Toon posts:

Vloerverwarming beneden boven niet warm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dennistijsen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 15:33
Beste Tweakers.

Hoe krijg ik boven ook warrmte?

De situatie is als volgt.
We hebben ons huis grondig verbouwd en geïsoleerd.
Geen geld genoeg om de ketel al te vervangen, de Atag E325C is blijven hangen.
Helaas heeft de installateur ons tijdens de verbouwing laten zitten (nee valt niets te claimen) en zijn we vervolgens van de een naar de andere installateur moeten switchen.

We zijn ook van de een naar de andere probleem gerold, in een notendop:
- ketel was defect door kalkophoping in branderhuis
- verdeler vloerverwarming was LT is aangepast naar LTV mbv pomp op aanvoeren kv-afsluiter op retour verdeler en bypass.
- verstopping gehad in een leiding en in een radiator beneden in de hal

Zie bijgesloten foto voor de opbouw.

Ik heb de volgende uitdagingen die het inregelen moeilijk maken:
1) geen thermostaat op de aanvoer van de vloerverdeler, dus maxtemp ketel mag niet te hoog
2) vermogen ketel veel te hoog tov afname, dus kleppen om boven en beneden te splitsen gaat problemen
geven

Als extra opmerking: ik heb het dus niet over dat het niet warm genoeg wordt boven, maar dat de convectoren nooit warm worden. Dat werden ze wel toen ze net werden aangesloten, het hele systeem was toen zo afgekoeld dat er flink gestookt werd, toen werd boven warm genoeg om in te regelen.

Ik heb op dit moment de ketel op een weersafhankelijke regeling mbv de atag one, zodat er in ieder geval vaak genoeg warm water wordt aangeboden.

Heb het idee dat ik alles al heb geprobeerd, wat raden jullie me aan? 8)7

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
dennistijsen schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:38:
2) vermogen ketel veel te hoog tov afname, dus kleppen om boven en beneden te splitsen gaat problemen
geven
Huh, nee :?

Je hebt nu een enkele thermostaat beneden hangen? Ofwel; zodra het beneden warm is... geen aanbod vanuit de ketel // een verder dalende aanvoertemperatuur. En dan wordt het boven dus niet warm. Je moet dan juist iets hebben wat beneden afsluit en de ketel alsnog aanstuurt om te stoken op basis van de niet bereikte temperatuur boven zodat die radiatoren warm worden / blijven.

Verwarmingsvermogen van radiatoren zakt in als een baksteen naarmate je de aanvoertemperatuur gaat verlagen. Dat gaat niet lineair...

[Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 12:08]

• dennistijsen
Ja enkele thermostaat beneden. Dus inregelen moet water naar boven stuwen.

Volgens mij gaan kleppen niet helpen:

1) dan zou ik nu af en toe warmte boven hebben en dat heb ik niet, ik heb nooit warmte boven
2) dan verminder ik de flow beneden, kan de ketel zijn warmte niet kwijt en slaat in de antipendelstand vanwege overschrijding maximaal temperatuur

Ketel staat al op nullast, dat is 6 kw. Lager kan hij niet.

vr grt Dennis

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dennistijsen schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:38:
1) geen thermostaat op de aanvoer van de vloerverdeler, dus maxtemp ketel mag niet te hoog
Je bedoeld dat er geen begrenzer op zit ? Dit zou ik dan hoe dan ook direct voor elkaar maken voordat je schade toebrengt aan de VV installatie en/of je vloer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dennistijsen
Hoi DukeBox

Er zit geen begrenzer op de aanvoer, alleen een voeler op de retour die bij 50 graden de pomp uitschakelt.
Zou dat genoeg zijn om de vloer te beschermen?

Ik heb begrepen dat een thermostaatkraan op de aanvoer in mijn geval de flow teveel zou beperken waardoor de ketel gaat pendelen.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dennistijsen schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:22:
Ik heb begrepen dat een thermostaatkraan op de aanvoer in mijn geval de flow teveel zou beperken waardoor de ketel gaat pendelen.
Het zou kunnen dat je een compleet afwijkend systeem hebt van wat standaard is maar normaalgesproken is er een begrenzer met een voeler in je verdeelblok.
Als de pomp met een voeler is uit gerust is dat voor energie besparende maatregelen zodat deze uitgaat als er geen warmte aanvoer is.

Het pendelen krijg je alleen als je de warmte vraag niet kwijt kan die je ketel levert maar vrijwel iedere HR ketel zal modulerend stoken cq stoppen als de retour te hoog is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kabeltjekabel
dennistijsen schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:15:
Ja enkele thermostaat beneden. Dus inregelen moet water naar boven stuwen.
Ja... veel succes daarmee. :P

