Toekomstbestendige Gaming laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surgeon8
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-10 06:57
Beste tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het aanschaf van een mooie laptop die vooral toekomstbestendig is en waar voor zijn geld biedt. Ik heb de andere topics voor gaming laptops bekeken. Daar kwam keuze nummer 3 (zie onder) als advies uit. Ik zie helaas dat niemand mijn eerste twee voorkeuren de revu heeft laten passeren, daarom ben ik benieuwd wat het advies is.

Wat ga je met je laptop doen? Vooral administratieve taken, video's bekijken, muziek luisteren, de mogelijkheid willen hebben en houden om games die veel rekenkracht nodig hebben, bijvoorbeeld (in de toekomst) Age of Empires IV. Ik wil vooral dat de laptop toekomstbestendig is. Momenteel speel ik bijvoorbeeld total war, command and conquer, company of heroes, call to arms.

Wat is je budget? 1500 euro
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? 1000-1500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? Zal vooral veel thuis op het bureau liggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren MSI, Asus, Lenovo

Ik heb zelf al onderzoek gedaan.
Ik kwam eerst bij de Asus: pricewatch: Asus TUF Gaming A15 FX506IV-BQ123T

Maar ik heb een review op youtube gezien waarbij de ventilatie tekortschiet waardoor het heel erg warm wordt. Bvoendien vind ik hem momenteel teveel kosten in vergelijking met 5 maanden geleden (toen 999 euro).

Nu twijfel ik tussen 4 modellen. Eerste voorkeur bovenaan.
De volgorde is gebaseerd op de specificaties en ook de toekomstbestendigheid.

1: pricewatch: MSI GL65 Leopard 10SFSK-289NL

Videokaart vooral erg interessant, RTX 2070 super.

2: pricewatch: MSI GS66 Stealth 10SE-448NL

Nieuwste generatie intel core i7 processor en 240Hz beelscherm, bovendien 1TB SSD.

3: pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH)

Ryzen 7 processor, helaas "maar" RTX 2060 videokaart.

4: https://www.dell.com/nl-n...-15-5500-laptop/cng5014sc

Videokaart RTX 2070, verder 1TB SSD.

Ik heb daarnaast ook voor deze modellen reviews op youtube bekeken (voor zover mogelijk).
Ik ben op dit moment radeloos. Ik zit namelijk met een tijdsdruk, ik moet hem voor 1 januari aanschaffen.
Dit vanwege de investeringen die ik al heb gedaan.

Kan iemand mij een goed advies geven?

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 27% gewijzigd door surgeon8 op 28-12-2020 16:18 ]

Beste antwoord (via surgeon8 op 01-01-2021 15:14)

• maartenlei
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-07-2022
ik zou kijken naar wat je belangrijk vind: performance van de game: goede graphics, of veel fps in e-sports bijvoorbeeld.
de gs66 is een topper, maar prijzig.
de legion is goed, maar ook daar weer niet de beste vanwege zijn prijsklasse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surgeon8
114 views... nog geen advies helaas... is er iemand die een goed advies kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Prijs kwaliteit verhouding van de msi gl65 is goed maar het chassis oogt goedkoop en hou niet van dat schreeuwerige uiterlijk.

Processor prestaties zijn het beste van de Legion met AMD. En je houdt wat geld in de pocket

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• maartenlei
ik zou kijken naar wat je belangrijk vind: performance van de game: goede graphics, of veel fps in e-sports bijvoorbeeld.
de gs66 is een topper, maar prijzig.
de legion is goed, maar ook daar weer niet de beste vanwege zijn prijsklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 21:10
240hz lijkt me zwaar overdreven, je spellen gaan nevernooit die fps halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenlei
ik zou, gezien de taken/games die je gaat doen, gaan voor de laptop die fijn kijkt en fijn typt.
lenovo heeft fijne toetsenborden, maar dat is subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surgeon8
Bedankt allen voor jullie reacties.
Jullie kaarten precies de dingen aan die dus bij mij ook de nodige twijfel gaven.

Ik heb uiteindelijk de MSI GS66 Stealth besteld nadat ik de prijs en de specificaties van de Lenovo tegen elkaar heb afgewogen. Ook op YouTube zijn de reviews erg goed.

