m. Het moet rekentechnisch ook wel kunnen kwa raveling dak en gewicht dakkapel.
Type dak? Sporenkap/ gordingkap veel is afhankelijk daarvan.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Die dakserres zijn, net als taatsdeuren en visgraatvloeren, nu enorm hip. Echter, net als echte taatsdeuren, zit het qua praktisch totaal in de verkeerde hoek, in de winter extra warmteverlies en in de zomer een kas. En dan heb ik het ook niet over de ridicule meerprijs (5 meter dakkapel plaats je voor 9k, Velux vraagt voor de eenvoudigste dakserre op die breedte meer dan 15k) Daarnaast heb je dan geen vensterbank en zijn alle ramen schuin, dus ben je beperkt in je keuzes voor zonwering, en vooralsnog kunnen er ook geen rollijken of anderszins voor.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 28-12-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Crazy- dakkapellen met een schuin dak vergunningvrij? Er staat duidelijk in de wetgeving dat hij een plat dak moet hebben.. Dus zou daar wel rekening mee houden. En als je vergunning nodig hebt, wordt het getoetst door de gemeente aan het bestemmingsplan en welstand,em die kunnen andere eisen hebben voor afstanden tot de dakranden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Hsb-3 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 00:50:
@Crazy- dakkapellen met een schuin dak vergunningvrij? Er staat duidelijk in de wetgeving dat hij een plat dak moet hebben.. Dus zou daar wel rekening mee houden. En als je vergunning nodig hebt, wordt het getoetst door de gemeente aan het bestemmingsplan en welstand,em die kunnen andere eisen hebben voor afstanden tot de dakranden.
Dakserres zijn op papier geen dakkapellen, maar dakramen. Hierom vergunningsvrij. Ik heb het ook niet verzonnen ;-)

vandaag contact gehad met de gemeente, maar de vergunningsmedewerker kwam direct op de proppen met
6. de zijkanten liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het
dakvlak (3)

3: Bij rijtjeshuizen en twee-onder-één-kap woningen geldt de grenslijn tussen de woningen als zijkant van het dakvlak.
toen ik aangaf dat dat mij wel duidelijk was en ik specifiek zocht naar het antwoord "overstek hoekwoning" ging hij maar even zoeken op Google ... Maar even aangegeven : dat schiet niet op. (en zeer waarschijnlijk kwam ie zelfs dit topic tegen >:) )

Toen gaf hij aan een mail te sturen, schets te maken & hij gaat overleggen met een bouwkundige. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Theo schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:36:
Een dakkapel is in den basis al 100 jaar hetzelfde, en dat is met een reden; het is een heel praktisch, solide en goed ding.
Volgens mij werden ze honderd jaar geleden vrijwel met een slepend- of zadeldak gebouwd, nooit met een plat dak. Sowieso mooier, en volgens mij gaat het ook langer mee. Om vierkante meters te maximaliseren niet ideaal, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-06 21:35
pagani schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:27:
Die dakserres zijn, net als taatsdeuren en visgraatvloeren, nu enorm hip. Echter, net als echte taatsdeuren, zit het qua praktisch totaal in de verkeerde hoek, in de winter extra warmteverlies en in de zomer een kas. En dan heb ik het ook niet over de ridicule meerprijs (5 meter dakkapel plaats je voor 9k, Velux vraagt voor de eenvoudigste dakserre op die breedte meer dan 15k) Daarnaast heb je dan geen vensterbank en zijn alle ramen schuin, dus ben je beperkt in je keuzes voor zonwering, en vooralsnog kunnen er ook geen rollijken of anderszins voor.
Een regulier dakraam is al nauwelijks schoon te houden, laat staan dit type met tig ramen :O, los van alle al genoemde nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
kaboom1555 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:09:
[...]

Een regulier dakraam is al nauwelijks schoon te houden, laat staan dit type met tig ramen :O, los van alle al genoemde nadelen.
Iedereen zijn/haar keuze uiteraard ;-)

Zelf wel besloten om een traditionele dakkapel te doen; na wat wikken en wegen.