Je hebt beneden gewoon een overbemeten afgiftesysteem en boven een ondermeten afgiftesysteem. Zodra het beneden warm is kun je het boven dan wel helemaal vergeten. Zelfs al is je afgiftesysteem wel in verhouding dan nog heb je hetzelfde probleem als je in een ruimte boven pas later de radiator 'open' zet. De enige manier om het dan daar warm te krijgen is beneden de ramen open te zetten en de thermostaat hoger te zetten...
Volgens mij gaan kleppen niet helpen:
Juist wel. Het systeem wat je nu hebt heeft geen enkel benul van gewenste en actuele temperatuur boven. Je moet beneden gewoon kunnen afsluiten van boven als het beneden al warm is en boven niet.
1) dan zou ik nu af en toe warmte boven hebben en dat heb ik niet, ik heb nooit warmte boven
Ook geen 30 graden oid?
2) dan verminder ik de flow beneden, kan de ketel zijn warmte niet kwijt en slaat in de antipendelstand vanwege overschrijding maximaal temperatuur
De ketel gaat hoe dan ook pendelen als hij zijn minimumvermogen niet kwijt kan. Dat is niet anders dan eender ander zuinig huis met ketel met hoge ondergrens.
Ketel staat al op nullast, dat is 6 kw. Lager kan hij niet.

vr grt Dennis
Ja, en? Een huis voorzien van goede isolatie heeft een totaalverlies van <<< 6 kW, dus pendelen gaat het sowieso.

• kabeltjekabel
dennistijsen schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:22:
Hoi DukeBox

Er zit geen begrenzer op de aanvoer, alleen een voeler op de retour die bij 50 graden de pomp uitschakelt.
Zou dat genoeg zijn om de vloer te beschermen?

Als er 50 graden retour uitkomt is het natuurlijk al te laat he. Heb je de aanvoertemperatuur begrens op de ketel?

• dennistijsen
De aanvoertemperatuur is begrensd op de ketel (alhoewel hij daar soms een paar graden overheen stookt)
En de vloerverwarmingspomp in combinatie met het regelventiel op de retour, maken dat de vloer 5 graden lager krijgt dan de ketel levert.

Bedoeling is dat de resterende warmte dan naar boven gaat. Die voel ik wel terug in de radiator in de hal, maar boven niet.

Zoals ik het begrepen heb zou het bij mij als volgt moeten werken:
- continu warmte door de ring laten pompen waarbij mijn hal altijd open staat,
- de pomp met de kv afsluiter verzorgen de flow door mijn vloer en de menging met retourwater over de bypass
- de pomp van de cv ketel is dan volledig beschikbaar om water naar boven te pompen

Ik krijg boven ook geen water van 30 graden nee.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:49
Zit er niet ergens nog een verstopping?
En werkt de pomp van de ketel wel goed?
Ik snap niet wat je bedoelt met een vloerverwarming unit ombouwen, kan je daar een foto van maken?

• dennistijsen
De pomp van de ketel is voor de zekerheid vervangen.

De aanvoer en retour van mijn verdeler lopen via de kelder, daar zijn pomp en bypass gemonteerd, zie foto

• dennistijsen
Om verstoppingen uit te sluiten ga ik alles nog maar eens flink laten doorstromen.
Misschien helpt het als ik de vloerpomp uitschakel, de vloer afsluit, de warmtevraag opvoer en boven de ontluchters flink open laat staan.
En de cv ketel nog eens in zijn ontluchtingsstand laat lopen.

• dennistijsen
Toelichting op de foto van de kelder.

De wilo pomp pompt dus naar rechts mijn vloer verdeler in.
De retour van de vloer komt dan van rechts via de kni naar de T naar de bypass en de retour.

De aansluitingen daarvoor die de muur/vloer in gaan zijn de aanvoer en retour van boven.

De rechtdoorgaande leidingen naar links gaan naar mijn hal.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:49
Zoals ik het zie zit de aanvoer links op het henco t-stuk aangesloten op de onderste henco t-stuk wat dan de retour is?
Daar moet dan een drukregelaar tussen, nu zit de aanvoer gewoon verbonden met de retour.
Vind het wel een aparte installatie.

• dennistijsen
Ja dat klopt.

Zolang de pomp van de vloerverwarming zuigt, stroomt door de bypass alleen van retour vloer naar aanvoer vloer.

Als ik de pomp van de vloer uitzet wordt de bypass warm

• dennistijsen
mijn vloer verdeler is dus hydraulisch actief.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:44
Wat zeggen de aanvoer en retour meters op de vloerverwarmingverdeler boven want dat mis ik in dit verhaal.

Wordt het boven niet warm genoeg dan knijp je de verdeler beneden iets door de kraan of thermonstaat iets te verlagen zo simpel is het, maar in algemeen werkt zone-regeling het beste.

[Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2020 14:20]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dennistijsen
Boven heb ik geen vloerverwarmingverdeler maar laag temp radiatoren.
Beneden heb ik vloerverwarming.

De temperatuur over de vloerverwarming was de laatste keer dat ik het vastlegde 26 graden aanvoer, 24 graden retour.

De temperatuur over de ketel was toen 39 graden aanvoer en 24,7 retour.

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dennistijsen schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:28:
- de pomp van de cv ketel is dan volledig beschikbaar om water naar boven te pompen

Ik krijg boven ook geen water van 30 graden nee.
Ik maak hieruit op dat de ketel beneden staat?
Zitten de leidingen naar boven toe niet gewoon vol met lucht ipv water?

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• dennistijsen
Waarbij setpoint cv 33,5 was.
Dus ik denk dat die 39 een kortstondige overschrijding van de setpoint was,

• dennistijsen
De ketel staat inderdaad beneden.
Als ik ontlucht komt er direct water, maar voor de zekerheid ben ik nog meer aan het ontluchten.