Redenen om toch voor de MSI te gaan:
-Meest recent verschenen (nieuwste hardware).
-Qua uiterlijk vind ik hem net wat mooier.
-"Maar 100 euro duurder".
-Accu van 99,9Wh ipv 80Wh, dus hopelijk houdt ie het langer uit.
-Nieuwste generatie processor. Heb het vergeleken met de Ryzen 7 4800H op userbenchmark site, daar kwam de i7-10875 van Intel net wat beter uit de bus qua snelheid.
-Display met 240Hz i.t.t. 144Hz van Lenovo.
-Dunner en lichter dan de Lenovo.
-Nooit MSI laptop gehad, wilde een keer ervaren hoe het bevalt. Momenteel heb ik een Lenovo Legion 7 (wil deze cadeau doen aan mijn broertje vandaar), maar het was voordeliger om nog dit jaar te investeren in een nieuwere laptop.

Als de Lenovo voor 1 januari <1300 euro was geweest of een betere videokaart had, dan had ik zeker voor de Lenovo gekozen.

Wat vinden jullie van mijn uiteindelijke keus en de argumenten die ik heb gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door surgeon8 op 28-12-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surgeon8
Ondertussen heb ik nog verder gekeken. Deze is erg interessant voor degene die ook zo'n soort laptop zoeken.

pricewatch: Asus ROG Strix G15 G512LW-HN118T

Mooi ding, dezelfde prijs als de MSI GS66 met betere videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:45
Ik ben voor de Lenovo gegaan, vanwege het goeie scherm (kleurweergave en 144hz) en de goeie koelprestaties. Van de Asus laptops die ik heb bekeken hadden de meesten last van thermal throttle. Hoe de verschillende MSI modellen zijn, heb ik geen idee. Die vond ik qua uiterlijk helemaal niks.

Vanmiddag dan eindelijk de legion binnen gekregen, en moet zeggen dat die echt goed aanvoelt, en ik persoonlijk hem mooi vindt. Iets meer gamerig uiterlijk dan een thinkpad, maar je kan zien dat het van hetzelfde merk komt.

Zelf heb ik ook met het dilemma qua videokaart gezeten, maar over het algemeen is een 2060 krachtig genoeg voor nette framerates op 1080p, dus ik zag de meerwaarde niet in een 2070. Dan heb ik liever een koelere laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
surgeon8 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:46:
Ondertussen heb ik nog verder gekeken. Deze is erg interessant voor degene die ook zo'n soort laptop zoeken.

pricewatch: Asus ROG Strix G15 G512LW-HN118T

Mooi ding, dezelfde prijs als de MSI GS66 met betere videokaart.
Hou er rekening mee dat de Strix G15 hetzelfde beruchte scherm heeft als de TUF A15. Dat wil zeggen, wel 144Hz, maar 60% sRGB en een hoge responsetijd waardoor het 144Hz effect behoorlijk teniet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweepers
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
Evoluzione schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:50:
Ik ben voor de Lenovo gegaan, vanwege het goeie scherm (kleurweergave en 144hz) en de goeie koelprestaties. Van de Asus laptops die ik heb bekeken hadden de meesten last van thermal throttle. Hoe de verschillende MSI modellen zijn, heb ik geen idee. Die vond ik qua uiterlijk helemaal niks.

Vanmiddag dan eindelijk de legion binnen gekregen, en moet zeggen dat die echt goed aanvoelt, en ik persoonlijk hem mooi vindt. Iets meer gamerig uiterlijk dan een thinkpad, maar je kan zien dat het van hetzelfde merk komt.

Zelf heb ik ook met het dilemma qua videokaart gezeten, maar over het algemeen is een 2060 krachtig genoeg voor nette framerates op 1080p, dus ik zag de meerwaarde niet in een 2070. Dan heb ik liever een koelere laptop.
Ik heb deze Lenovo ook sinds kort. Zeer goed te doen qua geluid van de ventilatoren (bij normaal gebruik gewoon stil). En tenzij je op het allerhoogste niveau Counter Strike speelt, hoef je niet meer te hebben dan een 2060 voor gaming op 1080p. (Cyberpunk 2077 ziet er trouwens fantastisch uit op deze laptop.)

Mogelijk heb je in april al een 3060 laptop voor dezelfde prijs, het is jammer dat de reveal op 12 januari buiten mijn bedenktijd valt.

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:53
Tweepers schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:27:
[...]

Ik heb deze Lenovo ook sinds kort. Zeer goed te doen qua geluid van de ventilatoren (bij normaal gebruik gewoon stil). En tenzij je op het allerhoogste niveau Counter Strike speelt, hoef je niet meer te hebben dan een 2060 voor gaming op 1080p. (Cyberpunk 2077 ziet er trouwens fantastisch uit op deze laptop.)

