Graag jullie mening - vloerverwarming word niet warm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTimmers
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-12-2020
Goedemiddag!

Hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad en er lekker warm bij heeft gezeten!
Wij hebben gelukkig de openhaard aangehad, want mijn vloerverwarming doet niet wat hij moet doen.
Ik hoop dat er iemand op dit forum zit die mijn advies kan geven, want wij weten het niet meer!

Begin dit jaar hebben wij een vrijstaande woning gekocht uit 1960, alles moest gerenoveerd worden. Zo ook al het leidingwerk. Ik wilde graag overal vloerverwarming omdat ik niet zo fan ben van radiatoren (optisch gezien).

Ons huis heeft 3 ' etages'

De bgg met de woonkamer heeft een 15 groeps verdeler
De 1e etage heeft een 6 groeps verdeler, hier hangt ook de ketel ( CW6 )
De kelder heeft ook een 6 groeps verdeler

Als alle pompen draaien is het net of ze druk te weinig hebben, waardoor de ruimtes dicht bij de ketel wel warm worden en degene die het verste weg zitten niet.

Ik heb de pompen van de 1e en kelder uitgezet en alles naar de bgg laten gaan, en nu word wel alles warm.

De flowmeters op de verdeler zijn op stand 1 en 2 niet te bedienen alleen op stand 3.. en dan ook niet zoals ik het wil. In de woonkamer zijn de meeste groepen tussen 100-120 meter , we konden geen grotere verdeler kwijt daarom zijn de groepen iets langer.
Als ik alle 3 de pompen aanstaan doen de flowmeters helemaal niet veel..

De koppelingen op de aanvoer en retour hebben een diameter die een stuk kleiner is de de slang zelf, kan dit er ook mee te maken hebben?

We hebben ook een danfoss systeem, maar deze ligt er nu helemaal af, omdat eerst alles moet werken voordat we per ruimte kunnen regelen.

Hieronder wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAIJ6ciKOQFbUE5D-zxqk0COTF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFm53whnAqiirquW3sfqF595.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0nxFfRy2nmJyYaJc56gtk5xZS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLM5O7tSeGLgdZzrdPlmYAel.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHZxxQEdFgydYDonAwQRQyoxBDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy0oVd4VWXN0Zb1JaYqwVOkc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGgMcNXCbLvp6TxLW8O8rpHDjYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAdu9SASBNJmCFMft9vUGSS6.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn loodgieter weet niet meer wat hij moet doen, hij wil niet zomaar andere leidingen of grotere koppelingen gaan maken als hij niet weet of dit de oorzaak is...
Hij vind de verdelers van mindere kwaliteit, zeker omdat de flow niet lekker te bedienen is.
( ik denk echt iets met druk... )

Kan iemand ons helpen? wij willen graag warm het nieuwe jaar in!

Michael

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 20:32

Gerco-M

mijn tornado res.

Kan je ketel wel zijn warmte kwijt of moduleerd deze ook soms omdat alles al op temperatuur is? Heb je temperaturen gemeten wat waar komt in welke groepen en dergelijke?

120m lijkt mij inderdaad een enorme lengte per groep maar ik ben zeker geen vloerverwarming expert.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 10:33

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Volgens mij heb je echt veel warmte verlies van al die ongeisoleerde buizen op foto 1
Maar goed.

Ik zit met een soortgelijk probleem (alleen met 8 lussen)
Je moet de allemaal waterzijdig gaan inregelen, door de toevoer en/of retour te openen/knijpen tot je op alle retouren dezelfde temperatuur hebt (gemeten met een infrarood (koortst)hermometer op de witte plastic buizen net onder de koperen schroef.5

Na elke aanpassing moet je een uur wachten, weer meten, kleine aanpassing doen en weer een uur wachten (er moet wel al die tijd warmte geleverd worden)

Ps. Controleer eerst of die bypass (witte kraan ondersteboven) helemaal dicht staat. (Door te meten of voelen aan beide kanten)

Edit: is het een optische illusie of zijn van alle groepen de toevoer en aanvoer aangesloten aan de pomp?

