Ubuntu updaten, moet VeraCrypt dan ook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik gebruik VeraCrypt (GUI versie) onder Ubuntu.

Bij het downloaden van VeraCrypt, moest ik destijds kiezen welke versie van Ubuntu ik had: ze hebben voor elke versie van Ubuntu een ander .deb bestand (waarom dat zo is, weet ik niet).

Afgelopen maand heb ik Ubuntu geupgrade van versie 16.04 (verse installatie in december 2016) naar 18.04 naar 20.04. De VeraCrypt versie lijkt daarbij te blijven steken op 16.04, zoals te zien met deze commando's:

$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:	Ubuntu
Description:	Ubuntu 20.04.1 LTS
Release:	20.04
Codename:	focal

$ apt list --installed veracrypt
Listing... Done
veracrypt/now 1.24-Update4-0vanir1~16.04 amd64 [installed,local]

Ik bedenk me nu pas dat de upgrade van Ubuntu misschien impact heeft op de versie van VeraCrypt.
Is dat zo? Wat is een elegante oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 27-12-2020 11:23 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 29-12-2020 11:12)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De elegantie oplossing is gewoon de 20.04 .deb erop zetten. Je hoeft niet eerst de 18.04 te pakken.

En om de vraag waarom ze per Ubuntu release een .deb hebben is kinderlijk eenvoudig. Elke Ubuntu versie heeft andere versies van packages. De meest belangrijke is libc6/glibc. Er wordt tegen bepaalde versies gecompileerd en die versies zijn dan de betreffende afhankelijkheid. Heb je opeens een groot versieverschil met flinke wijzigingen in de werking ervan, dan kan het zomaar zijn dat je software het niet meer doet.

Stel, VeraCrypt gebruikt Qt5 als framework voor de GUI. Geen idee of dat ook zo is, ik neem het als voorbeeld zonder enige kennis van VeraCrypt. In 16.04 wordt versie 5.5.1 aangeboden, in 18.04 zit 5.9.5 en in 20.04 is 5.12.8 beschikbaar. Dat zijn aardig grote verschillen in versies.

Als er bepaalde functies of andere vereisten wordt gebruikt dat vanaf een bepaalde versie niet meer beschikbaar is of anders werkt, moet je dit wel goed afstemmen. Hiervoor kan je dus een versie opgeven aan de afhankelijkheid. Zo voorkom je dat je tegen problemen aanloopt zoals "unknown symbol" en segfaults. Want je compileert tegen een specifieke versie die bij de specifieke Ubuntu release wordt gebruikt.

Dit is alleen nog maar over de grafische kant. VeraCrypt versleuteld zaken. En het is hierdoor mogelijk dat je door met een oudere 'build' minder encryptieopties hebt omdat die er destijds nog niet waren. Maar nu wel. Echter, de vereiste is dan wel dat je de juiste versie van de libraries hebt. Compileren tegen een oudere versie kan dan de nieuwe technieken uitschakelen, zelfs als je de nieuwere versie geïnstalleerd hebt op het systeem waar de software op komt te draaien.

Ik had overigens wel verwacht dat ze een repo zouden hebben om te zorgen dat hun gebruikers netjes de nieuwste versie draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De elegantie oplossing is gewoon de 20.04 .deb erop zetten. Je hoeft niet eerst de 18.04 te pakken.

En om de vraag waarom ze per Ubuntu release een .deb hebben is kinderlijk eenvoudig. Elke Ubuntu versie heeft andere versies van packages. De meest belangrijke is libc6/glibc. Er wordt tegen bepaalde versies gecompileerd en die versies zijn dan de betreffende afhankelijkheid. Heb je opeens een groot versieverschil met flinke wijzigingen in de werking ervan, dan kan het zomaar zijn dat je software het niet meer doet.

Stel, VeraCrypt gebruikt Qt5 als framework voor de GUI. Geen idee of dat ook zo is, ik neem het als voorbeeld zonder enige kennis van VeraCrypt. In 16.04 wordt versie 5.5.1 aangeboden, in 18.04 zit 5.9.5 en in 20.04 is 5.12.8 beschikbaar. Dat zijn aardig grote verschillen in versies.

Als er bepaalde functies of andere vereisten wordt gebruikt dat vanaf een bepaalde versie niet meer beschikbaar is of anders werkt, moet je dit wel goed afstemmen. Hiervoor kan je dus een versie opgeven aan de afhankelijkheid. Zo voorkom je dat je tegen problemen aanloopt zoals "unknown symbol" en segfaults. Want je compileert tegen een specifieke versie die bij de specifieke Ubuntu release wordt gebruikt.

Dit is alleen nog maar over de grafische kant. VeraCrypt versleuteld zaken. En het is hierdoor mogelijk dat je door met een oudere 'build' minder encryptieopties hebt omdat die er destijds nog niet waren. Maar nu wel. Echter, de vereiste is dan wel dat je de juiste versie van de libraries hebt. Compileren tegen een oudere versie kan dan de nieuwe technieken uitschakelen, zelfs als je de nieuwere versie geïnstalleerd hebt op het systeem waar de software op komt te draaien.

Ik had overigens wel verwacht dat ze een repo zouden hebben om te zorgen dat hun gebruikers netjes de nieuwste versie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Uiteindelijk is dat ook niet zo moeilijk: ik heb eerst door apt het package met de naam "veracrypt" laten verwijderen, daarna ook door apt het nieuwe .deb bestand laten installeren.

Er is wel een repo, maar die is third-party.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het verwijderen had niet eens gehoeven. Je kon 'm direct er overheen installeren als je wilde. Als dat niet lukte met apt, dan had 'dpkg -i' het ook gedaan.