• remco_k

remco_k

Water zoekt, net als electriciteit, de weg van de minste weerstand. Ik denk dat de bypass bij de vloerverwarming veel dichterbij de ketel zit dan de radiators boven?

Ik vind het dan aannemelijk dat de bypass 'sluiting' maakt en er daarom nooit of heel beperkt warmte boven komt.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• remco_k

remco_k

Of anders gesteld: de warmte die jij door de bijpass voelt gaan, komt niet boven.

Alles kan stuk.

• dennistijsen
Wanneer de pomp van de vloerverwarming aanstaat, blijft de bypass koud.
Gemeten destijds met een warmtebeeld camera (nu niet meer in huis)

• remco_k

remco_k

Da's logisch, want dan is die route die van de minste weerstand.
Geef eens antwoord op mijn vraag of die bypass dichterbij zit dan de radiatoren boven?

Als dat zo is dan is het misschien een aanrader om je schema dan ook even daarop aan te passen, want daarin staat de bypass op één na het verste van de cv ketel af getekend.

Alles kan stuk.

• dennistijsen
De bypass zit dichterbij dan de route naar boven ja

• dennistijsen
tenminste, ik weet niet goed hoe ik dichterbij moet definieren,
de koppelingen naar boven komen voor de koppelingen naar de bijpass.
De bijpass is wel een kortere route

• dennistijsen
Misschien klopt mijn redenatie niet, maar ik begrijp mijn systeem in theorie als volgt:

Stel slaapkamer ouders en hal zijn geblokkeerd (retourventiel volledig dicht)

Doordat de pomp van de vloerverdeler meer debiet maakt dan de ketel levert, gaat retourwater van de vloer terug de vloer in.

Daarna is het toch een kwestie van de retourventielen van de vloer zo knijpen dat er boven evenveel warmte komt?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

systeem koud vullen, ruim boven normale druk. alles opendraaien, en
boven gaan ontluchten. staat je pomp nog op zgn zomerstand ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dennistijsen
Ga ik doen.
Nee pomp staat niet op zomerstand, maar helaas kan ik de pomp van mijn cv ketel niet op een hogere stand zetten.

• dennistijsen
Ha ik heb vooruitgang!!

3 van de 4 convectoren boven worden warm.
Denk dat het toch lucht en of vuil was. Heb geen lucht gehoord of gezien, maar wie weet.
Heb ook flink op de ventielen geslagen om evt blokkerend vuil te verpulveren, misschien was dat het wel.

Nu nog een tijdje inregelen voordat het lekker zal verdelen, maar het begin is er, ik heb flow boven.

Ben bekaf van het gepuzzel voor de zoveelste keer, nu even van de rest van de zondag genieten, dank allemaal voor de aanwijzingen.
O ja als iemand nog voor me kan uitleggen/bevestigen hoe mijn installatie werkt, zou ik wel super vinden!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:44
- laat maar.

[Voor 121% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2020 17:17]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• kabeltjekabel
Dus totaal ongeregelde bypass... ofwel; zodra de VVW unit de boel afknijpt gaat alles door die bypass en kun je het dus schudden in de rest van het huis.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 17:23
echt soms snap ik niet wat ze beziel tegnwoordig. begin eerst eens met een normale verdeler. met pomp en afsluiter. (temperatuur sensor) je radioteren op 60 graden stoken en een bypass klep erin.
dit is gewoon een set die nooit gaat doen wat je wilt. je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste.
en het onschakelen heeft ook nog ogen en oren. je moet inregelen. en zorgen dat benden niet 24/7 kan draaien. ja ook benden dient een thermostaat te hebben als je weerafhanelijk wilt stoken.
of je stookt met een kamerthermostaat. (als je geen weersafhankelijk regeling neemt)
ook kan je evohome systeem overwegen. maar ruimt eerst de puinzooi maar eens op.

edit 1 een rtl ventiel in de retour tegen te heet water kan je nog overwegen. maar je kan beter alles gewoon opruimen en opkanppen.. (en mocht het niet mogenlijk zijn een geschikte verdeler te plaasten ja dan zijn er andere opties. zoals een voorverdeler plaatsen.) e doe dan maar een rtl ventiel en een omloop voor je pomp. en wat om de vloer te kunnen besturen/afsluiten een honywelle zone klep met thermostaat, anders wordt je vloer te warm en een bypass klep in je cv systeem dat zijn 4 dingen. :| welke je moet aanpassen.
( als er continu gestookt wordt. bij een echte weerafhankelijke regeling. )

edit 2 kloppen de groote van de radioteren wel tenopzichte van de ruimte ?

[Voor 51% gewijzigd door miciel op 27-12-2020 19:44]

• dennistijsen
Heb vandaag nog een LTV expert gesproken,

Voor mijn systeem zegt hij:
Met het ventiel op de retour regel je de hele vloerverwarming, want in is gelijk aan uit.
De bypass hoeft geen afsluiter, (dat regelt volgens hem instabieler in combinatie met weersafhankelijk?).
De verhouding tussen warm en koud de vloer in past zich zelf aan naar ca 80/20 retour/aanvoer.
De weerstand in mijn leidingen naar boven is wat te hoog voor mijn LT verwarming.

We gaan de gevraagde watertemperatuur wat opvoeren en de vloer knijpen en kijken of er meer water boven komt.