[ Voor 27% gewijzigd door Tetsuo55 op 27-12-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vloerverwarming zonder radiatoren is niet voldoende om een behaaglijke temp te halen, want je verliest veel warmte aan de koude vloer. Lucht er uit halen moet je sowieso doen, en de pomp op hoge stand. Wat is je aanvoer temp, en wat retour ? welke ruimte temp is gewenst ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Laatst online: 14-07 10:33

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Hackus schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:39:
Vloerverwarming zonder radiatoren is niet voldoende om een behaaglijke temp te halen, want je verliest veel warmte aan de koude vloer. Lucht er uit halen moet je sowieso doen, en de pomp op hoge stand. Wat is je aanvoer temp, en wat retour ? welke ruimte temp is gewenst ?
Mijn vloerverwaming werkt prima zonder radiatoren, bedoel je wat anders te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Wat is je aanvoer temperatuur?
120 is aan de lange kant. Vuistregel is Max 100m. Durf niet te zeggen wat de invloed hier van is.

@Hackus die snap ik ook niet. Hier ook een jaren 60 huis. Alle verdiepingen vloerverwarming. En met gemak warm te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tetsuo55 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:41:
[...]

Mijn vloerverwaming werkt prima zonder radiatoren, bedoel je wat anders te zeggen?
verwoord het verkeerd. veel vloerverwarmingssystemen hebben te weinig capaciteit. (veel hangt ook nog af hoe
er is geïsoleerd, en of je het 19graden wilt of 22 stoken)

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 27-12-2020 17:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
....Als alle pompen draaien is het net of ze druk te weinig hebben, waardoor de ruimtes dicht bij de ketel wel warm worden en degene die het verste weg zitten niet.

Ik heb de pompen van de 1e en kelder uitgezet en alles naar de bgg laten gaan, en nu word wel alles warm..."

mss staan de pompen tegen elkaar te pompen

edit: deze pomp is anders gemonteerd tov andere pompen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7BnR7x9n0oaVagzxu76dCVgWFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epTzqqTetQWOk2fneRuayIf5.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door yingli405 op 27-12-2020 18:17 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:39
Welkom op Tweakers!

Jammer dat de installateur er niet meer uit komt, hij heeft wel netjes gewerkt namelijk, het leidingwerk vind ik er goed uit zien.

Wat mij wel opvalt is dat de perskoppelingen van de meerlagenbuis naar de verdeler wel erg dun zijn. Zeker als je aangeeft dat de lussen erg lang zijn, zou het best kunnen dat er te weinig flow richting de verdeler(s) gaat. Zijn de witte aanvoerbuizen richting verdelers bij elke verdeler dezelfde maat? Kun je zien wat voor opdruk erop staat? Heb je ook een merk+type van de verdelers voor ons? In de documentatie hiervan zal ook vast genoemd staan wat de minimale diameter van de aanvoer-/retourleidingen moet zijn bij XX groepen.

P.S. Hoe is het 'afschot' van die twee koperbuizen boven het stopcontact op de plek waar je ketel hangt? Het lijkt alsof de bocht helemaal rechts het hoogste punt is. Zou best kunnen dat hier luchtbellen blijven hangen.

Inregelen zal met dit aantal groepen ook zeker moeten gebeuren, maar dat is niet het hoofdprobleem zo te lezen. Hoe staat de pomp van je CV-ketel ingesteld? Probeer eens om die via de parameters op het hoogste toerental te zetten. Kijk daarna of je op elke verdeler (nagenoeg) dezelfde aanvoertemperatuur op de meter ziet staan als wat de ketel eruit stuurt. Als dat al niet lukt dan is het sowieso een flow probleem richting de verdelers.

Dat de flowmeters niet (goed) werken vind ik vreemd. Het lijken mengverdelers te zijn, dus de pomp is in dat geval 'neutraal' en pompt alleen over de lussen. Gaan de flowmeters wel omhoog als je wat langere lussen dichtzet? Ook de pompen op de verdelers zullen op hoge snelheid moeten draaien vanwege de lange lussen.