Mogelijk heb je in april al een 3060 laptop voor dezelfde prijs, het is jammer dat de reveal op 12 januari buiten mijn bedenktijd valt.
Zou je kunnen aangeven wat voor geluid de koeling produceert als je cyberpunk speelt? Ik vindt het echt irritant als de koeling loopt te blazen als een malle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweepers
Drials schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:33:
[...]

Zou je kunnen aangeven wat voor geluid de koeling produceert als je cyberpunk speelt? Ik vindt het echt irritant als de koeling loopt te blazen als een malle.
Als ik opstart is hij nog volledig stil. Na een paar minuten begint de ventilatie hoorbaar te worden. Vrij standaard, zoals mijn oude werklaptop na vier jaar. Of zo'n kleine ventilator die je op je bureau kunt zetten van de Action. Een briesje. Als er een tv, radio of magnetron aan staat, dan hoor je de laptop al niet meer.

Er zijn momenten dat hij wel even echt gaat draaien. Maar niet loeien zoals een HP Omen die ik eerder probeerde. Mijn zoontje dacht dat buiten een regenbui was losgebarsten toen ik die aanzette (en dat was nog niet eens voluit, gewoon in Windows). Dat was een stofzuiger pal onder je neus.

Een beetje lastig om uit te leggen, merk ik. Maar het geluid is in ieder geval nooit zo luid dat mijn vrouw op de bank last heeft van de laptop als ik aan de keukentafel zit. Een paar meter verderop. En dat was bij die HP Omen duidelijk anders.

EDIT: Ik begin trouwens wel een beetje "coil whine" te horen als ik in een volledig stille kamer zit. Die speelt blijkbaar juist op als je gewoon aan het browsen of schrijven bent. Aangezien dit ook een werk laptop is, ga ik hier nog even naar kijken binnen mijn uitprobeer-periode.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweepers op 31-12-2020 20:04 ]

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:53
Tweepers schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:47:
[...]

Als ik opstart is hij nog volledig stil. Na een paar minuten begint de ventilatie hoorbaar te worden. Vrij standaard, zoals mijn oude werklaptop na vier jaar. Of zo'n kleine ventilator die je op je bureau kunt zetten van de Action. Een briesje. Als er een tv, radio of magnetron aan staat, dan hoor je de laptop al niet meer.

Er zijn momenten dat hij wel even echt gaat draaien. Maar niet loeien zoals een HP Omen die ik eerder probeerde. Mijn zoontje dacht dat buiten een regenbui was losgebarsten toen ik die aanzette (en dat was nog niet eens voluit, gewoon in Windows). Dat was een stofzuiger pal onder je neus.

Een beetje lastig om uit te leggen, merk ik. Maar het geluid is in ieder geval nooit zo luid dat mijn vrouw op de bank last heeft van de laptop als ik aan de keukentafel zit. Een paar meter verderop. En dat was bij die HP Omen duidelijk anders.

EDIT: Ik begin trouwens wel een beetje "coil whine" te horen als ik in een volledig stille kamer zit. Die speelt blijkbaar juist op als je gewoon aan het browsen of schrijven bent. Aangezien dit ook een werk laptop is, ga ik hier nog even naar kijken binnen mijn uitprobeer-periode.
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie. Het heeft me niet echt kunnen overtuigen. Ik wil met mijn laptop op de de bank kunnen zitten op schoot zonder dat ik denk wat een warmte en lawaai maar misschien is dat wel een illusie.

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:45
Dat gaat je met een gaming laptop nooit lukken. Sowieso kan je de lenovo alleen in de midden op 1 bovenbeen laten rusten, zonder de ventilatie te blokkeren. Ventilators zitten namelijk aan beide zijkanten, zoals bijna elke laptop met vergelijkbare specs.

Ik heb hem soms wel op schoot, en tijdens normaal browsen, serie kijken etc. is dit prima te doen. Geen geluid, en totaal geen warmte. Echter tijdens gamen kunnen deze ventilatoren wel gaan blazen, afhankelijk van de load. Ikzelf vindt dit totaal niet storend, aangezien mijn oude laptop flink meer geluid produceerde.

Coilwhine heb ik geen last van, misschien heeft @Tweepers net een slecht exemplaar te pakken, dat weet je nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Drials schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:17:
[...]

