Occasion advies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:52
Mijn vraag
vanwege gezinsuitbreiding (2de kind) zijn wij opzoek naar een grotere auto. Op dit moment rijden we een Toyota Auris hatchback uit 2010 hybride variant maar deze is te klein.
Rijden 25.000 km per jaar

Ons budget ex inruil is €4000,-
Vanwege kwaliteit nogal fan van Japanse auto's dus alles wat Frans of Duits is valt eigenlijk af.

Nu hebben we de volgende auto's al bekeken.

Honda Civic tourer.

Toyota Avensis station
Vind mijn vrouw niet echt wat omdat er geen isofix inzit :p

Mazda 6 station.
Die wil ik alleen als het de variant vanaf 2013 is vanwege roest issues op vorige modellen. En 2013 benzine is boven budget.

En is diesel nog aan te raden of helemaal niet meer?

Jullie nog goede opties waar ik niet aan denk?

PS hybrid kan niet meer vanwege trekken van een carvan.

[ Voor 3% gewijzigd door vangoghnl op 27-12-2020 13:18 ]

Alle reacties

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Diesel moet je niet meer wilt, moderne diesels zijn complex de kans duur onderhoud is groot en daarnaast zit diesel in het verdomhoekje waardoor je fiscaal risico's loopt.

Waarom niet gewoon kiezen voor een Auris touring sport 1.8 hybride, betrouwbaarder en zuiniger ga je het niet vinden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Waarom zou het niet passen? De cabineruimte van een Auris Station is even groot, alleen de kofferruimte bij een station is groter. Kind nr. 1 gaat almaar minder ruimte innemen.

Japans en stationwagen is nou niet echt een populair type daar, vandaar de relatieve zeldzaamheid in het C-segment.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kia ook een optie? Of Prius station.

Verkijk je niet op isofix. Handig als het er op zit voor een isofix base, maar een kinderstoel met isofix kost je al gauw 100 euro meer dan een gewoon zitje wat je met de riem vastzet. En dat doe je eenmalig, die blijft gewoon zitten. Zou ook zeker de Toyota dealer even bellen of die beugels los verkrijgbaar zijn. Dikke kans van namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The Eagle schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:50:

Verkijk je niet op isofix. Handig als het er op zit voor een isofix base, maar een kinderstoel met isofix kost je al gauw 100 euro meer dan een gewoon zitje wat je met de riem vastzet. En dat doe je eenmalig, die blijft gewoon zitten. Zou ook zeker de Toyota dealer even bellen of die beugels los verkrijgbaar zijn. Dikke kans van namelijk.
Kia Ceed Sportswagon inderdaad of een Hyundai i40, zeker de i40 is een grote onbekende waardoor je veel auto voor je geld hebt

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36
Als je het niet erg vind dat je auto bijna 0 inruil waarde heeft over een jaar is een diesel bij 25000 km een prima keuze.
Zijn ook redelijk voordelig in aanschaf.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
The Eagle schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:50:

Verkijk je niet op 100 euro. Isofix is niet een gemaksproduct, het is een veiligheidsaspect en behaalt over het algemeen veel betere resultaten dan de gordeloplossingen.

Verder helemaal eens met de door jou en anderen aangedragen oplossingen om voor z'n grotere broer Prius of jongere broer Auris model 2013 als dan niet in TS versie te gaan.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52
revolution-nl schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:50:
Waarom niet gewoon kiezen voor een Auris touring sport 1.8 hybride, betrouwbaarder en zuiniger ga je het niet vinden.
Ik rij een Auris TS met 2 jonge kinderen. Vrijwel probleemloze auto, ruimte zat en zuinig (1 op 23 zonder enige moeite).

