EmilioS schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:27:
@
Nielson
Bedankt voor uw reactie.
Het is mij echter nog niet geheel duidelijk wat u bedoelt.
Op de huidige NVMe staat de inhoud van de C schijf, inclusief besturingssyteem en opstart (boot).
- de ssd optie: wat is een PCIe x4 adapter en hoe kopieer ik dan de gehele inhoud van de de NVMe naar de SSD en dan weer terug naar de nieuwe NVMe (waar dan nog niets op staat dus de PC start dan niet op.
Met PCIe x4 adapter bedoel ik zoiets:

Deze plaats je in een vrij PCIe x4 (of x8/x16) slot en geeft je een extra M.2 PCIe/NVMe slot. Hier kun je dan je nieuwe ssd in plaatsen en zo je oude naar je nieuwe clonen via bijvoorbeeld de gratis te gebruiken Samsung Data Migration software.
- de image optie: hoe doe ik dat en hoe schrijf ik dat terug naar de nieuwe NVMe, daar de oude niet tegelijkertijd op het MoBo kan zitten?
Je hebt daarbij tijdelijk extra opslag nodig in de vorm van een extra interne of externe schijf. Je maakt met clone/image software (bv
Macrium Reflect 7 Free) een image van de originele ssd welke je oplsaat op eerder genoemde schijf. Met de software kun je ook een bootable usb stick aanmaken. Nadat je de image hebt gemaakt verwissel je de oude met de nieuwe ssd en je start op vanaf usb stick. Vervolgens restore je de gemaakte image op de harde schijf terug naar de nieuwe lege ssd.