Ingebouwde iOS wekker gebruiken voor aanzetten lampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:06
Volgens mij heb ik een redelijke simpele vraag, maar via Google en op GoT kan ik nog niet echt een eenduidig antwoord vinden. Ik zoek een vervanging voor een wakeup lamp, met bijv. Hue lampen. Ik zie dat je een lamp kan aanzetten wanneer je de wekker uitzet, maar dat wil ik niet. Ik wil dat de lampen langzaam aangaan voordat de wekker afgaat.

Om wakker te worden gebruik ik de ingebouwde iOS wekker (bedtijd). Dat werkt prima, omdat je voor elke dag een andere tijd kan instellen. Daarnaast tikt the Apple Watch me langzaam wakker zonder geluid uit de telefoon. Daarnaast gebruikten we bij deze donkere dagen een wakeup light van Philips. Alleen super irritant, dat je maar 2 wekkers kunt instellen, dus elke dag weer de tijd instellen ben ik zat. Dat moet in 2020 toch beter kunnen :*)

Dus mijn vraag, hoe en met wat voor hardware kan ik ervoor zorgen dat ik een wakeup light kan simuleren in m'n slaapkamer aangestuurd door de werktijden in de ingebouwde iOS wekker. Bij voorkeur zodat 10-15 minuten voor de wekker, het licht langzaam oranje/rood aan gaat en daarna steeds feller wordt. Aan de domotica kant ben ik nog niet getrouwd met slimme lampen, dus alles is een optie. Bij voorkeur ondersteunt het wel Homekit.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 27-12-2020 13:37 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:23

FreakNL

Well do ya punk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Thanks voor de tip. Alleen daarmee gebruik je dus niet de ingebouwde wekker van iOS als ik het goed begrijp.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 14:27
Je zou kunnen kijken naar IFFFT. Ik weet niet of deze mogelijkheden heeft, maar je zou bijv. ook de iOS agenda kunnen gebruiken om de Hue lampen te aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Lelletje schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:53:
Je zou kunnen kijken naar IFFFT. Ik weet niet of deze mogelijkheden heeft, maar je zou bijv. ook de iOS agenda kunnen gebruiken om de Hue lampen te aansturen.
Naar IFTTT en ook Apple Shortcuts heb ik gekeken. Maar volgens mij kan daar ook (net) niet mee wat ik wil. IFTTT biedt wel de mogelijkheid om lichten om een bepaalde tijd aan te zetten of te koppelen aan de Android wekker, maar volgens mij niet de iPhone wekker. Apple Shortcuts biedt volgens mij alleen de mogelijkheid om de lichten aan te doen bij het uitzetten van de wekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Toch nog een *kick*. Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 14:36
Met een automatisering in de Opdrachten app kun je het tot op een bepaalde hoogte automatiseren. Bij de optie 'wekker' heb je de mogelijkheid om dingen te koppelen als je de wekker in sluimerstand zet of stop zet.
Standaard niet wanneer de wekker afgaat, maar wellicht is dat te programmeren. Dat zou je eventueel ook nog kunnen vragen op de r/shortcuts Reddit of op de Shortcuts Discord.

Je kunt ook een automatisering instellen voor een tijd. Maar dan ga je dus twee verschillende wekkers instellen, eentje in de standaard app en eentje in de Opdrachten app. Afhankelijk van hoe verschillend je je wekkers zet werkt dat niet ideaal.

http://techzle.com/wake-u...lly-when-your-alarm-rings

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ja, het kan maar wel via een omweg.

Als je Domoticz gebruikt (of bereid bent te gebruiken) dan kun je op je telefoon de app 'Pilot' gebruiken om een virtuele dummy switch aan te zetten via 'Opdrachten'. Dit kan al met de gratis variant van Pilot. Dan kun je de iOS alarm Clock gebruiken. 1 van de weinige manieren (volgens mij zelfs de enige) die ik gevonden heb...

Als de dummy switch in Domoticz aangezet wordt, gaat het juiste lampje branden (als mijn wekker gaat, gaat aan mijn kant een Hue Bloom heel zacht branden, als die van mijn vriendin gaat, gaat haar Hue Bloom in een soort wake up light scene), de thermostaat gaat wat hoger en nog wat andere zaken. Ben erg blij met deze setup.

Ik heb nog niet onderzocht of het mogelijk is om de wake up light voor afgaan van de wekker te laten gaan. Dat zou inhouden dat je de ingestelde tijd op je telefoon zou moeten 'syncen' met een tijd op je domotica platform oid. Lijkt me lastiger.

[ Voor 18% gewijzigd door Servor op 05-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 16:06
Je kunt toch gewoon met een simpele Yee-light van Ali en de bijbehorende app eenvoudig een schema maken? Ben je voor 20 euro klaar mits je zelf de lampen al hebt natuurlijk. Schema afstellen op de tijden van je wekker, je kunt zelfs nog instellen dat deze zich als wake-up light gedragen (als in starten op 10% en binnen X minuten naar 100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzzls
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb hetzelfde probleem en wil ook nog graag mijn sonos aan laten gaan op de slaapkamer. Ik ben het nu aan het proberen met de app yonomi. Daar kan ik al iets meer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1269758

Jup zelfde probleem. Nu moet ik steeds mij automatisering aanpassen in de hue app naar mij wekker naar dit moet gewoon samen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-12-2023
We zijn een jaar verder en de donkere dagen komen er weer aan. Ik was benieuwd heb je hier al iets op gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd...
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 13:01
Een 'echte' wakeup light maken met de ingebouwde iOS wekker lijkt vooralsnog niet mogelijk, ben echter wel dichtbij!
iOS 16.0.2 Opdrachten en Hue app 4.27.0

Eerst in Hue app een Dynamische scene met gewenste kleuren aan je bedlamp toevoegen (bv de toepasselijke 'Sunflare')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtHcBsREavjg9rUGH7KQ1f9BnsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rroVTflJP1TasoMTVB689I0k.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna in Opdrachten onder Automatiseringen de Dynamische scene aan het afgaan van je wekker koppelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_L5DyxzTk4AlI-eMQ2lEiFCN9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6enu5M5BH9USC3Yfc34e1pCv.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine lettertjes:
Hue app ondersteund zover bekend geen custom Dynamische scenes waarin een helderheidsverloop in te zetten is
Opdrachten app ondersteund zover bekend geen actie die vóór het afgaan van de wekker wordt geactiveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-12-2023
Dank Sjoerd! Maar nog even wachten, misschien dat de matter- standaard update die nu langzamerhand uitrolt (ontwikkeld) hier mogelijkheden voor gaat bieden
Pagina: 1