Probeer het probleem stap voor stap op te lossen en niet 101 dingen tegelijk aan te passen. Stap 1 is zorgen dat er genoeg warmte van de ketel überhaupt bij de verdelers komt. Een IR-thermometer kan ook erg handig zijn om te meten wat voor temperaturen je waar hebt. Gaat bij het inregelen sowieso ook nog van pas komen.

Als je er aan toe bent dat elke verdeler genoeg warmte krijgt en je de lussen onderling gaat inregelen dan kan ik deze video aanraden: YouTube: Tips & Trucs #20 Hoe regel ik de groepen van een vloerverwarmings v...

Succes!

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTimmers
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-12-2020
Bedankt voor de reacties,

Ik ben geen expert hierin dus moet sommige dingen even opzoeken en na meten, maar ik heb een paar antwoorden op jullie opmerkingen

Merk & type verdeler: Wilo - Para
Dike aanvoerslangen : ± 24mm / druk als ik het goed aflees op 3.5 bar
koperen ledingen op afschot? Nee maar wel met ontnuchters erop
Aanvoertempratuur op de verdeler staan max: 45 graden

Pomp bgg staat nu op regenboog te draaien op standje 3 ( zie foto ), dit is constant wat ik heb opgezocht.

Ik heb een lijstje opgezocht met wat de flow moet zijn op de lengtes van de groepen, maar hier staan de boven de 2.5 liter, en ik krijg ze niet onder de 2 gedraaid..??

bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:36
Tetsuo55 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:32:
Volgens mij heb je echt veel warmte verlies van al die ongeisoleerde buizen op foto 1
Maar goed.
Zolang die ongeïsoleerde leidingen zich binnen de geïsoleerde schil van de woning bevinden, maakt dat niet zo heel veel uit. Het 'warmteverlies' gaat dan immers gewoon de verwarmde woning in.
Hackus schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:46:
[...]

verwoord het verkeerd. veel vloerverwarmingssystemen hebben te weinig capaciteit. (veel hangt ook nog af hoe
er is geïsoleerd, en of je het 19graden wilt of 22 stoken)
Bij maximale aanvoertemperatuur zit je op een warmteafgifte van ruim 100W/m2 indien de vloerverwarming is aangelegd als hoofdverwarming. Dat is goed voor 4 a 5 kW warmte per etage van een doorsnee (rij)woning. En dat is doorgaans echt wel genoeg voor een comfortabele temperatuur in huis. Bij slecht geïsoleerde vrijstaande woningen zou je er nog wel eens tekort aan kunnen hebben. Dat geldt dan voor een kleine minderheid van alle woningen in Nederland.

@MTimmers bij gebruik van één verdeler wordt de vloer dus wel warm?

Welke temperaturen meet je de dan op die verdeler?
Op welke aanvoertemperatuur staat de ketel ingesteld?
Hoeveel flow heb je op de vloerverwarming groepen als die ene verdelerpomp aan staat? En hoeveel blijft daar van over met alle drie de verdelerpompen aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 27-12-2020 21:47 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 23:45

bert pit

asdasd

Het ziet er verzorgd en netjes aangelegd uit, maar wellicht is het basisidee van de verdeler niet goed doordacht.

Twee dingen:
1) Ik hou even een slag om de arm maar zie nergens een thermostaatknop op de verdeler. Dat zou betekenen dat je een Lage Temperatuur verdeler hebt. Een LT verdeler wordt aangevoerd met een lage temperatuur (zeg 40 graden) en die gaat zo de vloer in. Met lange lussen en grote afstanden heb je dan een enorme flow nodig om de woning te verwarmen. Dat is eigenlijk onmogelijk, of je moet supergoed geïsoleerd zijn. Als je niet supergoed geïsoleerd bent is de fix om de LT verdeler te vervangen door een mengverdeler en de aanvoertemperatuur te vermogen naar circa 70/80 graden. De mengverdeler mengt heet water vanaf de ketel met koud water uit de vloer en de vloer warmt op. De ketel moduleert vanzelf terug naar een lagere aanvoer als de ruimtes zijn opgewarmd.