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie. Het heeft me niet echt kunnen overtuigen. Ik wil met mijn laptop op de de bank kunnen zitten op schoot zonder dat ik denk wat een warmte en lawaai maar misschien is dat wel een illusie.
Tijdens idle of wanneer je games speelt? Het eerste is best haalbaar met veel gaming laptops maar het laatste absoluut niet. Gaming laptops worden tijdens gamen erg heet en gaan gegarandeerd lawaai maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Frietsaus op 01-01-2021 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweepers
Drials schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:17:
[...]

Nou, grappig genoeg gisteren een kwartiertje inventory management gedaan in Cyberpunk 2077 terwijl ik laptop op schoot had op de bank, zonder stekker. Muisstil!

Dat gaat natuurlijk ten koste van prestatie en veel langer dan een uurtje houdt hij het denk ik niet vol. Maar met stekker erin kun je denk ik prima Football Manager oid spelen op de bank.

Ik zou gewoon wat modellen uitproberen en terugsturen binnen de bedenktijd als je niet tevreden bent. Ik denk alleen niet dat ze veel stiller worden dan deze Lenovo. Skikk schijnt een erg stille met 1650 of 1660 te hebben (Air oid, die kaarten voorlopig nog prima voor 1080p).

Hoe dan ook een fijne laptop. Ook met de 3000 laptops om de hoek.

EDIT: Die heel stille van Skikk is deze, de 15 Green Pro: https://www.skikk.eu/laptops/green-15-pro

[ Voor 4% gewijzigd door Tweepers op 01-01-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekje57
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben zelf ook op zoek naar een laptop, en in mijn zoektocht kwam ik tegen dat nvidia op CES 2021 van 11-14 januari waarschijnlijk hun nieuwe laptop gpu lijn presenteert. Dat zal de RTX 30xx kaarten voor laptops betreffen. Bijvoorbeeld MSI heeft voor 13 januari een productpresentatie staan. Dan zal er waarschijnlijk een nieuwe stealth gepresenteerd worden met rtx 30xx kaarten.

Ik heb nu een MSI stealth met gtx 1060 en ben daar een hele tijd heel tevreden mee geweest, dus ik wacht even op deze nieuwe lijn. Overigens is niet iedereen tevreden met deze serie, maar ik vind de bouwkwaliteit voor de prijs prima. De MSI software voldoet voor mij ook, maar daar verschillen de meningen ook over...

Normaal ben ik niet zo’n voorstander van wachten, er komt altijd wel iets nieuws om op te wachten, maar in dit geval is het maar kort. Mocht je ook in staat zijn 2 weekjes te wachten, zou je dat kunnen overwegen, alhoewel de verkrijgbaarheid nog een vraag is. Het zou sowieso iets kunnen doen met de prijzen van de huidige verkrijgbare laptops.

Kortom het overwegen waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Freekje57 op 01-01-2021 17:31 . Reden: Typo en toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surgeon8
Freekje57 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:29:
Ik ben zelf ook op zoek naar een laptop, en in mijn zoektocht kwam ik tegen dat nvidia op CES 2021 van 11-14 januari waarschijnlijk hun nieuwe laptop gpu lijn presenteert. Dat zal de RTX 30xx kaarten voor laptops betreffen. Bijvoorbeeld MSI heeft voor 13 januari een productpresentatie staan. Dan zal er waarschijnlijk een nieuwe stealth gepresenteerd worden met rtx 30xx kaarten.

Ik heb nu een MSI stealth met gtx 1060 en ben daar een hele tijd heel tevreden mee geweest, dus ik wacht even op deze nieuwe lijn. Overigens is niet iedereen tevreden met deze serie, maar ik vind de bouwkwaliteit voor de prijs prima. De MSI software voldoet voor mij ook, maar daar verschillen de meningen ook over...

Normaal ben ik niet zo’n voorstander van wachten, er komt altijd wel iets nieuws om op te wachten, maar in dit geval is het maar kort. Mocht je ook in staat zijn 2 weekjes te wachten, zou je dat kunnen overwegen, alhoewel de verkrijgbaarheid nog een vraag is. Het zou sowieso iets kunnen doen met de prijzen van de huidige verkrijgbare laptops.

Kortom het overwegen waard.
Ik kon zelf helaas de aankoop niet uitstellen, maar op zich ben ik wel blij met mijn keus. Je kunt inderdaad steeds blijven wachten, maar ergens moet je de grens trekken. Ik verwacht dat de nieuwe generatie laptops met de betere videokaarten ook een hogere prijs zal hebben dan de 1500 euro wat ik heb betaald.
Pagina: 1