• dennistijsen
Het systeem van mijn vloer anders weergegeven:

• miciel
ja dit plaatje zegt precies wat ik bedoel, maar waar is kraan 1 en wat stuurt kraan 1 aan.
en waar zijn ira 1 en ira 5. kijk het systeem is duidelijk maar dan moeten wel alle kranen
ook aanwezig zijn en ik het idee dat je de helft mist. omdat het niet op de foto staat.

ira 5 mag een rtl ventiel zijn. en dan eventueel ergens een inregelkraan erin zetten.
zodat je de boel ten alle tijden kan knijpen naar het juiste vermogen.

bij een wa regeling hoort een bypass hoort altijd voorzien te zijn van bypasklep,
https://persleidingsystem...XeSBOKrB_mT4aAlzOEALw_wcB er zitten 5 standen op. als de monteur er niet mee overweg kan is het geen monteur. 1 van de 5 truk werkt altijd.

de pomp retour leiding moet vrij blijven van afsuiters ed.

• dennistijsen
Hoi Miciel,

als ik het goed begrijp is het ontwerp bij mij zo bedacht dat je met minder inregelkranen toe kan door te combineren. ik kan me zo iets herinneren van vroeger met vervangingsweerstanden als je een deel parralel en een deel serie hebt.
Zal zo schetsen hoe ik begrijp dat de ventielen bedoelt zijn.
Maakt het inregelen trouwens wel veel lastiger, want 1 ventiel heeft meerdere effecten.

bypasklep:

ik lees dat deze nodig is om te hoge druk in de aanvoerleiding te voorkomen, de bypass opent dan naar de retour. En dat het risico ontstaat bij het sluiten van radiatoren en groepen.

Bij mij staat alles open (knoppen zijn er af) en wordt alleen ingeregeld op de voetventielen en MMA ventielen. De kans is daarmee klein op een blokkade volgens mij.
Ook staat de bypass altijd open, dat is dan toch gelijk aan een klep die open schakelt bij een drukverschil van 0,01 bar?

Als ik de vloer expres knijp dan lukt het me de stromingsrichting in de bypass te laten omkeren en stroomt het water van aanvoer naar retour door de bypass ipv andersom

• dennistijsen
IRA 5 is er wel soort van, maar zit onder de vloer bij de ketel verborgen, IRA 9 in mijn schema, staat inderdaad niet op de foto

en zit in mijn geval niet alleen over de vloer en bypass, maar over de volledige retour.

[Voor 204% gewijzigd door dennistijsen op 28-12-2020 21:12]

• dennistijsen

• dennistijsen
Dus ik begrijp:
IRA9 regelt de totale retour
IRA6 regelt de vloer
Zijn beide MMA ventielen die obv een berekening zijn ingesteld.

Mij is het als volgt vertelt (voor zover ik dat begrijp..)
De verhouding tussen IRA 9 en IRA6 regelt de flow naar boven.
IRA 6 regelt de flow over de vloer.

En theoretisch kan ik dat ook nog wel een beetje volgen, maar in de praktijk ben ik zoek wanneer ik de inregeling wil verbeteren.

Wat ook niet meehelpt is dat de ketel lekker regelt, die zou ik eigenlijk wel op een laag pitje stoken en een standje 2 pomp willen forceren, om een stabiele situatie te hebben om mee in te regelen.
Maar de pomp moduleert naar laag.

Ik heb zelf steeds het idee dat de pomp van deketel op stand 2 forceren mijn leven een stuk comfortabeler zou kunnen maken.
of / en een regelventiel tussen retour vloer/bypass/radiator hal en de rest van de installatie, de echte IRA 5 zegmaar

[Voor 7% gewijzigd door dennistijsen op 28-12-2020 21:13]

• miciel
een bypass klep zorgt er ook voor dat er meer druk in je syteem komt zodat je radaitoren boven meelopen.
maar ik zal even een andere tekening maken. voor je anders blijven we langs elkaar praten.
je hebt een bypass nodig en een pomp retour leding. nu zit alles door elkaar heen. het idee om kranen te besparen is leuk idee maar een bar slechte uitvoering.

• dennistijsen
Fijn Miciel, ben benieuwd!

• miciel
welke afsluiters heb je nog meer zitten in je huis of zijn dit echt de enige twee ?

• dennistijsen
alleen deze 2 en retourventielen in de convectoren en vv verdeler

• miciel

vraag 1 wat doet nu dienst als je kamer thermostaat ? of heb je daar nu gewoon geen themostaat
(zie plaatje ik heb een passieve regeling voor je woonkomer toegevoegdt.)

vraag 2 heeft u een pompbeveiliging,/maximaal thermstaat etc ?
zoniet dan zou ik eerst deze er maar eens opzetten. het toevoegen van een pomp is leuk
maar er moet wel aan alle beveiligen worden gedacht. (deze op stalen buis monteren)

ik heb ook een temperatuur begrenzer toegevoegdt. een rtl ventiel mag niet. bij deze lengte.
en ja ik dacht eerst dat je de verdeler kon ombouwen maar het vraag wel wat technische uitdaging
waar ik nog geen goed antwoordt op heb, de dompelbuis moet nog ergens ingebouw worden.
normaal gaat het in je verdleren maar dat kan nu niet. mischien past hij in een t stuk.
35 met een lange buis eraan waar het water doorloopt ofzo. maar het is niet optimaal.

