Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Disk usage schiet omhoog naar 100%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rainbow-1995xx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo,
Als eerst wil ik zeggen dat ik een behoorlijke leek ben, dus alles wat ik probeer of geprobeerd heb, heb ik online gevonden(wel via betrouwbare bronnen en dubbel gecheckt) en via een stappenplan uitgevoerd.

Mijn probleem
Het is me sinds een tijdje opgevallen dat mijn disk usage vaak en snel naar 100% gaat. Het was eerst vele malen erger. Dan zat hij, wanneer ik niks deed, al op 100%. Ik heb een heleboel dingen geprobeerd, die beschrijf ik hieronder. En al die dingen hebben wel geholpen. In plaats van continu 100%, piekt hij alleen nog. Dit is bijvoorbeeld bij het uitvoeren van scans of het downloaden (via oa steam.) Uit andere topics hier heb ik begrepen dat dat niet heel abnormaal is.

Maar hij piekt ook bij het opstarten van de pc en het openen van mijn browser (microsoft edge). En bijvoorbeeld ook als ik het taakbeheer/configuratiescherm/andere porgramma's open. En mijn vraag voor nu is: is dit normaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
AMD Ryzen 5 1500X Quad-core processor 3,5ghz
Ram: 8GB
1000GB HDD harde schijf
NVIDIA GTX 1050ti 4GB

Ik heb alleen een c-schijf
Windows 10 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Windows search uitgeschakeld
-Gecheckt op virussen/malware(via windows defender)
-Ik heb geen andere antivirus(wil dit wel aanschaffen nav onderstaande)
-Windows defender uitgeschakeld(dit lijkt tot nu toe de doorslag te hebben gemaakt)

-Energieopties op hoge prestatie gezet
-Clean bootup gedaan(kon geen duidelijke aanwijzing ontdekken, maar wellicht heb ik dit niet helemaal juist uitgevoerd)
-Show me tips about windows-ding uitgezet
-Snel opstarten uitgezet
-Schijf geoptimaliseert
-Gecheckt op driver-updates

-Ik heb geen skype en google chrome

Hopelijk is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden en misschien nog extra tips heeft :)

Beste antwoord (via Rainbow-1995xx op 27-12-2020 20:10)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Zéker een SSD nemen, maar controleer ook even je SMART-waardes (bv. met Crystaldiskinfo)

Alle reacties

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
Windows 10 op een harde schijf = high disk usage.

Koop een ssd en installeer daar windows op

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Aschtra schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:03:
Windows 10 op een harde schijf = high disk usage.

Koop een ssd en installeer daar windows op
Helemaal mee eens.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Windows Defender is trouwens prima. Doet ook lekker rustig z'n werk.

Acties:
  • Beste antwoord

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Zéker een SSD nemen, maar controleer ook even je SMART-waardes (bv. met Crystaldiskinfo)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Als je over wil stappen op een SSD, past deze vrijwel altijd: pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB
Daarna ben je definitief van je probleem af.

Zorg vooraf altijd voor een actuele en volledige kopie van al je data.
Als je de SSD aansluit bij de harddisk (dus allebei in je PC), kan je met de door de SSD-leverancier gratis beschikbaar gestelde clone-software eenvoudig (met instelling "auto" of "Smart" of zoiets) de harddisk volledig clonen naar de SSD.
Nadat dat is gelukt en je kan opstarten vanaf de SSD, doe je een schijfcontrole en check je in de BIOS of AHCI aan staat op de SATA-eigenschappen.
Als dat niet zo is, mis je een hoop snelheid en kan je op internet vinden hoe je dat corrigeert (een instelling in de registry aanpassen i.c.m. de betreffende BIOS-seting aanpassen).

• Rainbow-1995xx
rookie no. 1 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:34:
Ik heb de smart-waardes gecheckt. Alles ziet er goed uit, minimaal 100 of hoger.

• Rainbow-1995xx
hoi1234 schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:27:
Windows Defender is trouwens prima. Doet ook lekker rustig z'n werk.
Dat geloof ik ook, maar hij was wel de grootste veroorzaker van de hoge schijfactiviteit bij me.

• Rainbow-1995xx
Renault schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:35:
Als je over wil stappen op een SSD, past deze vrijwel altijd: pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB
Daarna ben je definitief van je probleem af.