• vangoghnl
Sorry vergeten te vermelden in het topic zal het aanpassen. De auto moet in de vakantie ook onze carvan kunnen trekken naar Noorwegen. En dat mag een hybride helaas niet dat is ook een van de redenen dat die eruit gaat.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Subaru Forester al eens bekeken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

vangoghnl schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:18:
Sorry vergeten te vermelden in het topic zal het aanpassen. De auto moet in de vakantie ook onze carvan kunnen trekken naar Noorwegen. En dat mag een hybride helaas niet dat is ook een van de redenen dat die eruit gaat.
Met jouw wensenlijstje (uitgaande van station) zou ik denk gaan voor

1. i40 (i.v.m. met de ruimte en bang for bucks),
2. Civic Tourer (niet allerdaags en Honda kwaliteit /rijeigenschappen)
3. Kia Ceed Sportswagon (niets bijzonders maar wel goede kwaliteit)

Andere carrosserie vormen :
Mitsubishi Outlander PHEV kan mogelijk ook interessant zijn wanneer je thuis kan laden en ook veel kleinere afstanden rijdt.

Sedan zou wel een no-go zijn maar ik noem hem ze toch,
Suzuki Kizashi.
Kia Optima 2.0 CVVT hybride superpack (deze mag trekken)

[ Voor 39% gewijzigd door revolution-nl op 28-12-2020 09:39 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
Waarom zou dat niet mogen?? Een Hyundai Kona Hybrid of een Forester e-Boxer kunnen en mogen een caravan tot 2000 kg trekken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ter vergroting van het aanbod de gewone Honda Civic wellicht? Vanwege benzinetank onder de stoelen beschikt hij over een zeer grote bagageruimte, simpel te 'verdiepen'. Dit was de ruimste hatchback in zijn klasse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ByciQ6BAOpuR3bda51NEKwMSWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAQC8DHfGj31dpx00iiPztvP.png?f=fotoalbum_large

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42
Waarom niet toch buiten Japans kijken? Het is een cliché, maar de Octavia is de meest ruime auto in zijn segment, erg comfortabel, misschien niet de meest scherp sturende, maar doe je dat met 2 kleintjes achterin? En elke goede, niet-merkgebonden garagist kan het repareren.
Ja, ik ben een Octavia fanboy. Alleen zou ik hem best willen inruilen op de Superb...

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-11 08:53
Gezien je budget is de keuze wel iets beperkter. Ik weet niet wat voor inruil je zou kunnen krijgen?

Een VW Passat GTE plug-in mag 1.600 kg trekken. Sommige hybride auto’s mogen dus wel wat trekken.

De hier boven genoemde Subaru e-boxer valt helaas ook af. Deze is net nieuw en kost door de BPM een godsvermogen.

Wellicht een Subaru Legacy of Outback een optie. Zijn fijne ruime auto’s. En uitermate geschikt om een huisje door Noorwegen heen te trekken met permanente Symetrical All Wheel drive. Heb zelf 9 jaar tevreden Subaru gereden. (6 jaar met twee Legacy’s en 3 jaar een Impreza WRX) Nu rij ik (privé aangeschaft) een Passat GTE.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Hoe kom je er bij dat een Avensis geen isofix heeft? Mijn Avensis (2004) had dat gewoon standaard, die hele generatie heeft dat al. Dus de modellen er na sowieso ook

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Mazda 6 model vanaf 2013 diesel met veel plezier gereden. Weinig onderhoud en veel ruimte. Heeft ook isofix.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:00

reiker

dan jij!

vangoghnl schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:45:
Mijn vraag
vanwege gezinsuitbreiding (2de kind) zijn wij opzoek naar een grotere auto. Op dit moment rijden we een Toyota Auris hatchback uit 2010 hybride variant maar deze is te klein.
Rijden 25.000 km per jaar

Ons budget ex inruil is €4000,-
Vanwege kwaliteit nogal fan van Japanse auto's dus alles wat Frans of Duits is valt eigenlijk af.

Nu hebben we de volgende auto's al bekeken.

Honda Civic tourer.

Toyota Avensis station
Hier ook een Avensis station, 2006. Gewoon met isofix. Ruimte zat met de twee kinderen :)
Ik zou je met je budget en kilometrage zeker de diesel aanraden. Ik heb een vergelijkbare situatie, alleen zonder de caravan. Voor dat budget maakt de grote afschrijving van de diesel naar mijn idee niks uit, verder dan naar nul afschrijven kan toch niet. En je koopt neem ik aan niet nu een auto om die over een maand weer kwijt te moeten? Je hebt pas last van de afschrijving als je hem gaat verkopen.