e na lang zoeken heb ik wel een antwoordt voor je hoor. maar schirk even niet van de prijs.
een geschikte verdeler kost gouw rond de 800 euro dan heb je een echte ltv verderler.
dan kan je lekker op 40 graden stoken en alle beveilegingen op de juiste plek.
https://4heat.nl/nl/diver...ra-hu-256-43scu-pomp.html

en je kan hoog tempartuur verdeler plaatsen maar de naam zegt het al hooge temp.
zonde van je ltv radiatoren. en het kan wel maar het is minder effcient.

en nogmaals ik het over het plaatsen van de bypas klep, dat is wat anders dan een losse bypas.
die klep is instelbaar tussen de 0.05 bar wat inderdaad niks is tot 0.5 bar (wat weer teveel is.)
https://persleidingsystem...eroK00Dm9-xcaApIqEALw_wcB
ik snap dat boven alles open staat en de knoppen eraf zijn. vanwege het inregelproses.
maar als je weer terugschakelt naar een normaal proses moet hij er wel tussen zitten.

edit betere afbeelding toegevoedt.

[Voor 21% gewijzigd door miciel op 29-12-2020 13:26]

• dennistijsen
Heb een atag one als kamerthermostaat op de benedenverdieping waar de VV verdeler zit.
Er zit een maximaalbeveiliging op de retour van de verdeler die de pomp uitzet bij 50 graden. Voorlopig kan ik die misschien verplaatsen naar de aanvoer.

Dank voor je uitwerking Miciel.
Vraagt nogal wat ombouw.

Ik doe er denk ik goed aan te zoeken naar een installateur met LTV kennis in de buurt om de boel volgend jaar goed te laten ombouwen. Heb er alleen al zoveel voorbij zien komen die die kennis niet hebben dat ik mijn twijfels heb of ik nog een geschikte vind.

Nog tips in Noorf Holland?

• miciel
dennistijsen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:32:
Heb een atag one als kamerthermostaat op de benedenverdieping waar de VV verdeler zit.
Er zit een maximaalbeveiliging op de retour van de verdeler die de pomp uitzet bij 50 graden. Voorlopig kan ik die misschien verplaatsen naar de aanvoer.
eerder in dit topic geeft u aan en weerafhankelijk regeling te hebben. en nu geeft u weer aan een kamer thermostaat te hebben. de kamerthermostaat zal wel buiten werking zijn gesteldt. dan wel enkel de weerafhankelijke regeling verzorgen. daarom moet u een 2 wegklep in de aanvoer van de woonkamer.
je krijgt anders een sauna effect in je woonkamer.

heb je enkel een kamer thermostaat en geen weerafhankelijk regeling kan je de tweewegklep
overslaan. tot zover denk ik dat het wel duidelijk is.

de maximaal beveiliger zit altijd op de aanvoer. dus verplaatsen is een goed idee.
(echter ook het plaatsen van temperatuur ventiel is wel nodig. anders staat je pomp stil)
en wordt je woonkamer niet warm.
Dank voor je uitwerking Miciel.
Vraagt nogal wat ombouw.

Ik doe er denk ik goed aan te zoeken naar een installateur met LTV kennis in de buurt om de boel volgend jaar goed te laten ombouwen. Heb er alleen al zoveel voorbij zien komen die die kennis niet hebben dat ik mijn twijfels heb of ik nog een geschikte vind.

Nog tips in Noord Holland?
ja vooral een goed systeem ervan maken met de geschikte verdeler en de losse pomp opruimen.
zie de gelinkte verdeler en de gelinkte bypass als deze 2 in je systeem laat zetten kan er eigenlijk niks meer misgaan. dat inbouwen kan elke monteur doen. en inregelen dat moet jij dan maar doen. wijst zich de weg vanzelf. (ik hoop wel dat je stroom hebt voor je pomp bij je verdeler.) en ja het is een beetje jammer
maar juist het ombouwen is eigenlijk vragen om problemen. zeker als het geen ltv epxerts zijn.
(dat zijn we geen van alle ik doe meestal 50/60 graden maar uiteindelijk de regels zijn hetzelfde. )
en de regels zijn hier gewoon aan de laars gelapt. dat begint al met dat de helft ontbreekt.
(en ja er moet eigenlijk ook nog een inregelkraan in de pomp retour leiding/ tekening is incompleet)

verdeler https://4heat.nl/nl/diver...ra-hu-256-43scu-pomp.html
en de bypas klep https://persleidingsystem...eroK00Dm9-xcaApIqEALw_wcB

en ja de verdeler is wat duur maar is wel geschikt voor ltv bij de andere verdelers.
heb je toch weer een hogere ketel temperatuur nodig. en dat is weer zonde van je ltv systeem.
heb je normale raditoren dan normale verdeler. ltv radiotoren hoort een ltv verdeler.
maar wat ze hier bedacht en geplaatst hebben is :? uitgedacht op een buro maar zonder praktijk ervaring.

voor het gemak heb ik ook even de geschikte verdeler ingetekent. het plaatje is klikbaar.
het plaatje is min of meer hetzelfde als de vorige behalve dat nu alles
zit ingebouwdt in de verdeler. (de bypassklep helaas niet)

[Voor 11% gewijzigd door miciel op 29-12-2020 12:57]

• MarkHero
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:29
Je kan toch gewoon bv evohome slimme thermometer kranen boven op elke kamer plaatsen?