Zorg vooraf altijd voor een actuele en volledige kopie van al je data.
Als je de SSD aansluit bij de harddisk (dus allebei in je PC), kan je met de door de SSD-leverancier gratis beschikbaar gestelde clone-software eenvoudig (met instelling "auto" of "Smart" of zoiets) de harddisk volledig clonen naar de SSD.
Nadat dat is gelukt en je kan opstarten vanaf de SSD, doe je een schijfcontrole en check je in de BIOS of AHCI aan staat op de SATA-eigenschappen.
Als dat niet zo is, mis je een hoop snelheid en kan je op internet vinden hoe je dat corrigeert (een instelling in de registry aanpassen i.c.m. de betreffende BIOS-seting aanpassen).
Bedankt voor alle info. Zo te lezen is een SSD echt aan te raden. Ik ga kijken of ik dat wellicht ga doen. Wil het sowieso, maar weer even een investering.

• hoi1234
Rainbow-1995xx schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:12:
[...]

Bedankt voor alle info. Zo te lezen is een SSD echt aan te raden. Ik ga kijken of ik dat wellicht ga doen. Wil het sowieso, maar weer even een investering.
Kost je 20 euro. Het is echt doodzonde om een PC zonder SSD te gebruiken.

De SSD kun je prima zelf inbouwen. Windows installeren is ook niet heel moeilijk. Gewoon even een video op YouTube zoeken.

• Renault
En die investering kan een stuk goedkoper uitvallen dan mijn (degelijke) voorbeeld:
Als je bv. eerst even kijkt in de verkenner hoeveel ruimte je echt gebruikt van die 1 TB, kan je een stuk goedkoper uit zijn.
Een valide scenario is bv. je PC uitbreidt met een SSD waarop je Windows opnieuw installeert met je huidige licentie (dat mag).
Je zou dan bij huis tuin en keuken gebruik van de PC ruim toe kunnen met een SSD van 250 GB, van een goedkoper merk (even snel, even goed):
https://tweakers.net/soli...BkATcxNrADyjA3MjUD82tpaAA

Oftewel: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB, zie de daarbij vermelde prijzen.

• Renault
Rainbow-1995xx schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:09:
[...]

Ik heb de smart-waardes gecheckt. Alles ziet er goed uit, minimaal 100 of hoger.
Je kijkt in de verkeerde kolom en die waarden interpreteer je fout.
Je moet kijken in de kolom "Raw-waarden"(Decimaal). En nul is prima, alhoewel in sommige rijen een hoge waarde niet op problemen hoeft te duiden.

• Rainbow-1995xx
Renault schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:11:
[...]

Je kijkt in de verkeerde kolom en die waarden interpreteer je fout.
Je moet kijken in de kolom "Raw-waarden"(Decimaal). En nul is prima, alhoewel in sommige rijen een hoge waarde niet op problemen hoeft te duiden.
Huh, ik begreep uit een topic van hier met uitleg dat hoe hoger de waarde hoe beter. Maar ik keek niet bij de RAW waarden. Daar kijk ik nu. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtDJpfHE-55krewI5OvbU87tw5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GnozeIYbFk3wRyfmva16mSYe.png?f=fotoalbum_large

Ik ga zelf even kijken wat ik hieruit kan opmaken. Mocht iemand zo iets kunnen zien, is dat welkom

• Rainbow-1995xx
hoi1234 schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:14:
[...]

Kost je 20 euro. Het is echt doodzonde om een PC zonder SSD te gebruiken.

De SSD kun je prima zelf inbouwen. Windows installeren is ook niet heel moeilijk. Gewoon even een video op YouTube zoeken.
Dat maakt het verhaal al heel anders. 20 euro is prima te doen.

• Rainbow-1995xx
Renault schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:06:
En die investering kan een stuk goedkoper uitvallen dan mijn (degelijke) voorbeeld:
Als je bv. eerst even kijkt in de verkenner hoeveel ruimte je echt gebruikt van die 1 TB, kan je een stuk goedkoper uit zijn.
Een valide scenario is bv. je PC uitbreidt met een SSD waarop je Windows opnieuw installeert met je huidige licentie (dat mag).
Je zou dan bij huis tuin en keuken gebruik van de PC ruim toe kunnen met een SSD van 250 GB, van een goedkoper merk (even snel, even goed):

Bedankt voor alle aanvullende info. Ik ga me er eens in verdiepen.

• hoi1234
Renault schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:06:

De oude HDD kan gewoon nog gebruikt worden. Windows en de meest belangrijke programma's zou ik echter op een SSD zetten. 250GB is daar prima voor la zou ik eerder minimaal 500GB aanschaffen, maar als het goedkoop moet, liever 250GB dan z'n trage HDD.

• Renault
Exact, had ik erbij willen vermelden, maar was ik vergeten.
Met het OS op de SSD wordt alles snel, ook als je de data gewoon op de harddisk laat staan.
Pagina: 1