Ik heb bijna drie jaar geleden mijn 2.2 D4-D met 230.000km gekocht voor €3500. Was goed onderhouden, sindsdien in mijn ogen alleen de normale onderhoudskosten. Ik zou het zo weer doen, je koopt ontzettend veel auto voor dat geld. :)

Enige minpunt is in mijn ogen toch het diesel gedeelte, ivm het milieu. Milieuzones geloof ik wel, daar hebben we voorlopig niet echt last van. Meer de echte vervuiling die het oplevert...

Zo gezegd, zo gedaan.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:23

Theo

moederbord

Een beetje buiten de box denken, maar indien je de caravan enkel en alleen naar Noorwegen trekt; is het een optie om te kijken naar een auto zonder trekhaak en lokaal een chalet te huren op een park? De TCOS (Total Cost of Ownership) gaat nogal omhoog door het trekvermogen (hogere afschrijving, door hoger gewicht ook meer wegenbelasting en verzekering, meer brandstofverbruik en meer onderhoud). De trekhaak kan je dan zomaar 1.000 euro per jaar kosten aan extra kosten.

Indien je de trekhaak veel gebruikt en de caravan heel Europa door sleurt dan is het uiteraard logisch om 'm wel te nemen. Maar als je één keer per jaar de caravan naar Noorwegen trekt dan kun je afvragen of je hier 1.000 euro per keer voor wil betalen.

7400 Wp op het dak

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:42
Kom ik weer met mijn diesel aanzetten. Met dat budget zou ik echt voor een diesel gaan, echter houd er inderdaad rekening mee dat je er over enkele jaren nog een fooitje voor terug krijgt (dus houd rekening met afschrijven naar 0) en dat in de toekomst de belasting nog wat duurder kan worden.

Op dit moment speel je met jouw km's al makkelijk quitte qua brandstof dan met diesel voordeliger tov de wegenbelasting. Neem wel een euro 5 of euro 6 geclassificeerde diesel.

Waarom wel een diesel?
Veel nieuwere en meer auto voor je geld. Diesels worden gedumpt voor schandalig lage prijzen. Profiteer er van.
Goede caravan trekker
Voordelig in de brandstof
Ik denk dat je bijna 1=1 kan ruilen als je een handelaar van een diesel afhelpt en een benzine japanner achter laat.

Het argument dat een moderne diesel complex is en duur in onderhoud kan worden streep ik weg tegen een benzine auto die minimaal 5 jaar ouder is en waarschijnlijk meer km's heeft gemaakt voor hetzelfde geld en dus meer kans heeft op groot onderhoud.

Ik heb een V60 uit 2012 op diesel. Die levert nog 6k op inruil. Als ik een benzine broertje van dezelfde kwaliteit wil, kun je al 6k bijleggen en heb je nogsteeds 'dezelfde' auto. Dan maar wat tientjes extra richting de overheid aan belasting en die 6k in mijn zak.

[ Voor 7% gewijzigd door sj0ertum op 28-12-2020 11:44 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Waren die Toyota D4D blokken niet berucht?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:04

RvL

Theo schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:23:
[...]

Een beetje buiten de box denken, maar indien je de caravan enkel en alleen naar Noorwegen trekt; is het een optie om te kijken naar een auto zonder trekhaak en lokaal een chalet te huren op een park? De TCOS (Total Cost of Ownership) gaat nogal omhoog door het trekvermogen (hogere afschrijving, door hoger gewicht ook meer wegenbelasting en verzekering, meer brandstofverbruik en meer onderhoud). De trekhaak kan je dan zomaar 1.000 euro per jaar kosten aan extra kosten.

Indien je de trekhaak veel gebruikt en de caravan heel Europa door sleurt dan is het uiteraard logisch om 'm wel te nemen. Maar als je één keer per jaar de caravan naar Noorwegen trekt dan kun je afvragen of je hier 1.000 euro per keer voor wil betalen.
Ik heb dit haar voor het eerst sinds jaren eens gekeken naar een huisje of chalet ipv de camping maar ben enorm geschrokken van het prijsverschil. Voor de prijs waar ik 3 weken voor op een camping sta, zit ik een weekje in een huisje. En dan is een camping tegenwoordig al niet goedkoop meer.