• miciel
MarkHero schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:21:
Je kan toch gewoon bv evohome slimme thermometer kranen boven op elke kamer plaatsen?
ja dat wel maar dat moet je zien als tweede stap, eerst maar eens de puinhoop opruimen.
en dan kan je inderdaad een evohome plaatsen. de klep voor de vloerverdeler past ook
binnen het evohome systeem. (met draadloze ontvanger) en de weersafhankelijk regeling komt dan te vervallen waardoor je weer zuiniger kan stoken. dus zeker geen gek idee.

• dennistijsen
Dank je Miciel,

volgend jaar de boel maar eens laten vervangen.
Vanavond zal ik de beveiliging naar de aanvoer verplaatsen. Ben niet zo bang dat hij aanspreekt, er wordt niet zulke hoge temperaturen geleverd zolang ik niet aan het inregelen ben.

De atag one haalt via internet de buitentemperatuur en kan zo worden ingesteld als weerafhankelijke regeling.
Evt met meer of minder ruimtecompensatie.
Kan ook zo overschakelen naar gewoon thermostaat gebruik.

• dennistijsen
Dus wat ik tot nu toe begrijp wat ik het beste kan doen:

- verdeler vervangen door LTV verdeler. (heb stroom bij de verdeler)
- bypass met zo'n drukklepje (ruimte zat voor)
- kleppen tbv zonereling (ruimte zat voor, stroom is aanwezig)

Vraag me af of het daarna nog nodig is mijn afgiftesysteem boven aan te passen.
Kan nu nog vrij makkelijk leidingen naar boven leggen en evt droogbouw vloerverwarming boven aanleggen, het is nog vrij casco.
Maar als het niet nodig is heb ik genoeg ander werk om mijn geld aan kwijt te raken.

Of zal ik het dan wel redden met die Jaga Low H2o dingen?

• miciel
dennistijsen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:44:
Dus wat ik tot nu toe begrijp wat ik het beste kan doen:

- verdeler vervangen door LTV verdeler. (heb stroom bij de verdeler)
- bypass met zo'n drukklepje (ruimte zat voor)
- kleppen tbv zonereling (ruimte zat voor, stroom is aanwezig)

Vraag me af of het daarna nog nodig is mijn afgiftesysteem boven aan te passen.
Kan nu nog vrij makkelijk leidingen naar boven leggen en evt droogbouw vloerverwarming boven aanleggen, het is nog vrij casco.
Maar als het niet nodig is heb ik genoeg ander werk om mijn geld aan kwijt te raken.

Of zal ik het dan wel redden met die Jaga Low H2o dingen?
1 dat laatste kan je bereken. je neemt de inhoud van de ruimte vermenigvodigt dit met 70.
(ja e beetje afhanelijk van de isoltiewaarde dubbelglas etc. voor nieuwe huizen mag je 60 doen.
dan kom er een getal uit. dat is het vermogen wat je radiator moet hebben. (ongeveer)
maar dan moet je nog even in de boeken duiken en bedenken met welke temperuur je wilt gaan stoken.
want met 55 graden levert een radiotor een ander rendement dan met 45 graden.

2 en dan kom ik gelijk bij punt 2 uit welke tempertuur wilt u stoken. want vanaf 60 graden kan je eigenlijk
net zo goed een normale verdeler (met een thermstaat kraan ) erin zetten. dan hoeft het niet perse een ltv verderdeler te nemen. bij lagere temperaturen 50 graden en daaronder is het advies het wel te doen.
je hebt anders de kans dat je vloer tekort komt. een ltv verdeler kan met beide overweg.

3 welke manier wilt u stoken. ?
a per ruimte neem de evohome. hang deze met een modlurende module
(als dat kan) aan de ketel, en de evohome bepaalt waneer de ketel aan en uitgaat. en welke temp.

b weesrafhankelijk neem de atag one. zoals dat u nu heeft.
met een stooklijn etc. en dus een ketel die de hele dag draait.

c kamer thermostaat met ruimte compensatie.
(maar de kans dat dit echt goed werk is wel klein)

edit eventueel mag je het ledingwerk van boven ook intekenen. (soms maken ze meer fouten. )
verkeerde diameters etc.

edit 2.eventueel kan ook een grote inregelkraan zetten in de retour van je radiotoren.
dan kan je boel echt onafhankelijk van elkaar inregelen.

[Voor 10% gewijzigd door miciel op 29-12-2020 16:53]

• dennistijsen
mm, als ik zo reken dan kom ik op:
13 lang, 8 breed, 4 meter hoog, direct schuine punt, super geïsoleerd en overal HR++ glad, dus reken met 60 13*8*4/2*60=12,5 kw
Had het idee dat ik de hele bovenverdieping met 3,5 kw aan elektrische kachels goed warm kreeg toen ik nog geen verwarming had.

Heb nu boven totaal ca 1 kw hangen als ik op 40/30 aflees. Dat schiet dus niet op.
Wel bizar, heb toch hele grote radiatoren hangen, maar ze geven blijkbaar nauwelijks vermogen bij lage temp, terwijl ze LT radiatoren zijn.

