Afvoerleiding opbouwen op afgezaagd pvc

Pagina: 1
Acties:

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Ik ben kort geleden ingetrokken in een huurhuis. In de keuken is bij één van de wanden wel een koudwaterleiding, maar de afvoer is gelijk aan de vloer afgezaagd, met een rode dop er in. Volgens de woningbouwvereniging zou deze leiding weer operationeel te maken moeten zijn, maar dat zou ik zelf moeten regelen. Mijn vraag is dus; hoe bouw ik hier weer een afvoer op?

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

Croga

The Unreasonable Man

Rode dop er af.
PVC buis met inzetstuk er op lijmen.

Of alternatief: Een goede loodgieter laten komen die dit in een minuut of 5 fatsoenlijk voor je fixt?

Lijkt me geen rocket science.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
Lijkt mij niet dat de verhuurder (en dus de oude huurder evt.) dit op deze manier mogen achterlaten? Is het een sociale huurwoning? Anders sluit gewoon een servicecontract af voor een paar Euro en laat hun het lekker oplossen. Hoezo wordt een afvoerpijp afgezaagd tot op het beton? Dat slaat nergens op.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dus je hebt nu een keuken zonder werkende afvoer? Of nog helemaal geen keuken(blok)?

Naja; is het een echt vlak afgezaagde pijp of is het toevallig een manchet? (Of een afgezaagd stuk buis wat in een manchet steekt :+ ?)

In het geval een manchet; :D , niks aan de hand; deksel er af en buis er in steken.

In het geval van afgezaagde buis; genaaid! Welke diameter? Als het 50 is kun je er zo'n rubber verloop inzitten en dan met 40mm er in. Is het 40mm... tja; dan een reparatiemof, maar die zorgt dus voor een vernauwing in je buis...
Of anders een stuk vrijhakken en een gewone mof er op lijmen.

Foto's altijd welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 15:23 ]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 10:19

lasharor

7 december 2004

Neem aan met een "rode dop erin" dat er dan idd ook een rubber ring in moet zitten. Anders gaat het stinken.

• kabeltjekabel
lasharor schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:25:
Neem aan met een "rode dop erin" dat er dan idd ook een rubber ring in moet zitten. Anders gaat het stinken.
Nee hoor. Die speciedeksels sluiten heel goed.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-01 15:56
Je hebt waarschijnlijk een mof-spie nodig, die kan je in de afgezaagde buis lijmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KifSeW0s5J0wIakS0fmvwYHYlks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egtXy79geei2cmzNtbuQNVC1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Baxke op 27-12-2020 15:31 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33
Zo'n rode dop past toch alleen in een mof en niet in een buis?
Dus is het waarschijnlijk gewoon een mof in de vloer. Daar kan weer een normale buis in of zo'n rubber manchet, zoals @kabeltjekabel al aangaf.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:41:
Of alternatief: Een goede loodgieter laten komen die dit in een minuut of 5 fatsoenlijk voor je fixt?
Ik heb voor een lekkage afgelopen jaar werkelijk stad en land afgezocht en eentje had er twee maanden later wel tijd, eentje alleen een advocatentarief. De overige 7/8 stuks hadden pertinent geen tijd. Voor kleinere klusjes echt kansloos tenzij je er één in de kennissenkring hebt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:56:
Ik heb voor een lekkage afgelopen jaar werkelijk stad en land afgezocht en eentje had er twee maanden later wel tijd, eentje alleen een advocatentarief. De overige 7/8 stuks hadden pertinent geen tijd. Voor kleinere klusjes echt kansloos tenzij je er één in de kennissenkring hebt.
Stap 1 bij het betrekken van een nieuw huis: Vindt de "Mannetjes".
Vorige week hadden we een probleem met de afvoer van de vaatwasser. Loodgieter mannetje kwam diezelfde middag langs. Die zegt: Riool onder het huis. Riool mannetje was er de volgende dag en toen hij binnen was hebben we Loodgieter mannetje gebeld die meteen daarna langs kwam en alles was in grofweg 36 uur gefixt voor 5 tientjes.
(en een goed gesprek en een paar koppen koffie. Dit zijn allemaal gepensioneerd "mannetjes" die vooral om sociale verbinding verlegen zitten, meer dan om het geld)