Paar offertes in de regio aangevraagd; incl de vraag mbt overstek. Afwachten maar even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Crazy- het is alleen een "dakraam" en als deze niet meer dan 60cm uit het dakvlak steekt. Wat jij laat zien lijkt meer.

Als je denkt dat het een dakraam is, dan begrijp ik niet waarom je dan wel die 0,5m afstand wil houden, in het achterdakvlak hoeft dat namelijk niet.
En als het de voorkant is, staat er 0,5muit de " randen van het dakvlak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Hsb-3 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:48:
@Crazy- het is alleen een "dakraam" en als deze niet meer dan 60cm uit het dakvlak steekt. Wat jij laat zien lijkt meer.

Als je denkt dat het een dakraam is, dan begrijp ik niet waarom je dan wel die 0,5m afstand wil houden, in het achterdakvlak hoeft dat namelijk niet.
En als het de voorkant is, staat er 0,5muit de " randen van het dakvlak".
hoho! Dakserres worden ingedeeld onder dakramen; maar dat was/is ook niet de kwestie verder ;-)
Buiten dat, een dakserre gaat het überhaupt niet worden. Teveel nadelen t.o.v. dakkapel & de vele malen hogere kosten gaf de doorslag.

Dakkapellen hebben derhalve (achter) de regelgeving dat deze 50cm afstand hebben, aan beide zijde, vanuit het dakvlak. Dit interpreteer ik dan ook incl. de overstek; daar dat gewoon dakvlak is.

maar goed, volgend jaar antwoord gemeente....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 18:05
@Crazy- Hoe is dit afgelopen?
Wij zitten ook te spelen met het idee om een dakkapel te plaatsen en hebben ook een overstek aan 1 zijde, ik ben dus erg benieuwd of je mag rekenen van de rand van het dak (overstek) ipv de gevel.

Sowieso zal ik de gemeente nog bellen ter bevestiging, maar een beetje vooronderzoek is nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-06 15:40
Je mag de overstek meerekenen. Heb ik mondeling gehoord van iemand die een dakkapel aan de voorkant plaatste
-------------------
Over zo'n dakserre. Ik zeg niet doen: je, het ziet er fraai uit, maar je schiet er niks mee op. Kijk naar de meest rechtopstaande ramen. Ben je boven, wil je even een frisse neus halen, zit er zo'n kiepraam in je neus. Een groot dakkapel, over de gehele breedte aan de achterzijde geeft zoveel meer ruimte er rust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Xqlusive schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:49:
@Crazy- Hoe is dit afgelopen?
Wij zitten ook te spelen met het idee om een dakkapel te plaatsen en hebben ook een overstek aan 1 zijde, ik ben dus erg benieuwd of je mag rekenen van de rand van het dak (overstek) ipv de gevel.

Sowieso zal ik de gemeente nog bellen ter bevestiging, maar een beetje vooronderzoek is nooit verkeerd.
Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF48-1iEy_O6eGZEOEG48Pipepo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P66eiUlSPqa4CshxKeBAoPtd.jpg?f=user_large

je mag de overstek meerekenen! het gaat om de uiterste dakmaten, in ons geval:

hart spouwmuur t/m uiterste overstek. Dit kwam uit op 6m; dakkapel dus 5m. (50cm/50m weerszijde over)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
meifter schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:59:
Je mag de overstek meerekenen. Heb ik mondeling gehoord van iemand die een dakkapel aan de voorkant plaatste
-------------------
Over zo'n dakserre. Ik zeg niet doen: je, het ziet er fraai uit, maar je schiet er niks mee op. Kijk naar de meest rechtopstaande ramen. Ben je boven, wil je even een frisse neus halen, zit er zo'n kiepraam in je neus. Een groot dakkapel, over de gehele breedte aan de achterzijde geeft zoveel meer ruimte er rust.
Volledig mee eens! Dakserre is een bak met ramen en dat icm zon is echt funest. Let op dat je 'dak' ook van glas is dus je veel meer instraling = opwarming hebt. (Los van het schoonmaken, herrie (hagel/regen) etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 18:05
Ah, goed nieuws! Dank voor de snelle reactie!

Ziet er keurig uit trouwens!
Pagina: 1