Daarbij vergelijk ik wel appels die zoveel mogelijk op peren lijken met peren. Dus geen huisje in the middle of nowhere zonder enige faciliteiten versus een fully loaded camping met zwemparadijs en ga zo maar door. Vergelijkbare faciliteiten dus.

Ik betwijfel dus of je stelling wel echt helemaal op gaat. Ja, een fatsoenlijke trekauto heeft misschien een hogere TCOS maar of die hoger is dan de meerprijs van een andere vorm van vakantie vieren valt te bezien.

Meer onderhoud zie ik sowieso niet. Of ik nu b.v. een Mazda 3 of 6 neem, beide moeten jaarlijks/iedere 20.000km onderhoud hebben. Misschien iets meer slijtage dat valt en staat ook met hoe er mee gereden wordt

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 28-12-2020 12:03 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28
vangoghnl schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:45:

Toyota Avensis station
Ik heb er ooit eens één gehad uit 2005. Daar zat gewoon isofix in, alleen stond het er niet met grote letter op.
Er zaten gewoon sleufjes in de zitting met daarachter de bevestiging. Eerst dacht ik ook dat het er niet inzat, totdat ik de achterzitting omhoog deed.

Volgens mij is het ook vanaf een bepaald jaar verplicht.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even voor de duidelijkheid, TS zijn Auris is het oude model Hybrid.

Je totale budget is denk ik iets van 8k (inruil + budget).

Ik mis het volgende nog:
1. Hoeveel moet hij kunnen trekken?
2. Automaat of niet?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik zou diesel met dit budget niet zo snel buitenspel zetten:
- Met dit budget en je wensen kom je vaak op benzine autos van rond de 160.000 uit. Over 3 jaar heeft die dus 260.000 gelopen > Totaal afgeschreven
- Een diesel schrijft ook als een malle af (niemand wil hem) maar de afschrijving boeit niet, gewoon oprijden

Sterker nog, door het imago kun je hele leuke modellen kopen die ook sterk genoeg zijn voor de caravan.
Afhankelijk van auto ligt het omslag punt bij 15-20K per jaar

Het liefst een euro 6 maar een euro 5 is ook al prima. Op het moment dat ze diesel euro 5 uit de stad gaan weren is a) die auto waarschijnlijk op en b) zullen ze waarschijnlijk ook de benzine weren en alleen elektrisch toestaan.

Owja over isofix:
5. Welke auto’s hebben Isofix?
De meeste nieuwe auto’s zijn momenteel met het Isofix-systeem uitgerust. Vanaf november 2012 zijn Isofix en Top Tether bevestigingspunt verplicht bij nieuwe automodellen en vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto’s die verkocht worden met Isofix en Top Tether bevestigingspunt uitgerust zijn.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@vangoghnl Persoonlijk zou ik eens gaan kijken naar een Lancer Sportback 1.8, met een bouwjaar 2010/2011/2012 met een kmstand rond een 100k.

Deze auto’s zijn betrouwbaar en kunnen in iedergeval een goede 1300kg trekken en met een 1330kg nog niet eens super zwaar.

Met de limited one en two uitvoeringen ook nog eens relatief luxe uitgevoerd.

Geen automaat helaas.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• vangoghnl
Bedankt allemaal voor de reacties.

Mijn Auris mag idd niets trekken alleen een fietsendrager :p

Die van de civic is een goede tip ga ik zeker naar kijken. Dashboard van de civic is echt space achtig. Wat grappig dat er wel isofix op de Avensis zit model waar we in proefreden had dat namelijk niet. Volgens verkoper zat dit er nooit op.

Wat betreft chalet in Noorwegen vallen de prijzen erg tegen ook willen we maximale vrijheid en dus gewoon verder kunnen trekken. Carvan is dan ideaal.

Subaru ga ik me in verdiepen (zie je veel rijden in Noorwegen).

Diesel vind ik wat spannend de afschrijving zal me een zorg zijn rijden hem toch af. Maar lees dat in Duitse steden bijvoorbeeld al veel diesel word geweerd. En we komen ook nogal eens in duurste steden.