[ Voor 9% gewijzigd door Croga op 27-12-2020 18:50 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Bij een nieuwbouw gebeurt het vaak dat de buizen afgezaagd worden op het beton, omdat de bouwvakker net niet het juiste stuk had ( en in e bouw schuiven ze graag problemen naar de volgende). Voor een wasbak bijvoorbeeld is dat geen probleem, enkel toilet wil je wel 110 (al zijn de zuinige spoelers vaak op 90 tegenwoordig).
Je vind in de groothandel dus standaard stukken die netjes in die buis passen, met de juiste rubbers. Grootste keus in 110 naar elke andere diameter (vb ook naar 2x 40), maar andere afmetingen hebben ze vast ook.
Zoiets dus: https://www.heiz24.de/Soc...zBkKUJfJ7IF0aApWMEALw_wcB

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 27-12-2020 19:40 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maak eens een foto van die aansluiting dat geeft waarschijnlijk meer duidelijkheid.
naftebakje schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:37:
Bij een nieuwbouw gebeurt het vaak dat de buizen afgezaagd worden op het beton, omdat de bouwvakker net niet het juiste stuk had ( en in e bouw schuiven ze graag problemen naar de volgende). Voor een wasbak bijvoorbeeld is dat geen probleem, enkel toilet wil je wel 110 (al zijn de zuinige spoelers vaak op 90 tegenwoordig).
Je vind in de groothandel dus standaard stukken die netjes in die buis passen, met de juiste rubbers. Grootste keus in 110 naar elke andere diameter (vb ook naar 2x 40), maar andere afmetingen hebben ze vast ook.
Zoiets dus: https://www.heiz24.de/Soc...zBkKUJfJ7IF0aApWMEALw_wcB
Wat een onzin, buizen afzagen op het beton omdat ze de goede spullen niet hebben?
Ze doen dat voor het eerst en laten problemen achter voor de volgende 8)7

Please state the nature of the technical emergency

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
edsandje schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:41:
Ze doen dat voor het eerst en laten problemen achter voor de volgende 8)7
Dat is standaard in de bouw. In het begin van het project loopt de uitvoerder te stressen over zijn planning, aan het einde loopt hij te stressen voor de planning en alles dat niet past. De betonboer heeft een marge van een paar centimeter, de vloerenlegger daar weer enkele centimeters op, de metselaar daar weer enkele centimeters op en zo gaat het lekker door met marge op marge op marge. :X

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Pizza_Boom schreef op maandag 28 december 2020 @ 02:50:
[...]
Dat is standaard in de bouw. In het begin van het project loopt de uitvoerder te stressen over zijn planning, aan het einde loopt hij te stressen voor de planning en alles dat niet past. De betonboer heeft een marge van een paar centimeter, de vloerenlegger daar weer enkele centimeters op, de metselaar daar weer enkele centimeters op en zo gaat het lekker door met marge op marge op marge. :X
Goed verhaal, lekker sterk.
U spreekt niet uit ervaring zo te lezen en anders weet ik niet in wat voor circus u werkt.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:49

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

edsandje schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:41:
Maak eens een foto van die aansluiting dat geeft waarschijnlijk meer duidelijkheid.
Inderdaad, anders blijft het gissen

Do { Ping } while ( LOL )

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Pizza_Boom schreef op maandag 28 december 2020 @ 02:50:
[...]
Wat @D.deJong hierboven zegt.
Marges betonboeren, vloerenleggers, metselaars? Die doen allemaal wat hun uitkomt?
Er wordt een meterpeil neergezet en daarna doet ieder zijn ding. Ik heb nog nooit gehoord dat een huis x cm groter of kleiner is geworden omdat de bouwers zoveel marge houden. 8)7

