Gigabit netwerk geeft 100 Mbit snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BL3ND3D
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 14:26
Beste Tweakers. Ik wilde twee Ethernet outlets (wandcontactdoos) in mijn woonkamer hebben omdat ik daar nu veel thuiswerk. Aangezien ik geen ervaring heb met netwerken, heb ik lang op dit forum rondgetuurd voor een goede setup (zie onderaan dit bericht). Alles gemonteerd en klaar is Kees.

Nu heb ik op mijn PC via de versgemonteerde WCD op het netwerk aangesloten. Het internet werkte gelukkig. De speedtest gaf rond de 90 Mbit/s aan. Opzich niet gek, want mijn provider geeft me maar max 100 Mbit/s. Mijn 5 ghz wifi tikt echter meer dan 100 Mbit/s aan.

Toen intern netwerk getest met het tooltje iperf. Zelfde resultaat (~90 Mbit/s). Toen de switch gebypassed (direct van router naar patch panel) en toen haalde ik 300 Mbit/s. Uiteraard wil ik mijn switch er weer tussen hebben. De switch is gespecifieerd op 10/100/1000 Mbit/s. Ik vroeg me af of jullie een idee hebben om mijn LAN snelheid met switch richting de 1 Gbps te krijgen.

Gekozen setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTaHWV3esj2wrS6SOo6jEtdYLsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/321epnbsOeplckhYGhra91id.jpg?f=user_large

Router (Experia Box v10)> Switch (1 Gigabit) > Patch Panel (1 Gigabit) > WCD
Stugge Cat6a kabels van Patch Panel naar WCD, de patchkabels (cat6) heb ik zelf gemaakt (dit doe ik de volgende keer misschien niet meer zelf, maar dat is een ander verhaal).

Foto meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vswgoC6V_ww8or9OR4jUOQSdrak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfQZJg40OT0rWBAykDJtpqIV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je switches Gb aankunnen maar je verbindingssnelheid is 100Mb (zie ook de ledjes) dan zit je probleem zeer waarschijnlijk in je bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 08:51
Adertje kapot van de kabel die je gebruikt naar je switch? Als 1 van de 8 kapot is ga je naar 100 mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:54
Meld je PC wel een gigabit aansluiting?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 17:08
Heb je op beide nieuwe poorten maar100Mbps? Zo ja dan kun je nog kijken of je aan de link-lampjes (op de switch en modem) kunt zien waar je nu wel Gbit hebt en waar niet. Misschien gaat het al mis bij de kabel tussen modem en switch (dat die maar een 100Mbps link heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BL3ND3D
Ik heb even getest en met de switch ertussen geeft hij 100mbps netwerk en direct naar de router geeft 1000. Zal een van de kleine patchkabels vervangen. Zag op de kabeltester ook dat bij beide patch kabels tussen de switch en de patch panel de G niet groen werd (de andere 8 lampjes wel). Alles lijkt wel al te werken met een tester.

[ Voor 19% gewijzigd door BL3ND3D op 27-12-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kans is aanzienlijk dat je ergens (zoals je patch kabel of bij de aansluitingen naar de outlets) de bekabeling niet goed hebt zitten. Wellicht aderparen verkeerd gemonteerd (niet volgens de standaard 568B (en ook niet volgens 568A)). https://www.utp-kabel.nl/...code-voor-utp-kabels.html

Een kabeltester haalt die fout er niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 27-12-2020 14:25 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BL3ND3D
Alles werkt nu, kabels er opnieuw ingedaan. Tik 900 mbit/s aan nu. Bedankt allemaal.
Pagina: 1