2) Ik zie een bypass (verbinding tussen de aan en de afvoer), dat is de witte knop links onder het magneetfilter (messing filter met zwarte magneet eromheen). De bypass leiding moet niet warm zijn, is dat wel zo, dan heb je een zogenaamde shunt en stroomt warm water direct weer naar de ketel. Die denkt dan "terugmoduleren want alles is warm". Is de leiding wel even warm als de aanvoer, draai de bypass dan verder dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 27-12-2020 22:35 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:18
Eerst wat basis vragen.
  1. Wordt overal de juiste aanvoerleiding warm bij elke verdeler (steeds de aanvoerleiding het dichts bij de pomp)?
  2. Waar staat die zwarte thermostaatknop bij elke verdeler op ingesteld 40 graden?
  3. Wat zijn de instellingen van de cv-ketel?
  4. Pompsnel cv-pomp?
  5. Max Vermogen instelling?
  6. Max aanvoertemperatuur?
Ps al die vloerpompen moet op constante druk staan die met weinig groepen middel, die grote op hoog. (Recht lijntje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 13:26

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Water zoekt de weg van de minste weerstand. Dus als jij op alle drie de verdiepingen tegelijkertijd warmtevraag hebt en maar 1 verdieping wordt er warm dan gaat dus daar veruit het meeste water naar toe.

In jou geval is dat dus richting de vloerverdeler op de 1e verdieping (kortste lus vanaf de ketel gezien ).

Je moet je systeem in balans zien te krijgen in je huis, dit wordt ook wel waterzijdig inregelen genoemd. Je hebt X liter/minuut nodig van een bepaalde aanvoertemperatuur om voldoende warmte in elke vloerverdeler te krijgen. Je vloerverdelers zijn hydraulisch neutraal. Die gaan dus niet aan het water "trekken" wat in je CV circuit wordt rond gepompt door je CV ketel.

Dit kan je zelf vrij eenvoudig doen mits je systeem de onderdelen ( voetventielen / inregelventielen ) daarvoor heeft. en dan bedoel ik niet het inregelen op individuele groep op je vloerverwarming maar voor de vloerverdeler zelf.

In een voetventiel zit een regelbare afsluiter, vaak met imbussleutel in te regelen. Om er een gevoel mee te krijgen; Draai hem helemaal dicht en draai hem daarna helemaal open en tel daarbij het aantal omwentelingen voordat die volledig open staat.

Omdat je vloerverdeler op de 1e verdieping veruit het meeste water krijgt zal je die het meeste moeten knijpen. Op je 1e verdieping zou ik hem zeker voor minimaal 80% in eerste instantie dicht draaien. Je bovenverdieping en BGG staan dan nog volledig open.

Dan weer testen en voelen welke vloerverdeler het meeste water krijgt. Is het probleem opgelost? Mooi! Zo niet, dan zal je dus de vloerverdeler die dan het meeste water krijgt weer moeten smoren om zo het water een andere kant op te dwingen.

Mijn gok zou in eerste instantie zijn: BGG: 100% open, 1e verdieping 20% open, zolderverdieping, 40% open.

Als je dan je huis volledig warm krijgt kan je individueel gaan inregelen op elke lus op elke verdeler. Krijg je nu je woning nog steeds niet volledig warm dan moet en/of de aanvoertemperatuur van je CV omhoog en/of je pompvermogen van je CV ketel.

Mocht je er echt zelf niet uit komen dan kan ik je persoonlijk www.cvtuning.nl ( Joep ) van harte aanbevelen.

Overigens met alle bovenstaande schrijvers eens dat je systeem er mooi strak uit ziet!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MTimmers Wanneer je zelf weinig verstand van dit soort hebt, en je 'eigen' loodgieter er niet aan wilt komen,
zou ik contact opnemen met degene die het systeem heeft aangelegd, en daar uitleg vragen. Zij zullen ook het 'ontwerp' hebben van dit systeem, en je kunnen adviseren hoe te gebruiken. Ik lees het als zo gekocht bij de woning, maar weet niet hoe alles ingesteld moet staan om een behaaglijke temp te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 23:45

bert pit

asdasd

Ik vermoed dat @MTimmers de settings inmiddels gevonden heeft en geniet van zijn warme huis.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Pagina: 1