Mijn bedoeling was om te doen alsof we een warmtepomp hebben en zo ervaren wat er nog aangepast moet worden. (Is de bedoeling dat die er ooit ook werkelijk komt) Dus stoken op laag temperatuur, denk max 45 of 50 graden dan?

Weet zelf niet goed welke manier van stoken voor mij het beste is. Wat denk jij?

Beneden vind ik het nu wel super comfortabel, daar gaat meestal zon 26 graden de vloer in.

Beneden erg traag systeem over gedimensioneerd en boven supersnel afgifte systeem onder gedimensioneerd dus.

Dacht dat het met inregelen wel haalbaar was om boven 18 graden te krijgen, maar vrees dat dat zo niet zal gaan. Laat de komende nachten de deur naar beneden maar openstaan om bij te warmen.

• dennistijsen
Mijn leidingwerk naar de vloer beneden is van de ketel tot de kelder 34 mm en het laatste stuk naar de verdeler 26 mm.
Mijn leidingwerk naar boven is vanaf de ketel tot de kelder 34 mm en dan afgesplitst naar 20 mm naar boven.
Boven is bij 1 radiator het laatste stukje 16 mm (ca 10 cm)

• dennistijsen
edit 2.eventueel kan ook een grote inregelkraan zetten in de retour van je radiotoren.

dit advies kreeg ik eerder, kun je dat wat toelichten dat begrijp ik niet zo goed.

Hoe krijg ik meer flow naar mijn radiatoren met een retourventiel in de retour van de radiatoren?

• miciel
jij wilt in de toekomst een warmte pomp nemen. ?
dan moet je wel ltv verdeler nemen mogenlijk kan je die dan weer hergebruiken.
een warmte pomp maakt natuurlijk het water zo warm als je wilt. tot max 55 graden.
ik zou je warmte pomp dan op 50 graden zetten en gebruik maken van de ltv verdeler.
(maar dat is in de toekomst. ) de ltv verdeler mag gelukkig ook voor een normale ketel.

je hebt boven 1 kw hangen. bij 40/30. wat gebeurt daarmee als je die voet met 50 graden ?
ja dat wordt dus anderhalf kw. nu was ik uitgegaan van 20 graden bij 18 graden kan je 55 watt
doen. je komt ongeveer op 11 kilowat uit. althans in de oude situatie. natuurlijk zijn de radioteren zuiniger en kan je er fans inhangen. maar dit is echt te krap berkendt. (maar dat je zelf ook al door)

die radioteren hebben gewoon goed warm water ndig als je er wat uit wilt halen. dus eerst je verdeler plaatsen en dan de ketel temperatuur opschroeven naar 60 graden heb je nog iets aan warmte.
wel eerst je verdeler plaasten!! anders barst je vloer!!

ik zo wel nog een keertje nadenken over de raditoren ze echt nameten./na latenkijken. ipv op afstandt,
je hebt nu nog alles casco zeg je. dat is wel het moment voorbereiding te treffen voor een extra radioter etc.
zeker als je later wilt overschakelen naar een lagere tempertuur 50graden of daaronder.
kan het zijn dat je de overloop meerekendt en dat zij dat niet hebben gedaan ?

de vraag op hoe wilt stoken is een beetje een strikvraag. er zijn 3 wegen die naar rome leiden.
ik ben normaal voorstander van de evohome omdat je ketel dan niet 24/7 staat te draaien.
wat bij een weersafhankelijk regeling wel zo is. kwa comfoort zijn ze beiden hetzelfde.
ook de klep in de vloerverwaming is voor beide toepasbaar.

de evohome gaat je probleem deze keer niet oplossen en een wa regeling ook niet.
eerst moet je er boven vermogen erbij leggen/dan wel zetten. en dan kan je keizen.
voor evohome of een wa regeling. en een wa regeling kost altijd meer gas dan de evohome.

maar met droogbouw heb ik helaas geen ervaring mee.
om te kunnen zeggen of dat goed werkt icm met een warmte pomp.
droogbouw is snel/anders. dan natbouw. (een project gedaan en het werkte is dat genoeg ervaring ?)

edit 1 doe een even exact de maten er zijn jaga radioteren die 2 kw opleveren. bij 45 graden.
5 x 2 kw dan kom ik toch al snel aan 10. kw er moet nog wel wat bij voor dat laatste restje.
en je moet ik nog wel wat doen aan de leidingen een radiater verdeler plaatsen. bijv.
dennistijsen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:17:

dit advies kreeg ik eerder, kun je dat wat toelichten dat begrijp ik niet zo goed.

Hoe krijg ik meer flow naar mijn radiatoren met een retourventiel in de retour van de radiatoren?
nee dat kan niet. stel je radiatoren lopen te hard en je vloer krijgt te weining dan kan je met zo,n kraan gaan knijpen. en de vloerkraan wat meer open zetten. maar dat is dus alleen maar om te kunnen knijpen in de verre teokomst. je radiatoren komen immers als eerste. maar dus niet om meer flow te generenen.

[Voor 6% gewijzigd door miciel op 29-12-2020 19:17]

• dennistijsen
Hoi Miciel,

Zit nu op een lekkere warme bovenverdieping!

