Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC voor een leek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:33
Na een nieuw beeldscherm vorige maand, wou ik weer eens mijn oude desktop opstarten die enige tijd stil had gestaan, omdat ik voornamelijk mijn laptop van het werk gebruik
Maar voor de snelheid wil ik toch wat anders, de huidige is behoorlijk gedateerd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD FX-8120 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Crosshair V Formula-Z€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 770 2GB Lightning€ 601,46€ 601,46
1BehuizingenCorsair Graphite 230T Windowed Orange€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingCorsair Hydro Series H80i€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM850€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 194,81€ 194,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,27

Het maakt een bak herrie waar je u tegen zegt, de CPU is van het kaliber BBQ en die vervloekte C schijf is te klein, om nog maar niet te beginnen over de 8GB DDR3 RAM dat te weinig is :+
Er zit trouwens ook nog een 1TB HDD in
De software van verschillende componenten is achterhaald waardoor de ventilatoren altijd op stand orkaan staan.

Ik vermoedt dat het 'upgraden' van deze PC ook geen toegevoegde waarde meer heeft, ik kan er natuurlijk een FX9590 inproppen, de energierekening verhogen en de CV ketel de deur uit schoppen, maar of dat nou 'bang for buck' is :+

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk tekenen (Blender/3DSMAX), renderen (Vray/Evee/UE) en proberen Unreal Engine of Unity te leren.
Maar aangezien die er dan toch staat, zal er ook af en toe op gegamed worden zoals RDR2 etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Sjah, met de huidige levertijden van componenten of complete systemen kan het nog wel eens wisselen natuurlijk, zou €1500,- een mooi bedrag zijn?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur:
1MonitorenLG 27UL650-W Grijs, Wit€ 339,90€ 339,90
1ToetsenbordenRazer Ornata V2 (Qwerty US)€ 106,50€ 106,50
1MuizenRazer Mamba Wireless€ 70,88€ 70,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,28

Componenten:
Ik denk dat er niets te gebruiken is, behalve dingen zoals opslag, kan nooit genoeg zijn.
De CPU koeler is natuurlijk voor AM3+ bedoelt, dus die gaat niet meer passen
Voeding zou nog kunnen misschien?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben een absolute leek met betrekking tot PC's, dus specs die ik opnoem zijn er voornamelijk door Google, pin me dus niet vast op fouten.

CPU - AMD Ryzen (schijnt beter te zijn met tekenprogramma's)
CPU koeler - Zolang het maar stil is en goed zijn werk doet :+
GPU - Nvidia RTX 3000 serie (want raytracing)
RAM - 32GB
Opslag - Minimaal 1TB SSD, bijvoorbeeld een 970 EVO M.2
Mobo - Geen idee, wifi heb ik niet nodig, maar bluetooth kan zeker handig zijn
Mag overigens best kleurtjes bevatten :$
Ik ben bang dat er ook weer een nieuwe licentie van Windows moet komen, ik zou niet weten waar die CD ligt (verhuist in de tussentijd)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De enige merken die ik heb gevonden hebben voornamelijk voorkeur vanwege het beter werken met render en tekenprogramma's. Voor de rest ben ik absoluut niet merk gebonden aangezien ik een leek ben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Rust en stilte, met het huidige systeem is een orkaan een briesje
Formaat, uiteraard het liefst zo klein mogelijk, huidige kast is toch een aardig blok op het bureau, maar formaat moet niet ten koste gaan van prestaties of geluid, dat kan nog wel eens een lastige combinatie worden

Ga je overklokken?
Nope, dat gaat niet goedkomen.

Wat verwacht je van ons?
Het lastige voor jullie en voor mij is dat ik er gewoon niet veel verstand van heb, uiteraard heb ik genoeg winkels afgestruind en youtube afgespeurd, maar ik ben geen kenner.
Ik weet ook nog niet zo goed of het een pre-build moet worden, ik de PC moet laten bouwen door bijvoorbeeld Azerty (zit hier in de buurt), of dat ik met een beetje hulp van Youtube het ook wel zelf kan.
Gezien de levertijd van de videokaart zal ik de komende tijd dan alsnog even de oude GTX erin moeten proppen

Mocht het niet duidelijk zijn, geef het dan aan, dan kan ik eventueel nog iets toevoegen

Wat ik een beetje heb samengesteld, maar uiteraard geen idee van heb:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 495,05€ 495,05
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 149,89€ 149,89
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X OCV1€ 459,80€ 459,80
1BehuizingenSilverstone PS15 (zonder RGB fans) Zwart€ 48,39€ 48,39
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 59,-€ 59,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX€ 169,-€ 169,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.506,13

[ Voor 14% gewijzigd door FabianGTI op 27-12-2020 13:59 ]

Alle reacties

• Paterpor
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:13
Kan je zelf al een lijstje samenstellen? Er zijn voorbije dagen redelijk veel mensen met dezelfde vragen gekomen en je kan dus makkelijk van daar uit starten.

Verwijderd

AM3+ en AM4 koeling past gewoon. Ik heb zelfs een AM2 koeler gewoon kunnen plaatsen op een AM4 bordje.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:33
Paterpor schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:29:
Kan je zelf al een lijstje samenstellen? Er zijn voorbije dagen redelijk veel mensen met dezelfde vragen gekomen en je kan dus makkelijk van daar uit starten.
Daar was ik inderdaad nog mee bezig, zie startpost :+

• Mèllon030
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:07
Je kan voor opslag ook de Kingston A2000 bekijken, goedkoper en qua performance weinig of geen verschil

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:29
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:33:
AM3+ en AM4 koeling past gewoon. Ik heb zelfs een AM2 koeler gewoon kunnen plaatsen op een AM4 bordje.
Ligt eraan hoe de bevestiging is. Wordt er gebruik gemaakt van de retentiebrackets dan past het, gaat de bevestiging van de koeler door het moederbord naar een backplate dan past het niet. De gaten in het moederbord hebben bij AM4 een andere afstand dan bij AM3/AM2 namelijk.

• Theodoor v B
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 12:56
Goede buildt!

Finetuning, op persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Ben het eens met @Mèllon030 wb opslag.
MB met WIFI vanwege de bluetooth neem ik aan.
Geheugen zou ik 3600C16 nemen € 160 zonder / € 190 met RBG
Kast: NZXT 210, Antec Dark Phantom DP301M
https://nl.hardware.info/...n-dit-moment---maart-2020

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
@FabianGTI Mmmh, je geeft aan leek te zijn maar je hebt wel ooit een FX-8120 gekocht?? ;)
Ik denk dat je beter een AMD Ryzen 9 5900X kunt bestellen - voor 100 euro meer heb je 50% meer performance? Nadeel is wel dat je even moet wachten voordat het geleverd is. Voordeel is dat je dan na aanschaf minder lang hoeft te wachten op je renders?

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-08 11:51
Ik zou zoals @Theodoor v B zegt ram vervangen voor 3600c16.
Koeler past niet in de behuizing, ik zou voor deze gaan: pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD)
Verder nog wat extra fans voor airflow.

Wat betreft bouwen wil ik dit prima voor je doen, maar aangezien verzending wel risico met zich meebrengt is het dan wel handig als je in de buurt woont. Als je niet bij mij in de buurt woont, woon je vast wel bij iemand anders in de buurt die je wil helpen.
Pagina: 1