• Pizza_Boom
D.deJong schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:04:
Goed verhaal, lekker sterk.
U spreekt niet uit ervaring zo te lezen en anders weet ik niet in wat voor circus u werkt.
Aan de kant waar ik altijd mijn producten moet aanpassen op de fouten van een ander. En dat gebeurt veel vaker dan je lief is.
edsandje schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:35:
Wat @D.deJong hierboven zegt.
Marges betonboeren, vloerenleggers, metselaars? Die doen allemaal wat hun uitkomt?
Er wordt een meterpeil neergezet en daarna doet ieder zijn ding. Ik heb nog nooit gehoord dat een huis x cm groter of kleiner is geworden omdat de bouwers zoveel marge houden. 8)7
Je moest eens weten... Van 30 identieke standaardonderdelen naar 20 standaardonderdelen en 10 maatwerkdelen is geen uitzondering.

• D.deJong
Pizza_Boom schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:38:
[...]
Aan de kant waar ik altijd mijn producten moet aanpassen op de fouten van een ander. En dat gebeurt veel vaker dan je lief is.

[...]
Je moest eens weten... Van 30 identieke standaardonderdelen naar 20 standaardonderdelen en 10 maatwerkdelen is geen uitzondering.
Het is en blijft dan ook handwerk en het komt niet uit de cnc machine gerold maar centimeters tolerantie en fouten is een bijzonder sterk verhaal.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Pizza_Boom schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:38:
[...]

[...]
Aan wat voor producten moet ik dan denken?

• D.deJong
Keukenkastjes, kozijnen, badkamers of iets dergelijks?

• Pizza_Boom
D.deJong schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:41:
[...]

Het is en blijft dan ook handwerk en het komt niet uit de cnc machine gerold maar centimeters is een bijzonder sterk verhaal.
Als pietje de vloerenboer zijn zandcement afdekvloer een CM te hoog legt om alles vlak te krijgen, heeft klaasje de kozijnenboer toch echt een probleem met BWT als hij zijn kozijnen strak op de minimale maat heeft staan, want dan zit de opening opeens te laag. En als dan de architect bedacht heeft dat hekken van jantje en de borstweringen van petertje ook nog moeten stroken, dan heb je ergens een probleem.

Ik heb al eens op een gebouw gestaan waar je aan de ene kant nog op het betonijzer stond en aan de andere kant van 25 cm hoger. :X Dat was ook wel met recht de slechtste bouw waar ik ben geweest, maargoed.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:33
Dit soort discussies over gepruts in de bouw helpt OP echt niet verder en heeft hier totaal geen zin. Beteugel je frustraties over dit soort zaken of open daarvoor een nieuw topic.

Belangrijkste vraag aan @daantjer94 is nog niet beantwoord. Wat is de inwendige diameter van de buis? Dat bepaalt of het een afgezaagde buis is of een mof die gelijk met het vloeroppervalk is gesteld.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• kabeltjekabel
Pizza_Boom schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:50:
[...]
Als pietje de vloerenboer zijn zandcement afdekvloer een CM te hoog legt om alles vlak te krijgen, heeft klaasje de kozijnenboer toch echt een probleem met BWT als hij zijn kozijnen strak op de minimale maat heeft staan, want dan zit de opening opeens te laag. En als dan de architect bedacht heeft dat hekken van jantje en de borstweringen van petertje ook nog moeten stroken, dan heb je ergens een probleem.

Ik heb al eens op een gebouw gestaan waar je aan de ene kant nog op het betonijzer stond en aan de andere kant van 25 cm hoger. :X Dat was ook wel met recht de slechtste bouw waar ik ben geweest, maargoed.
Een schuin dak in het werk storten lijkt me ook heel lastig.

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

Topicstarter
Nou, het is gelukt. Door gebruik te maken van een reparatiemof die in de buis geplaatst diende te worden is het gelukt. De rest natuurlijk opgebouwd met 40mm. Alleen was het flink kl*te dat de bouwmarkten niet snel te bezoeken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av-gI_FdoUMTV4cLRc_UnOUfc_g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0Zc4g6fTTMcxwYbzWC1bH8B.jpg?f=fotoalbum_medium

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Pagina: 1