Heb de deur beneden open waardoor de koude naar beneden valt en beneden niet op temperatuur komt, (thermostaat hangt vlakbij de binnendeur) dus de ketel stookt lekker.
In mijn vloer gaat nu ca 32 graden, naar boven 45 graden.

Heb de pomp van de ketel op continu gezet en de stekker voor de modulerende regeling van de pomp verwijderd (x1) waardoor deze op vol vermogen draait.

Alle radiatoren boven nogmaals ontlucht en met hamer op de spindel geslagen om evt gruis te verpulveren.
Allemaal doen ze het nu lekker. Tot beneden straks op temperatuur komt natuurlijk.

Ben aan het bijstoken met een 2 kw elektrisch kacheltje. Temp stijgt nu behoorlijk in 1 uur.

Er is nooit berekend hoeveel vermogen nodig was, betreft een oud verbouwd huis waar we steeds meer maatregelen aan hebben gedaan. Is nooit een transmissie berekening oid gedaan.
Ik heb een partij radiatoren bij nieuwbouwprojecten in de buurt gekocht en in overleg met de installateur bepaald welke waar komt.

Ik heb gerekend met bruto volume inclusief 2 badkamers en een overloop en kastruimtes.
Er moeten nog 2 badkamers worden aangelegd waar ook nog geen verwarming is.

Huidige radiatoren hxbxd
62x82x17
52x102x15
72x82x16
32x58x16
90x40x22
allemaal zonder propellers

• miciel
e ja ik had dit niet verwacht. dit is gewoon echt fout. Wel een beetje zuur)
ik had verwacht dat je ergens een getalletje ofzo was vergeten. of wat verkeerd had uitgerekendt.
het kan wel in jaga uitvoering maar moet je denken in lengtes van 2 meter.
geen enkele radiator is 2 meter of langer.

en dan nog wat. er zijn ook weer klachten over de jaga. somige mensen hebben juist gewoon weer een grote raditor opgehangen omdat ze hem te snel vonden afkoelen. een jaga is niet echt temperatuur stabiel.
je cv of warmtepomp moet veel draaien voor de jaga.

ik heb ze even opgezocht en temp van 45 graden aan getikt. gezamelijk kom ik aan de 2 kw. natuurlijk is dit allemaal natte vinger werk. mischien is het een ander merk etc. maar het is mij wel duidelijk dat je te krap zit aan verwarming. gezien het een ouder huis is mag je op die 70 watt per m3 blijven zitten. maar we rekenen
het eigenlijk altijd per ruimte uit. omdat niet alle kamers dezelfde m3 hebben. en de badkamer mag 90 watt per kub hebben. (en vloerverwamring is ook wel lekker in je badkamer. maar dan moet je wel de radiator op afstemmen. meestal is het vloerverwarming en een design radiator. maar niet altijd, soms hebben we vermogen tekort en dan hangen we een verzinkte radiator op. die gaan langer mee. de overloop krijgt meestal een losse radiator. want de slaapkamer deuren gaan ook een keetje dicht.

[Voor 5% gewijzigd door miciel op 29-12-2020 21:05]

• dennistijsen
Dank je Miciel.

Ga deze winter maar eens ervaren hoeveel de elektrische kachel bij moet stoken,
Huis is oud maar wel volledig geisoleerd met 10 cm pir, dus als het eenmaal warm is blijft het wel lang hangen.
De jaga geeft inderdaad snel zijn warmte af, dus constante flow zal nodig zijn, maar dan krijg ik weer niet zon hoge temp natuurlijk.

Bedankt voor je adviesen!

• dennistijsen
Miciel, nog 1 vraag.

De verwarming doet het nu goed. De ketel levert nooit meer dan 50 graden (max instelling op de ketel, de vloer maakt daar max 35 graden van met de huidige instellingen en boven komt er dan ook warmte. (Met pomp cv op stand hoog geforceerd door x1 te verwijderen)

Volgens mij zou het nog een stuk kunnen verbeteren als ik het toegevoegde vermogen over mijn vloer kan knijpen, waardoor het huis langzamer op temperatuur komt en er langer aan boven geleverd wordt.

Dat is toch een kwestie van een afsluiter plaatsen op de retour van de vloer? IRA 3 in dit plaatje?

Mijn denklijn:

IRA 6 regelt de vloer temp, staat goed.
IRA 3 regelt de toevoer van warmte naar de vloer, als ik die knijp duurt het langer voor de vloer op temp is en levert de ketel langer warmte naar boven.

Zou ik tijdelijk zonder al te veel aanpassingen boven nog wat warmer kunnen krijgen.

Benieuwd naar je mening,

vriendelijke groet Dennis

• miciel
je mist een bypaskelp in je systeem. door de dat je gaat knijpen betwijfel ik of het allemaal nog werkt.
dan wel blijft werken. ik zou een bypasklep toevoegen. maar je krijgt dan 2 ( bypassleiding leidingen een met kelp en 1 zonder. wat aslnog voor ellende gaat zorgen. (grote kans) het kan ook werken. soms kom je met een haf systeem weg. (echter ik adviseer liever oplosingen welke volledige werken) dus voeg ook een thermsaatkraan toe. dan heb je meer zekerheid op een goedwerkendt systeem.

• dennistijsen
Ok dank je wel!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee