Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hoi,

Ik hoop dat dit ligt aan de drukke kerstperiode, maar ik vrees het ergste.

Ik ben vorige week van mijn oude Asus RT-AC68u overgestapt naar een nieuw en zogezegd super mesh systeem : de RBK53 (dus de RBK50 met 1 base en 2 satellieten.

Het opzetten ging vlot, de base in de meterkast, dan 1 satelliet in de woonkamer en 1 satelliet op de 1e verdieping. We zitten bij Delta Fiber, dat modem staat puur als modem ingesteld, de DHCP router wordt door de RBK geregeld (net zoals dat vroeger het geval was bij de Asus).

Maar het wifi stuk blijkt echt enorm instabiel, vaak is er wel wifi maar geen internet (terwijl er dan via het bekabelde netwerk wel gewoon volle bak internet is). De Orbi geeft dan aan dat internet offline is. Terwijl die er wel degelijk is zoals te testen via het bekabelde netwerk.

Ik heb al ge-telnet in het apparaat en de signaalsterkte tussen de satellieten en het base station is gewoon erg netjes (53 dB en 61dB). De firmware staat op de meest recente : V2.5.2.4.

Dit dure setje had ik gekocht om eindelijk van het sporadische gezeur (1x in de week eens problemen met de Asus) af te zijn, maar nu hoor ik de helft van de dag dat "de wifi weer stuk is".

Iemand anders die deze ervaring kan delen/een oplossing weet ? Want als het zo blijft pak ik de hele boel in van de week en gaat het weer terug richting BCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:26
we zitten op tweakers, dus mesh-meuk terug in de doos en terug naar de BCC... vaste bekabeling + accespoint werkt sowieso het stabielst.

wat was er mis met de Asus ? vooral te weinig bereik boven met slechts 1 router in huis ? of zelfs op korte afstand onbetrouwbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Wordt inpakken dus idd. Dacht met een dedicated backhaul dat die Orbi wel de beste specs had. Niet dus.

De Asus kon af en toe het aantal apparaten niet meer aan. Heb je een advies voor een goede vervanger van de Asus ? We zitten hier met echt een hoop mobiele apparaten (6 gsm's, 6 tablets, Nest thermostaat, Samsung koelkast, een paar Ring doorbellen, dan nog wat laptops), dus het is echt wel flink wat dat ding aan moet kunnen.

Bereik was op zich goed genoeg hoor, ik heb ook een kabel naar de bovenste verdieping en daar een AP aangesloten. Op de 1e verdieping ook een kabel en een losse wifi router (DHCP uitgezet daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:54
Je hebt al een bedrade infrastructuur tot je beschikking. Dan hang die twee satellieten aan de kabel en sluit de boel aan via één van de in de handleiding beschreven opties onder "Set up an Ethernet backhaul connection" op pagina's 14 en 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:26
dus +- 15 devices ? das niet echt uitzonderlijk veel.. maar je kon niet pinpointen waar het foutliep ?

heb je bv al is wat testen gedaan met laptop bekabeld ? bv paar uur nonstop naar je router & accespoint pingen , kijken of die de hardwired apparaten betrouwbaar & stabiel kan bereiken ?

heb je ook alle apparaten naar de 5ghz geduwd bv ? dat kan veel meer aan qua bandbreedte (doch is het bereik minder)
ook stuff zoals appletv's enzo liefst zelfs vast bekabelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrijtenberg
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-05-2023
Ik heb ook die Orbi meuk en verhuis binnenkort naar een nieuwbouw woning waar ik alles ga bekabelen. Wat voor AP's kan ik er het beste op aansluiten? Of de Orbi's omzetten naar AP's? Het voelt een beetje overkill heb ik het idee (die dingen zijn duuuuuur, dus misschien beter verkopen?)

[ Voor 5% gewijzigd door mkrijtenberg op 28-12-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Korte update. Ik heb eergisteren Armor uitgezet (de (betalende) security die je erbij "krijgt").
Sindsdien eigenlijk geen last meer gehad.

Backhaul bekabeld is nog een optie, maar weinig nut aangezien dB echt laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:56

Nox

Noxiuz

iDog schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:23:
Korte update. Ik heb eergisteren Armor uitgezet (de (betalende) security die je erbij "krijgt").
Sindsdien eigenlijk geen last meer gehad.

Backhaul bekabeld is nog een optie, maar weinig nut aangezien dB echt laag is.
Bekabeld is nog altijd vele malen beter. Decibels zeggen echt weinig.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1