Automaat is prima maar geen deal breaker. Hebben een kleine carvan beladen is die max 1000kg

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-11 16:57
Geen idee of het budget het toelaat, maar al eens naar een Mitsubishi Outlander PHEV gekeken?

- Japans Automerk
- Groter dan de meeste station wagens
- Hybride maar mag toch 1500kg trekken (en heeft daar weinig moeite mee)
- Automaat (geen idee of dat een eis was, maar met 25k kilometers wel fijn)
- Permanent 4WD
- Isofix aansluitingen (en leer dus handig met kleine kinderen ivm schoonmaken)
- Voordeel op de wegenbelasting door de lage co2 uitstoot
- Erg veel keus op de 2de hands markt door de voordelige lease regelingen van een tijdje geleden)

Ik heb begin deze maand mijn 3de opgehaald en kan ze erg aanraden.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:53
https://www.autoscout24.n...ldtidx=1&cldtsrc=listPage

Zomaar even de eerste advertentie die ik te pakken had.

Maar heb zelf zo een in het zwart.
4 jaar terug nog 17K voor betaald :D
Reed toen nog 40.000km per jaar, nu amper de helft.

Blok gechipt naar 170pk en 460nm, beest van een trekauto. (okee het is geen 300pk, maar de newton meters trekken flink)
Sleuren er zelf een zware (1000kg)vouwwagen mee door europa.
En 2 jaar terug een andere S-Max erachter(1800kg), geen centje pijn.

Rij er nu 4 jaar mee, en de enige kosten die ik heb zijn 2 banden 3x apk en 1 grote beurt. (volgende week apk+beurt)

Bagageruimte is echt top.
Ruimte op de achterbank is meer dan top (3x isofix).
En voorin ook fantastisch.
Iedereen heeft alle ruimte, kunnen 3 kinderstoelen naast elkaar in.
Of 2 kinderstoelen en een volwassene.
Opbergmogelijkheden overal (ook in de vloer)

Zelf bewust voor leer gegaan, omdat stof vaak lelijk word bij oudere auto's en sneller slap word. Leer blijft langer goed, en zeer praktisch met kinderen (schoonmaken)

Ingebouwde navi (bij het 7inch tft scherm) is goed en van TomTom.
Kaartje updaten kost 5 tientjes, en is gewoon een sdkaartje achter de volumeknop.
Aanwijzingen komen tussen de tellers op het tft scherm.
Bewust deze versie genomen omdat je alles vanaf het stuur bedienen kan.

Dit jaar gaan we dan niet met wintersport, maar normaal word hij dus 2x per jaar flink afgebeuld op de snelweg, en het zit en rijd gewoon hardstikke fijn.

Kan maar een nadeel aan deze auto vinden, en dat is de wegenbelasting.
Het andere nadeel is mijn rechter voet, maar dat is niet auto gerelateerd. >:)
Maar als ik hem nu verkoop smijt ik zo 4 tot 5K in de sloot, dus rij hem lekker op.

• M.I.C.
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:02
Niet Aziatisch, maar wellicht wel interessant:
Volvo V70 (voorbeeld)

Wel Aziatisch:
Nissan Quasqai (voorbeeld
Kia Cee'd (voorbeeld)
Kia Venga (voorbeeld)
Hyundai i30 (voorbeeld)
Hyundai i40 (voorbeeld)
Nissan Juke (voorbeeld)
Ssangyong Korando (voorbeeld)

* voorbeelden heb ik willekeurig van Autotrack afgehaald, geen enkele ervaring met die dealers of auto's.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
@vangoghnl zover ik weet wordt er in geen enkele (duitse stad) diesels geweerd
Ja in sommige steden mag je sommige straten niet in als je een euro 5 of ouder hebt. Met een euro 6 kom je overal wel in. De vraag is alleen voor hoelang? Ik heb geen glazen bol maar denk dat je met een euro6 wel safe zit de komende 5 jaar.
https://duitsemilieusticker.nl/dieselverbod-duitsland/

Zie het als voordeel, door de diesel angst kun je prachtige modellen voor een habbekrats kopen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1